Gå till innehåll

Stora deklarationstråden.


Cyntax

Recommended Posts

Hittade en fin diskussion på alla vår flashback som handlade om överföringar ifrån bankkonton utomlands. De pratade om summor på 40kkr innan banken var tvingad att skicka det vidare. Överföringar mellan bankkonton låg på 75kkr. Sen kan man väl ta deras inlägg med en nypa salt då ingen verkar kunna bestämma sig för vem som har rätt och tråden är gammal.

http://www.flashback.info/showthread.php?t=314962

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 518
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Hittade en fin diskussion på alla vår flashback som handlade om överföringar ifrån bankkonton utomlands. De pratade om summor på 40kkr innan banken var tvingad att skicka det vidare. Överföringar mellan bankkonton låg på 75kkr. Sen kan man väl ta deras inlägg med en nypa salt då ingen verkar kunna bestämma sig för vem som har rätt och tråden är gammal.

http://www.flashback.info/showthread.php?t=314962

 

67 inlägg i den tråden varav endast tre var sanna. Flashback i ett nötskal.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde ett uttag på 150k+ från ukbetting som är med i min deklaration.

 

UKbetting finns inte längre. SKY bet köpte ukbetting och förde över alla ukbettings kunder till deras klient nån gång förra sommaren. (jag spelade aldrig på SKY, bara ukbetting)

 

Det är helt omöjligt för mig att få tillgång till min gamla kontohistorik av ukbetting, SKY bet kan inte hjälpa mig med det säger dom ><

 

Hur ska jag "bevisa" att pengarna kom från ukbetting som då var skattefritt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cyntax eller någon annan, en dumfråga bara: Carlospoker är det skattefritt, hursom har jag tolkat det som det. Företaget reggat i UK och servrarna är vi tain.

 

tacksam för svar.

Gör som Cyntax beskriver i sin ypperligga guide. Fyll i hur mycket du har vunnit under övriga och att du inte vet om det är inom eller utanför eu så låg det helt plötsligt på deras ansvar att komma fram till om det var skattepliktigt eller inte. Eller så hoppas du på det bästa och får 42% skatt ist om du har fel ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jan 2007 köpte jag aktie X. Jag sålde allt dec 07 och gjorde en vinst på 25k.

Jan 2008 köpte jag återigen aktie X och har sedan dess gjort en förlust på 50k.

 

Idag har jag alltså en nettoförlust på 25k sedan jan 07.

 

Ponera att jag säljer idag. Kommer jag någon gång att kunna kvitta förlusten för 08 med vinsten för 07? I så fall hur och när? Skulle kännas surt att skatta fastän man har backat..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur tror ni risken ser ut för att man ska råka bli sköntaxerad om man inte har haft någon inkomst på ett par år?

 

Är väl egentligen värre att bli sköntaxerad för då sitter man där och är tvungen att bevisa sina skattefria pokervinster.

 

Borde inte detta vara en större risk att "åka på" granskning än att dom skulle se stora belopp från utlandsbetalningar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ett dollarkonto där jag överfört pengar från party till. Säg att jag gjorde en överföring från party vid vid kurs 6.80 och sedan växlade dessa till kronor till en kurs av 6.70. Räknas detta som en kapitalförlust på 0.1kr/dollar?

Supertack på förhand till Cyntax.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jan 2007 köpte jag aktie X. Jag sålde allt dec 07 och gjorde en vinst på 25k.

Jan 2008 köpte jag återigen aktie X och har sedan dess gjort en förlust på 50k.

 

Idag har jag alltså en nettoförlust på 25k sedan jan 07.

 

Ponera att jag säljer idag. Kommer jag någon gång att kunna kvitta förlusten för 08 med vinsten för 07? I så fall hur och när? Skulle kännas surt att skatta fastän man har backat..

 

 

Nej, du får kvitta aktievinster mot förluster under ett och samma år (behöver inte vara samma aktie, har du gjort vinst på Volvo och förlust på Saab så kan du kvitta dessa).

 

Om du säljer aktier med nettoförlust under ett år så kommer du få ett skatteavdrag på 30% * 70% = 21% av förlusten dock.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde ett uttag på 150k+ från ukbetting som är med i min deklaration.

 

UKbetting finns inte längre. SKY bet köpte ukbetting och förde över alla ukbettings kunder till deras klient nån gång förra sommaren. (jag spelade aldrig på SKY, bara ukbetting)

 

Det är helt omöjligt för mig att få tillgång till min gamla kontohistorik av ukbetting, SKY bet kan inte hjälpa mig med det säger dom ><

 

Hur ska jag "bevisa" att pengarna kom från ukbetting som då var skattefritt?

 

Det är precis sånt här jag är orolig för, pokersiten där jag spelar kan enkelt bli uppköpt och sen om 3-4 år är det upp till mig att visa att jag inte tvättade pengar och allt som Twan i den förra tråden fick visa.

Som sagt spelar på en 100% skattrefri sajt, ska ja skriva in att ja tagit ut 400k sen i dec 2007?

 

Seriöst cyntax u are the best, tack för att du finns på pf ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är hemma i Finland över helgen, barnen fick varsinn ny HP-laptop och pappa fick en Wii... gissa om jag har tid att svara på frågor?

-NEEEEEEEEEEEEJ! Ni får ge er till tåls, jag svarar på måndagkväll/tisdag.

 

Simma lugnt!

 

/Cyntax

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, du får kvitta aktievinster mot förluster under ett och samma år (behöver inte vara samma aktie, har du gjort vinst på Volvo och förlust på Saab så kan du kvitta dessa).

 

Om du säljer aktier med nettoförlust under ett år så kommer du få ett skatteavdrag på 30% * 70% = 21% av förlusten dock.

 

Yes, förstår att jag måste skatta nu för vinsten jag gjorde 07. Men jag har alltså inte rätt till att få tillbaka något i 2009? Lol, helt sinnessjukt att jag ska skatta fasten jag just nu ligger back. Finns ju förfan ingen logik i det? Logiskt hade varit om man haft en 3-5 års period på sig att kunna kvitta förluster med vinster.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Yes, förstår att jag måste skatta nu för vinsten jag gjorde 07. Men jag har alltså inte rätt till att få tillbaka något i 2009? Lol, helt sinnessjukt att jag ska skatta fasten jag har backat totalt sett. Finns ju förfan ingen logik i det?

 

Jo, jag sa ju:

 

Om du säljer aktier med nettoförlust under ett år så kommer du få ett skatteavdrag på 30% * 70% = 21% av förlusten dock.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, jag sa ju:

Om du säljer aktier med nettoförlust under ett år så kommer du få ett skatteavdrag på 30% * 70% = 21% av förlusten dock.

 

Jag ber om ursäkt, kanske är lite trånghuvad. Men vad menar du med under 1 år?

 

Gäller det mig om jag köpte jan 07, sålde dec 07. Gjorde vinst. Köpte igen jan 08, sålde mars 08 och gjorde en förlust?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kalenderår.

 

a) Dina affärer du gjorde 2007 kommer du få betala 30% i skatt på vinsten

 

b) Dina affärer du gjort 2008 (under förutsättning att du inte gör några mer som sagt) kommer du få tillbaks 21% av förlusten (70% * 30% = 21%).

 

Får jag tillbaka 21% på nettoförlusten (25k) sedan 07, eller förlusten i 08 (50k)? Låter ju nästan för bra för att vara sant om jag får 0,21*50=10,5 då jag endast kommer betala 7,5k skatt för 2007. Bör väl finnas ett tak upp till 7,5k som jag kan få tillbaka, eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu detta året (2008) betalar du 30% skatt på vinsten du gjorde 2007.

 

Nästa år (2009) får du tillbaks 21% på den förlust du gjorde under 2008.

Antar du menar att man får dra av 70% av den årliga aktieförlusten mot inkomst av tjänst. Har man ingen inkomst av tjänst går förlusten förlorad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...