Gå till innehåll

Tipsa om ljudböcker på engelska


TotalFarsa

Recommended Posts

Har upptäckt att det är sjukt rofyllt att somna lyssnandes (är det ens ett ord?) till en bra ljudbok skvalandes i hörlurarna. Enda problemet är att det är jobbigt att återuppta lyssnandet nästa dag :-P

 

Hursom, har snart lyssnat mig igenom alla böcker om Jack Reacher av Lee Child. Visst, man checkar in hjärnan hjärnan när man lyssnar på en sådan bok men det finns något väldigt avslappnande med en bra thriller.

 

Så, förslag önskas på spännande ljudböcker att avnjutas på engelska. Varför engelska, kanske du undrar? Jo, jag har ännu inte hittat en svensk uppläsare värd sin vikt i kesella. En som kom nära var Tomas Bolme men jag får psykbryt även på honom efter ett tag. De engelska uppläsarna, upplever jag, håller högre klass.

 

[/rant] Tipsa på! Gärna thrillers :-D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa Positively Fifth Street av Jim McManus.

 

Han reste till Vegas som journalist år 2000 för att bevaka en rättegång mot Ted Binions mördare samt skriva om kvinnor i pokervärlden.

 

Lyckades sedan klonka en satellit till WSOP ME och gick sedan hela vägen till finalbord.

 

Vann en snuskigt massa pengar och skrev sedan en bok om hela äventyret.

 

Om man gillar poker, mord och syndigt leverne är den helt ok.

 

Finns på en torrentsite nära dig...

 

Skriv gärna vad du tyckte om den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har lyssnat ca en timme på McManus bok om mordet på Ted Binion och jag kan bara ge den en highfive och rekommendera den varmt till alla som vill ha en spännande stunds läsning, lyssning i mitt fall, om en stor personlighet som föll hårt.

 

Det är lite dåligt med tipsen. Är ni illiterata hela högen :-P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul att du gillar den, bättre blir det när hans pokeräventyr kommer in i bilden.

 

Har inget mer tips på engelska just nu men i bilen just nu lyssnar jag på:

 

* 8000+ av Göran Kropp om hans sanslösa cykeltur till (och upp på ) Everest

* Två nötcreme och en moviebox av och med Filip o Fredrik, en nostalgisk resa tillbaks till 80-talet. Många timmar ren igenkänning....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Generellt sett är radioteater bättre, eftersom det är mer anpassat till mediet än en roman. Romaner är normalt sett dels väldigt långa, och dels väldigt informationstäta, vilket gör att man tappar bort sig efter efter ett par minuters lyssnande. Så antingen bör man lyssna på böcker som är så pass förutsägbara att det inte gör så mycket, eller produktioner som är avsedda att lyssna på.

 

I sammanhanget så kan jag rekommendera Willem Dafoes inläsning av Stephen Kings Langoljärerna (finns på en torrentsite nära dig). Det är betydligt mer skrämmande att höra honom läsa småflickors repliker in character än själva handlingen.

 

Annars brukar BBC:s radioteater vara högkvalitativ.

 

Btw, sluta vara en sån jävla paternalistisk kommunist.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har lyssnat ca en timme på McManus bok om mordet på Ted Binion och jag kan bara ge den en highfive och rekommendera den varmt till alla som vill ha en spännande stunds läsning, lyssning i mitt fall, om en stor personlighet som föll hårt.

 

Det är lite dåligt med tipsen. Är ni illiterata hela högen :-P

 

Det är vi, men jag tar till mig av tipset. Kul att den fanns som talbok. Lyssnar på talböcker på samma sätt som du.

 

På tal om illiterata så var det faktiskt en bok av en illiterat författare som jag började lyssna på senast. Conn Igguldens böcker om Rom, eftersom jag är lite sucker på den staden. Fantastiskt dåligt. E-type-klass. Gissar att Bert Karlsson fräckisbok håller ungefär samma litterära kvalitet.

 

Kan istället tipsa om P3:s dokumentärer. Handlar ofta om klassiska svenska händelser som Trusor-härvan, IT-bubblan, konstkuppen, Bulltofta-kapningen, IB-affären dylikt.

 

Utan att ha hört den på engelska, kan jag också varmt rekommendera Catch 22 av Jospeh Heller. Tror att det är en bok i din smak.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Langoljärerna är ju en rätt trevlig läsning,så visst, den kan vara värd ett frest.

 

Och nu när du säger det så har jag funderat på varför vissa av BBC's radioteatrars alster rankas högt på vissa *host* sidor.

Btw, sluta vara en sån jävla paternalistisk kommunist.

Är du bussig och förklarar den. Orka googla.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan istället tipsa om P3:s dokumentärer. Handlar ofta om klassiska svenska händelser som Trusor-härvan, IT-bubblan, konstkuppen, Bulltofta-kapningen, IB-affären dylikt.
Instämmer. Har de flesta på poden.

 

Utan att ha hört den på engelska, kan jag också varmt rekommendera Catch 22 av Jospeh Heller. Tror att det är en bok i din smak.
Tackar, ska kolla in den :-D
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Paternalism (av latinets pater, "fader") syftar vanligtvis på en attityd eller princip som utgår från en patriarkalisk familjehierarki där "fadern" fattar beslut åt "barnen" enligt vad beslutsfattaren anser vara för de berördas eget bästa, även om det strider mot de berördas egna önskemål.

 

Paternalism bygger på antagandet att fadersfiguren eller förmyndaren ser till de beskyddades väl och är mer förmögen att främja detta än de beskyddade själva. Uttrycket används nedsättande för att karaktärisera attityder eller politiska system som utger sig för att värna om individers intressen, men som anses begränsa dessa individers frihet.

Damn, är det så jag framstår?

 

*edit* Och ovanpå det kommunist :-D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar för audiodrama påminnelsen, länge tänkt ta itu med: http://buffybetweenthelines.com/

 

Lyssnade precis på två första episoderna:

För att vara fan-producerad audiodrama var det helt ok.

Dock svårt att rekommendera den för alla, då det förutsätter man känner till det universum där handlingen utspelar sig och karaktärerna i både Buffy och Angel TV-serierna... kan man sina serier känns det som man ser ett avsnitt med öronen(hur nu det kan vara möjligt :D ).

 

Säsong 1 av BBTL audiodramat utspelar sig mellan s5-s6 av buffy/s2-s3 av angel, dvs:

 

Buffy har nyss dött,...Angel & co återvänder precis från Pylea där dom hittat Fred.

 

 

 

Faller inte BBTL i smaken(eller man inte har bakgrunden) kanske nåt under Podcast Friends/iTunes passar bättre?

...eller nån horror-thriller novel eller audiobook där, i King stil: http://www.scottsigler.com/?

Tror Nocturnal blir mitt nästa projekt.

 

Free Audiobooks

cover-animation.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...