Gå till innehåll

Tvingas betala rånarnas skulder


DrRoland

Recommended Posts

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article2228378.ab

http://www.e24.se/pengar24/dinarattigheter/familjeratt/artikel_390081.e24

 

 

 

 

Citerar en på flashback:

 

HAHAHA.. suck, ska man skratta eller gråta? Deras pengar, alltså DERAS EGNA, inte pengar dessa stulit från en butik och paret hjälp polisen hitta, utan deras pengar ska betala en skuld?

 

Ifall min bil blir stulen och polisen stoppar tjuven 2 kvarter bort, kommer då bilen beslagtas och helt plötsligt tillhöra tjuven? Det kommer den ju göra då den går till att betala tjuvens skulder.

 

Har vi någon äganderätt kvar i detta landet?

Har vi någon rätt att försvara oss utan att bli skyldiga gärningsmannen man skyddar sig mot skadestånd, böter till staten och fängelse som grädde på moset?

Får vi tänka fritt?

 

Nej på alla frågorna... Sinnessjukt land detta. Helt makalöst sinnessjukt.

 

Polisen fungerar inte

Rättsväsnet fungerar inte

sociala skyddsnät fungerar inte

 

Dj'ävlar tamig, ingenting fungerar och ingen bryr sig. Inte jag heller så länge jag inte blir drabbad. Det jag dock lär mig av sånt här, av andras olycka är att i minsta möjliga mån ha någon som helst kontakt med myndigheter...

 

Fi fan!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

eh, till skillnad från en bil kan du ju inte bevisa att just dessa pengar var dina och därför det blir krångel? om man inte kan bevisa att det var just deras pengar som de hade på sig vid detta specifika tillfälle så har de ju inte mer rätt än någon annan som de har lånat pengar av osv...

 

däremot borde väl försäkring/brottsofferjour etc kunna täcka upp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

eh, till skillnad från en bil kan du ju inte bevisa att just dessa pengar var dina och därför det blir krångel? om man inte kan bevisa att det var just deras pengar som de hade på sig vid detta specifika tillfälle så har de ju inte mer rätt än någon annan som de har lånat pengar av osv...

 

Citerar: "Samtliga förövare dömdes senare till fängelse samt till att återbetala de 18 000 som saknades i parets byrålåda."

 

"Paret Jacobsson fick påhälsning av männen i början av mars, ett besök under vilket förövarna stal kontanter ur parets skrivbordslåda. Strax därpå greps männen med 22 000 kronor i kontanter, skriver Östersundsposten"

 

Häleri kallas det!

Finns det den minsta anledning att tro att pengarna skulle komma från skatteskulden?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förmånsrättslagen träder i kraft, det vill säga vilken prioriteringsordning skulderna skall betalas.

I det här fallet så står staten högst i pyramiden, de tar hand om stöldgodset, dvs pengarna från rånet går till att betala fulingarnas skatteskuld.

 

Rånarna döms till fängelse och sedermera att betala skadestånd till paret de rånade. Eftersom skurkarna i det här fallet mest troligt saknar medel till att betala paret det tilldömda skadeståndet så får paret vända sig till försäkringsbolag för att få ersättning därifrån. Skulle paret sakna försäkring så får de vända sig till brottsoffermyndigheten och därigenom söka ersättning.

 

Innan brottsoffermyndigheten tar sig an ärendet krävs en utredning av kronofogdemyndigheten som utreder ärendet 3-6 månader innan man får ett slutgiltigt meddelande att skurkarna saknar medel. Därefter kan man göra en ansökan hos brottsoffermyndigheten, som gör en egen utredning i ärendet, vilket i sin tur kan ta upp till 12 månader.

 

Går fort att bli av med kosingen, men jäkligt segt att få dem tillbaka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Något är fel i detta landet. Man blir ju iaf inte mindre sugen på att flytta härifrån..

 

Igentligen inget större fel på landet eller lagarna.

Problemet var att någon smartskalle som tolkar lagen kom på iden att betrakta stöldgodset som rånarnas egendom.

 

"- Eftersom tjuvarna har pengarna på sig räknas det som att männen är i besittning av en tillgång som vi kan utmäta. Och då går vissa skulder före andra. I det här fallet har statens krav företräde, sa kronofogden Susanna Sörlin till Östersundsposten.

 

Kontanterna som tjuvarna bar på vid gripandet kom således att betraktas som tjuvarnas egendom. Av den anledningen fördelades sedan tillgångarna i enlighet med förmånsrättslagen, där staten i detta fall kan få förtur. "

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Igentligen inget större fel på landet eller lagarna.

Problemet var att någon smartskalle som tolkar lagen kom på iden att betrakta stöldgodset som rånarnas egendom.

 

"- Eftersom tjuvarna har pengarna på sig räknas det som att männen är i besittning av en tillgång som vi kan utmäta. Och då går vissa skulder före andra. I det här fallet har statens krav företräde, sa kronofogden Susanna Sörlin till Östersundsposten.

 

Kontanterna som tjuvarna bar på vid gripandet kom således att betraktas som tjuvarnas egendom. Av den anledningen fördelades sedan tillgångarna i enlighet med förmånsrättslagen, där staten i detta fall kan få förtur. "

 

Med risk för en varning av våra moderatorer: snälla stava rätt till egentligen. Sorry för mitt språkpolisande men det gör ont i ögonen på mig.

 

Till saken så är det verkligen sjukt i detta landet just när det gäller sådana saker. Blir man offer för ett brott så är man körd helt enkelt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Citerar: "Samtliga förövare dömdes senare till fängelse samt till att återbetala de 18 000 som saknades i parets byrålåda."

 

"Paret Jacobsson fick påhälsning av männen i början av mars, ett besök under vilket förövarna stal kontanter ur parets skrivbordslåda. Strax därpå greps männen med 22 000 kronor i kontanter, skriver Östersundsposten"

 

Häleri kallas det!

Finns det den minsta anledning att tro att pengarna skulle komma från skatteskulden?

 

Varför är det häleri?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med risk för en varning av våra moderatorer: snälla stava rätt till egentligen. Sorry för mitt språkpolisande men det gör ont i ögonen på mig.

 

Till saken så är det verkligen sjukt i detta landet just när det gäller sådana saker. Blir man offer för ett brott så är man körd helt enkelt.

 

Vet inte om jag tycker det spelar så jävla stor roll då både egentligen eller igentligen är så pass etablerade stavningar. Förmodligen är det att av de vanligaste sk stavfelen.

Kör man en sökning på google med sidor på svenska så hittar den 623 000 sidor med egentligen och 754 000 sidor på igentligen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför är det häleri?

 

Häleri, gör i svensk rätt den sig skyldig till som 1. på ett sätt som är ägnat att försvåra ett återställande tar befattning med något som är frånhänt annan genom brott, 2. bereder sig otillbörlig vinning av annans brottsliga förvärv, eller 3. genom krav, överlåtelse eller på annat liknande sätt hävdar genom brott tillkommen fordran. Häleri kan ge upp till 6 års fängelse.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte om jag tycker det spelar så jävla stor roll då både egentligen eller igentligen är så pass etablerade stavningar. Förmodligen är det att av de vanligaste sk stavfelen.

Kör man en sökning på google med sidor på svenska så hittar den 623 000 sidor med egentligen och 754 000 sidor på igentligen.

 

Eh, nej. "Igentligen" är inte "etablerat" någonstans. Det är en felstavning som utvecklingsstörda personer som saknar ett skriftspråk använder sig av.

 

Vid en googling med riktiga google på riktiga vuxeninternet får "egentligen" 7.030.000 träffar, medan "igentligen" får 506.000 träffar. Det finns alltså en halv miljon personer med Downs syndrom i Sverige.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Results 1 - 10 of about 144,000 for inurl:.se igentligen

Results 1 - 10 of about 424,000 for inurl:.se egentligen

 

 

1 på 4 blir det enkelt räknat, men så borde man anta att de med de allra grövsta handikappen aldrig kommer sätta sig vid ett tangentbord, iallafall så kommer de förmodligen inte mycket längre än till internet ikonen.

 

Results 1 - 10 of about 102,000 for inurl:.se egentligen inurl:forum

Results 1 - 10 of about 34,200 for inurl:.se igentligen inurl:forum

 

1/3 dje del av alla forumposter.

 

Men de skriver nog mer än vad andra gör oxå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Häleri, gör i svensk rätt den sig skyldig till som 1. på ett sätt som är ägnat att försvåra ett återställande tar befattning med något som är frånhänt annan genom brott, 2. bereder sig otillbörlig vinning av annans brottsliga förvärv, eller 3. genom krav, överlåtelse eller på annat liknande sätt hävdar genom brott tillkommen fordran. Häleri kan ge upp till 6 års fängelse.

 

Jag vet vad häleri är. Jag frågade varför du anser att det ska vara häleri men jag antar att du menar att polisen (eller svenska staten) har gjort sig skyldig till häleri? Att bara citera lagtext, och dessutom på något sätt få det att låta som om man inte gör det, imponerar inte så mycket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man får inte glömma bort att kvällstidningarna vill sälja, storyn kan vara vinklad, säkert en del detaljer man inte känner till. Låter ju lite spännande att staten snor pengarna.

 

Lagstiftarnas mening med förmånsrättslagen var ju i första hand att skydda statens pengar, det vill säga medborgarnas/skattebetalarnas pengar.

 

Nu är det emellertid så i det här fallet att brottsofferfonden får agera skyddsnät och paret får sina pengar tillbaka. Vi får inte glömma bort att det inte är så ruskigt länge sedan denna möjlighet saknades. Skyddsnätet finns alltså, även om det kan verka en smula långsamt.

 

Det sjuka i den här storyn är väl ändå till syvende och sist gärningsmännens framfart. Bara tanken att gå in till ett främmande hem med ett äldre par och ta deras surt förvärvade slantar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eh, nej. "Igentligen" är inte "etablerat" någonstans. Det är en felstavning som utvecklingsstörda personer som saknar ett skriftspråk använder sig av.

 

Vid en googling med riktiga google på riktiga vuxeninternet får "egentligen" 7.030.000 träffar, medan "igentligen" får 506.000 träffar. Det finns alltså en halv miljon personer med Downs syndrom i Sverige.

 

Ordet kommer antagligen från tyskans eigentlich. För att försvenska det hela så måste man då ta bort en boktav. Svenska akademien har då valt att ta bort iet, men det är ingalunda klockrent då en del uttalar ordet som egentligen medan många andra uttalar det som igentligen beroende på dialekt, försvenskning etc.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet vad häleri är. Jag frågade varför du anser att det ska vara häleri men jag antar att du menar att polisen (eller svenska staten) har gjort sig skyldig till häleri? Att bara citera lagtext, och dessutom på något sätt få det att låta som om man inte gör det, imponerar inte så mycket.

 

Varför jag tycker det?

Måste jag ens förklara det?

Staten har ju indirekt snott stöldgodset.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ordet kommer antagligen från tyskans eigentlich. För att försvenska det hela så måste man då ta bort en boktav. Svenska akademien har då valt att ta bort iet, men det är ingalunda klockrent då en del uttalar ordet som egentligen medan många andra uttalar det som igentligen beroende på dialekt, försvenskning etc.

 

Du vet inte när du ska sluta va?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...