Gå till innehåll

Språkpolistråden


devalanteriel

Recommended Posts

  • Svars 162
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Stephen Fry - om språkpoliser.

 

 

Är det bara jag som ser ironin i att han väljer att framföra sitt budskap på ett exeptionellt välformulerat och välartikulerat sätt. Det är dessutom vad jag kunde uppfatta en grammatiskt korrekt och rakt igenom rättstavad text med korrekt punktuation, bra flyt och väl avvägda meningar.

 

Detta måste ju vara hyckleri i sin renaste form. Hur många gånger tror ni denna text är bearbetad innan den släpptes i sin nuvarande form? Bevisligen så ville han nå ut och bli tagen på allvar och brydde sig därför om att bearbeta texten så att den höll hög kvalitet.

 

Hade han velat göra ett trovärdigt statement så hade han väl snarare halvpackad och sluddrandes läst upp något i stil med:

 

" who teh fuck givs a shitt about gramar?? Ican spell evry word how the fuck I want and evrybody is gonna understand it anyway so why bather with correkt spelling and stuf like that?"

 

 

Detta är väl det yttersta beviset på vikten av ett någorlunda vårdat språk för att bli tagen på allvar.

 

 

Förre

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det bara jag som ser ironin i att han väljer att framföra sitt budskap på ett exeptionellt välformulerat och välartikulerat sätt. Det är dessutom vad jag kunde uppfatta en grammatiskt korrekt och rakt igenom rättstavad text med korrekt punktuation, bra flyt och väl avvägda meningar.

Öhm, du vet väl om att det är så Fry pratar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I don't see your point! Förklara gärna.

 

 

Förre

Om man vet vem Fry är, hans bakgrund, utbildning, yrkesbana så kommer textens utformning inte som någon överraskning. Det är snarare så att jag förväntar mig att han ska uttrycka sig så. Tror därför ionte att man ska lägga nån större tonvikt vid språkbruket, utan på budskapet.

 

Sedär, fick visst till en liten poäng :-D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man vet vem Fry är, hans bakgrund, utbildning, yrkesbana så kommer textens utformning inte som någon överraskning. Det är snarare så att jag förväntar mig att han ska uttrycka sig så. Tror därför ionte att man ska lägga nån större tonvikt vid språkbruket, utan på budskapet.

 

Sedär, fick visst till en liten poäng :-D

 

Hela min poäng att när det är det specifika ämnet språkbruk som debatteras så är det ganska svårt att inte lägga större tonvikt vid själva språket som används.

 

Varje normalbegåvad människa förstår ju vad som menas när någon skriver jätte röd i stället för jätteröd eller som i ditt fall där det slank in ett typo i form av ionte i stället för inte. Problemet är ju när det förekommer i större mängd för det är så sjukt jobbigt att läsa en text med stavfel, bristande punktuation, syftningsfel och generellt dålig grammatik att det lätt blir så att man per automatik definierar hela andemeningen som skräp, även om det textförfattaren försöker säga är vettigt.

 

Uttrycker man sig så verbalt tydligt och retoriskt korrekt som Fry gör så tycker jag det bevisar att han lägger stor vikt vid detta eftersom det knappast är något man gör om att inte bryr sig om att vårda sitt språk.

 

Frågan är väl i vilket sammanhang en text skrivs, hur formellt det är och vad man kan tänkas förvänta sig för kvalitet på den.

Jag kan ju i ärlighetens namn säga att går jag in på en restaurang och läser att de har fleskfille med purrjolök på menyn så har man ju inte så jävla höga förväntningar på maten.

 

 

Förre

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...
Dem få gånger jag har mejlat så har det varit skit segt med att få svar.

Min förhoppning var ju att någon här var mer insatt i det hela och kunde skriva det kommer bli bra gråt inte osv:rolleyes:

 

1. Är detta en generations-fråga?

2. För att reta en bitter gubbe som mej?

( 3 ...kommer inte ens ihåg om man använde dem i språket i när jag gick i skolan )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oftast korrekt att skriva "de" men är man göteborgare så blir de en jävla massa de. Ang. engelska.. The few times = De få gångerna. De äter bullar = They are eating cookies. Dem vill jag ha = I want them. Dem är i bestämd form eller vad man kallar det. Men det är en omväg att gå genom engelska och handlar nog mest om att vårat skriftspråk skiljer sig från det muntliga. Hade själv problem med dem/de ett tag men det dröjde inte särskilt länge innan det satt från det att jag googlat "problemet". http://www.iklartext.se/skrivklart_5mars2003.htm

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

betstämd form.... fattar inte hur 'them' e d

 

imo känns "the few times" och "the = de" irrelevant eftersom det bara fintar folk som e sugna på att använda min lathund

 

mvh

många öl 4.36 och dum innan det

 

edit: och wow såg länken från utub högst upp, hata det o stängde av å insåg att jag nog e lite påverkad ändå..

 

 

..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...