Gå till innehåll

Hur går skattegranskningen till


gdaily

Recommended Posts

Cyntax skrev ett långt inlägg om hur skattegranskning går till. Värt en egen tråd här, faktiskt.

 

Och först så måste det hittas en skattehandläggare som säger att den specifika sajten är skattebelagt, så att det går att överklaga.

 

Det omvända gäller inte, bara för att någon råkar få igenom exempelvis en Stars-deklaration för att en skattehandlägagre missar/blundar/glömer/inte orkar, så betyder inte det att Stars helt plötsligt blir skattefritt för alla andra.

Man kan inte välja skattehandläggare, det lottas. (Skatte-lotto) Vad en enskild skattehandläggare säger i ett ärende är inte religion. (precis som gdaily skriver) Om det är så att det blir "bråk" i ett ärende så skickas mappen vidare till en avdelnings som kallas "processavdelningen". Om dom gör en annan bedömning kanske det läggs ner.

 

Ungefärlig kronologisk ordning för ett ärende som den skattskyldige och Skatteverket inte är överens om (i mitt exempel heter den besvärlige pokerspelaren Ola och han har spelat poker på riggadpokersajt.com):

 

1. Ola lämnar in sin deklaration i god tid före den 2'a maj. (misstag, man ska alltid begära anstånd och får då till den 15'e juni på sig.)'

 

2. Skatteverket gör en beredning. Man sorterar och kollar så att du lämnat in blanketten för årets taxering. Man markerar även om det finns bilagor eller något under "övrigt".

 

3. Någon stackare på Skatteverket får nu sitta och knappa in alla viktiga siffror som Ola ändrat eller lagt till.

 

4. Skatteverkets datasystem är inställda på olika sökkriterier och liknande, beroende på vad man bestämt sig för att kolla i årets deklarationer. Kanske att man ett år bestämt sig för att kolla jobbreseavdragen lite mer noga eller de som sålt sin 70-talsvilla, typ. Om Olas deklaration innehåller något "tvivelaktigt" som Skatteverket bestämt att man ska kolla så blir den "träffad". Det finns två olika typer av träffar, GK och UK. GK står för GrundKontroll och UK står för Utökad Kontroll.

 

5. Nu sorteras Olas deklaration efter vad den träffats på. Är det t.ex. för att han sålt speciella aktier eller gjort ett avdrag för dubbelt boende kan deklarationen hamna i en hög med andra deklarationer med samma/liknande träffar. UK och GK blandas sällan.

 

6. Nu "lottas" Olas deklaration på en skattehandläggare. Utifrån hur länge man jobbat på Skatteverket eller vad det är för träff kan Skatteverket gissa hur länge det kommer att ta att utreda den. En nybörjare till skattehandläggare får ungefär 25% mindre tid tilldelad (i form av deklarationer alltså) Hade man så tur som jag hade fick man blandat GK och UK, reseavdrag blandat med dubbelt boende, övriga kostander blandat med hus- och bostadrättsförsäljning, ränteavdrag och aktieförsäljning. (Artister och liknande kan rookies sortera bort, dom är extra jävliga och ska kontrolleras av experter.) Nu kan Ola ringa till en random skattehandläggare och kolla vem som är hans handläggare eller ens om han har någon handläggare. Har han ingen handläggare tilldelad på sig så blir han inte granskad just nu (deklarationen är alltså inte "träffad" av en GK eller UK). (deklarationerna kan köras i systemet en gång till senare och man kan då bli träffad en gång till....)

 

7. Deklarationerna ligger i buntar om 4-30 deklarationer i varje. Vanligast är 8-15 st i en bunt. Buntarna distribueras ut till sina skattehandläggare som när dom mottar dom ska boka dom. Detta görs i ett program som heter LT och som är helt värdelöst. Rykten säger att dom ska få ett nytt nästa år.

 

8. Nu börjar skattehandläggaren att kolla deklarationerna. Skattehandläggarna väljer själv hur man vill jobba/sortera sitt jobb. Jag valde att gå igenom alla 200 först lite översiktligt och göra en uppskattning på hur besvärliga dom kunde vara. Dom som troligen kunde tänkas ta längst tid tog man naturligtvis först. Vissa deklarationer kunde man bocka av på en gång.

 

9. Skattehandläggaren får nu Olas deklaration i sin hand, han knappar in Olas personnummer i LT och ser där att datorn tycker att det är en UK, utökad kontroll. En deklaration med UK ska alltid utredas grundligt. Med det menas att skattehandläggaren (vi kan kalla han för Nicke) måste troligen begära in mer information från Ola. Nicke måste alltså skicka en förfrågan.

 

10. Under övriga upplysningar har Ola skrivit att han under 2007 spelat poker på riggadpokersajt.com och att han vunnit pengar där, men att han inte vet om det är en skattefri inkomst eller inte. Han har inte skrivit hur mycket han vunnit.

Om det i slutändan visar sig att pokerinkomsterna inte är skattefria klarar sig Ola från skattetillägg även om han inte fyllt i någon summa som inkomst! -Varför? -Jo, för att han skrivit om sina pokerinkomster under övriga upplysnningar och därmed väckte Skatteverkets undersökningsplikt!

Skattetilläg beräknas på den undandragna skatten, alltså den som man egentligen skulle ha betalat om man skattat korrekt. Den undandragna skatten + vanligtvis 40% (ibland 10%, i momsärenden är det 20% eller 5% tror jag...). Hade Ola vunnit 500.000 kr * 30% kapitalskatt = 150.000 kr * 40% = 60.000 kr i skattetillägg.

Nåja, skattehandläggaren vet inte riktigt vad Ola menar med sin deklaration och skickar därför en "Förfrågan" till Ola. I förfrågan ombeds Ola att förklara hur mycket han vunnit och varför han anser att det är en skattefri inkomst. Ola får två veckor på sig att svara (kan kortas till en vecka om det är tidsnöd). (om han inte svarar inom två veckor kan Ola få ett "övervägande", som är att betrakta som en påminnelse/påtryckning.) (OBS Viktikgt! I överskriften/rubriken står det "Grundläggande beslut", men det är fan inget beslut! Jag vet att flera här på forumet skrivit att dom fått ett sånt beslut, men det är i självaverket bara en påminnelse eller påtryckning! OBS!)

Ola svarar på förfrågan, han har vunnit 1 miljon kronor på sitt pokerspel under 2007. Han anser att pokerinkomst är skattefri för att pokerbolaget tillhör Flossmedias pokernätverk och det är ett svenskt företag. Servrarna står någon annanstans och pokerlicensen för Floss finns i Canada. Skinnet Ola spelat på är ett företag som är registrerat i Panama men har sin spellicens på Åland (som tillhör Finland men står utanför vissa samarbeten med EU). (allt är påhittat och vi ska inte fundera mera på om Ola spelat på en skattefri sajt eller inte...!)

 

11. Ola och Nicke är inte överens hurvida Olas pokerinkomster är skattefria eller inte. Ola och Nicke har en lång brevkonversation och pratar i telefon några gånger. Nicke dokumenterar alla samtal genom att skriva ner vad som sagts. Anteckningarna sparas i Olas ärendemapp. (Ola har rätt att få kopior på allt som finns i hans mapp. Vill han kan han boka tid hos Nicke och få se allt fysiskt i original! Ingen annan än Ola har rätt att göra det. Olas mapp är inte offentlig. Skattehandläggaren kan t.ex. inte springa runt och visa Olas mapp för alla medarbetare heller, bara dom som han kanske måste fråga något om.)

I juni blir det dags att komma till ett beslut, men eftersom Ola och Nicke inte är överens och det handlar om mycket pengar så måste Nicke dra ärendet i Skattenämnden (inte att förväxla med Skatterättsnämnden!!!!!). I Skattenämnden sitter fyra fritidspolitiker och en erfaren skattetjänsteman (eller kvinna) som ordförande. Nicke är föredragande i nämnden. (före Nicke ska föredra ärendet i nämnden har han gått igenom det med ordförande som lämnat sina synpunkter också. (Snacka om riggat!!!!) Nicke drar snabbt förutsättningarna i Olas deklaration och kommer med sitt förslag på "dom". Ordförande är allt som oftast på Nickes sida (eftersom dom snackat ihop sig före), men de fyra politikerna kan gadda ihop sig och köra över skatteproffset (ordförande) och Nicke. ... men nu blev det inte så, Nickes förslag på "dom" gick igenom. Olas pokerinkomster är inte skattefria, men han klarar sig från skattetillägg iaf. Ola ska betala 300.000 kr i kapitalskatt på sina pokerinkomster på 1 miljon kronor.

-Har Ola rätt att vara med på Skattenämndens möte? -Nej, i 999999 fall av 1000000 är inte den skattskyldige med. Ärendet avgörs på handlingarna.

 

12. Nicke skickar ett beslut till Ola där han förklarar att ärendet avgjorts i Skattenämnden och att Ola ska betala 300.000 kr i kapitalskatt på pokerinkomsterna.

 

13. Ola är inte nöjd med beslutet och bestämmer sig för att kämpa!

För att förbättra sina odds i domstolen bestämmer sig Ola för att först bara begära omprövning, självrättelse. Ola skriver en lång roman om varför pokerinkomsterna ska vara skattefria. Han hänvisar till rättsfall i EG-domstolen (nej det heter inte EU-domstolen!!!), rättsfall från kammarrätten och regeringsrätten, samt diverse trådar på olika pokerforum.

Nu är Nicke tvungen att förklara sig ännu bättre. (bra för Ola) Nicke ändrar inte sitt beslut, men kommer med en förklaring som Ola tycker är tveksam. Nu har Ola förbättrat sina chanser att vinna i de allmänna förvaltningsdomstolarna, han är bättre förberedd! (Länsrätt, Kammarrätt och Regeringsrätt)

 

14. Ola får Nickes negativa omprövningsbeslut och bestämmer sig för att skjuta den jäveln! ... eller nej, det gör han inte, men han har fan god lust! Ola bestämmer sig för att överklaga Skatteverkets beslut. Överklagandet skickar han direkt till Nicke på Skatteverket. Nicke måste nu skicka allt som är av betydelse som finns i Olas mapp, samt överklagandet, till Länsrätten. Här tar domstolarna över... ärendet är för Nickes del avslutat. Nu tar "processavdelningen" på Skatteverket över ärendet och driver det i domstolarna. Processavdelningen tar hjälp av experter från Skatteverkets huvudkontor, som ligger i Solna. (T-bana till Vreten.)

 

Hoppas att jag inte missat något nu, men det var iaf. ungefär hur det går till.

 

/Cyntax (Nicke)

1. Ola lämnar in sin deklaration i god tid före den 2'a maj. (misstag, man ska alltid begära anstånd och får då till den 15'e juni på sig.)

 

Varför ska man begära anstånd? Minskar risken att hamna i dessa högar då?

Hur begär man anstånd?

 

Varför ska man begära anstånd? Minskar risken att hamna i dessa högar då?

Hur begär man anstånd?

Har man inget att dölja och inget är tivelaktigt så finns det ingen mening med att begära anstånd. (om man inte vill jävlas förståss) Men i vårt exempel vet Ola om att det är tveksamt om hans pokerinkomster är skattefria eller inte. För att öka chanserna att inte bli granskad (eller bli hårt granskad) ska han göra en "slow play" och maska lite.

Skatteverket jobbar på volym, att så många deklaraioner som möjligt ska passera händerna på en skattehandläggare (inte nödvändigtvis att dom bli korrekt beskattade!!!) De stackars personer som är det lägsta cheferna på Skatteverket har titeln sektionschef och dom rapporterar bara hur många deklarationer man avmarkerat till sina chefer. Det finns inget intresse i att se hur mycket pengar en handläggare dragit in till staten (...eller tvärtom. En skattehandläggare kan ju rätta en deklaration till den skattskyldiges fördel också!). De som jobbat ett tag på Skatteverket har lärt sig detta, det är så du gör karriär på Skatteverket - genom att avmarkera deklarationer.

-Hur jobbar man så effektivt som möjligt så att man kan avmarkera så många deklarationer som möjligt så att cheferna blir glada...?

-Jo, man skiter i att det blir fel. Man släpper igenom tveksamma avdrag utan att göra förfrågningar.

De finns personer som gör kvalitétskontroller på det arbete som de vanliga skattehandläggarna gör. Vad jag sett och hört är det mest uteslutande kontroller på deklarationer som blivit granskade, inte de som blivit avmarkerade utan åtgärd.

Så, om du har en tveksam deklarion och begär anstånd ger du också skattehandläggaren lite tidsnöd. Ditt mål som "semi-skurk" är att sätta skattehandläggaren i tidsnöd. Skattehandläggarna har flera s.k. "uttag" eller skatte-uttag där systemet känner efter och avslutar de ärenden som är avmarkerade i LT. Förhala förhala förhala. Du vill i första hand inte komma med i kontrollhögarna, i andra hand vill du bli avmarkerad utan åtgärd och i tredje hand ge skattehandläggaren tidsnöd!

 

/Cyntax

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så man bör skriva att man spelar poker? Jag tänker då på att man slipper d där extra 40%en (skattetillägg) om skatteverket skulle få för sig nåt.

 

Jag har inget att oroa mig över då jag spelar på en 100%ig skattefri sida, därför jag undrar :-)

 

Riktigt bra skrivet cyntax, wp och ty.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så man bör skriva att man spelar poker? Jag tänker då på att man slipper d där extra 40%en (skattetillägg) om skatteverket skulle få för sig nåt.

 

Jag har inget att oroa mig över då jag spelar på en 100%ig skattefri sida, därför jag undrar :-)

 

Riktigt bra skrivet cyntax, wp och ty.

Är du 100% säker på att sidan är skattefri så antar jag att du inget behöver skriva. (eller är jag helt fel ute?) Men om det visar sig att sidan inte är skattefri så får du ju skatta 40% ist för 30% om du inte tar med inkomsten under övrigt som Cyntax har beskrivit i guiden ovan. Så det kan i vissa fall vara värt det.

Har du dessutom turen att slippa ur deras klor utan kontroll så är allting frid och fröjd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du vill i första hand inte komma med i kontrollhögarna, i andra hand vill du bli avmarkerad utan åtgärd och i tredje hand ge skattehandläggaren tidsnöd!

 

Det känns ändå som att man väcker lite mer uppmärksamhet genom att begära anstånd om att få lämna in senare. Och att då risken för hamna i kontollhög eller inte bli avmarkerad ökar mer än tidsnöden får risken att minska.

 

På vilka vilkor kan man begära anstånd, kan man göra det utan anledning och bara säga att man vill lämna in senare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det känns ändå som att man väcker lite mer uppmärksamhet genom att begära anstånd om att få lämna in senare. Och att då risken för hamna i kontollhög eller inte bli avmarkerad ökar mer än tidsnöden får risken att minska.

 

På vilka vilkor kan man begära anstånd, kan man göra det utan anledning och bara säga att man vill lämna in senare.

 

Typ begär anstånd i dag med motiveringen att du ska åka utomlands i några veckor och ännu inte fått deklarationen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Typ begär anstånd i dag med motiveringen att du ska åka utomlands i några veckor och ännu inte fått deklarationen...

 

Hur visste du det???? Jag ska faktiskt åka utomlands i några veckor. :)

 

Men undrar ändå över del 1 av mitt inlägg angående att risken faktiskt borde öka med ett anståndsansökande pga den extra uppmärksamheten det kan orsaka, trots den ökade tidspressen det skapar för skattehandläggaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
  • 1 year later...

Hej,

Jag har med intresse läst om hur skattegranskningen går till. Jag har själv spelat lite på FTP och är i samma situatíon som "Ola". Har tjänat ca 300 000 under 2009. Jag har inget emot att betala 30% i kapitalskatt, men vad jag är rädd för är att få betala 30% på alla vinster utan att få göra avdrag för förluster (som det tydligt står på skatteverkets hemsida). Det skulle ju innebära för mig som spelat cashgames att jag skulle betala mer i skatt än jag har vunnit. Vad säger ni på forumet om detta? Har någon råkat ut för det? Finns det någon sådan risk? Vad ska man göra för att undvika det? Tror ni att SKV nöjer sig med att döma mig till 30% på uttagen vinst?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag har med intresse läst om hur skattegranskningen går till. Jag har själv spelat lite på FTP och är i samma situatíon som "Ola". Har tjänat ca 300 000 under 2009. Jag har inget emot att betala 30% i kapitalskatt, men vad jag är rädd för är att få betala 30% på alla vinster utan att få göra avdrag för förluster (som det tydligt står på skatteverkets hemsida). Det skulle ju innebära för mig som spelat cashgames att jag skulle betala mer i skatt än jag har vunnit. Vad säger ni på forumet om detta? Har någon råkat ut för det? Finns det någon sådan risk? Vad ska man göra för att undvika det? Tror ni att SKV nöjer sig med att döma mig till 30% på uttagen vinst?

 

Beror lite grann på hur du har fått dina pengar, skulle jag tro. Om dom är insatta på ditt konto här i Sverige, är det ju dokumenterat och därmed risk för att "SKV" får nys om det. Har du däremot plockat ut pengar på typ Neteller-kort, och då helst utomlands, då finns det ingen "Nicke" som orkar titta så långt bort. Mitt förslag är därför: Strunta fullständigt i att nämna nånting om ditt pokerspel i deklarationen. Men, om du inte har några som helst andra inkomster, måste du skaffa dej såna, på ett eller annat sätt. Har du tjänat mindre än c:a 50K om året, blir Nicke misstänksam. Det har hänt mej för några år sen, men efter ett par års brevväxlande lyckades jag övertyga dom att jag var en fattig jävel (vilket ju var sant, men oviktigt i sammanhanget).

PS. Tyvärr är det så att det spelar stor roll, som tidigare nämnts, vilken Nicke du får. Min första Nicke svarade så här på att jag hade skickat in en vinstbong från en travbana: Men om du har vunnit så mycket, måste du ju ha spelat bort en massa också! ....Jeeeesus...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag har med intresse läst om hur skattegranskningen går till. Jag har själv spelat lite på FTP och är i samma situatíon som "Ola". Har tjänat ca 300 000 under 2009. Jag har inget emot att betala 30% i kapitalskatt, men vad jag är rädd för är att få betala 30% på alla vinster utan att få göra avdrag för förluster (som det tydligt står på skatteverkets hemsida). Det skulle ju innebära för mig som spelat cashgames att jag skulle betala mer i skatt än jag har vunnit. Vad säger ni på forumet om detta? Har någon råkat ut för det? Finns det någon sådan risk? Vad ska man göra för att undvika det? Tror ni att SKV nöjer sig med att döma mig till 30% på uttagen vinst?

 

Såvitt jag vet har ingen pokerspelare blivit beskattad på det sättet. Skatteverket har också uttalat sig informellt om att man endast avser att beskatta uttagen vinst, dvs pengar du fått in på ditt bankkonto. Beskattningen av varje pott man spelat är ju naturligtvis orimlig och det förstår ju skatteverket också. Deras uppgift är dock inte att vara pokerspelarnas ombudsman utan att följa Sveriges lagar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

okej, jätteintressant att du Vinden skriver att skv uttalat sig informellt om att man avser att beskatta den uttagna vinsten med 30%. Var och hur har du hört det? Har någon här deklarerat vinst från icke eu-sajt och betalat 30% kapitalskatt för uttagen vinst? Fick ni i så fall verifiera era vinster med några uppgifter från pokersajten eller räckte det med kopia på kontoutdrag? Tacksam för svar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
Intressant läsning.

Har en liten fråga: Säg att man spelat ett tag på en ej skattefri site för något år sedan. Hur långt efteråt kan man bli krävd på skatten?

 

Skattebrott preskas väl aldrig? Kan ha fel.

 

Om man blir granskad så kollar dom väl max tre år bakåt i tiden. Teoretiskt så kan dom kolla 5 år tillbaka men det är tydligen extremt ovanligt i praktiken, är väl bara typ Gudrun Schyman som har råkat ut för det.

 

edit: YMMW. Jag har nog fel på punkt ett, och kanske även på punkt 2. Skattebrott har fem års preskriptionstid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vinster under 100kr är tydligen skattefria.

 

Antag att jag spela CG med vinstpotter mindre än 100kr mycket framgångsrikt på PokerStars (ej skattebefriad, såvitt jag vet).

 

Om jag på detta sätt skulle vinna 200.000kr, så borde det vara skattefritt!

 

Har jag tolkat skattelagstiftningen rätt?

 

Helt korrekt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...