Gå till innehåll

Lärdomar från Empire Poker Academy?


TotalFarsa

Recommended Posts

Tjenixen!

 

Hade tyvärr inte tillfälle själv att bevista "akademin" då den besökte Göteborg men en polare har berättat vad som sades där och vad han tyckte om upplägget. Jag tyckte att det lät väldigt intressant och förbannar mig själv lite för att jag inte anmälde mig i tid

 

Men vad säger ni andra som var där (eller på något event i en annan stad)? Har ni lärt er något matnyttigt och isåfall vad?

 

/TF

 

ps. Hoppas en sån här tråd är ok. Startade den här tråden på empire poker academys sajt men det är ju knappt nån som bevistar den, än mindre skriver där, så vi kan väl göre ett frest här osså... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste ha lärts ut en jäkla massa pokerhemligheter på träffen för tystnaden är skrämmande kompakt... Pokermon67 vägrade berätta hur han haft råd o köpa en porsche när han rullade in på parkeringen imorse... Tvingades man skriva under nåt sekretessavtal lr???

 

;)

 

/TF

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hallå!

 

Jag var på plats i götet och kan väl sammanfatta en del av min uppfattning om det hela:

 

Själva "föreläsningen" var på ca 1.5 h, där det var mest Christer som pratade men han fick en del inpass från Magnus. Upplägget var att snabbt gå igenom pokergrunder (handranking, satsning, att du ska var nykter/utvilad/ha råd med att spela poker mm) för att sedan komma in på hold'em. Där började man med att prata om satsningsstruktur för att sedan komma in på starthänder generellt och sedan starthänder i förhållande till position och hur många som redan var med i potten etc.

 

Den här första delen var en riktig snabbis och jag förstår att det är svårt att försöka hålla en vettig genomgång med tanke på deltagarnas (förmodade) spretiga förkunskaper, men jag tycker nog att det hade gått att göra bättre. Det märktes alltför väl på Christer att han varken var någon mästarpedagog eller att han riktigt ville ha med den här delen men kände sig tvungen, så därför blev det ett hopkok som jag tror inte hjälpte så många till nya kunskaper.

 

Efter grundgenomgången kom man in på huvudämnet, turneringar och då främst sit´ngo-typen med 10 man. Först och främst diskuterades några olika händer tidigt i turneringen och från UTG (1010, A7 och AA) där rådet blev att spela 3-4BB med 1010 och AA och slänga A7. Här var det mycket spridda åsikter från publiken om att spela händerna olika, men det Christer och Magnus tryckte på var att inte ge ut information med varierande betsize (samt att inte spela kassa ess i tidig position och tidigt i turneringen).

 

Nästa typsituation var tidigt i turneringen, på knappen och med några limpande / något minraise innan och med händer som AKo eller högt par. Magnus började här mässa sitt mantra, "all-in", vilket sedan visade sig komma att gälla för de flesta exempelsituationer. Många (inklusive mig själv) blev förvånad över att man ville överbetta potten så hårt så här tidigt, men grundidén var att slippa syn och att låta motståndaren ta svåra beslut och begå misstag.

 

De sista antalet exemplen blev tyvärr självspelande händer i slutfasen av turneringen med 4-5 spelare kvar och med alla på stackar i storleken 3-8BB. Här redogjordes det för hur styrande matematiken är och att man måste trycka in stacken om man ska spela en hand och att man måste syna om man sitter i sb/bb med en stor del av stacken i potten. Att jag säger tyvärr angående detta är att jag själv visste det, men det var uppenbart att många inte förstod det, och bättre motspelare vill man ju inte ha! ;-) Den här delen upplevde jag personligen som väl lång med alltför många snarlika exempel, men upprepning är ju kunskapens moder säger dom... Möjligt att detta behövdes för att övertyga de flesta om logiken/matematiken som styr slutfasen av en turnering med brant struktur. Givetvis var det Empires struktur som användes, startmarker 800 och blinds upp var 10:e hand så att slutspelet ofta avgörs med extremt små stackar.

 

Som avslutning på föreläsningen pratades det en del om "tells", både online och live. Helt klart en del som kunde skippats enligt mig. Sedan var det dags för turnering med dealers/proffsbord alternativt att kolla på Magnus när han spelade sit´ngo. Tyvärr så valde jag att spela turnering, det hade säkert varit mer lärorikt att kollat på Magnus här. turneringen var med 800 i startmarker, blinds som dubblades var 7:e hand och inledde på 25-50. Som ni förstår blev det inte en pot som spelades på något annat sätt än "in med degen och se vad som händer". Självklart är jag också göbbgrinig för att mina damer inte stod, att mina A5 som floppade tvåpar inte höll när bordet kom bara spader etc ;-) Roligt dock att få sitta och känna på live-spel, något jag aldrig gjort i så organiserad form.

 

Jag hann inte mer än att snegla på Magnus spelande av turneringen, jag tror han spelade två stycken utan större framgång, men det hade ändå varit intressant att se strategin han använde. Efter den andra turneringen blev det istället no-limit spel med 50$ inköp, .25 och .5 i blinds. Detta blev jäkligt underhållande då man fick se någon köra över ett bord totalt. Efter några varvs "normalt" spel från Magnus med syn preflop och potbet vid träff på flop så började han använda preflophöjningar en del. Eftersom han hade svårt att pricka in 2$ på slidern så blev istället standardhöjningen 3$, varpå alla la sig 2/3 av händerna. om någon morskade upp sig och synade så kom det automatiskt ett bet på floppen i potstorlek, givetvis följt av blixtfold från motståndaren. När någon sedan var med till turn så visades sig deras kanonhänder i en minibet här, typiskt 1$ in i 13$-potten, varpå det var färdigsatsat i den handen från Magnus sida. Med den här taktiken dubblades stacken utan i stor sett ett endaste mothugg. Roligaste handen var när den ena av två killar som genomskådat taktiken någorlunda och vänat i typ 30 händer ställde in hela stacken (4x pot kanske) efter flop av typen 2-4-6 tvåfärg och fick syn av Magnus A-9 och karskt visade upp 88, varpå ett A naturligtvis kom på turn. "Nice chasing" fick då givetvis svaret "ty" i chatten till publikens förtjusning.

 

Sammanfattningsvis en trevlig kväll och naturligtvis en stor eloge till Empire som (oavsett syften) gör en stor satsning på den här turnén och får folk att lära sig saker och testa live-spel med riktiga dealers. Om jag skrev kritisk om Christer tidigare så ska han också ha beröm för att på de saker han verkligen ville lära ut så var han riktigt entusiastisk. Magnus är ju proffs på att prata inför folk, så det här formatet passade givetvis honom bra.

 

Tackar från en tomte (i orange tröja, om ni nu vill försöka sätta ansikte på mig, ni som var där!)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hobster, en MYCKET bra förklaring av kvällen..

 

jag har försökt förklara detta du har beskrivit ovan, för Totalfarker, men det är ju som att kasta pärlor till svin :lol:

 

det var väldigt givande/intressant att se hur man med hjälp av orädd bettning kan vinna i stort sett alla potter utan att ha något själv.

 

har testat denna variant själv, men den klickar visst någonstans :shock:

 

/A

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hobster, tackar! Välskrivet... Trevligt att få en vettigare förklaring än Pokermon67 tafatta försök, det var som att lyssna på en 7-åring på meta-amfetamin som precis testat nya zelda-spelet och försöker övertyga sina föräldrar att köpa det. "Och sen då, så sa magnus, att man lixom bettar jättemycket, för att man, lixom, men lyssna då, ska få motståndarna att fatta fel beslut, så att man, du vet, vinner utan showdown, fattar du, fattar du, hallåååå, fattar du?"

 

:twisted:

 

Körde nån slags variant på magnus SnG-strategi i en 5$-Sng igårkväll och efter ca 15 händer satt jag på runt 6000 i marker. Kom etta efter ytterliggare 15-20 händer så det var ju ett lyckat experiment.

 

Tack igen Hobster för ett sjysst sammandrag...

 

Fler som var där och vill berätta?

 

/TF

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trevligt att få en vettigare förklaring än Pokermon67 tafatta försök, det var som att lyssna på en 7-åring på meta-amfetamin som precis testat nya zelda-spelet och försöker övertyga sina föräldrar att köpa det. "Och sen då, så sa magnus, att man lixom bettar jättemycket, för att man, lixom, men lyssna då, ska få motståndarna att fatta fel beslut, så att man, du vet, vinner utan showdown, fattar du, fattar du, hallåååå, fattar du?"

 

:twisted:

 

Körde nån slags variant på magnus SnG-strategi i en 5$-Sng igårkväll och efter ca 15 händer satt jag på runt 6000 i marker. Kom etta efter ytterliggare 15-20 händer så det var ju ett lyckat experiment.

 

/TF

 

HMMM, hur gick det ihop med den tidigare förklaringen?

-som man känner sig själv , känner man andra

 

 

/A :club::lol:

*smyger in och boxar TF på LÄPPEN :roll:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar för berömmet. :oops:

 

Självklart har jag en del fel på detaljerna och missuppfattade säkert något, så det skulle vara kul att läsa någon annans uppfattning av föreläsningen samt tolkningar av strategierna.

 

När jag läste igenom min text tyckte jag också att den såg onödigt kritisk ut, det var en lärorik kväll och man behöver säkert vara duktigt "pokerexpertig" för att inte ha snappat upp åtminstone något nytt, så återigen, tackar för en trevlig/nyttig kväll!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...