Gå till innehåll

Hjälp att köpa bil


Mr GZON

Recommended Posts

Tack för tipsen. Ni får gärna komma med fler.

Hur är Peugeot 206 ?

 

Det finns tyvärr bara Toyota att välja på i den prisklassen. Inte världens snyggaste bil, särskilt inte dom årsmodellerna du hamnar i. Men ett säkert kort, och undertiden du kör din Toyota kan du spara till en ny bil, istället för att lägga pengar på reparationer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Körde själ en Skoda Fabia RS tidigare. Underbar bil med trevligt utseende, rå kraft under huven, bra komfort och få, om inga, problem.

 

http://www.blocket.se/vi/15413413.htm?ca=20_s&last=1

 

Några tusingar mer än vad du tänkt lägga men du får jäkligt mkt bil för pengarna.

 

Ta inte illa upp, det är inget personligt. Bilen ser nice ut, men det är något med märket skoda som ger mig rusta vibbar :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kan verkligen rekommendera Alfa Romeo 156. Kör en 2.0 T-spark själv, och för 50 000 - 70 000 får du en årsmodell 00-03 ungefär. har själv en 99 som inhandlades för 50 000 för ett år sedan.. Har inte upplevt några modellrelaterade fel på den.

Satsar du på en Alfa 156 (eller till och med 166 för en liten slant till) Så får du en pigg, snygg blickfångare. Den är snygg utan att vara vulgär, och 155 hästar på 1040 kg räcker långt.

Dock är den ej optimal ifall du skall trycka in mycket folk i den. Det blir trångt, men 4 pers går att sitta väldigt bekvämt. 5 pers på långtur rekommenderas dock ej, i alla fall itne för han/hon som får sitta i mitten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta inte illa upp, det är inget personligt. Bilen ser nice ut, men det är något med märket skoda som ger mig rusta vibbar :(
Hahaha! Äsch, det är lugnt, kände likadant innan jag provkörde vår gamla Fabia rs som vi plockade ut -03. Upplevelsen var väl som en lillebror till Audi A3. Visst, audin har högre komfort och högra "standardkänsla" men till det priset var fabian ett lätt val. Otroligt gedigen byggd, härliga sportstolar, sjukt grundutrustad, mkt goda lastmöjligheter när baksätet fälldes, otroligt smidig i trafiken och dieselmotorn på 130/320 hk/Nm gav en körglädje som jag aldrig trodde mig kunna hitta i en så pass billig bil. Inte blev det sämre när jag trimmade upp den till 175/410 hk/Nm och den gjorde 0-100 på styva 6 sek med ett grundvrid som limmade ryggraden mot sätet :-D

 

Men men, vill man inte ha ett skodamärke på fronten så vill man inte, no hard feelings ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hahaha! Äsch, det är lugnt, kände likadant innan jag provkörde vår gamla Fabia rs som vi plockade ut -03. Upplevelsen var väl som en lillebror till Audi A3. Visst, audin har högre komfort och högra "standardkänsla" men till det priset var fabian ett lätt val. Otroligt gedigen byggd, härliga sportstolar, sjukt grundutrustad, mkt goda lastmöjligheter när baksätet fälldes, otroligt smidig i trafiken och dieselmotorn på 130/320 hk/Nm gav en körglädje som jag aldrig trodde mig kunna hitta i en så pass billig bil. Inte blev det sämre när jag trimmade upp den till 175/410 hk/Nm och den gjorde 0-100 på styva 6 sek med ett grundvrid som limmade ryggraden mot sätet :-D

 

Men men, vill man inte ha ett skodamärke på fronten så vill man inte, no hard feelings ;-)

ja det var ju verkligen inga dåliga prestanda. styva 6 sek och vilket vrid sen :D

Men hur mycket väger bilen egentligen?? är det en gocart det handlar om eller :D

hur har du trimmat den ? är det chip och modiferingar i in/ut i luftflödet som gäller eller har du gjort något mer? hur låg markfrigång och hur pass håra stötdämpare? nu blev jag sugen på provköra..få lite audifeeling men inte behöva betala för märket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja det var ju verkligen inga dåliga prestanda. styva 6 sek och vilket vrid sen :D

Men hur mycket väger bilen egentligen?? är det en gocart det handlar om eller :D

hur har du trimmat den ? är det chip och modiferingar i in/ut i luftflödet som gäller eller har du gjort något mer? hur låg markfrigång och hur pass håra stötdämpare? nu blev jag sugen på provköra..få lite audifeeling men inte behöva betala för märket.

Sålde bilen till en bonnapåg från Horred för två år sen så jag kommer inte ihåg på rak arm vad den vägde men om jag säger runt 1100-1200 så är jag nog rätt nära sanningen.

 

Den var boxad från Kcr Racing. Ser på sidan att de nu verkar ha skrivit ner effektökningen något men den ligger änd på 160/370 hk/Nm efter inmonterd box vilket inte är illa.

 

I övrigt är den inte modifierad. Därmot läste jag om många, på skodaklubben.se, som gjorde grövre moddar med gott resultat. Eftersom det är RS-modellen så har den bättre hårdvara vad gäller drivlina och bromsar etc än den vanliga fabia-modellen. Så den tål högre påfrestningar på de systemen omoddade.

 

För de pengarna så är det IMO en grym körupplevelse. Efter trimningen hajjade jag nästan till ibland då jag kunde börja spinna med hjulen på 3ans växel om jag tryckte för hårt på pedalen i 50 km/h :mrgreen:

 

Om vi säger såhär, det finns en anledning till varför det finns så få Fabia RS 1,9 TDI ute på Blocket ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bilar är som människor. Vissa blir sjukare oftare än andra oavsett vilken ras dom tillhör. Det gäller att ha tur. Sen finns det vissa gupper som sig bättre. Bastubadande finnar och Toyota verkar tillhöra den kategorin.

I övrigt så skulle jag rekomendera att du köper en bil som har tillverkats några år.

Tex om en modell började tillverkas 1998 så skulle inte jag köpa en 1998 års modell av den. Ju längre modellen varit i tillverkning desto bättre brukar dom vara. Dåliga komponenter har bytts ut och arbetarna har lärt sig att bygga på rätt sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu blev jag genast mycket sugen på att spontanköpa en räjserbil typ fabia rs, subaru impreza, evo , honda TypeR gaaaah.

 

Köp en riskokare så blir du nog nöjd..även tyskarna gör/gjorde mycket kvalitet mercedes , audi och bmw men man vill ju inte bli turk eller gubbstämplad. Jappsare däremot dom kan man lita på i torrt men kanske inte alltid när de blir vått..Subaru är ett litet udda märke minst antal fel på bilprovningen. Om du vill ha fyrhjulsdrift och boxermotorer med dess för/nackdelar kan inte jag avgöra. Sen blir det ju ofta aningens dyrare/krångligare med reservdelar till udda märken men å andra sidan får du kämpa för att ha sönder en subarua. Annars kör på valfri toyota modell kan typ inte gå fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...