Gå till innehåll

Deklarationsfråga


Recommended Posts

Jag har postat på wsop.info om detta och fått ett par vettiga svar men kom på att pokerforum faktiskt är större så hoppas på tips här också.

 

Jag var dum nog och cashade ut över 150 000 en gång ifjol och då rapporteras det automatiskt in till skattemyndigheten. Nu ska detta deklareras?

 

Det står såhär på min deklaration:

Kontrolluppgift - Betalning från utlandet.

Belopp 160 000. Om uppgiften ska tas upp i deklarationen beror på vad betalningen avser. Mer information finns i "dags att deklarera sid 16"

 

Jag har läst den sidan men hittar inget om skattefria (som detta givetvis är, spelar bara på skattefria sidor) intäkter. Hur gör jag? Ringa skattemyndigheten känns läskigt just nu =)

Har någon någon erfarenhet kring detta?

 

Tack på förhand /Joel Forsberg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://pokerforum.nu/forum/ekonomi-skatt-och-juridik/58-skatt-pa-pokervinster-64.html#post964816

 

I den tråden finns säkert lite matnyttigt.

 

I tråden om sköntaxering på partypokeruttag finns säkert något annat vettigt också.

 

Framför allt ska du läsa vad Cyntax och Colderose skriver i blandade inlägg.

 

Om du är 100% säker på att det är skattefri sajt som du spelat på, så behöver du nog bara uppge detta under "övriga upplysningar". Om du inte är 100% säker, så skriv något lagom kryptiskt som att den borde vara skattefri, så att du i alla fall inte kan åka dit på skattetillägg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om inkomsten verkligen är 100% skattefri ska den inte tas upp i deklarationen. Det faktum att Skv redan fått en kontrolluppgift på överföringen gör att du mest troligt kommer att bli granskad. Du kommer då att få ett brev med titeln: "Förfrågan". Handläggaren kommer att fråga rakt ut vad det är för pengar och be dig styrka detta med kopior på utdrag eller dyligt.

Om du vill speeda upp processen (du kanske räknar med skatteåterbäring?) kan du skicka allt redan nu.

Om det är så att det råder viss tveksamhet om pokersajten är skattefri eller inte ska du skriva en liten not om inkomsten under övriga upplysningar eller i en bilaga. Gör du inte det och du senare blir kollad och sajten inte är skattefri kommer du att få 40% skattetillägg på undanhållen skatt. (dvs 40% på 30%).

(Men troligtvis slipper du det ändå då banken skickat en kontrolluppgift till skv redan; på "juridiska" heter det att banken har väckt Skv's utredningsplikt med kontrolluppgiften! Man kan då helt slippa skattetillägg eller få den nedsatt till 10% av undanhållen skatt.(för en liten utredning))

GL!

/C

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så jättemycket för era svar!!

 

Cyntax; Om jag tolkat ditt svar rätt så räcker det med att jag skriver i "övriga upplysningar" något i stil med:

 

Pengarna som kommit från utlandsbetalningen är pokervinst från spelsidan BetonBet som är skattefri.

 

Är detta ett korrekt antagande?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så jättemycket för era svar!!

 

Cyntax; Om jag tolkat ditt svar rätt så räcker det med att jag skriver i "övriga upplysningar" något i stil med:

 

Pengarna som kommit från utlandsbetalningen är pokervinst från spelsidan BetonBet som är skattefri.

 

Är detta ett korrekt antagande?

Jo, då är du iaf. garanterat fri från ev. skattetillägg.

Men om du verkligen VET att den är skattefri ska du egentligen inte skriva något alls... just nu. Men man vet ju aldrig med 100 % säkerhet va?! Varför chansa?

Jag hade iaf. gjort precis som du säger, även om det troligen är onödigt. Eller skit i att skriva "som är skattefri", så får vi se hur dom gör! :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det står såhär på min deklaration:

Kontrolluppgift - Betalning från utlandet.

Belopp 160 000. Om uppgiften ska tas upp i deklarationen beror på vad betalningen avser. Mer information finns i "dags att deklarera sid 16"

Menar du alltså att när du fick deklarationsblanketten så stod ditt uttag med där? Hm, inget av mina står med på min, men jag gjorde bara ganska små uttag under 2007.

 

Förresten, Cyntax...(vet inte vilken tråd jag borde ställa frågan i)...om man har köpt en bil i år och nolltaxerar både nu och nästa år, är det först i samband med deklarationen om ett år som man hundraprocentigt säkert blir granskad, eller är det hundra redan nu?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Menar du alltså att när du fick deklarationsblanketten så stod ditt uttag med där? Hm, inget av mina står med på min, men jag gjorde bara ganska små uttag under 2007.

 

Förresten, Cyntax...(vet inte vilken tråd jag borde ställa frågan i)...om man har köpt en bil i år och nolltaxerar både nu och nästa år, är det först i samband med deklarationen om ett år som man hundraprocentigt säkert blir granskad, eller är det hundra redan nu?

Han menar att det stod på sammandraget, inte förtryckt på själva blanketten.

 

Öööh på din andra fråga....ööööh, dyr bil? Hundraprocentigt säkert kan man aldrig veta. Det är bara en bråkdel av alla deklarationer som blir granskade.

Ring och kolla med jämna mellanrum om du ska bli granskad. Får du svaret att du blir granskad så skyndar du att göra en komplettering (innan du fått någon förfrågan) :) Smart va!? :mrgreen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Han menar att det stod på sammandraget, inte förtryckt på själva blanketten.

Jag kanske är lite trög, men jag fattar fortfarande inte. Stod det på ett papper från Skatteverket eller på ett från banken?

 

ööööh, dyr bil?

Ingen lyxbil, men det är i alla fall en ny bil.

 

Hundraprocentigt säkert kan man aldrig veta. Det är bara en bråkdel av alla deklarationer som blir granskade.

Jag såg i någon artikel (försökte just hitta den men lyckades inte) att Skatteverket brukar jämföra listan på de som rapporterar noll eller väldigt lite i inkomst med en lista på alla som har köpt bil. Nu tycker jag att det finns andra uttalanden från Skatteverket som tyder på att de ljuger lite för att skrämma skattefuskare att tro att de har bättre koll än de har, men just det uttalandet tyckte jag lät trovärdigt eftersom det måste vara en ganska enkel sak att kolla upp.

 

Ring och kolla med jämna mellanrum om du ska bli granskad.

OK, det låter som ett hundraprocentigt säkert sätt att bli granskad. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur stora uttag måste man göra för att det skrivs med i deklarationen?

Vad skriver man om man "inte vet" ifall det är skattefritt eller ej för att slippa risk att betala skatt på pokervinster?

 

Om man inte har någon annan inkomst än poker och köper ett dyrt hus eller en dyr bil så borde de ju undra vart pengarna kommer ifrån, eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...