Gå till innehåll

(Poker)Journalistik - Avdelat från T6-tråden


hefo

Recommended Posts

Tack för klippet, Kojan! Var detta skrivet av en kolumnist, av någon "journalist" eller var det en slags ledare i First Poker? Om det var en kolumnist kan man ju förstå inlägget, då krävs inte så mycket faktagranskning och källkontroll utan bara är personliga åsikter.

 

Håller med. Även för att vara fackpress så håller pokerjournalistiken en låg och insmickrande nivå och de skulle aldrig granska T6 som i exempelvis Aftenbladets artikel, trots att det sker i just deras bransch. Absolut-skandalen passerade också mycket riktigt utan något större intresse hos tidningarna.

 

Som en av skribenterna i pokerpressen kan jag inte annat än att hålla med. Jag har inte engagerat mig så mycket i T6 som jag borde inser jag nu, men jag har inte heller yttrat mig. Har man inte kollat upp fakta så ska man låta bli att skriva om det.

 

Tyvärr är nästan alla som skriver om poker frilans, och det är oftast inte tidningens åsikter som kommer fram i artiklar, utan den enskilde frilansande individens. Vi behöver bättre kvalitet och mer research i vår branschpress!

 

Inte första gången den här tidningen har låtit tveksamma saker komma igenom heller...

 

/HeFo

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men herregud, det FINNS INGEN POKERJOURNALISTIK!

 

Alla pokertidningar eller pokeravdelningar hos Expressen, Aftonbladet osv är reklamplats åt pokersajterna, självklart kommer de inte att ägna sig åt någon seriöst granskande journalistik på området!

 

Poker handlar om pengar, pengar, pengar. Expressen och Aftonbladet skriver mer än gärna fantastiska historier om fattiga studenter som blivit miljonärer på poker, för det är bra reklam för pokern och lockar fler betalande annonsörer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för klippet, Kojan! Var detta skrivet av en kolumnist, av någon "journalist" eller var det en slags ledare i First Poker? Om det var en kolumnist kan man ju förstå inlägget, då krävs inte så mycket faktagranskning och källkontroll utan bara är personliga åsikter.

 

Klippet är taget från en "[reportage] FRÅN POKERVÄRLDEN"-artikel om Anders Henriksson, skriven av Åsa Holmberg.

Titeln är "Anders Henriksson - Sveriges mest sympatiska pokerproffs?"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men herregud, det FINNS INGEN POKERJOURNALISTIK!

 

Alla pokertidningar eller pokeravdelningar hos Expressen, Aftonbladet osv är reklamplats åt pokersajterna, självklart kommer de inte att ägna sig åt någon seriöst granskande journalistik på området!

 

Poker handlar om pengar, pengar, pengar. Expressen och Aftonbladet skriver mer än gärna fantastiska historier om fattiga studenter som blivit miljonärer på poker, för det är bra reklam för pokern och lockar fler betalande annonsörer.

 

Man skulle kunna hårddra det lite till och säga att det gäller i princip allt som de skriver.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men herregud, det FINNS INGEN POKERJOURNALISTIK!

 

Alla pokertidningar eller pokeravdelningar hos Expressen, Aftonbladet osv är reklamplats åt pokersajterna, självklart kommer de inte att ägna sig åt någon seriöst granskande journalistik på området!

 

Så är det. Det lustiga är att samtidigt som det är så, är det många (inte minst här) som gnäller över att poker får så mycket negativ exponering i media, med snack om spelberoende etc. Självaste Danne Glimne tillhör ju den falangen.

 

Men det är precis som du säger: Det FINNS ingen pokerjournalistik. Det som skrivs är snarare något slags infotainmant. Ola är en av mycket, mycket få skribenter vars alster som skulle hålla även om det rörde ett annat ämne än poker. Annars är det mest "Hepp hopp, motståndaren fick triss på river. Kom ihåg att inte slöspela för mycket. Och glöm inte att spela på Pokerstars!

 

Skribenterna får till och med sina sponsorer tryckta i Aftonbladet. "Greg Raymer är pokerproffs och spelar för Pokerstars". Det skulle man aldrig se i något annat sammanhang. "Carolina Klyft hoppar/springer/skuttar för Reebok".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då gör vi det i efterskott: Det är inte alls så att det är "bara en intervju". FP sammanfattar själva läget och gör det på ett sätt som inte hade kunnat gynnat T6 mer. T6:s framgångar lyfts fram och motståndarna framställs som rabiata. Har sällan sett en så vinklad beskrivning av en händelse, om det inte rört sig om ren reklam.

 

Även nästa intervju kommer göra mer skada än nytta för sanningen om T6. Garanterat. Där kommer en T6-representant obehindrat få berätta om hur bra bolaget är. FP kommer knappast ta med någon kritiker, utan det blir ren reklam för T6.

Eftersom jag faktiskt ville ha ett sva av redaktören så gjorde jag inte så stor sak av vad jag egentligen tyckte om vad den publicerade intervjun gav. För det är klart att jag är inne på din linje.

 

Vad gäller den kommande intervjun så väntar jag med att såga innehållet tills jag faktiskt har läst det. Förtjänar den skit ska den skit ha, men det kommer ju att visa dig. Men sure, klart man är skeptisk eftersom du har rätt i ditt senare resonemang :roll:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, nej, missförstå mig rätt nu. En kritiskt granskande artikel i en tidning hade varit nöten. Men allt man säger kan ryckas ur sitt sammanhang och vändas till deras fördel (som vi har sett flertalet exempel på redan). Det var snarare det som ville undvikas.

 

I en artikel finns ju allt svart på vitt och det är inte lika lätt att förvanska det hela.

Finns det något bra att säga om T6 som koncept? Inte ens att spela där väl?

Det finns knappt spelare som spelar där samt så sänker de värdet i garanti turrarna hela tiden.

Vad T6 använder för manipulation när de fiskar är ju upp till dem, de verkar ha rätt bra fantasi oxå så brist lär det inte bli.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, nej, missförstå mig rätt nu. En kritiskt granskande artikel i en tidning hade varit nöten. Men allt man säger kan ryckas ur sitt sammanhang och vändas till deras fördel (som vi har sett flertalet exempel på redan). Det var snarare det som ville undvikas.

 

I en artikel finns ju allt svart på vitt och det är inte lika lätt att förvanska det hela.

 

Hej.

Jag håller med dig helt och hållet. Men det verkar inte som om någon har ryggrad nog att gräva och skriva om t6. Synd.

 

Det verkar ju inte som om den så många gånger visade artikeln från Norge har någon effekt den heller. Kanske det krävs ett tv program typ uppdrag granskning för att det skall slå igenom och få effekt.

 

Som det är nu så kommer det väl att bli en notis i någon tidning den gången (om det händer) att en massa människor har förlorat pengar. Då är det för sent tycker jag. Men det är ju även så att i dag så vet ingen om det här är något skumt eller om det kommer att generera pengar till vinstandelsägarna. Därför behövs det att någon tränger igenom dimman och visar vad som är sant eller falskt.

 

Gnillot.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den allmänna uppfattningen om "pokerjournalistiken" verkar ju vara att den är styrd av uppdragsgivaren. Skribenten kan inte skriva det skribenten vill.

Eller så väljer skribenten en enklare väg, för att slippa bli sparkad på själv.

 

Vi har ju sett skribenter som kört en ganska tuff linje emellanåt, men sakta och jävligt säkert sugs dessa in i positivitetsbubblan.

 

Det enda tryck som läsare/kunder till pokerpressen kan göra, är att säga upp prenumerationerna, med en förklaring på varför.

Kräv kritiska artiklar och inte bara hemma-hos-herr-highroller-svammel.

 

För att få till en förändring i pokerpressen, måste läsarskaran visa sitt missnöje. Annars fortsätter skiten i all oändlighet.

Lika länge som mässandet om EV+ för vinnande spelare...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den allmänna uppfattningen om "pokerjournalistiken" verkar ju vara att den är styrd av uppdragsgivaren. Skribenten kan inte skriva det skribenten vill.

Eller så väljer skribenten en enklare väg, för att slippa bli sparkad på själv.

 

Fel. Skribenten skriver det skribenten vill i de flesta fall, men väldigt få vågar (eller vill) skriva om känsliga saker. De riskerar aldrig att få sparken, eftersom det inte finns några anställda skribenter. Jag tror problemet ligger i:

 

1. Dålig kvalitet på skribenter - billiga och villiga hobbyskrivare som uppdragsgivaren gladeligen anlitar från nummer till nummer för att komma undan med plånboken i behåll och samtidigt få en brinnande själ som bara vill vara runt spelarna och vara en i gänget.

 

2. Brist på engagemang från chefredaktör/ledning. De måste våga ställa sig frågan vad tidningen ska stå för och sedan se till att varje nummer följer den linjen, och inte bara fylla ut blaskan för att hinna till deadline.

 

Jag är väldigt kritisk nu, jag vet. Kanske i fel tråd också... men det här är något jag verkligen har irriterat mig på länge, så det var skönt att få lufta lite.

 

Så, nu kan ni fortsätta snacka T6 här. Sorry för OT.

 

/HeFo

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Roligt att se att fler reagerar pa first pokers intervju med varldens trevligaste kille som dessutom ar sponsrad av T6, ett seriost foretag som drabbats av pajkastning pa forum runt om i landet. (Jag satter inte ut citationstecken, for att ingen ska kunna saga att jag felciterar).

 

Trevligt ocksa att man inte ar ensam om att spy pa detta forbannade tassande runt het grot.

Att det skulle behova vara uppfriskande nar den dar sundin gick till personangrepp och forsokte kapa Glimne vid fotknolarna(varpa danne gav igen med eftertryck), bevisar ju att nat ar knasigt. Det naturliga vore ju att tycka illa om den duellen. Men det var uppfriskande for att det inte var sa ackligt sekt-trevligt och plastigt disneylandigt.

Ja, nastan sa att man vill likna den allmanna pokerjournalistiken vid ett enda stort kristi brud-leende. :-D

 

Varfor ar pokerjournalistiken sa kass? Av de utlandska magasin jag last att doma sa ar det ju standard aven internationellt.

Jag vill lasa intressanta reportage, och intervjuer med manniskor som spelar pa olika nivaer, och om folk som har olika ingang till sitt spelande, inte bara samma javla erick lindgren och hans high stakes golfande och "galna vad" med sina rika pokerkompisar och diverse tips pa strippklubbar i vegas. Jag vill lasa om folk som ber till gud nar floppen kommer, om hur man tar sig igenom en lang forlustsession och hur man ser pa poker i Burma och nordkorea. Jag vill lasa vitt spridda forskares(inte bara fran omradena kring psykologi och matematik) kronikor. den dar aron flams, eller vad han heter, skriver lasvarda ting. Vad sager arkeologen? Statsvetaren? Genusforskaren? Arkitekten, Konstnaren? Juristen? Kom igen, det finns ju en outtomlig kalla av intressanta infallsvinklar att fylla en tidning med om man har lite fantasi.

 

 

Kudos till poker.se-tv for att ni drar at helt ratt riktning forresten. Ni verkar ju faktiskt vara riktiga manniskor som ocksa talar med sadana.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Roligt att se att fler reagerar pa first pokers intervju med varldens trevligaste kille som dessutom ar sponsrad av T6, ett seriost foretag som drabbats av pajkastning pa forum runt om i landet. (Jag satter inte ut citationstecken, for att ingen ska kunna saga att jag felciterar).

 

Jag vill verkligen poängtera här att jag verkligen gillar Anders, men det är inte det debatten om First Pokers brist på granskning och den dåliga journalistiken gäller.

 

Jag vill lasa intressanta reportage, och intervjuer med manniskor som spelar pa olika nivaer, och om folk som har olika ingang till sitt spelande, inte bara samma javla erick lindgren och hans high stakes golfande och "galna vad" med sina rika pokerkompisar och diverse tips pa strippklubbar i vegas. Jag vill lasa om folk som ber till gud nar floppen kommer, om hur man tar sig igenom en lang forlustsession och hur man ser pa poker i Burma och nordkorea. Jag vill lasa vitt spridda forskares(inte bara fran omradena kring psykologi och matematik) kronikor. den dar aron flams, eller vad han heter, skriver lasvarda ting. Vad sager arkeologen? Statsvetaren? Genusforskaren? Arkitekten, Konstnaren? Juristen? Kom igen, det finns ju en outtomlig kalla av intressanta infallsvinklar att fylla en tidning med om man har lite fantasi.

 

Håller med dig i allt utom kanske vad arkitekten har att säga om poker. Det får ju inte bli allt för far fetched, då blir det för smalt. ;-) Men gullandet med proffsen känns rätt 2006 faktiskt...

 

Kudos till poker.se-tv for att ni drar at helt ratt riktning forresten. Ni verkar ju faktiskt vara riktiga manniskor som ocksa talar med sadana.

 

Tack, men jag tycker nog att även vi skulle kunna tänja på gränserna mer och kanske prata med någon som har negativa upplevelser av spel också. Vi ska se vad vi kan göra åt den saken...

 

/HeFo

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har skrivit i pokermedia länge nu. Jag har försökt att hitta intressanta infallsvinklar i de intervjuer jag har gjort. Jag inledde min pokerskribentbana med att intervjua alla pokerklubbvärdar jag kunde hitta i Sverige, från norr till söder. Jag ville lyfta fram hobbypokern, den vanliga liraren så att säga. Det var inga som helst problem med First Poker (där artiklarna publicerades), det sågs snarare som något positivt att göra avsteg från highroller-reportagen.

 

Vidare kan jag ta exemplet Barry Greenstein. Honom intervjuade jag i London på ett överdådigt hotell. Jag var vid det laget extremt trött på alla standardfrågor som "Hur började du spela" osv. Jag ville gräva lite och kolla vad jag kunde hitta. Det hade länge gått rykten om The Big Game på Bellagio och att Doyle stejkade spelare som han sedan colludade med (Greenstein mfl) mot speciellt utvalda fiskar, exempelvis Gus Hansen och Mike Matusow.

Greenstein spelade alltså midlimits i L.A och över en natt sitter han plötsligt i the Big Game i Vegas. Jag frågade ut honom grundligt kring detta och han blev ordentligt förbannad kan jag meddela. Han svarade undvikande och höjde rösten varenda gån jag berörde ämnet.

 

Vad är min poäng? Flera av skribenterna vill hitta sanningen, de vill ta upp skiten som finns, men de ges ingen möjlighet. Dels för att sajterna och spelarna går genom eld och vatten för att skydda sina varumärken men också för att tidningarna inte vill ta upp det då det stänger bra många fler dörrar än det öppnar.

 

Så till Hefo, gnäll inte på skibenterna (visst finns det "rötägg" överallt), gnäll på tidningarna och i förlängningen konsumenterna. Som någon föreslog; skriv till tidningarna och berätta vilken typ av reportage ni vill se i nästa nummer. Vi måste ändra på det faktum att anonnserna styr innehållet. Innehållet bör styra anonnserna vilket vi som läsare kan ändra på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grejen är, en stor majoritet av annonserna i svensk pokermedia är pokersiter och andra aktörer som är väldigt intimt förknippade med pokervärlden. Många andra kan branschen bättre än jag, men jag kan inte på något sätt se hur det här ska förändras inom den närmaste framtiden.

 

Kan någon annan se att en majoritet av annonserna i Poker Magazine ska vara för Heinz ketchup, Hugo Boss och Fjällräven inom sin livstid, liksom?

 

Redan att branschen är reklamfinansierad är så klart ett enda stort generalfel, men att pengarna till så stor del kommer från den bransch man förhoppningsvis annars hade granskat är ett beklämmande faktum som det kanske finns utrymme för förändring i på något plan.

 

Det ska ju sägas att det här inte är något som bara förekommer i svensk pokermedia. Ta t.ex hur Cardplayer sponsrades av Absolut Poker ännu månader efter skandalen uppdagats. Eller hur de största radioprogrammen (som jag känner till) har 2+2, Pokerstars, WPT och Doyle's Room i ryggen.

Eller så klart hela EPT med Stars som sockerpappa.

 

Det är väl kanske inte läge att helt ge upp hoppet dock. Branschen är väldigt ung och det breda intresset för poker är bara 3-4 år gammalt i Sverige. Givetvis kommer en värdefull journalistik dyka upp någonstans ifrån till slut. Någon duktig person kommer alltid lyckas tränga sig före en person vars enda merit är att h*n känner många av storspelarna som läsarna redan läst om femton gånger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men jag håller med skåningen. Väl talat...

 

Skryt och skryt... jag försökte bara berätta att det finns de som försöker och inte bara "vill hänga med stjärnorna" eller medvetet smörar för sajterna.

 

Om man åker för att rapportera från en turnering är det till 99,9% säkert att det är en sajt som har betalat och då får man helt enkelt se till att skriva någon sida eller två om deras spelare. Så fungerar det och det är ingenting skribenten kan göra något åt. Däremot hindrar det ju inte att man skriver om andra sajter/spelare/saker/skandaler.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skryt och skryt... jag försökte bara berätta att det finns de som försöker och inte bara "vill hänga med stjärnorna" eller medvetet smörar för sajterna.

 

Visst finns det guldkorn bland skribenterna i pokermedia. Jag vet att exempelvis du Jennez har edge och vill gå lite längre än de flesta. Dessutom finns en del bra "pennor" i våra medier; Ländin, Dödarn, Indiscreet, Glimne och Valterego har också koll på läget och häver inte ur sig vad som helst utan att ha torrt på fötterna. Jag kryper till korset och erkänner att jag var lite väl generaliserande, men hävdar fortfarande att de som bara gillar att göra gulliga nötspelarreportage och rapportera händer och inte förstår vikten av research och fakta, inte heller ska beröra känsliga ämnen på det sättet som Åsa gjorde i det här fallet. Jag har sett flera liknande reportage med sakfel och material som inte godkänts etc. och det är inte okej.

 

Om man åker för att rapportera från en turnering är det till 99,9% säkert att det är en sajt som har betalat och då får man helt enkelt se till att skriva någon sida eller två om deras spelare. Så fungerar det och det är ingenting skribenten kan göra något åt. Däremot hindrar det ju inte att man skriver om andra sajter/spelare/saker/skandaler.

 

Jag håller helt med om problematiken kring annonseringen och sponsringen. I en perfekt värld skulle pressen vara helt fristående och aldrig vara "köpt" av någon, men efter 15 år i medie- och reklambranschen vet jag att detta är fruktansvärt svårt, även inom äldre branscher.

 

Jag tycker att man ska skilja på att rapportera och att skriva en undersökande artikel. Jag tycker inte vi ska grina över att ett pokerbolag betalar för en liverapportering, för då är det enda som egentligen blir riktat vilka spelare man fokuserar mer på. Rapporteringen i sig är ju bara en återgivning av vad som händer.

 

Däremot är det i mitt tycke mycket allvarligare om undersökande journalistik påverkas av annonsörer. Då är vi helt fel ute, och så billigt får ingen tidning sjunka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi skall dock inte glömma Ola, som nog är den enda pokerprofilen som öppet och offentligt skrivit om T6 poker.

Det skall du ha en eloge för Ola! 8-)

 

Resten av "pokerjournalisterna" ( ja de är ju inga journalister ) bidrar bara med en massa trams och ointressanta artiklar som man redan läst 1000 gånger.

 

Pokerintresset är ju på nedgång i sverige, och jag hoppas faktikst att tidningar som Firstpoker mfl försvinner snart. De tillför absolut ingenting, är bara ett enda stort reklamhäfte egentligen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad sager arkeologen? Statsvetaren? Genusforskaren? Arkitekten, Konstnaren? Juristen? Kom igen, det finns ju en outtomlig kalla av intressanta infallsvinklar att fylla en tidning med om man har lite fantasi.

 

Jag kan rekommendera Fredrik Strömbergs artikelserie i Poker Magazine, där han jämför historiska filosofer med några pokerspelare. Mne man måste nog ha en skruvad humnor samt vara lite allmänbildad för att ta åt sig dessa artiklar, jag tror att de är långt över huvudet på "ung pokerungdom".

 

Kudos till poker.se-tv for att ni drar at helt ratt riktning forresten. Ni verkar ju faktiskt vara riktiga manniskor som ocksa talar med sadana.

Tack, jag tyckte själv att avsnittet med Johan Perciwall för några gånger sedan blev superbra - totalt okänd spelare klonkar en frirulle till Australien, klonkar sista prisplats där, och med detta typ 10-dubblar bankrullen. En spelare precis vem som helst, som du och jag, och inte någon känd pokerbrat.

Om man åker för att rapportera från en turnering är det till 99,9% säkert att det är en sajt som har betalat och då får man helt enkelt se till att skriva någon sida eller två om deras spelare. Så fungerar det och det är ingenting skribenten kan göra något åt.

 

Ja att ett uppdragsknäck är vinklat åt en annonsörs håll, det är ju självklart och inget att förvånas över.

 

Däremot är det i mitt tycke mycket allvarligare om undersökande journalistik påverkas av annonsörer. Då är vi helt fel ute, och så billigt får ingen tidning sjunka.

Jag gav mitt Expressenskrivande ett år, sedan fick jag nog. Det är lätt att klaga på skrivbenten, men fan läsarna har också sitt ansvar. Folk protesterade när jag skrev saker de tyckte var fel (min syn på pokertracker och rakeback som "neutrala" exempel) men ingen nästan ingen kommenterade något när de tyckte det var bra skrivet (förutom T6 som ett lysande exempel på båda extremerna). Endera var det inga som läste mina alster, eller så sket folk i det så länge det inte störde deras egna inkomster (rb).

 

Med andra ord, jag har tröttnat på att försöka skriva något journalistiskt, och kommer återgå till att skriva strategiartiklar. Folk tror att jag vill skriva för pengarnas skull... lolla mig långsamt, ni anar inte hur dåligt betalt man får (okej, Poker Magazine betalade mig riktigt bra faktiskt för analyserna, men dessa var så satans tråkiga att skriva, men Expressen var en ren förlustaffär). Nej jag vill skriva för att få en klapp på axeln, men om denna kärleksönskan aldrig uppfylls, så kryper man tillbaks till sin håla.

 

Så till Hefo, gnäll inte på skibenterna (visst finns det "rötägg" överallt), gnäll på tidningarna och i förlängningen konsumenterna. Som någon föreslog; skriv till tidningarna och berätta vilken typ av reportage ni vill se i nästa nummer. Vi måste ändra på det faktum att anonnserna styr innehållet. Innehållet bör styra anonnserna vilket vi som läsare kan ändra på.

Amen to that.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller med - pokerjournalistiken är erbarmlig. Inte går utvecklingen åt det bättre, heller.

Tyvärr får man som pokerfrilans sällan napp då man erbjuder ett riktigt journalistiskt knäck.

Trots att jag har skrivit poker i flera år nu har jag inte gjort någon som helst journalistik inom pokern som jag är stolt över. Ambitiös journalistik går inte att placera i pokertidningarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gav mitt Expressenskrivande ett år, sedan fick jag nog. Det är lätt att klaga på skrivbenten, men fan läsarna har också sitt ansvar. Folk protesterade när jag skrev saker de tyckte var fel (min syn på pokertracker och rakeback som "neutrala" exempel) men ingen nästan ingen kommenterade något när de tyckte det var bra skrivet (förutom T6 som ett lysande exempel på båda extremerna). Endera var det inga som läste mina alster, eller så sket folk i det så länge det inte störde deras egna inkomster (rb).

Det är väl rätt typiskt så generellt. Jag förstår om det känns otacksamt, men knappast något du ska ta personligt. Du delar nog den känslan med de flesta skribenter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...