Gå till innehåll

Allt Om Allsvenskan I Fotboll 2008


demimonde

Recommended Posts

jag tycker vi behöver en tråd om årets Allsvenska i fotboll. Här kan vi häckla varandra vid förluster och fira med likasinnade vid vinster.

 

Nu har det gått 7 omgångar av årets serie och 4 matcher till skall avverkas innan Em-uppehållet.

 

Själv så är jag MFFare. Följer vårt lag så gott jag kan o går så ofta jag kan och tittar live...

 

jag är väldigt nöjd med vårt nya tränarteam Nilsson-Gren och tycker att malmöFF försöker hitta en grund att bygga vidare på genom många unga talanger. Tycker bl a att Ola Toivonen utvecklats mycket fint och kan bli en framtida landslagsstriker av klass. Sen har vi nog Allsvenskans mest tekniskt spelskicklige mittfälltare Labinot Harbutzi.

 

Nåväl, som sagt detta ska handla om allsvenskan så alla är så klart väldigt fria att skriva vad ni vill.

 

Tippar topp 4a i år.

 

1KalmarFF

2.Djurgården IF

3.IFK Göteborg

4.Malmö FF

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hemsk förlust för Blåvitt idag. Har dessvärre inte kommit upp i någon vidare nivå hittils i år och spelet har bara sett relativt bra ut mot bottenlag på hemmaplan vilket är oroväckande. Tror och hoppas ändå vi kommer vara med i toppen framemot slutet av Allsvenskan och tror det kan bli guldfest i Göteborg i år igen, men mycket beror på hur Kalmar går de närmsta matcherna nu fram tills em. Har de mer än runt tolv poängs ledning blir det svårt att ta igen tror jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hemsk förlust för Blåvitt idag. Har dessvärre inte kommit upp i någon vidare nivå hittils i år och spelet har bara sett relativt bra ut mot bottenlag på hemmaplan vilket är oroväckande. Tror och hoppas ändå vi kommer vara med i toppen framemot slutet av Allsvenskan och tror det kan bli guldfest i Göteborg i år igen, men mycket beror på hur Kalmar går de närmsta matcherna nu fram tills em. Har de mer än runt tolv poängs ledning blir det svårt att ta igen tror jag.

 

 

måste vara en jäkligt tung förlust. Ljungskile är svåra att ta på allvar. Har säkert stor del fortfarande i deras pinsamma samarbete förr med en viss badbyxetillverkare. Stämpeln e svår för dem o tvätta bort.

 

Ljungskile blir kanske er lilla sprattlande lillebror ( fast är ju fler Göteborgslag) som vi har TFF som i princip bara har som mål nästan för säsongen att slå "oss".

 

Dock så blev jag inte imponerad av IFK Göteborg när ni mötte Malmö FF i premiären då ni ska vara nöjda ni fick med en poäng från det mötet!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

såg göteborg-gais, dom verkar totalt ur slag och utan någon som helst teknik+fart+passningsspel och kommer nog knappast så högt upp. Med lagen som de ser ut idag så hade ja tippat:

 

1. Kalmar

2. Malmö

3-5: Djurgården/Helsingborg/Elfsborg

 

Dock försvinner väl tyvärr Santin i sommar och blir tufft då :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är nån ens förvånad att gbg torska mot Ljungskile? Hade varit skräll om de ens hade tagit en pinne...:lol:

 

Med tanke på hur IFK spelade förra året (de förlorade en del självklara matcher men vann mot de bra lagen) och ändå lyckades vinna så skulle jag nästan kunna tolka denna inledning på ett positivt sätt! Go go IFK för att försvara titeln! :D

 

Någon som är med i startelvan.se ??? Det är gratis och vi kanske kan ha en egen PF liga?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med tanke på hur IFK spelade förra året (de förlorade en del självklara matcher men vann mot de bra lagen) och ändå lyckades vinna så skulle jag nästan kunna tolka denna inledning på ett positivt sätt! Go go IFK för att försvara titeln! :D

 

Blåvitt har lyckats spela bra i en hel halvlek av 14 spelade. Det var andra halvleken mot Örebro, då man inte helt välförtjänt hade 2-0 med sig i paus.

 

Om man är lagd åt det positiva hållet kan man säga att det är ett styrkebesked att ha 12 poäng med sig efter en sådan inledning, utan att ha spelat bra mer än 45 minuter följd..

 

Om man är blåvit realcyniker som jag så är det ett elände att svenska mästarna inte kan spela fotboll utan behöver 2-0 i ryggen för att kunna hitta rätt med passningarna och få med sig folk upp i anfallet.

 

Skönt dock att Elfsborg lyckades vinna mot KFF i dag. Annars hade det sett riktigt dystert ut. Förmodar att Kalmarlaget hade tankarna på det hektiska vårbruket under matchen och inte spelade för fullt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blåvitt har lyckats spela bra i en hel halvlek av 14 spelade. Det var andra halvleken mot Örebro, då man inte helt välförtjänt hade 2-0 med sig i paus.

 

Om man är lagd åt det positiva hållet kan man säga att det är ett styrkebesked att ha 12 poäng med sig efter en sådan inledning, utan att ha spelat bra mer än 45 minuter följd..

 

Om man är blåvit realcyniker som jag så är det ett elände att svenska mästarna inte kan spela fotboll utan behöver 2-0 i ryggen för att kunna hitta rätt med passningarna och få med sig folk upp i anfallet.

 

Skönt dock att Elfsborg lyckades vinna mot KFF i dag. Annars hade det sett riktigt dystert ut. Förmodar att Kalmarlaget hade tankarna på det hektiska vårbruket under matchen och inte spelade för fullt.

 

Intressant!

Uppenbarligen inte så inbiten IFK fan som vissa andra ;) Men ändå kul att de kör liknande "race" som förra året å då vann de! Men tror som många andra att det är Kalmars år iår (men inte utifrån hur de spelade idag mot Elfsborg, då var de inte bra!)

Någon som hoppat på http://www.startelvan.se ??? Lite halvkul om man gillar allsvenskan och det är ju bra att ha någon skoj serie då PL snart e slut :(

 

Lite OT

Kommande CL matcher blir mkt mkt spännande! Jag hopppas på Liverpool-Man Utd i final men det blir tufft...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känns som Kalmar ser stakast ut just nu, jämn trupp, inga speciella spelare hela laget hänger på(tror de kan klara sig bra utan Santin), och en riktigt bra tränare som fått bygga från grunden. Blir svårt att stoppa dem iår..

 

IFK Gbg känns för ojämna, känna som om Kim räddat några poäng åt dem, det han är köpt för, men så avgörande ska han inte behöva vara.

 

HBG känns som de borde prestera bättre, inte sett några matcher med dem än men potentialen finns och kan nog komma starkt.

 

Djurgården är upp och ner hela tiden, ska man se en match ska man vara på plats första tio, börjar bli riktigt jobbigt att få se tidiga baklängesmål, kan de hålla sig vakna i början på matcherna och samtidigt få igång målskyttet så blir de riktigt farliga iår! Q kom in och visade självförtroende direkt mot AIK i torsdags när han tog hand om straffen, han behövs för att få lite djupledsspel. Jonsson och Dahlberg är bra ihop, men det måste finnas mer djup i spelet. Rajalakso har redan gjort mer än vad som förväntas av honom, jag tycker dock inte han har bidragit allt för mycket i själva spelet, mot Peking var han bra, efter det har han tappat för mycket boll och försvunnit ur matcherna, som sista två matcherna visat så har han blivit utbytt ganska tidigt när inte målen ramlat in för att få mer fart på offensiven. Ett av de större problemen i DIF är tränarnas tro på Enrico, han har inte lyckats med ngt alls iår enligt mig, finns bättre sätt att fylla den platsen! Med Aki och Dajja tillbaka så blir vi farliga..!

 

MFF har jag inte sett mycket av alls. Ola är i toppform och det kan räcka långt, nya mittfältaren ser riktigt lovande ut, och trots laget så känns Malmö som en liten outsider, de har starkt lag rakt igenom trots alla skador, och de spelar utan press konstigt nog.

 

Hammarby ser jag inte som ett hot iår, de saknar allt för mycket tyngd.

 

AIK har jag inte heller sett speciellt mycket av, men de har kanske allsvenskans bästa mittfält, Bojan och Dulee är båda två helt fantastiska fotbollsspelare! De jag sett än så länga av Dulee så har han visat att han antagligen är topp tre bland allsvenska mittfältare. Örlund däremot tappade många poäng åt gnaget förra året, men gjorde en av årets rädningar i derbyt mot DIF senast, men känns ändå för ojämn för att kunna ta ett lag till toppen. Men får de igång argentinarna och de börjar göra lite mål blir de en farlig utamanare till guldet! Burgic ska ha varit deras bästa spelare under försäsongen, skulle vara riktigt kul att se vad han kan göra om han kommer tillbaka!

 

 

Inte så jättebra koll på alla lag, men fick med lite av det viktiga iaf hoppas jag..! Kul att få upp en allsvensk tråd också, kvaliteten kanske inte finns här, men passionen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...