Gå till innehåll

Allt om checkar!


dedu

Recommended Posts

Jag undrar hur man gör för att lösa in en check från interpoker?

All nödvändig information är jag intresserad av! Som tillexempel:

Vad är avgiften?

Får man kontanter?

Krävs legitimation osv??

 

* RP, grattis till Allt om-tråden :) - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du går till banken, tar en kölapp till kassan, väntar på din tur, ber att få lösa in din check.

 

Från 125-250kr beroende på din bank.

Nej, de sätter in pengarna på ditt konto.

Japp.

 

Det tar vanligen en vecka för banken att fixa det. Sverige har inte haft någon 'check kultur', så bankerna är usla på att hantera checkar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du går till banken, tar en kölapp till kassan, väntar på din tur, ber att få lösa in din check.

 

Från 125-250kr beroende på din bank.

Nej, de sätter in pengarna på ditt konto.

Japp.

 

Det tar vanligen en vecka för banken att fixa det. Sverige har inte haft någon 'check kultur', så bankerna är usla på att hantera checkar.

 

Ja, en vecka är lång tid!

 

Men min morsas nära vän gav sin morsa 100 lax igår på en check på köksbordet, så det skulle ta en vecka för henne att få dom också eller? Hehehe *skryt*.

Han vann över 5,3 mille på viking lotto för några dar sen, insats 15 kr :)

 

Ja menar ju, tänk om man själv skulle överraska nån :) Tar det en vecka..?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag skulle lösa in en check från Empirepoker blev det massa strul.

Checken var avsänd från London, men valutan var i US dollar.

Min bank sa då att det skulle kosta 500 kr att lösa in den och att det skulle ta en himla tid. Detta eftersom valutan inte var samma som för det landet, om ni fattar. Det slutade med att jag bad ProPay sätta tillbaka pengarna på mitt pokerkonto. Passa er för luriga checkar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vanlig hederlig banköverföring, från utlandet går den dock via swift (institut som hanterar överföringar internationellt)

På party är det t.ex. $35 (240:-) avgift för att göra ett sådant uttag men då har du pengarna inom två dagar och garanterat inget strul.

Jag har fått diverse olika avgifter, allt från 70 till 300:- för att lösa ut checkar... dessutom drygt o gå till banken!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...
dedu Skrivet: 2005-03-02 22:29:32 Tråd:

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

Okej tack så mycket för hjälpen.

Jag har läst att checken kan gå till inkasso, vad händer då?

Banken skickar checken till ett inkassobolag, som kräver in skulden från utgivaren, sedan får man pengarna och blir himla fattig pga den höga avgiften (tror det var 900 på fsb, men de kan ha varit 500).

 

Men har man tur så går det bra utan inkasso. Fick en check från nån skum pokersite vars bank låg i beirut , men min lokala bank sa att efterssom jag var "känd" så gick de i god för mig och löste in checken till normala avgiften, ca 100-150 kr (med om checken visade sig sakna täckning skulle de dra tillbax summan).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det en s k "bank draft" tar det runt 5 minuter att få pengarna, är det en företags check kan det ta upp mot tre veckor för checken att lösas in.

 

Kostnaden varierar från runt en hundring för en "bank draft" och upp mot 300 kronor (gissar) för en företagscheck som måste kontrolleras.

 

Du måste alltid ha någon form av identifiern om du skall lösa in en check! Pass/ID kort räcker oftast.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...
.

Kan man lösa ut en check i tredje land?

 

Alltså: check från EU-land--->svensk i Sverige--->svensk löser ut checken i t.ex. Tyskland.

 

Har någon försökt med detta?

 

haha nån som börjar bli orolig för skattmasen :lol:

 

hahaha det är väl alla, men jag tänkte köpa en beg bil i Tyskland.

Slipper proppa fickorna fulla med sedlar.

 

Åter till frågan: någon som vet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...
  • 3 months later...

Ja det verkar inte finnas så många konkreta exempel här så här kommer dagens check-erfarenheter. Fick en check från en engelsk bank. Tanten nere på FSB sa att det skulle kosta mig 150 spänn och upp till en vecka att få pengarna. Skulle det visa sig att det inte var en bankcheck (vilket det var) skulle det kosta 500 spänn för inkasso som nämnts tidigare i tråden. När jag sa att jag inte var kund hos banken så fick jag överhuvudtaget inte lösa in den där... vet inte om tanten va tjurig eller om det är policy. Jag hade ju tänkt att prova alla banker... hursomhest kila jag vidare till Nordea där jag är kund och dom skulle ha 130 spänn för att lösa in den och det skulle ta upp till en vecka innan pengarna landa på mitt konto. Skulle det dock visa sig att den saknade täcknig skulle banken ta tillbaka pengarna från mitt konto och detta kunde hända upp till en månad senare (!)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...