Gå till innehåll

matte spelare vs feel spelare


ZILLOW

Recommended Posts

Hur kommer det sig att nebbis hjort med flera som spelar en mattematisk "korrekt" poker inte kan mätta sig med tex sbrugby cts stinger geenplastik?

Dom verkar ha en helt annan approach till pokern och pratar mycket om gameflow och gutfeeeling timingtells osv.. inget negativt menat mot hjort och nebbis dom verkar vara grymt smarta killar, är bara nyfiken hur ni andra ser på saken för det va ju ganska mycke snack här på forumet förut om korektt mattematisk understöd poker är den som krossar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 93
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

hahahahahahahahahahahahahahahahahah

 

exakt som Jakelamotta säger så spelar t.ex cts "matematiskt poker"

 

Däremot så finns det ingen i världen som spelar matematiskt korrekt poker.

Den som spelar matematiskt korrekt poker är oslagbar om du undrar..... Spelar ingen roll vilka reads eller tells du har, det går INTE slå den spelaren som spelar matematiskt korrekt poker.

 

fwiw så kan nog nebbis mäta sig med sbrugby, green plastic osv...hjort har jag ingen aning om

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hahahahahahahahahahahahahahahahahah

 

exakt som Jakelamotta säger så spelar t.ex cts "matematiskt poker"

 

Däremot så finns det ingen i världen som spelar matematiskt korrekt poker.

Den som spelar matematiskt korrekt poker är oslagbar om du undrar..... Spelar ingen roll vilka reads eller tells du har, det går INTE slå den spelaren som spelar matematiskt korrekt poker.

 

fwiw så kan nog nebbis mäta sig med sbrugby, green plastic osv...hjort har jag ingen aning om

 

hjort lirar ju nästan på nosebleed nivåer så nog tror jag han har en hel del att sätta emot, största fördelen etablerade nosebleed spelare mot andra aspirerande är ju just att de inte är scared money.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe, de du nämner spelar enbart med matten som stöd, motståndarens range och så kan de dock få info om från timing tells och flöde.

 

ok det går med andra ord inte att spela texas överhuvudetdtaget utan att använda matte vare sig man vill el inte. Det e ju klart att dom sätter spelarna på handranges?? är det det som är matten i poker el vad? förklara för mig som jag våre 5år :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det e ju klart att dom sätter spelarna på handranges?? är det det som är matten i poker el vad? förklara för mig som jag våre 5år :-)

 

Nej. Här, ta en napp och håll käften.

 

hjort lirar ju nästan på nosebleed nivåer så nog tror jag han har en hel del att sätta emot, största fördelen etablerade nosebleed spelare mot andra aspirerande är ju just att de inte är scared money.....

 

Du kanske inte ska uttala dig om saker du inte har en aning om?

 

(varning utdelad av Othello)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hahahahahahahahahahahahahahahahahah

 

exakt som Jakelamotta säger så spelar t.ex cts "matematiskt poker"

 

Däremot så finns det ingen i världen som spelar matematiskt korrekt poker.

Den som spelar matematiskt korrekt poker är oslagbar om du undrar..... Spelar ingen roll vilka reads eller tells du har, det går INTE slå den spelaren som spelar matematiskt korrekt poker.

 

fwiw så kan nog nebbis mäta sig med sbrugby, green plastic osv...hjort har jag ingen aning om

 

på villket sätt spelar han mattematisk poker? han säger ju själv att mycke av hans spel är på feel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej. Här, ta en napp och håll käften.

 

 

 

Du kanske inte ska uttala dig om saker du inte har en aning om?

 

jag utgick från vad hjort själv sa han lirade då han var i brunnen?

Hans nivåer skiljde sig jävligt hårt dock beroende på hur gamesen var, men han gav en hint på ett ungefär var han låg men nämnde förstås ej nick.

 

Så gå o lägg dig va?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hahahahahahahahahahahahahahahahahah

 

exakt som Jakelamotta säger så spelar t.ex cts "matematiskt poker"

 

Däremot så finns det ingen i världen som spelar matematiskt korrekt poker.

Den som spelar matematiskt korrekt poker är oslagbar om du undrar..... Spelar ingen roll vilka reads eller tells du har, det går INTE slå den spelaren som spelar matematiskt korrekt poker.

 

fwiw så kan nog nebbis mäta sig med sbrugby, green plastic osv...hjort har jag ingen aning om

Snacka om att övertolka uttrycket ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag utgick från vad hjort själv sa han lirade då han var i brunnen?

Hans nivåer skiljde sig jävligt hårt dock beroende på hur gamesen var, men han gav en hint på ett ungefär var han låg men nämnde förstås ej nick.

 

Så gå o lägg dig va?

På vilken nivå låg han då? Typ 50/100 dollars eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På vilken nivå låg han då? Typ 50/100 dollars eller?

 

orkar inte med nå mer spewiga kommentarer så får väl be dig kolla upp det själv, minns bara limitdelen men kommer väl bara få kommentarer om att de är ju inte alls nosebleed om jag säger något.. men han lira inte direkt lågt nl heller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OP, de spelare du nämner (sbrugby mfl) är väl eliten bland mattespelarna, eller rättare sagt de logiska spelarna.

 

Känslospelarna här på forumet representeras väl främst av Dawwe och Carl den Store.

 

Skillnaden är väl att känslospelarna anser sig kunna känna när en Fi är svag lr kan tänkas vika och spelar då väldigt hårt på just den känslan. Detta medför väl att de ibland kan spela logiskt "fel" och t ex göra bluff av en made hand som har showdownvärde osv.

 

Känslospelarna har haft sina främsta framgångar i turneringar där kombinationen superaggression + tur har medfört att den andel av dessa som inte slagits ut på vägen till finalbordet ofta har rätt stor stack och kan då med sin aggressiva spelstil dominera finalbordet. Därför tror många noviser att känslospelarna är bättre än de logiska när deras spelstil mot kompetent motstånd i cashgames i princip är självmord.

 

Med detta vill jag inte mena att vare sig Dawwe lr CDS är dåliga spelare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur kommer det sig att nebbis hjort med flera som spelar en mattematisk "korrekt" poker inte kan mätta sig med tex sbrugby cts stinger geenplastik?

Dom verkar ha en helt annan approach till pokern och pratar mycket om gameflow och gutfeeeling timingtells osv.. inget negativt menat mot hjort och nebbis dom verkar vara grymt smarta killar, är bara nyfiken hur ni andra ser på saken för det va ju ganska mycke snack här på forumet förut om korektt mattematisk understöd poker är den som krossar.

 

Fast det är ju en tolkningsfråga. Känslospelarna är i majoritet, så det finns ju anledning att tro att de oftare kommer hamna i toppen. I snitt tror jag mattespelare har högre winrate än känslospelare. Iaf i kategorin fiskar är nog mattespelare underrepresenterade.Men kan ju slå lite hål på myten iaf:

 

I FLT så domineras onlinevärlden just nu av hoss_tbf som är en renodlad mattespelare. Upplärd av chen o co, löst sig fram till sin spelstil med papper och penna.

 

I NLT så är en av de duktigaste spelarna just nu jman. Han är också en mattespelare.

 

 

CTS skriver ju själv att den som han lärt sig mest av är nebbis. Och nebbis coachar ju nosebleednivåer regelbundet så vem säger att han inte slår de nivåerna.

 

Sätt hezeelnut i NLT mot GP, sbrugby, stinger, cts så tror jag inte direkt han är fisken i gamet.

 

 

sbrugby är fisk för övrigt. sjukt lättläst. mina två enda händer jag har spelat mot honom:

alex2003 posted the small blind - $5.00

Zavix posted the big blind - $10.00

** Dealing card to Modafinil: 5 of Clubs, 6 of Clubs

aba20 raised - $40.00

atleticho folded

Eric11122 folded

Modafinil called - $40.00

alex2003 folded

Zavix folded

 

** Dealing the flop: Queen of Clubs, 5 of Hearts, King of Spades

aba20 bet - $75.00

Modafinil raised - $250.00

aba20 folded

Modafinil mucks:

Modafinil wins $417.00 from the main pot

 

** Dealing card to Modafinil: Ace of Spades, Queen of Clubs

alex2003 folded

aba20 raised - $35.00

N31LD folded

Eric11122 folded

Modafinil called - $35.00

 

** Dealing the flop: 9 of Spades, 7 of Clubs, 6 of Spades

Modafinil checked

aba20 checked

 

** Dealing the turn: 2 of Clubs

Modafinil bet - $50.00

aba20 folded

Modafinil mucks:

Modafinil wins $122.00 from the main pot

 

efter dessa 2 händer kallade han mig "overaggresive" "just wont fold anything" "will hang himself" etc etc. en mattespelare vet att det krävs fler händer för att få bort varians i kortsnitt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nosebleed? vad är nu detta? tror aldrig att jag hört det innan, kan någon vänlig själ förklara detta för mig?

 

för övrigt håller jag med Supertequila. Kännslospelare har nog ett visst övertag vad gäller turneringar medans mattespelare istället grindar CG.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ser 2 olika typer av matte som man kan använda.

Den ena bygger på variantträd, och reads (frekvenser beslut och HD), implicita odds och hur ofta man leder i huvudsak. Denna matte är relativt enkel men jag har konstigt nog aldrig sett en ordentlig analys av en hand där denna modell används på ett bra sätt.

Den andra formen(som jag inte behärskar eller ens orkar att försöka lära mig) bygger på optimalt spelsätt mot alla händer och beslut av fi.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

för övrigt håller jag med Supertequila. Kännslospelare har nog ett visst övertag vad gäller turneringar medans mattespelare istället grindar CG.

 

varför skulle de ha det?

 

jerrod, chen, matt o co spelade varenda stor söndagsturre i 1år och hade skyhög ROI. fergusson som är proffessor i spelteori har ju haft en hel del framgångar, vann t ex $1.5M i WSOP 2000.

 

återigen så är de flesta som vinner turrar känslospelare just därför att majoriteten av startfältet är känslospelare.

 

anledningen att de flesta riktigt duktiga spelare grindar cashgames är för att timlönen är högre i det. inte för att de är dåliga på mtt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nosebleed? vad är nu detta? tror aldrig att jag hört det innan, kan någon vänlig själ förklara detta för mig?

 

för övrigt håller jag med Supertequila. Kännslospelare har nog ett visst övertag vad gäller turneringar medans mattespelare istället grindar CG.

Inte jag heller men det antyder "så läskigt hög nivå att icke-rika får näsblod" ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

varför skulle de ha det?

 

jerrod, chen, matt o co spelade varenda stor söndagsturre i 1år och hade skyhög ROI. fergusson som är proffessor i spelteori har ju haft en hel del framgångar, vann t ex $1.5M i WSOP 2000.

 

återigen så är de flesta som vinner turrar känslospelare just därför att majoriteten av startfältet är känslospelare.

 

anledningen att de flesta riktigt duktiga spelare grindar cashgames är för att timlönen är högre i det. inte för att de är dåliga på mtt.

 

Min uppfattning mellan matte- och feel-spelare är att mattespelare sätter folk på ranger och grundar sina beslut mer på att i längen vinna pengar. Medans feel-spelare mer sätter motståndarna på specifika händer och litar på sina instinkter. Är jag helt ute och cykla? Är inte så gott som alla spelare mer eller mindre en blandning mellan feel- och matte-spelare?

 

Eftersom man bara har en chans i turnering, så vida det inte är re-buy så känns det ju som att varje beslut i en hand blir viktigare än besluten över en längre tids period.

 

Och förklara gärna vad en nosebleed-spelare är också, så har lite till att såga ner mig med ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skillnaden är väl att känslospelarna anser sig kunna känna när en Fi är svag lr kan tänkas vika och spelar då väldigt hårt på just den känslan.
Sånt där gör cts och co mkt. Skulle tro att samtliga spelare på högsta nivåerna i NL gör sånt där i rätt hög utsträckning. Typ, få för sig att slå om med 83o för att motståndaren öppnat 6 händer i rad.

 

Heltok vad heter Nebbis när han skriver på 2+2?
Nycballer.

 

Är inte så gott som alla spelare mer eller mindre en blandning mellan feel- och matte-spelare?
Som du definierat det ja, vilket är en del av anledningen att det inte är så jätteanvändbart begrepp.

 

Ska man definiera "mattespelare" användbart så tycker jag det antingen ska vara folk som sysslar mycket med att ställa upp olika modeller utanför bordet för att förbättra sin strategi, alternativt att man syftar på folk som enbart försöker spela jämnviktsstrategi utan att bry sig särskilt om reads och plocka extravärde. Den tidigare gruppen inkluderar ungefär alla som tycker pokerstove är kul och användbart, medan den senare antagligen är under 100 personer i världen, totalt.

 

Möjligen så skulle man kunna säga att mattespelare är gruppen som faktiskt har någon form av matematisk utbildning och kompetens. I så fall faller större delen av personerna som betraktas som mattespelare bort.

 

Och förklara gärna vad en nosebleed-spelare är också, så har lite till att såga ner mig med ;)
De spelar på så hög altitud att man får näsblod. Jag, btw, är inte sådan och kommer troligen aldrig vara det.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

för övrigt håller jag med Supertequila. Kännslospelare har nog ett visst övertag vad gäller turneringar medans mattespelare istället grindar CG.

 

Det var inte riktigt så jag menade, utan precis som Heltok säger så beror det på antalet deltagare fr varje grupp, o pga överrepresentationen av feel-spelare o att deras spelstil är mkt stor stack/åka ut så brukar de dominera finalborden rent chipmässigt o därför får gemene man uppfattningen att de är bättre spelare.

 

Sånt där gör cts och co mkt. Skulle tro att samtliga spelare på högsta nivåerna i NL gör sånt där i rätt hög utsträckning. Typ, få för sig att slå om med 83o för att motståndaren öppnat 6 händer i rad.

 

Skillnaden är då att logiska spelare ändrar sin 3betsrange pga att Fis raise HD ändras men Feelspelare inte gör en sån analys utan "känner på sig" att nu är fi svag (känslan kan ju i o f s infinna sig fr att fi öppnat varenda pott).

 

Feelspelare kan plötsligt få känslan av att nu känner jag att jag ska spela J2o och jag kommer att träffa, medan en logisk spelare mkt väl kan spela J2o, men resonemanget bakom skiljer sig då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...