Gå till innehåll

Funderingar om en mentor/coach!


MorganSthlm

Recommended Posts

Hej alla.

 

Jag har funderat över fördelar och nackdelar av att ha en mentor/coach inom pokern och tänkte kolla med er om ni har andra tankar och idéer än de jag tänkt på.

 

Idén fick jag av att jag har så förbenat svårt att komma ITM i turneringar. Jag har spelat poker online sedan i maj 2004 och även spelat lite live på Klubben. Online går det okej, jag plussar ibland och går back ibland. Ibland så tappar jag koncentrationen och slaskar en del men bortsett från det så är jag "even money" på cashgames.

På onlineturneringar har jag till 90% alltid kommit på övre halvan, ofta i sista tredjedelen men precis utanför pengarna. Grymt störande!

 

Live har det oxå gått hyfsat. På de homegames vi lirat så är jag marginellt minus och på de turneringar jag spelat på Klubben har jag hittat finalbordet 4 av 7 gånger, vilket jag tycker är ett okej facit.

Problemet är att jag hamnar utanför pengarna även där...

 

Med ovanstående erfarenheter använde jag den finfina sökfunktionen och hittade en tråd snarlik den här där råden var att läsa på forumet, hand historys osv.

Det är okej och det gör jag redan MEN jag tror att i min situation så skulle min framtida pokerkarriär må bra av ett mer ingående samarbete med en "Mentor/Coach".

 

Min idé är att jag och mentorn träffas någon kväll då och då och spelar ett par turneringar ihop framför datorn. Ena turneringen kan jag kolla på och ställa frågor om uppkomna situationer, nästa spelar jag och mentorn kommenterar mina bra och dåliga spel. Självklart ska mentorn ha något för detta, typ 50% av vinsten om vi spelar via mitt konto och 100% om vi spelar via hans.

Tanken här är att när mentorn spelar och jag tittar på så spelar vi på hans konto och han betalar turneringsavgiften och får 100% av ev. vinst, när jag spelar så kör vi på mitt konto och jag står för avgiften och mentorn får 50% av ev. vinst.

 

Hur ser det ut så här långt? Bra eller dålig idé?

 

Vem ska då vara mentor?

Det är individuellt men för min del så ser jag gärna bevisad framgång inom framförallt turneringspoker som ett måste. En del andra saker som kan vara bra är:

 

* Att man bor hyfsat nära varann.

* Att man ev. har andra gemensamma intressen än poker

* Att mentorn har en tro på att det här projektet kan fungera och att han kanske kan få ut något av det i ett längre perspektiv annat än ekonomisk vinning

 

Fyll gärna på här om ni kommer på något...

 

Jag ser fram emot de idéer ni kan ha om detta och om någon redan nu tycker att det låter som ett intressant projekt att vara min mentor så PM:a gärna...

 

Morgan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att ha en mentor vore ju helt klart intressant. Men om någon ska ha ett intresse av att coacha en behöver dom ju också få ut något av det.

Ett fast pris som är hyffsat högt är väll obligatoriskt.

Att få en del av pengarna man vinner ser jag ingen anledning till?

 

Sen tror jag också att antingen ska mentorn vara en vän eller att man är en bra spelare och mentorn en bättre så att båda två kan få nya infallsvinklar på saker och ting.

 

Att coacha över internet skulle ju ioförsej fungera men jag tror det ger betydligt mer att träffas IRL så båda verkligen kan förstå varandra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att få en del av pengarna man vinner ser jag ingen anledning till?

 

Skämtar du? affiliatearrangemang är ett ypperligt sätt att lösa det på, vad skadar det att "mentorn" har ett intresse i att spelarna han coachar blir duktiga o rejkar in mer pengar till honom???

 

Att mentorn har en tro på att det här projektet kan fungera och att han kanske kan få ut något av det i ett längre perspektiv annat än ekonomisk vinning

 

elaborera, skall du betala i natura eller?

 

ser mest nackdelar med att ha en person som nån slags lärare tbh förutom det mest uppenbara, att snubben är mycket sämre än han påstår sig vara vilket är mer regel än undantag.

lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att få en del av pengarna man vinner ser jag ingen anledning till?

 

Tvärtom så måste det vara det arrangemanget för det är det sättet jag kommer på som funkar som en "försäkring" för eleven. Vid ett högt fast pris kan en oseriös mentor bara mjölka av pengar av eleven om han vill...

 

En annan idé är att eleven får spela på ett konto som mentorn ordnat där han har ett rakebackavtal men då är vi mer inne på cashgames och stakening.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

elaborera, skall du betala i natura eller?

 

ser mest nackdelar med att ha en person som nån slags lärare tbh förutom det mest uppenbara, att snubben är mycket sämre än han påstår sig vara vilket är mer regel än undantag.

lycka till!

 

Självklart ingen natu.... eller det kanske beror på vilken läggning eleven och mentorn har?...;)

 

Skämt åsido, mentorn får en chans att i ett pedagogiskt syfte se pokern ur en annan synvinkel och i längden kanske utveckla sitt eget spel.

 

Ur livesynpunkt kan mentorn kolla med eleven om eleven vill agera dealer vid mentorns homegames ur studiesynpunkt.

 

Fler idéer om detta kan säkert skapas vid lite "brainstorming".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uppfattning...hur bra du tycker man ska vara...

 

/C

 

Hur menar du?

För att svara eller för att vara mentor?

 

För att vara mentor så är det väl rätt individuellt. Generellt bör du ha större erfarenhet än din elev och kanske kunna backa det med lite bra turneringsresultat, gärna över en tid tillbaka så resultatet inte bara var flax...;)

 

Det är som sagt mycket upp till eleven om eleven anser att du kan hjälpa hans spel...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker det låter som en riktigt bra ide, jag skulle nog kunna tänka mig agera mentor särskilt åt en person man tyckte om att umgås med. Även om det kanske inte handlar om pengafrågan skulle jag nog tycka det var en rolig grej.

 

Tyvärr kan jag nog inte hjälpa just dig eftersom vi bor en bit ifrån varandra ;) Men du får hoppas att någon annan nappar.

 

Sen tror jag att jag skulle utveckla mitt eget spel, som det är nu spelar jag som bara på "känsla" gör vissa grejer men kanske skulle vara nyttigt att prata igenom dom med en annan person, får man en större inblick i varför man gör som man gör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har haft en coach. Jag betalade honom en fast timlön.

Jag tror ingen seriös coach skulle gå nöja sig med att få en del av eventuella vinster, det kanske inte blir några och eleven kanske ljuger om hur mycket han/hon vinner. Omvänt, vinner eleven mycket betalar eleven för mycket.

Att en oseriös mentor skulle mjölka eleven på pengar, hur skulle det gå till?

Om eleven är missnöjd så slutar eleven.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror ingen seriös coach skulle gå nöja sig med att få en del av eventuella vinster, det kanske inte blir några och eleven kanske ljuger om hur mycket han/hon vinner.

Allt handlar inte om pengar, jag tror att jag skulle utvecklas som människa, och kanske som pokerspelare iom en sådan uppgift, nu är inte jag jätteduktig på poker, men har haft vissa framgångar som kanske antyder att jag är över medel. Så tror att jag skulle kunna kvalificeras som seriös coach till nybörjare/seminybörjare i alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som det verkar för min del så är informella mentorsskap och diskussionsgrupper väldigt vanligt i pokervärlden. Själv så är jag inte mentor, och har inte riktigt tid med det nu, men jag har diskuterat och diskuterar förhållandevis mycket med några spelare via MSN.

 

Som fysikern säger så är det ju utvecklande även om man inte skulle lära sig någoting nytt pokermässigt, men i mitt fall så lär jag mig säkert lika mycket som jag lär ut. Diskussioner är helt enkelt väldigt användbart för att själv bli klarare över sina tankar och också att få lite perspektiv man inte tänkt på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allt handlar inte om pengar, jag tror att jag skulle utvecklas som människa, och kanske som pokerspelare iom en sådan uppgift, nu är inte jag jätteduktig på poker, men har haft vissa framgångar som kanske antyder att jag är över medel. Så tror att jag skulle kunna kvalificeras som seriös coach till nybörjare/seminybörjare i alla fall.

 

Jag var lite otydlig. Jag menade inte en nybörjarcoach, som anser att han är över medel och själv kan utveckla sin poker genom att coacha. Då vinner båda på det även om inga pengar är inblandade. Frågan är vad man ska med en coach till om man är nybörjare, det finns en uppsjö böcker + ett antal forum som förmodligen gör ett bättre jobb än en coach som själv inte är "jätteduktig" på poker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag var lite otydlig. Jag menade inte en nybörjarcoach, som anser att han är över medel och själv kan utveckla sin poker genom att coacha. Då vinner båda på det även om inga pengar är inblandade. Frågan är vad man ska med en coach till om man är nybörjare, det finns en uppsjö böcker + ett antal forum som förmodligen gör ett bättre jobb än en coach som själv inte är "jätteduktig" på poker.

Tror de flesta kan lära sig saker om sin egen poker även av en nybörjare, man får frågor och tvingas tänka igenom sin poker = bra, sen som jag och Hjort påpekad utvecklas man med största säkerhet som människa.

 

Sen tror jag att ett samtal med en människa ger betydligt mer och snabbare än att läsa böcker, sen med "jätteduktig" menade jag inte att jag är kass, tvärtom anser jag mig relativt bra men givetvis finns mycket bättre folk. Men anser att jag definitivt har expertis nog att coacha. Som Morgan berättade hade han svårt att ta sig ITM, det tror jag jag kan hjälpa han med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns en annan intressant kombination på utbyte av pokerrelaterat än just elev-lärare/mentor.

 

Jag tänker på spelare-spelare.

Två likvärdiga spelare som befinner sig i ett liknande läge som träffas med jämna mellanrum för att diskutera poker och gå igenom olika specifika situationer som man genomlidit.

Genom att utbyta tankar och funderingar med en likvärdig spelare tror jag både lyfter sig till en ny nivå.

Om jag inte missminner mig nu så hade Lederer under början av sin karriär på 80-talet återkommande möten med en grupp av spelare.

 

Tror starkt på denna idén.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns en annan intressant kombination på utbyte av pokerrelaterat än just elev-lärare/mentor.

 

Jag tänker på spelare-spelare.

Två likvärdiga spelare som befinner sig i ett liknande läge som träffas med jämna mellanrum för att diskutera poker och gå igenom olika specifika situationer som man genomlidit.

Genom att utbyta tankar och funderingar med en likvärdig spelare tror jag både lyfter sig till en ny nivå.

Om jag inte missminner mig nu så hade Lederer under början av sin karriär på 80-talet återkommande möten med en grupp av spelare.

 

Tror starkt på denna idén.

 

Bra tanke!

 

Jag började där nånstans innan jag gick vidare till elev/mentor...

Idén är jättebra och jag kan nog vara intresserad av att testa något liknande med rätt omgivning.

Vad är då rätt omgivning?

Ja, det ger sig nog efter några träffar. Jag tror inte att man kan eller ska döma en grupp på förhand. Låter det intressant så prova...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som du behöver lära dig är att inte spela så tight i slutet av turneringarna. Det enda jag kan tänka mig när sådant alltid händer är att blindsen äter upp dig. Sån försiktig spelstil fungerar bara i cashgames.

 

Jag tror mer på att jag är för feg när det gäller att sno blindsen i mitten av turneringen och av den orsaken så är min stack för liten när jag kommer till slutet så jag är i princip tvungen att gå allin på vad som helst...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...