Gå till innehåll

Referenspersoner vid arbetsintervju


mannen

Recommended Posts

Hej

Ska på arbetsintervju angående sommarjobb och de vill at jagg ska ta med mig namn och nummer till två referenspersoner.

Problemet är att jag inte tidigare varit mer än timanställd på ett lager för något år sedan och inte känner att det finns någon därifrån jag kan ta som referens. Annars har jag i princip studerat och därför inte varit aktiv på arbetsmarknaden. Tyvärr är jag inte heller medlem i någon förening eller liknande som skulle kunna vara ett alternativ.

Vad ska man göra? Förklara situationen om det kommer upp på intervjun eller hur tycker ni jag ska göra?

Tips?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara att säga sanningen. Jag har själv varit i den situationen att jag intervjuat folk för semesterjobb inom den kommunala omsorgen och man får en betydligt bättre intryck av någon som ärligt redogör för sin situation än någon som man snabbt läser av som lögnare.

 

Så var öppen, verka intresserad av jobbet, ställ själv frågor om arbetstider och andra arbetsförhållanden. Det vinner du på.

 

Jag anställer hellre en som verkar intresserad och alert men som inte jobbat så mkt än, kanske pga ungdom, än en ointresserad jäkel som vart på 100 arbetsplatser.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Ska på arbetsintervju angående sommarjobb och de vill at jagg ska ta med mig namn och nummer till två referenspersoner.

Problemet är att jag inte tidigare varit mer än timanställd på ett lager för något år sedan och inte känner att det finns någon därifrån jag kan ta som referens. Annars har jag i princip studerat och därför inte varit aktiv på arbetsmarknaden. Tyvärr är jag inte heller medlem i någon förening eller liknande som skulle kunna vara ett alternativ.

Vad ska man göra? Förklara situationen om det kommer upp på intervjun eller hur tycker ni jag ska göra?

Tips?

 

Ta med goda vänner, goda vänners föräldrar med fin titel, lärare som uppskattar dig m.m.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...