Gå till innehåll

Poker man mot man


gdaily

Recommended Posts

En kort artikel om poker heads-up, eller head-to-head (H2H, 1-on-1 eller vad det nu kallas)

 

Vi vet alla att limitpoker handlar om att vara tight i sina starthandskrav. Spelar du fler än 15 procent av starthänderna (borträknat stora blinden i en ohöjd pot) vid ett fullt bord så spelar du alldeles för många händer.

 

När bordet blir short-handed, dvs med mindre antal spelare, så kommer du vara tvungen att spela fler och fler starthänder - dels så kommer blindarna annars att äta upp dig, dels så är det matematiskt motiverat - på tre spelare är A8 i olika färger en stark hand, medan på tio spelare är den en mycket svag. Det finns helt enkelt många färre motståndare som kan ha en bra hand emot dig.

 

Så, du kommer att spela mycket fler händer, och du måste spela dessa mycket mer aggresivt.

 

Extremen i shorthanded spel är heads-up, dvs när det bara är två spelare vid bordet. En Texashand som en knekt med hyfsad kicker är här en medelhand. Handen Q5 är stark. Ändå ser man ibland folk lägga den mot ett omslag före flop. Dessa har ingen framgång i poker H2H

 

Jag och Lasse J provade under en veckas tid att spela H2H på Paradise 3-6 limit, där vi inte tittade vilka kort vi hade, vi bara höjde hela tiden före flop och på flop. Först på fjärde gatan så började vi spela poker. Denna enkla strategi var mer än tillräckligt för att knäcka de flesta motståndare - de som la sig för ofta före flop! Given har lilla blind i H2H, och ahr alltså chansen att stoppa in första höjningen. Det var folk som bara försvarade sin stora blind i 50% av fallen. Stackars dom. Vidare så vågade inte dessa själva slå om på knappen, utan bara synade, eller till och med la sig före flop på knappen - lägga sig på bästa position H2H gör jag bara inte. Oavsett vad jag har. För man måste tänka längre än den här specifika handen - lägger jag mig nu så kommer motståndaren att fortsätta höja mot mig. Alltså synar jag *nästan* alla händer, och kontrahöjjer med den bäst 25% av händerna.

 

Vi förde noggranna anteckningar över motståndarna, och körde över de som var för dåliga på att försvara sig, och undvek de som synade.

 

Däremot när vi spelade 5-10 så gick det absolut inte - varför? Jo på 3-6 så kunde man höja och få syn före flop utan att det togs någon rake. På 5-10 så togs det 25c i rake vid samma sekvens - och det var skillnaden mellan vinst och förlust för "systemet". Du spelar mycket fler händer H2H, och över en stor mängd händer så tjänar du bara en bråkdel av en bet per hand - alltså måste du antingen spela mycket lågt, eller mycket högt - så raken blir liten. Vill du spela melalnnivåerna, så spela H2H-tävlingarna som vissa sajter erbjuder - där är raken ett fixt belopp på matchen.

 

1) Aggresivitet lönar sig

2) Välj motståndare med omsorg

3) Tänk på vad du betalar i rake

 

Efter floppen

Efter floppen är när du börjar spela poker. Träffar du något, eller bara har ess högt, så beta och beta tills du tror att du är slagen. Men var inte för aggressiv - rätt försvar mot för aggressiva spelare är att titta på floppen med nästan alla händer, låta honom beta bort sig de gånger du har någontig men lägga sig när du missat. Därför är knappen mycket värd H2H, då agerar motståndaren före dig hela tiden.

 

Eftersom du spelar en väldigt massa händer mot samma motståndare, så lär du dig snabbt hur han spelar. Checkraisar han med starka händer, eller med drag. Hur agerar han med andra och tredjeparet? Allt sådant måste du försöka lära dig om motståndaren - samtidigt måste du tänka på att han gör precis samam sak om dig

 

4) Variera din spelstil

5) Lär dig läsa motståndarens spelstil

 

/Ola

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...