Gå till innehåll

Ett litet ljus


KenHag

Recommended Posts

KCK har iofs en poäng. Självklart är det som hände Engla hemskt men det skadar inte med lite perspektiv. Att Aftonbladet och liknande nationella medier har ett oproportionellt stort intresse för ond bråd död och andra hemskheter som inträffar inom Sveriges gränser har sin naturliga förklaring (läs de vittrar en ökad omsättning och vinst). Att vi i egenskap av konsumenter och svenskar hyser ett liknande oproportionellt intresse är svårare att förklara. Det händer 1000-tals liknande och betydligt vidrigare saker dagligen utan att det nämns ett ord om det i media.

 

Jag tycker inte att det är ohyffsat eller ett tecken på empatibrist att uppmärksamma ovannämnda fenomen snarare ett tecken på klarsynthet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

KCK har iofs en poäng. Självklart är det som hände Engla hemskt men det skadar inte med lite perspektiv. Att Aftonbladet och liknande nationella medier har ett oproportionellt stort intresse för ond bråd död och andra hemskheter som inträffar inom Sveriges gränser har sin naturliga förklaring (läs de vittrar en ökad omsättning och vinst). Att vi i egenskap av konsumenter och svenskar hyser ett liknande oproportionellt intresse är svårare att förklara. Det händer 1000-tals liknande och betydligt vidrigare saker dagligen utan att det nämns ett ord om det i media.

 

Jag tycker inte att det är ohyffsat eller ett tecken på empatibrist att uppmärksamma ovannämnda fenomen snarare ett tecken på klarsynthet.

 

Oftast är det ett tecken på klarsynthet.

Men i det här fallet är det ett tecken på en jävla massa brist på respekt och empati.

Något kosmo verkligen saknar efter vad jag sett honom skriva på pf.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enkel gruppdynamik. Primärgrupp, sekundärgrupp etc etc. Engla tillhör typ decagrupp för de flesta i Sverige medan Biafrabarnen typ kommer i miljonte hand.

 

Inga konstigheter alls. Och nej, det är inte omoral eller bristande empati som gör att man knappt bryr sig om svältande ungar i Afrika, det är bara ett simpelt psykologiskt och för den delen logiskt fenomen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ju inget att göra med att hon är svensk heller för den delen..

 

Skulle inte media uppmärksamma fallet skulle ingen här bry sig, av naturliga skäl, ingen skulle veta om det. När media uppmärksammar en skolmassaker i USA är det ju intressant fast de är precis lika avlägsna som de svältande barnen i afrika. Enda skillnaden är, ingen bryr sig om afrikanerna, iaf inte media.

 

I övrigt, jättehemskt och jag lider med anhöriga men som sagt tycker jag man kan ha lite perspektiv. Undrar hur många barn som mördas och våldtas i afrika varje år..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En person startar en tråd om något som han känner är värt att ägna en tanke åt.

 

Genast blir han "påhoppad" över att han ägnade just denna flickas anhöriga en tanke, och inte tusen barn någon annanstans i världen.

 

Inse att allt inte måste vara så jävla jämställt här i världen, och att vissa fall kanske berör oss mer än andra, och om ni tycker att det är synd om andra barn någon annanstans kan ni väl starta en egen tråd om det? eller varför inte en tråd om alla barn ni inte bryr er om?

 

Vill han, jag och förmodligen många med oss ägna en tanke åt Englas familj ska vi väl få göra det utan att det ska behöva diskuteras?

 

Jag vet inte varför det här fallet berör mej mer än andra, men nu är det så och då tänker jag tycka synd om de anhöriga vare sej ni vill det eller inte!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oftast är det ett tecken på klarsynthet.

Men i det här fallet är det ett tecken på en jävla massa brist på respekt och empati.

Något kosmo verkligen saknar efter vad jag sett honom skriva på pf.

 

Jag har lite svårt att förstå varför det skulle vara värre att inte gråta över Engla än att inte gråta över allt annat hemskt som händer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det dör folk hela tiden....

 

En litet barn i sverige dör så börjar alla gråta men när det dör 10 miljoner barn i afrika så spelar det ingen roll. eller?

Alltså, det där är sån otrolig hey-kolla-mig-jag-är-pseudo-intellektuell-bullcrap så jag blir spyfärdig. Varför inte bara välja att hålla tyst istället.

 

KenHag, bra initiativ. Vem kan inte låta bli att reflektera över det hemska och sända en tanke till de drabbade?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enkel gruppdynamik. Primärgrupp, sekundärgrupp etc etc. Engla tillhör typ decagrupp för de flesta i Sverige medan Biafrabarnen typ kommer i miljonte hand.

 

Inga konstigheter alls. Och nej, det är inte omoral eller bristande empati som gör att man knappt bryr sig om svältande ungar i Afrika, det är bara ett simpelt psykologiskt och för den delen logiskt fenomen.

 

Du menar att empati är...frikopplat från psykologi?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är alltså en vanligt förekommande empatisk störning med en via psykologi enkelt förklarad orsak.

 

Då förtydligar jag till: Det är ingen empatisk störning utan det beror på psykologiska faktorer. Har man ingen empati för barnen i Afrika kan det bero på en störning men har man mer empati för Engla och mindre för flugkidsen så visar det på att man är normal.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske OT, men stackars Engla och hennes familj... :rolleyes:

 

*ljus*

 

/SK

 

Det är precis det man ska framhäva.

Och det jag menar är att det är så förbannat jävla onödigt och hålla på och diskutera vare sig man borde sörja eller inte pga olika orsaker.

Ett hemskt brott har begåtts och jag sänder iaf en tanke åt familjen i fråga.

Sen håller jag med om att man lika gärna borde skänka en tanke åt andra dödsfall och misär i världen men trådskaparen ville ägna en tanke åt Engla och hennes familj så jag gör det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då förtydligar jag till: Det är ingen empatisk störning utan det beror på psykologiska faktorer. Har man ingen empati för barnen i Afrika kan det bero på en störning men har man mer empati för Engla och mindre för flugkidsen så visar det på att man är normal.

 

Alltså...du är fel ute. Att man inte är kapabel till att känna särskilt starkt för stort lidande 500 mil söderut är definitionsmässig empatibrist. Den empatibristen kan förklaras psykologiskt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är precis det man ska framhäva.

Och det jag menar är att det är så förbannat jävla onödigt och hålla på och diskutera vare sig man borde sörja eller inte pga olika orsaker.

Ett hemskt brott har begåtts och jag sänder iaf en tanke åt familjen i fråga.

Sen håller jag med om att man lika gärna borde skänka en tanke åt andra dödsfall och misär i världen men trådskaparen ville ägna en tanke åt Engla och hennes familj så jag gör det.

 

Gör det! Men peka inte finger och kalla de som inte gör som du för tråkiga saker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har man ingen empati för barnen i Afrika kan det bero på en störning men har man mer empati för Engla och mindre för flugkidsen så visar det på att man är normal.

 

läskigt ordval... lätt att glömma hur sjukt bra vi faktiskt har det jämfört med många andra. se t ex min nuvarande avatar:

http://img54.imageshack.us/my.php?image=hand1xr4cs.jpg

 

så ni som skänker Engla en tanke kan väl tända ett extral ljus för de miljarder människor som svälter ikväll... jag tänder också ett ljus för Engla, för barnen i afrika och för att det är så jävla kallt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gör det! Men peka inte finger och kalla de som inte gör som du för tråkiga saker.

 

Men jag tycker man verkligen saknar empati och respekt för andra människor om man har mage att diskutera vad man ska sörja och varför när en sån hemsk sak har drabbat en helt oskyldig flicka i sverige?

Det är en sådan onödig diskussion helt enkelt i sammanhanget

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...