Gå till innehåll

Vad göra med mediumstark hand mot en spelare man spelat 10k händer plus mot?


Recommended Posts

Jag sitter med tpgk mot en spelare som jag spelat tiotusentals händer mot och funderar på vad jag ska göra

Han vet hur jag spelar i minsta detalj och jag vet hur han spelar.

 

Hans HD är här 22-AA och AJs+

Vad blir bästa spelet

 

Synar jag så sätter han mig på mediumpar 66-88 eller träffad nia. Precis det jag har med andra ord.

Höjer jag så sätter han mig på set eller 45

Han kommer skuta två skott om ett kort över tio kommer och tre skott då och då med missade överkort. Han kommer alltid beta överpar turn och river.

 

J till A är skrämselkort för mig.

 

Höjer jag kommer han pusha överpar/set och ofta folda överkort. Jag kan då vika mot en push ganska enkelt.

 

Synar jag kommer jag ge han möjligthet att dra ut till 6 outs, men samtidigt kommer jag får värde av en turnbluff då det är troligt att han inte träffar de outsen. Men det blir mycket svårt att avgöra rivern då jag troligen blir tvungen att syna även den. syn alternativet gör givetvis att jag ganska ofta blir utdragen av överkorten på turn eller river men samtidigt finns det värde att plocka upp bluffen.

Hans read på om jag synar flopbetet kommer troligen göra att han stensäkert sätter mig på ett mellanpar eller 89 , 9T och även får honom att tro att tre skott får mig att vika.

Stationera alla gator har visserligen massiv varians men frågan är om det inte är högst värde mot denna fi i detta läge. Ett till problem är att jag tror att FI kan balansera sina riverbluffar till att närapå maximera värdet för honom, vilket gör riversynen ännu svårare.

 

1 Hero ($341.00)

2 x ($384.50)

3 x ($488.40)

4 Fi ($553.00)

5 x ($400.00)

 

x posts the small blind of $2.00

x posts the big blind of $4.00

 

Hero=knapp

 

 

Dealt to Hero [9s Ts]

Fi UTG raises to $14.00

x folds

Hero calls $14.00

x folds

xfolds

FLOP [9d 3h 2c]

Fi bets $26.00

Hero ????

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med den HD´n du satt FI på så finns det väl åtminstone 12 outs (J-A) som du väl troligen får vika mot på turn? Eller viker du inte om dessa kort kommer?

 

Är det inte bättre att höja och ev ta hem potten där och då istället?

 

 

Det finns 16 skrämselkort j-a minus hans eventuella två överkort, men bara 6 av dessa träffar hans hand. Och han kommer över 90% av gångerna reppa ett turnkort som är över J. Så visserligen vill jag vika för att jag är rädd att han träffat turn, det är sant. Men det blir fel att vika om min read är rätt att han reppar överkortet 90% av gångerna han missar eller har en annan hand på turn.

 

Det är mindre varians, bekvämt och enkelt, att höja och ta hem potten men är det ev maximerande? Jag lutar visserligen åt att göra något som är lite mindre ev+ än något som är mer ev+ samtidigt som det är mycket högre varians. Men det gör det inte mer rätt.

En syn är mycket mer komplicerad här. Vilket leder till att jag oftast måste syna turn och kanske måste hjältesyna river med rätt frekvens.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns 16 skrämselkort j-a minus hans eventuella två överkort, men bara 6 av dessa träffar hans hand. .

 

Problemet är ju bara att veta vilka som inte träffar hans hand.

 

 

Det är mindre varians, bekvämt och enkelt, att höja och ta hem potten men är det ev maximerande? Jag lutar visserligen åt att göra något som är lite mindre ev+ än något som är mer ev+ samtidigt som det är mycket högre varians. Men det gör det inte mer rätt.

En syn är mycket mer komplicerad här. Vilket leder till att jag oftast måste syna turn och kanske måste hjältesyna river med rätt frekvens.

 

Om man då räknar med att han betar 90% av gångerna han missar på både turn och river, samt att du även förbättrar din hand i några fall, och sen tar hänsyn till att han faktiskt kan ha överpar/set/stegdrag(mindre troligt kanske) och träffar överkortet var 7 hand, så undrar jag om det blir ett EV+ i längden att syna. Fast det kan inte jag räkna ut men det kan säkert nån annan här.

 

Men ett intressant scenario är det. Och om det fanns ett månadspris för bästa HA så skulle din vinna denna månad utan tvekan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du vet att han skjuter alla överkort även om han inte träffar borde det väl vara mest EV+ att bara floatsyna och sen fortsätta syna ett turnbet, kanske med A undantaget.

 

Om han skjuter rivern hårt också kan du ju singla slant om du ska syna eller inte så borde det vara svårare för honom att balansera sitt spel mot hur du synar.

 

Såsom fi beskrivs låter det ju som om vi skulle spelat set på bästa vis genom att ta exakt samma linje som nu med syn-syn-syn om han är så benägen att skjuta alla gator så det borde ju egentligen få honom att sakta ner sina bets emellanåt.

 

En raise med set verkar ju riktigt kall så genom att ta samma linje med det borde vi kunna göra det svårt för honom här.

 

Edit: Fast vi kan ju förstås inte alltid spela set passivt och ta syner om han skjuter flera gator heller. Måste ju raisa honom ibland så att våra få bluffar får lite cred också. Så man får väl variera sej en del i hur man gör mot han så det bli mer svårspelet för fi.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utmärkt grund för analys.

 

Kontentan är att Fi antas spela närapå teoretiskt korrekt, och att du just därför har problem. Vad jag kan se så går det fint att räkna fram EV för de olika besluten med utgångspunkt från den information du ger (själv orkar jag inte lägga en kvart på det nu efter en hård dag på jobbet, men kanske någon annan har lust...?).

 

Spontant skulle jag gissa att det är syn hela vägen som är EV-maximerande, men i praktiskt spel hade jag nog oftast höjt till ~80 enligt Harringtons KISS (keep it simple, stupid) nu direkt och vikt mot push.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

syn känns väl som det bästa utan att behöva göra någon gigantisk uträkning (framförallt om han försöker alltid reppa överkort etc), höjning för att vika mot omslag känns ju ruggigt kallt... är ju också en sån hand du kan syna 2 barrels med men folda mot 3 ganska effektivt (kanske, beror ju på ditt read).

 

bara en fråga dock, är han verkligen så ruskigt nit-snortight som din read säger?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att höja flop med din hand kan en bra spelare exploatera om du inte balanserar med dina stora par (eller andra händer du är redo att spela för stacks med). Höj om du är redo att spela för stack och syna om du inte är det.

 

Torr bräda, du reppar inte mkt genom att höja och de borde en bra spelare veta också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du vet att han skjuter alla överkort även om han inte träffar borde det väl vara mest EV+ att bara floatsyna och sen fortsätta syna ett turnbet, kanske med A undantaget.

 

Om han skjuter rivern hårt också kan du ju singla slant om du ska syna eller inte så borde det vara svårare för honom att balansera sitt spel mot hur du synar.

 

Såsom fi beskrivs låter det ju som om vi skulle spelat set på bästa vis genom att ta exakt samma linje som nu med syn-syn-syn om han är så benägen att skjuta alla gator så det borde ju egentligen få honom att sakta ner sina bets emellanåt.

 

En raise med set verkar ju riktigt kall så genom att ta samma linje med det borde vi kunna göra det svårt för honom här.

 

Edit: Fast vi kan ju förstås inte alltid spela set passivt och ta syner om han skjuter flera gator heller. Måste ju raisa honom ibland så att våra få bluffar får lite cred också. Så man får väl variera sej en del i hur man gör mot han så det bli mer svårspelet för fi.

 

 

Håller med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

10-9 är ingen "mediumhand" utan bara skräp. Det är en dålig syn före floppen, och du skulle ha kastat den handen. Eftersom du säger att hans hand range är 22-AA samt A-J+ är du som bäst 45% vinnare men som sämst 18% (om vi utesluter att han har par i tior). Därför är det ingen idé att spela vidare oavsett.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...