Gå till innehåll

Bordens Zorro's


Kontextus

Recommended Posts

När jag spelar cashgame och möter 1-2 spelare som spelar solid men samtidigt aggressiv och envis poker (ständiga återhöjningar etc) så får jag känslan av att det är jävligt självsäkra och malliga killar som döljer sig bakom nicket. De tycks se varje pott som en guldpokal som de ska ta hem till varje pris. Har dessa bullys en sämre hand så kör de med tung skrämseltaktik som får de flesta motspelare att låta det säkra gå före det osäkra. Visst är de duktiga men de tycks också surfa på sitt eget självförtroende. Jag vet inte riktigt hur jag ska formulera den här lilla frågan men vad får ni för inre bild av säkra spelare som ständigt "jävlas" vid bordet? Min egna självkänsla ligger iallafall inte på topp vid sådana möten ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag spelar cashgame och möter 1-2 spelare som spelar solid men samtidigt aggressiv och envis poker (ständiga återhöjningar etc) så får jag känslan av att det är jävligt självsäkra och malliga killar som döljer sig bakom nicket (eller att dom kan spela poker). De tycks se varje pott som en prispokal som de ska ta hem till varje pris (hur spelar du?). Har dessa bullys en sämre hand så kör de med tung skrämseltaktik (bluffa kallas det) som får de flesta motspelare att låta det säkra gå före det osäkra (sluta vara weak då). Visst är de duktiga men de tycks också surfa på sitt eget självförtroende (eller ditt dåliga). Jag vet inte riktigt hur jag ska formulera den här lilla frågan (spelar nog ingen roll, ingen förstår något av det du skriver hur mkt du än försöker) men vad får ni för inre bild av säkra spelare som ständigt "jävlas" vid bordet? (att dom har förstått vad poker går ut på?) Min egna självkänsla ligger iallafall inte på topp vid sådana möten ;) (lär dig läsa spelet bättre och försök lägga mindre tid på att analysera hur spelaren bakom skärmen ser ut)

 

Tror det handlar mer om deras förmåga att spela poker är deras förmåga att hantera en piska. Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aggression är en av nyckelelementen i NLH.

 

Utdrag fr http://www.cardplayer.com , current issue, Greenstein om Antonius:

 

""Patrik is a ferocious player," shared Barry Greenstein. "His results demonstrate clearly that betting skill is much more important than hand selection..."

 

Men duktiga spelare utövar kontrollerad aggression till skillnad mot aggrotomtar som inte riktigt kan hantera det. Sedan att gränsen mellan dessa två ofta är hårtunn är en annan femma.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker dom är jobbiga som fan att möta. Man vill ju helst själv vara den som håller i taktpinnen.

 

Finns naturligtvis fisk som spelar så här oxå. Träffa på en senast igår. Men då är det ju bara att vänta in rätt läge å nita han.

 

Väldigt bra citerat av Tottyville i övrigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aggression är en av nyckelelementen i NLH.

 

Utdrag fr http://www.cardplayer.com , current issue, Greenstein om Antonius:

 

""Patrik is a ferocious player," shared Barry Greenstein. "His results demonstrate clearly that betting skill is much more important than hand selection..."

 

Men duktiga spelare utövar kontrollerad aggression till skillnad mot aggrotomtar som inte riktigt kan hantera det. Sedan att gränsen mellan dessa två ofta är hårtunn är en annan femma.

Det är just de där kontrollerade aggrolirarna jag syftar på. Spelet blir ju inte mindre imponerande av att de ofta multitablar ett antal bord. Jag undrar hur de hinner göra så skickliga bedömningar och utöva ett så dominerande inflytande vid 5-6 bord samtidigt. Antagligen så lägger de något mer krut på ett fåtal av borden där de upplever att de har överlägsen edge. Men jag spelar inte direkt passivt jag heller så det handlar inte om vekhet från min sida. De lär sig snabbt ens egna svagheter via små tells som de utnyttjar genom kraftiga återhöjningar tills man slutligen blir så frustrerad att man tiltar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det blir jävligt svårt att göra så på flera bord (spec om man spelar sh - jag kör för det mesta 1 lag bord, +1-2 tag), för att man måste ha ständigt koll på folk och hur de beter sig, är ett omslag nötter eller bara att han blivit lack och slänger in pengar med tptk på en 7-hög bräda...och sen om det visat sig att man stackat nån för att man 3bettat med 78s och träffat trissen på turn... då får man mycket aktion och man blir nersynad med allt möjligt...då taggar man upp det lite, och laggar det på ett annat bord

 

det gäller att kunna läsa av situationer...ingen cb om det är 3+ pers i potten och man missat, beta hårt och slå om på drag...sätta folk ur balans...känna igen traps...och inte vara så rädd om pengar

 

 

 

edit ot: och ja, jag är en självsäker och manlig macho-man med full skägg och en redig porr-samling även om jag är i en 7+ år relation (då jag först blev nobbad - men skam den som ger sig :D)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är just de där kontrollerade aggrolirarna jag syftar på. Spelet blir ju inte mindre imponerande av att de ofta multitablar ett antal bord. Jag undrar hur de hinner göra så skickliga bedömningar och utöva ett så dominerande inflytande vid 5-6 bord samtidigt. Antagligen så lägger de något mer krut på ett fåtal av borden där de upplever att de har överlägsen edge. Men jag spelar inte direkt passivt jag heller så.. hm ;)

 

Well inte för att jag själv multitablar, mest för att det är tråkigt att bara spela poker.

 

Men du måste förstå att alla situationer i poker kräver inte en kvarts betänketid. Dessa spelare har en typ av spelmekanik som går ganska mkt på autopilot där de hugger o hugger tills de får motstånd och egentligen först på turn o river behöver tänka efter.

 

Dessutom är hjälpmedel som PT väldigt bra där man t ex ser på VPIP, PFR, AF, mm och är villigare att spela brantare mot lösa spelare.

Därför kan man ha relativt god koll trots att man multitablar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

[Första delen av detta inlägg flyttad till den avdelade tråden]

 

Topic är ganska intressant, problemet de flesta fiskar har när de går emot välspelande bullies är att gör det urskillningslöst och därför bara förlorar mera. Plötsligt börjar de reraisa med skit och förlorar eller så får de bara för sig att syna alla raises från bullyn med anytwo, vilket förstås inte fungerar. Den duktige spelarn är ju enda någorlunda selektivt aggressiv och raisar med hyfsade kort och i position, fisken tänker inte alls på detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

[Första delen av detta inlägg flyttad till den avdelade tråden]

 

Topic är ganska intressant, problemet de flesta fiskar har när de går emot välspelande bullies är att gör det urskillningslöst och därför bara förlorar mera. Plötsligt börjar de reraisa med skit och förlorar eller så får de bara för sig att syna alla raises från bullyn med anytwo, vilket förstås inte fungerar. Den duktige spelarn är ju enda någorlunda selektivt aggressiv och raisar med hyfsade kort och i position, fisken tänker inte alls på detta.

Så sant, många tror sig stå mot en dumdristig maniac snarare än en haj.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Det bästa i dessa situationer måste väl helt enkelt vara att hitta var man har FI. Jag antar att du ser din överliggande poker förmåga någon i krokarna av deras, annars är det rätt kört så länge du inte kan skaffa dig en annan edge. Eftersom Fi mest troligen spelar närmast av automatik, speciellt i de fall där han multitabbar så skulle jag rekomendera att antingen försöka att trycka lika hårt tillbaka, självklart med samma kontroll, och förhoppningsvis visar du dig vara den starkare spelaren. Alternativet är väl att spela passivt och försöka att läsa spelaren så bra som möjligt och sedan skaffa dig en "edge" på det viset, tror du att han kan läsa dig skulle jag spilla ur mig tells åt alla håll och kanter, och med en viss baktanke dränka de äkte och få honom att tappa kollen på vad du gör totalt, speciellt i de fall då han multitabbar.

Thats my two cents.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...