Gå till innehåll

Tar ni upp pokervinster i deklarationen?


Recommended Posts

Hej

 

Jag har en kort fråga till er som tjänar riktigt bra på erat pokerspelande. Tar ni upp era pokervinster i deklarationen?

 

Vare sig man ska skatta för vinsten eller ej, så ska man väl ändå redovisa det i deklarationen?

 

Anledningen till att jag undrar är att jag själv nämligen börjar att tjäna såpass mycket på pokern.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Riktigt kul för dig att du vinner så pass mycket pengar så du börja tänka på om du skall ta upp det i deklarationen.

 

Men jag tror iaf inte du behöber göra det;> Har iofs ingen anning så det var väl ganska ondöigt av mig att svara på den tråd överhuvdtaget;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har faktiskt mailat skatteverket och frågat vars man ska redovisa detta och vilket underlag dom vill ha.

 

Ska bli kul att se vad dom svarar.

 

(och nej, jag tjänar inte mycket på poker och jag har heller inga planer på att ta upp det i deklarationen).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Från skatteverkets FAQ:

 

 

Ska jag skatta för en vinst i ett utländskt lotteri?

 

Har du vunnit i ett lotteri som anordnats inom EG/EES-området ska vinsten, på samma sätt som svenska lotterivinster, inte beskattas. Vinst över 100 kr i övrigt utländskt lotteri beskattas om inkomst av kapital.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du behöver inte ta upp vinster som är skattefria alls. (Allt från inom EU/EES alltså.)

 

Det de har sagt till mig är att redovisa den totala vinsten från utom EU som inkomst av kapital.

 

En riktigt vass onlinespelare kan alltså ha en årsinkomst på ett par miljoner och nolltaxera. Nästan i alla fall, han lär ju fortfarande få betala förmögenhetsskatt, och alla år efter det första skatt på räntorna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Från skatteverkets FAQ:

 

 

Ska jag skatta för en vinst i ett utländskt lotteri?

 

Har du vunnit i ett lotteri som anordnats inom EG/EES-området ska vinsten, på samma sätt som svenska lotterivinster, inte beskattas. Vinst över 100 kr i övrigt utländskt lotteri beskattas om inkomst av kapital.

 

Eftersom man ska skatta på bruttovinsterna borde det betyda att man inte behöver skatta på potter som är under 100 kr?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom man ska skatta på bruttovinsterna borde det betyda att man inte behöver skatta på potter som är under 100 kr?

Tycker inte att det låter som någon orimlig tolkning nej. Men det har ju än så länge inte prövats hur lagstiftningen skall appliceras på pokervinster.

Om principen att skatta på varje pott skall användas så får det ju onekligen absurda konsekvenser.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det de har sagt till mig är att redovisa den totala vinsten från utom EU som inkomst av kapital.

 

Alltså är typ bara ladbrokes skattefritt?

De flesta sidor har ju licensen ifrån indianreservat, gebralta & costa rica.

 

Gibraltar är med i EU. De står utanför den inre marknaden vad gäller varor enbart. Vad gäller tjänster och kapital är de med fullt ut, så det är skattefritt.

 

Notera att de engelska kanalöarna däremot inte alls är med i EU.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om principen att skatta på varje pott skall användas så får det ju onekligen absurda konsekvenser.

 

Ja visst låter det konstigt att poker skulle falla under lotterilagstiftningen? Enligt den är inte förluster avdragsgilla. Vad händer om 2 personer spelar h2h och vinner varsin lika stor pott?

 

Med andra ord faller lagen på sin egen orimlighet.

 

<Detta inlägg är enbart min personliga reflektion och utrycker inte nödvädigtvis 24hPokers åsikt>

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Följande är saxat från ett inlägg av Indiscreet på wsop-forumet.

Vi får hoppas att han inte tar illa upp att jag kopierat hans inlägg.

 

Har haft en liten skriftväxling med Skatteverket för att få klarhet i en del detaljer kring dera skrivelse om poker. Särskilt den senare av mina två frågor kan nog vara intressant. Bifogar mitt mejl och deras svar nedan:

 

"Hej!

Jag skulle vilja ha två klargöranden vad gäller skrivelsen "Pokerspel som

anordnas för allmänheten - lotteri eller inkomstgivande verksamhet?" Dnr

13019427-05/111.

 

1) Om jag har begripit det rätt behöver spelaren inte tänka på skattefrågan

i fråga om vinster från nätpokerföretag med bas inom EU. Men vem står risken om företag registrerade inom EU senare visar sig ha bas utanför?

Kan spelaren komma att eftertaxeras i sådana fall? Det är svårt nog för

myndigheterna och hart när omöjligt för den enskilde att ta reda på var

dessa företag "egentligen" hör hemma.

 

2) Vinster från utomeuropeiska nätpokersajter skall beskattas, och ni

skriver att utgifterna för deltagande inte är avdragsgilla. Men hur skall detta tolkas? Skall varje pott beskattas? Varje session?

Ett exempel: Bakom ett årsresultat på 500 000 kronor kan följande

verklighet återfinnas:

Värdet av vunna potter under året: 10 miljoner kronor

Värdet av förlorade potter under året: 9,5 miljoner kronor

Min fråga är nu: Vilket är skatteunderlaget? 10 miljoner kronor eller 500

000?

Det förstnämnda alternativet är ju absurt.

Med vänliga hälsningar

xxxxx xxxxx, xxxxx

 

Hej xxxxx,

 

Ber om ursäkt för att du fått vänta på svar. Jag skickade din fråga till

vår Rättsenhet, och har fått följande svar:

 

1. Den skattskyldige ska redovisa sina skattepliktiga inkomster i sin

självdeklaration. Skattepliktiga som inkomst av kapital är vinster från

nätpokerföretag med bas utom EU/EES-området. Om en person som vunnit på

pokerspel på en webbsida inte vet var anordnaren finns och därför är osäker

på om en vinst är skattepliktig eller inte, bör han nämna detta i sin

självdeklaration under övriga upplysningar och lämna den information om

anordnaren som han kan ha. Skatteverket får då utreda om vinsten ska

beskattas som kapitalvinst. På det sättet undviks risken för skattetillägg.

 

2. Lotteribeskattning fungerar så att det är själva vinsten som är

skattepliktig. Varje pott är rent principiellt ett eget lotteri och varje

vunnen pott är beskattningsbar till sitt bruttovärde, dvs. inte ens

insatsen som vinnaren gjort i den potten kan dras av. Eftersom en

pokerspelare varvar vinster med förluster skulle detta få orimliga

konsekvenser. I praktiken är detta dock ingen stor sak. Det är de större

turneringsvinsterna utanför EU/EES som det blir aktuellt att beskatta,

liksom sidoinkomster i form av sponsring och s.k. rake-back, dvs. den bonus

en spelare får tillbaka på satsat kapital när han värvar nya spelare till

en spel-site.

 

 

Med vänliga hälsningar

Towe Nilsson

Skatteverket, Servicejouren

Slutsatsen blir att Skatteverket bara orkar kolla större turneringsvinster.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, svaret på 2) gillar jag inte. De säger att i princip så skall varje pott beskattas, men att det inte spelar någon större roll eftersom de inte kollar detta så noga.

 

Det låter ju bra, men om Skatteverket får ett tips från en bank om "konstiga" insättningar så kommer de troligen utreda detta. Vad säger att de kommer att stoppa utredningen då de upptäcker att det är pokervinster? Deras ord räcker inte för mig.

 

Säg att du regelbundet tar ut relativt stora belopp via Neteller och banken anmäler detta till Skatteverket. Skatteverket kollar upp detta och utredaren kommer fram till att du skall betala skatt på varje pott eftersom det är vad lagen säger. Oops, hej skatteskuld.

 

Samma sak om det går till domstol. Det spelar ingen roll om en lag får absurda konsekvenser, det är lagstiftarnas uppgift att ändra lagar som får absurda konsekvenser, inte domstolarnas.

 

Detta kan låta långsökt, men det spelar ingen roll när man väl sitter där med skatteskulder upp över öronen för pengar man aldrig sett.

 

Jag är personligen inte speciellt orolig, men det skulle vara trevligt om frågan fick ett definitivt svar någon gång. Jag antar att vi får vänta tills ett fall tas upp i domstol innan det sker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, svaret på 2) gillar jag inte. De säger att i princip så skall varje pott beskattas, men att det inte spelar någon större roll eftersom de inte kollar detta så noga.

 

Det låter ju bra, men om Skatteverket får ett tips från en bank om "konstiga" insättningar så kommer de troligen utreda detta. Vad säger att de kommer att stoppa utredningen då de upptäcker att det är pokervinster? Deras ord räcker inte för mig.

 

Säg att du regelbundet tar ut relativt stora belopp via Neteller och banken anmäler detta till Skatteverket. Skatteverket kollar upp detta och utredaren kommer fram till att du skall betala skatt på varje pott eftersom det är vad lagen säger. Oops, hej skatteskuld.

 

Samma sak om det går till domstol. Det spelar ingen roll om en lag får absurda konsekvenser, det är lagstiftarnas uppgift att ändra lagar som får absurda konsekvenser, inte domstolarnas.

 

Detta kan låta långsökt, men det spelar ingen roll när man väl sitter där med skatteskulder upp över öronen för pengar man aldrig sett.

 

Jag är personligen inte speciellt orolig, men det skulle vara trevligt om frågan fick ett definitivt svar någon gång. Jag antar att vi får vänta tills ett fall tas upp i domstol innan det sker.

Skatteverket inser att det är absurt att beskatta varje vunnen pott, så de kommer ALDRIG att göra det.

 

Även en domstol lär komma fram till att det är absurt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skatteverket inser att det är absurt att beskatta varje vunnen pott, så de kommer ALDRIG att göra det.

 

Även en domstol lär komma fram till att det är absurt.

 

Säg det till de som sålde sina it-företag under it-yran och fick betalt i aktier som var låsta tills efter kraschen. De fick betala skatt på pengar de aldrig haft.

 

Absurt? Jovisst, men det spelar ingen roll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
Ingen har alltså någonsin betalat ett öre i skatt på sin vinst på poker?

 

Inte i sverige nej, men om jag minns rätt så ses det som ett yrke i usa som man måste skatta för.... jag kan ju vara lite ute i yrväder, men rätt så säker på att någon påstod det i någon tråd här på forumet... mycket osäkert med andra ord...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har faktiskt mailat skatteverket och frågat vars man ska redovisa detta och vilket underlag dom vill ha.

 

Ska bli kul att se vad dom svarar.

 

(och nej, jag tjänar inte mycket på poker och jag har heller inga planer på att ta upp det i deklarationen).

Frågade du var man drar av för förlusterna också?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...