Gå till innehåll

Språkpolistråden


devalanteriel

Recommended Posts

  • Svars 162
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

eury: "Prickar över a är tusen gånger värre än allt annat imo."

 

Kontextus: "Vad menar du att felet består i?"

 

MikeTime: "Om mån skriver meningen "Softish´s nyå nick på pf är xxxxxxxxx." så är det den lilla ringen över a som Eury avser."

 

devalanteriel: "Nej, det är det inte; eury avser prickar, inte ringar."

 

MikeTime: "Lägg ner Dev. Det är en prick, inte en ring."

 

pastapesto: "Hur ser i så fall en ring ut?"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min erfarenhet är att personer som använder sig av ord som sej, mej, dej, ja, me är de som presterade riktigt lågt i grundskolan. Det är möjligt att ungdomar, med sitt internetz, tycker att det är ett accepterat skriftspråk men jag hoppas att det är en övergående fas.

 

Hur svårt är det egentligen att lägga en extra sekund på sin text och ta bort de grövsta stavfelen?

 

du måste skoja ? sej dej och mej är mer eller mindre accepterat även i formellt skriftspråk speciellt om man tillhör den yngre generationen. Jämför skall/ska eller de/dem. De/dem skulle IMO ser lagom pretentiöst ut att skriva i ledigt skriftspråk. Dit räknas forum, email, chatt och liknande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

så här säger språkexperterna på språknämden:

 

 

Kan man skriva mej, dom och våran?

 

Många av språkets vanligaste ord har två stavningar, där den ena stavningen är mer talspråksnära. De normala skriftformerna mig, sig, dig, er, vår och de, dem skrivs ibland mej, dej, sej, eran, våran, dom (di). Det kan accepteras i ledigt skriftspråk, t.ex. i privata brev, och i texter där man vill återge talat språk. Man bör då tänka på att former som dom och sej inte återger alla svenskars talspråk. Just därför fungerar de, sig etc. som neutrala riksformer. Med de, dem upprätthåller vi dessutom gränserna mellan artikel (de bilar som) och pronomen i subjektsform (de kom) respektive objektsform (han såg dem).

 

Formerna mej, dej, sej, dom var relativt vanliga på 1970-talet, men har i dag nästan försvunnit helt till förmån för mig, dig och sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Det kan accepteras i ledigt skriftspråk, t.ex. i privata brev, och i texter där man vill återge talat språk."

 

!=

 

"sej dej och mej är mer eller mindre accepterat även i formellt skriftspråk speciellt om man tillhör den yngre generationen"

 

&&

 

"Formerna mej, dej, sej, dom var relativt vanliga på 1970-talet, men har i dag nästan försvunnit helt till förmån för mig, dig och sig."

 

!=

 

"sej dej och mej är mer eller mindre accepterat även i formellt skriftspråk speciellt om man tillhör den yngre generationen"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Det kan accepteras i ledigt skriftspråk, t.ex. i privata brev, och i texter där man vill återge talat språk."

 

!=

 

"sej dej och mej är mer eller mindre accepterat även i formellt skriftspråk speciellt om man tillhör den yngre generationen"

 

&&

 

"Formerna mej, dej, sej, dom var relativt vanliga på 1970-talet, men har i dag nästan försvunnit helt till förmån för mig, dig och sig."

 

!=

 

"sej dej och mej är mer eller mindre accepterat även i formellt skriftspråk speciellt om man tillhör den yngre generationen"

 

Jag har för mig att jag blev lärd att det var ok att skriva sej, dej och mej i grundskolan(slutet 80-talet, början av 90-talet) men att det var snyggare med sig, dig och mig. Sedan finns det ju viss risk att jag minns fel eller att den personen som lärde mig detta var ute och cyklade. ;)

 

Har även för mig att jag tyckte det kändes naturligare med sej, dej och mej då vilket inte är fallet nu för tiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men greywolf. Det som språknämnden skriver stöder ju det jag skrev, inte din teori!

 

Du kan knappast jämföra deras definition på ledigt skriftspråk (privat brev där man vill återge talat språk) med ett forum. Vidare menar de ju att dig/sig/mig är en variant som är accepterat på riksnivå.

 

Behåll du din ungdomslingo där den hör hemma. Bland dig och dina kamrater.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska man skriva i den här tråden får man väl vara språkfascist på riktigt. Tråden heter ju faktiskt "Språkpolistråden", inte "Språk-SL-kontrollant-tråden".

 

Jag har för mig att jag blev lärd att det var ok att skriva sej, dej och mej i grundskolan(slutet 80-talet, början av 90-talet) men att det var snyggare med sig, dig och mig. Sedan finns det ju viss risk att jag minns fel eller att den personen som lärde mig detta var ute och cyklade. ;)

 

Har även för mig att jag tyckte det kändes naturligare med sej, dej och mej då vilket inte är fallet nu för tiden.

 

Jag skulle nog tippa på det senare. Själv fick jag lära mig i grundskolan att ordet "och" aldrig får föregås av ett komma eller placeras först i en mening. Nonsens, givetvis.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Särskrivningar är det något som har kommit med "jobba media"-generationen?

Vissa kan man förlåta, men: vad gav första platsen:shock:

Nej, jag har sett särskrivningar i ett antal "äldre" sammanhang. Jag trodde också först att det var en ganska ny farsot, det är därför jag har reagerat: "jaså, folk särskrev redan på den tiden". Nu kommer jag inte på var jag har sett det någonstans, förutom på en plansch med svenska pingislandslaget där JO är typ 18 år gammal.

 

Men det som stör mig mest är egentligen inte när vanligt folk särskriver utan när det tillåts härja fritt i tidningar, menyer, reklam osv. Varför kan man inte bara göra den lilla investeringen att låta någon korrekturläsa texten så att det ser någorlunda proffsigt ut innan det går i tryck?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle nog tippa på det senare. Själv fick jag lära mig i grundskolan att ordet "och" aldrig får föregås av ett komma eller placeras först i en mening. Nonsens, givetvis.
Sen jag lärde mig det så har jag alltid försökt få alla "och" jag använder att komma i början av mening eller föregås av komma. Blev så lack eftersom det så tydligt var funktionellt i en massa sammanhang.

 

Något jag tycker ser riktigt jävla quaint ut är när folk skriver "se'n" istället för "sen" som kortform av "sedan". Lålål. :D

 

Mitt skriftspråk har fö blivit 30% sämre sedan jag började skriva mycket på nätet.

(...)

!=

(...)

&&

(...)

!=

(...)

Det är inte ok att använda pseudologisk notation i offentliga sammanhang. Have you no shame?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men greywolf. Det som språknämnden skriver stöder ju det jag skrev, inte din teori!

 

Du kan knappast jämföra deras definition på ledigt skriftspråk (privat brev där man vill återge talat språk) med ett forum. Vidare menar de ju att dig/sig/mig är en variant som är accepterat på riksnivå.

 

Behåll du din ungdomslingo där den hör hemma. Bland dig och dina kamrater.

 

du får tro vad du vill men mej sej och dej används även av högutbildade och är inte ungdomslingo. Nu blev jag lite nyfiken btw. Jag ska kolla igenom mina texter, tror att jag använder sig,mig,dig formen men tycker båda fungerar lika bra i alla utom dom mest formella texter. Annars skriver jag dom. De/dem ser bara konstigt ut i min värld. Sen istället för sedan och ska istället för skall men det gör välan dom flesta..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen istället för sedan

Jag tycker att båda formerna har ett eget existensberättigande. Det blir lite olika tempo i språket beroende på vilket man använder, så man kan variera ordvalet beroende på vilken effekt man vill åt. Lite samma sak är det med orden någonting, nånting, något och nåt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sär skrivningar är accepterat nu mera. engelska låneord kan man böja hur fan man vill och särskrivning har vi lånat över på ett lite osnyggt sätt. Även dom och dej,mej och sej är accepterat och. inte är accepterat är språkpolisande/OT klagande på dom istället för de/dem på forum. Det är lixom inte direct formellt o nödvändigt me att skriva korrekt. Även förkortningar som ja(g) me(d) är ok :D lr istället för eller osv...

Vart är vi egentligen på väg? :rolleyes:. Långsamt men osäkert tillbaka till apstadiet? Är det inte lika bra att vi inför anarki också? Nej lite hyfs får det ta mig sjutton vara!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...