Gå till innehåll

Hur snabbast bygga rulle?


ScaniE

Recommended Posts

Hej hej!

 

Jag som fattig student har cirka 1000:- att lägga undan för poker, och jag känner att jag har råd att förlora dem också. Jag vet att det inte är direkt största startkapitalet, men det går nog ändå.

 

Frågan är då, hur ska jag snabbast bygga upp min rulle så man kan vara regular på 0.5/1 $ t.ex. Så alltså från 1000 till cirka 20 000:- hur bygger man då sin rulle på tryggast sätt, samt snabbaste? Jag är mer för turneringspoker dvs MTT's & SNG's

 

Det känns också som att turneringspoker är sättet att välja om man vill kunna få ihop en hyfsad rulle på rimlig tid, och dessutom inte riskera allt för mycket.

 

Har ni några förslag på sida, och vad man ska lira osv?

 

Uppskattar verkligen svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mtt är typiskt dåligt sätt att bygga rulle på ett tryggt sätt.

 

du säger att du är mest för sng men vill spela cashgames. om du nu ska bli vinnande på cashgames måste du lära dig det, så börja spela cashgames. börja på nl10 och se hur det går, faller du under 10BI så gå ner till nl5. när du har över 30BI gå upp i nivå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller på och bygger min rulle från ca 1500 spänn just nu. Började med HE NL20 eftersom jag ser mej som en cash spelare. Men nu har jag gått över till $5.50 S&G 9-manna och tycker framförallt att det är roligt, och att ha roligt är för mej en förutsättning för att det ska gå bra. Annars är det väl bara att grinda på cashgame, men jag tror att S&G går fortare. Vet inte vilka sidor som är bäst dock, jag lirar på Stars och tycker det är bra. Men rake och bonusmässigt finns det säker bättre alternativ som andra kanske kan hjälpa dej med.

 

Edit: Håller med heltok också, ska du spela cash sen är det lika bra att börja med det. De blir en jävla omställning om du ska spela ihop en rulle på S&G och sedan börja spela cash med den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mtt är typiskt dåligt sätt att bygga rulle på ett tryggt sätt.

 

du säger att du är mest för sng men vill spela cashgames. om du nu ska bli vinnande på cashgames måste du lära dig det, så börja spela cashgames. börja på nl10 och se hur det går, faller du under 10BI så gå ner till nl5. när du har över 30BI gå upp i nivå.

 

heltok, du rusade ju upp rätt snabbt i CG har jag för mig. körde du med de BI kraven även på medelstakes?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Frågan är då, hur ska jag snabbast bygga upp min rulle så man kan vara regular på 0.5/1 $ t.ex. Så alltså från 1000 till cirka 20 000:- hur bygger man då sin rulle på tryggast sätt, samt snabbaste? Jag är mer för turneringspoker dvs MTT's & SNG's

 

Här har du väl svaret. Bästa förutsättningen till att bygga upp ett kapital är väl att spela det du är bäst på...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

heltok, du rusade ju upp rätt snabbt i CG har jag för mig. körde du med de BI kraven även på medelstakes?

 

snabbt och snabbt... jag spelade på tok för länge på vissa nivåer.

 

men jo, jag körde väldigt strikta bankrullregler. började med 500BB(jag körde fixed) och gick upp vid 1000BB(500BB på nästa nivå). folk verkar tro att det räcker med att plussa för att kunna gå upp när det viktigaste är att lära sig slå nivån.

 

håller man 2BB/100händer så är 500BB bara 25000händer, vilket en heltidsgrinder tar på 1/2månad. eller i fallet NL, säg att man håller 10bb(5ptbb)/100händer, då tar man 1500bb(så man har 30BI på nästa nivå) på 15k händer, vilket är en vecka för en heltidsspelare. gå upp i nivå 4ggr per månad är knappast rimligt i längden. det tar tid att lära sig slå nivån.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

snabbt och snabbt... jag spelade på tok för länge på vissa nivåer.

 

men jo, jag körde väldigt strikta bankrullregler. började med 500BB(jag körde fixed) och gick upp vid 1000BB(500BB på nästa nivå). folk verkar tro att det räcker med att plussa för att kunna gå upp när det viktigaste är att lära sig slå nivån.

 

håller man 2BB/100händer så är 500BB bara 25000händer, vilket en heltidsgrinder tar på 1/2månad. eller i fallet NL, säg att man håller 10bb(5ptbb)/100händer, då tar man 1500bb(så man har 30BI på nästa nivå) på 15k händer, vilket är en vecka för en heltidsspelare. gå upp i nivå 4ggr per månad är knappast rimligt i längden. det tar tid att lära sig slå nivån.

 

 

Ok, nu ska vi reda ut en sak innan vi går vidare. Vad betyder BI? Jag är ganska grön på det här med förkortningar.

 

Men låt säga att jag sätter in de där 1000 kr på SvS, Ja, jag gillar den sidan och vill inte spela på någon annan sida heller. Och börjar spela CG (Eftersom det är vad ni rekomenderat mig att göra) 1/2 mörkar. Vad är isf lämplig BB/timme? Måste man inte komma upp i ganska höga siffror där för att rullen ska växa på rimlig tid, och med rimlig tid menar jag ca 2-3 månader förutsatt att jag spelar 5 dagar i veckan.

 

 

Mvh.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, nu ska vi reda ut en sak innan vi går vidare. Vad betyder BI? Jag är ganska grön på det här med förkortningar.

 

Men låt säga att jag sätter in de där 1000 kr på SvS, Ja, jag gillar den sidan och vill inte spela på någon annan sida heller. Och börjar spela CG (Eftersom det är vad ni rekomenderat mig att göra) 1/2 mörkar. Vad är isf lämplig BB/timme? Måste man inte komma upp i ganska höga siffror där för att rullen ska växa på rimlig tid, och med rimlig tid menar jag ca 2-3 månader förutsatt att jag spelar 5 dagar i veckan.

 

 

Mvh.

 

 

På svs bör du nog sikta på 100bbs inköp på 0.50/1 och inte 1/2, där för övrigt du har 2,5 fulla inköp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, nu ska vi reda ut en sak innan vi går vidare. Vad betyder BI? Jag är ganska grön på det här med förkortningar.

 

Men låt säga att jag sätter in de där 1000 kr på SvS, Ja, jag gillar den sidan och vill inte spela på någon annan sida heller. Och börjar spela CG (Eftersom det är vad ni rekomenderat mig att göra) 1/2 mörkar. Vad är isf lämplig BB/timme? Måste man inte komma upp i ganska höga siffror där för att rullen ska växa på rimlig tid, och med rimlig tid menar jag ca 2-3 månader förutsatt att jag spelar 5 dagar i veckan.

 

 

Mvh.

 

BI= Buy In vilket normalt räknas som 100stora mörkar.

 

jag hade nog rekommenderat dig att börja lägre än 1/2 med 1000kr. Lämpligtvis spelar du 0.5/1 med 3000kr och köper in för 100xstora mörken.

 

räkna med 50-100k händer innan du kan börja uppskatta din BB/timme. behöver inte alls komma upp snabbt för rullen ska växa om du spelar mycket. lyckas du hålla 100händer/h, 4bord, 5bigbets/100händer och spelar 8h/dag så kommer du dra in runt 6inköp per dag och kan alltså gå upp i nivå varannan dag typ. så säg en vecka så har du tagit din rulle från 0.25/0.5kr->1/2.

 

OBS. exemplet förutsätter att du seriös.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

BI= Buy In vilket normalt räknas som 100stora mörkar.

 

jag hade nog rekommenderat dig att börja lägre än 1/2 med 1000kr. Lämpligtvis spelar du 0.5/1 med 3000kr och köper in för 100xstora mörken.

 

räkna med 50-100k händer innan du kan börja uppskatta din BB/timme. behöver inte alls komma upp snabbt för rullen ska växa om du spelar mycket. lyckas du hålla 100händer/h, 4bord, 5bigbets/100händer och spelar 8h/dag så kommer du dra in runt 6inköp per dag och kan alltså gå upp i nivå varannan dag typ. så säg en vecka så har du tagit din rulle från 0.25/0.5kr->1/2.

 

OBS. exemplet förutsätter att du seriös.

 

 

BI, så givet att det var buy-in :)

 

Men du menar att så fort man får tillräckligt stor rulle för att gå upp i nivå så bör man göra det eller?

 

Max inköp på ett 0.5/1 bord är väl 200? eller? Isåfall får jag inte ihop din matematik om hur man skulle dra in 6 inköp på 1 dag. Kan du ställa upp det så jag hänger med :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

BI, så givet att det var buy-in :)

 

Men du menar att så fort man får tillräckligt stor rulle för att gå upp i nivå så bör man göra det eller?

 

Max inköp på ett 0.5/1 bord är väl 200? eller? Isåfall får jag inte ihop din matematik om hur man skulle dra in 6 inköp på 1 dag. Kan du ställa upp det så jag hänger med :)

 

400händer/h*8h/dag=3200händer/dag

5BB/100händer=10bb/100händer -> 3200händer/dag=320bb/dag=3.2BI/dag

 

okej, jag räknade lite fel, räknade på 10BB i huvudet. så 3BI/dag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

400händer/h*8h/dag=3200händer/dag

5BB/100händer=10bb/100händer -> 3200händer/dag=320bb/dag=3.2BI/dag

 

okej, jag räknade lite fel, räknade på 10BB i huvudet. så 3BI/dag.

 

 

*Seg* Hehe, med BB så menar du alltså bigbets. Men iom att jag hade tänkt spela NL så får jag det inte riktigt att stämma. Ett inköp på ett 0.5/1 bord på SvS är det 100 eller hur mycket är det? Iaf, såhär får jag det till iaf, förutsatt att 100 är max inköp.

 

10 bb = 10 kr x 32 = 320 kr. Alltså bör man snitta 320 kr om dagen då, i runda slängar 3 inköp som du sa, eller är jag helt ute och cyklar? Är det inte ganska orimligt att snitta denna summa varje dag med tanke på att det lär ju komma dagar då man går minus också?

 

Jag har aldrig spelat 4 bord förr, de gånger då jag spelat innan på internet så har jag i stort sett bara spelat shorthanded 2 bord, ganska långt steg att gå till 4 10pers bord. Hinner aldrig med 4 st shordhanded bord iaf.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...