Gå till innehåll

Växelavgifter vid överföringar från utlandet?


jakkan33

Recommended Posts

Jag har börjat tjäna tillräckligt mycket pengar för att börja tänka på växelavgifter. Jag undrar hur man tar ut pengar på billigaste möjliga sätt?

 

*Hur mycket tar storbankerna i växelavgift?

*Tar dom någon ytterliggare (administrativ?) avgift?

*Är det någon skillnad mellan storbankernas växelavgifter?

*Är det någon skillnad på växelavgiften man betalar vid uttag med "bank wire" respektive vid uttag med VISA-kort?

 

tack

 

* RP - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har börjat tjäna tillräckligt mycket pengar för att börja tänka på växelavgifter. Jag undrar hur man tar ut pengar på billigaste möjliga sätt?

 

*Hur mycket tar storbankerna i växelavgift?

*Tar dom någon ytterliggare (administrativ?) avgift?

*Är det någon skillnad mellan storbankernas växelavgifter?

*Är det någon skillnad på växelavgiften man betalar vid uttag med "bank wire" respektive vid uttag med VISA-kort?

 

tack

Billigast brukar det bli med bank wire.

 

På visa-kortet brukar alla banker ta ca 1.65 % valutapåslag.

På bank wire ca 0.5 %, se SEBs valutakurser

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är kund hos FSB och där har jag på mina senaste utbetalningar i praktiken fått 100% tillbaka, så att säga.

Du menar att du fick tillbaks lika mycket som du satte in?

Isåfall har du kanske haft tur med växelkurserna, att dollarn varit billigare när du satte in och dyrare när du cashade ut, för FSB tar nog ut ett valutapåslag alltid. Jämförde du kursen du fick med den aktuella marknadskursen?

 

Här hittar du historiska valutakurser: http://www.oanda.com/convert/fxhistory

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag menar att om jag tagit ut $1035 från exempelvis Party och dollarkursen legat på 7.0 så har jag fått ganska precis 7000kr in på kontot ($35 är som bekant sajtens avgift för bank transfer).

 

Jag ska kontrollräkna mina tre senaste transaktioner för att vara säker, hang on ett tag.

Ok, du menade wire transfer, trodde det var visakort du pratade om.

 

Hittade FSB:s valutakurser och de var visst lite bättre än SEB:s, ca 0,3 % påslag bara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har börjat tjäna tillräckligt mycket pengar för att börja tänka på växelavgifter. Jag undrar hur man tar ut pengar på billigaste möjliga sätt?

 

*Hur mycket tar storbankerna i växelavgift?

*Tar dom någon ytterliggare (administrativ?) avgift?

*Är det någon skillnad mellan storbankernas växelavgifter?

*Är det någon skillnad på växelavgiften man betalar vid uttag med "bank wire" respektive vid uttag med VISA-kort?

 

tack

 

* RP - QoS *

 

Vid bank wire-mottagning tar FSB ut en administrativ avgift om 25kr. Kursen är bra, mycket bättre än man får säg med sitt Netellerkort. (Som ju också har lite dolda avgifter för att göra det ännu mindre intressant.)

 

Hur mycket de tar för en check varierar vilt. :(

 

En hel del sajter kör bank wires gratis, antingen för alla eller för VIPar. Så jag kör med det numer. Det jävla Netellerkortet har tusen små avgifter, funkar i 50% av försöken när man väl står vid automaten, och är behäftat med andra fel. Grr!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det innebär att pengar skickas helt elektroniskt från ett bankkonto till ett annat, typ.

 

OK...och vart vänder man sig för att fixa ett sådant. Som jag har det nu

så för jag över pengar till Visa men man måste ju kolla upp vad det finns

för andra alternativ.

Vad rekomenderar du?

Neteller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du kollar valutakursen så är det kursen för checkar du ska kolla på när det gäller bank wires och checkar. Den är alltid bättre än den för kontanter.

 

Jag vet att jag var begeistrad över min kurs på bank wires innan jag insåg det. Initialt kollade jag på kurserna för kontanter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag menar att om jag tagit ut $1035 från exempelvis Party och dollarkursen legat på 7.0 så har jag fått ganska precis 7000kr in på kontot ($35 är som bekant sajtens avgift för bank transfer).

Gör du det av ren bekvämlighet eller finns det nån annan anledning till att du inte plockar ut pengarna via neteller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ren bekvämlighet.

 

Förresten finns det två intressant detaljer på min senaste utbetalning från Party -> FSB, vars avi dök ner på hallgolvet idag.

 

Det första är kursen: 6.8775 jämfört med 6.9086 för aktuell dag enligt Oanda.

 

Det andra är ett litet meddelande helt i versaler: "Avsändaren har betalat samtliga bankkostnader". Nice. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...