Gå till innehåll

Casha ut dollar nu?


Recommended Posts

MEN TILTA MIG INTE!

 

Jag får väl bidra lite jag också då. Min gissning är precis lika bra som någon annas glöm inte det. Jag tror att dollarn kommer att stiga fram till mitten av juni, sen kommer den att dippa till november. Då vänder den på 5,65 och sätter sen fart upp till 7,30 i årsskiftet 2009-2010.

 

Dom siffrorna drog jag rakt ur röven precis som alla andra i den här tråden. DET GÅR INTE ATT SÄGA HUR DOLLARN KOMMER ATT ÄNDRA SIG om man inte är amerikanska riksbankschefen och vet att man i morgon kommer att säga att deras styrränta höjs med en procentenhet. FATTA!

 

Upp eller ner, det är en coinflip.

 

Skillnaden på ditt inlägg och alla andras är att du skriver att du tror att si, du tror att så utan att motivera varför du tror som du gör, medan de flesta andra (iaf de som är värda att ta på allvar) skriver att de tror att si eller så kommer att hända, beroende på ditt eller datt, dvs att det finns en analys, en tanke och en orsak till att folk resonerar som de gör. Sedan kan de förstås ha fel, men de försöker iaf göra en analys som innehåller både tänkbara orsaker och konsekvenser, till skillnad från ditt meningslösa fiskmåsinlägg.

 

Självklart går det att göra vettiga, välgrundade prognoser över vad som kommer att hända, men du är knappast kapabel att göra det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 88
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

IMO leder det till att dom flesta gör bättre i att spendera tiden på annat än att slå försöka slå markaden. Någon får gärna motbevisa mig när det gäller det här..visa mig hur man gör pengar på markaden så är jag gärna med och leker.

 

Felet du gör, precis som alla dem som försökt bevisa att marknaden är effektiv, är att du verkar tro att det går att ställa upp en modell för hur man ska göra för att överträffa marknadens avkastning. Ska man bevisa något inom forskningen så måste man ju ha en modell att testa, men alla de skickliga placerare som år efter år presterar bättre avkastning än marknaden, de har knappast utvecklat någon matematisk modell eller liknande som de baserar sina beslut på. Det är inte så enkelt att aktieanalys kan kokas ner i någon matematisk modell som sedan alltid fungerar.

 

Däremot så finns det utan tvekan placerare som empiriskt visat att de under mycket lång tid klarar av att prestera högre avkastning än marknaden. Därmed inte sagt att varken du eller jag eller någon annan skulle kunna nå samma resultat, även om de förklarade exakt hur de resonerar i sina placeringar.

 

Det går utmärkt att jämföra med poker. Även om Phil Ivey satt med dig i åratals och förklarade exakt hur han tänker när han spelar, så skulle du knappast nå samma resultat som honom. Det finns något som han gör, som du inte klarar av att lära dig. Och det samma gäller för skickliga placerare på finansmarknaden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

varför inte gör som zyr och handlar med derivat? om du är så säker på din sak så är du en idiot om du inte försöker göra pengar på det. det gäller alla andra i tråden också. det finns tre alternativ

1. man tror man kan förutsäga dollarkursen och försöker göra pengar på det

2. man tror man inte kan förutsäga dollarkursen och försöker inte göra pengar på det

3. man tror man kan förutsäga dollarkursen och försöker inte göra pengar på det

 

jag kan förstå 1) och 2) men 3) finns det ingen logik för.

 

Kape sade nu faktiskt så här:

 

Valutakurser är INTE coinflips, precis som poker inte är ett enda stort lotteri. Det finns faktiskt en hel del som lever på att förutsäga kort- och långsiktiga förändringar i valutakurser, tro det eller ej.

 

Sen har du en poäng att knappast någon på pf.nu har tillräcklig kunskap och information för att med säkerhet säga hur t.ex. dollar ska röra sig de kommande 6 månaderna. Jag tror personligen utifrån den begränsade kunskap som jag har att Euro kommer att vara en starkare valuta än dollarn de närmaste 2 åren. Jag kommer däremot inte att rusa iväg och casha ut dollar för att föra över till Euro av den anledningen, men om jag hade 10Mkr att låsa i dollar eller Euro så skulle jag välja Euro.

 

Var läste du att Kape var så bombsäker på sin sak?

 

Vidare; det jag egentligen tänkte säga: Det har aldrig slagit dig att

 

4. man tror man kan förutsäga dollarkursen, men man anser att ens kunskaper är för begränsade för att det ska vara en bra idé att gå all-in med allt man äger och har.

5. man tror man kan förutsäga dollarkursen, men man inser också att sannolikheten för att ens förutsägelse ska visa sig korrekt kommer att variera. I vissa situationer, beroende på vad man har tolkat för signaler, så kanske man bedömer att sannolikheten för att utvecklingen ska gå i den antagna riktningen är 80 %, medan det är 20 % risk för att det ska gå åt fel håll. Det är förmodligen tillräckligt hög sannolikhet för att man ska välja att stoppa in pengarna. I andra lägen kanske man bedömer att signalerna är betydligt svagare. Man bedömer att sannolikheten för att signalen ska visa sig korrekt bara är drygt 50 %. Man har fortfarande en välgrundad åsikt om vad man tror kommer att hända, men man tycker att sannolikheten är för låg för att det ska vara värt att stoppa in pengarna.

 

För ett antal år sedan uppstod ett läge på börsen där jag var så pass säker på vad som skulle hända, att jag stoppade in nästan allt jag ägde i optioner. Det var så tydligt vad som skulle hända, att det inte fanns någon orsak att tveka. Och som kontrast är jag just nu sedan ca två månader tillbaka nästan helt likvid, därför att jag inser att sannolikheten för att jag ska ha rätt i mina analyser i rådande marknadsläge är obetydligt högre än 50 %. Alltså inte värt att stoppa in pengarna innan analysen blir tydligare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

varför inte gör som zyr och handlar med derivat? om du är så säker på din sak så är du en idiot om du inte försöker göra pengar på det. det gäller alla andra i tråden också. det finns tre alternativ

1. man tror man kan förutsäga dollarkursen och försöker göra pengar på det

2. man tror man inte kan förutsäga dollarkursen och försöker inte göra pengar på det

3. man tror man kan förutsäga dollarkursen och försöker inte göra pengar på det

 

jag kan förstå 1) och 2) men 3) finns det ingen logik för.

Läs gärna om min post igen och gör det utan att grinda 12 bord. Då kanske du finner att jag ANSTRÄNGER mig för att så tydligt som möjligt framföra att jag inte är övertygad hur vare sig dollar eller Euro kommer att utvecklas. Dock påpekar jag att om jag tvingades välja mellan dollar eller Euro så skulle jag välja Euro. Snälla, lägg ner med fler medvetna missförstånd...

Precis som heltok sa så är du ju en åsna om du inte gör nåt åt det. Jag har respekt för dom som tror nånting och gör saker för att tjäna pengar på det, ex Zyr. Sådana som du som bara sitter och jiddrar utan att veta hur det egentligen ligger till är bara korkade. När blev svenska pokerspelare så här urbota korkade? Eller det har dom kanske alltid varit?

Din argumentation är så bristfällig att du troligvis har lika mycket koll på handel med derivat som min mormor. I sådana situationer är det bättre att försöka framträda ödmjukt än kategoriskt så man annars bara bevisar sina tillkortakommanden inom det aktuella området.

För övrigt gäller samma kommentar dig som för Heltok.

Var läste du att Kape var så bombsäker på sin sak?

Vissa personer skriver snabbare än de lyckas ta in skriven text...

 

I vissa situationer, beroende på vad man har tolkat för signaler, så kanske man bedömer att sannolikheten för att utvecklingen ska gå i den antagna riktningen är 80 %, medan det är 20 % risk för att det ska gå åt fel håll. Det är förmodligen tillräckligt hög sannolikhet för att man ska välja att stoppa in pengarna. I andra lägen kanske man bedömer att signalerna är betydligt svagare. Man bedömer att sannolikheten för att signalen ska visa sig korrekt bara är drygt 50 %. Man har fortfarande en välgrundad åsikt om vad man tror kommer att hända, men man tycker att sannolikheten är för låg för att det ska vara värt att stoppa in pengarna.

Precis! Med kunskap, erfarenhet och en någorlunda stabil marknad så kan man med stor sannolikhet värdera om något instrument skall röra sig uppåt eller neråt. När det gäller stora valutor och framför allt dollarn så är den "sönderanalyserad" på en enormt instabil marknad just nu. Som en vanlig Svensson kan man inte räkna med att kunna göra vidare bra analyser utan får luta sig tillbaka på andras valutor. Dessutom är en valuta väldigt svår att göra en egen analys på. Det är ju liksom inte att man får ta del av USA "bokföring" och FEDs statistik om transaktioner för en hobbyanalys.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som svar till klonkbarn

 

 

http://bp2.blogger.com/_nSTO-vZpSgc/R97Ad21_VVI/AAAAAAAACVE/RR4044zOzP0/s1600-h/base-money.png

 

As you can see, base money is barely growing. That chart disproves the idea the common manta "The Fed Is Printing". The Fed is categorically not printing. In addition, all these swaps from the TAF, TSLF, and PDCF are not printing either, not yet anyway. What there are is pretending.

 

 

Bloggaren hänvisar till en graf som visar den årliga tillväxten av den amerikanska allmänhetens innehav av mynt och sedlar. Knappast en rättvisande bild av penningmängdens tillväxt. Jämför med följande grafer, notera att bloggarens graf alltså är den gula kurvan i den andra grafen.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Money_supply#United_States

 

Hur vidlyftigt agerande från centralbanker kan leda till inflation kan man läsa om i följande länk. Förvisso baserat på en av flera teorier.

 

http://www.mises.org/story/2901

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bloggaren hänvisar till en graf som visar den årliga tillväxten av den amerikanska allmänhetens innehav av mynt och sedlar. Knappast en rättvisande bild av penningmängdens tillväxt. Jämför med följande grafer, notera att bloggarens graf alltså är den gula kurvan i den andra grafen.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Money_supply#United_States

 

Hur vidlyftigt agerande från centralbanker kan leda till inflation kan man läsa om i följande länk. Förvisso baserat på en av flera teorier.

 

http://www.mises.org/story/2901

 

Nahe?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. man tror man kan förutsäga dollarkursen och försöker göra pengar på det

2. man tror man inte kan förutsäga dollarkursen och försöker inte göra pengar på det

3. man tror man kan förutsäga dollarkursen och försöker inte göra pengar på det

 

jag kan förstå 1) och 2) men 3) finns det ingen logik för.

 

Låt mig gissa: Du vill slå vad så fort du innefattas i en diskussion med någon? Finns få mer irriterande människor än dessa människor som, helt utan kunskap om risk management, tror att en teori, tro eller övertygelse alltid åtföljs av en vilja att satsa pengar.

 

Man kan faktiskt ha en marknadstro som inte är värd att satsa pengar på. Det borde du veta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låt mig gissa: Du vill slå vad så fort du innefattas i en diskussion med någon? Finns få mer irriterande människor än dessa människor som, helt utan kunskap om risk management, tror att en teori, tro eller övertygelse alltid åtföljs av en vilja att satsa pengar.

 

Man kan faktiskt ha en marknadstro som inte är värd att satsa pengar på. Det borde du veta.

Argumenten om att man ska slå vad om man är säker på sin sak och att man måste investera i enlighet med vad man tror om t.ex. en valutas utveckling är något man brukar lämna samtidigt med tonåren. Jag tror att det är få som har råd att leva enligt devisen att man alltid ska satsa pengar om man tror sig veta utvecklingen av en valuta, aktie, fotbollsmatch, o.s.v.

 

Jag brukade för övrigt roa mig med att acceptera vad med bekanta som envisades om att vi skulle satsa pengar för att avgöra en diskussion på högstadiet. Det var klart +EV och jag hade lätt en ROI på +50% tills de flesta växte ifrån den argumentationstekniken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Det mesta talat för att dollarn kommer fortsätta sin kräftgång. Låt oss se vilka saker som talar för detta. 1) Räntesänkningarna i usa har varit kraftfulla, senast igår sänktes räntan med hela 75 punkter.Räntesänkningarna kommer troligvis att fortgå, men dock inte lika aggressivt. Detta leder till försvagad dollar. Nästan alla valutor kommer stärkas av detta, men två valutor kommer stärkas mer och det är Euro och den japanska valutan JPY. Tittar man på USDX som är dollarns värde gentemot en valutakorg, så ser man att dollarn har kollapsat fullständigt, år 2002 hade detta Index ett värde av 120 , senaste kvartalet har värdet varit så lågt som 72, i skrivande stund ligger det runt 74. Ett av skälen till att råvaror som olja, guld silver osv har haft en sådan sanlös utveckling senaste året, är just att dollan tappar i värde mot i princip allt, och då menar jag allt l 2) Det skapas pengar som aldrig för i USA, allt för att försöka lindra den finasiella härdsmällta som där råder. Detta leder till inflation och försvagad dollar. 3) Allt fler länder börjar se över sina valutareserver, många har minskat på dollar till förmån för euro,självklart skulle de öka i guld, men så kloka är de inte.4) USA har kraftiga skulder, vilket inte stärker valutan. det kostar att kriga och rensa upp i den finasiella härdsmällta som råder. 5) Allt fler oljeproducerande länder vill ha betalt för sin olja i euro, detta leder till försvagning av dollarn. Jag nöjer mig med 5 punkter, men det finns fler, det ska gudarna veta.

 

 

 

Sen måste man ta i beräkning att den svenska räntepolitiken som sker nu för tillfället stärker kronan, samt att statsfinanserna är välbalanserade.

 

 

Summan av det hela kommer sannolikt bli att vi kommer se dollarn försvagas allt mer, skulle inte bli förvånad om vi se kurser runt 5.30-5,90 för dollarn mor kronan, detta kanske inte låter så mycket, men vi pratar här en förvagning på många procent. I skrivande stund kostar en dollar 5.95. Så vad kan man då göra, jo, man kan spela på sajter som hanterar euro, alternativt kan man till en mycket billig penga hedga sig mot dollarfallet. Har man mycket pengar i dollar så blir det helt klar påtaligt att pengarna försvinner. Vill nån ha info om hur man hedga sig mot dollarfall så hör av er..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Det mesta talat för att dollarn kommer fortsätta sin kräftgång. Låt oss se vilka saker som talar för detta. 1) Räntesänkningarna i usa har varit kraftfulla, senast igår sänktes räntan med hela 75 punkter.Räntesänkningarna kommer troligvis att fortgå, men dock inte lika aggressivt. Detta leder till försvagad dollar. Nästan alla valutor kommer stärkas av detta, men två valutor kommer stärkas mer och det är Euro och den japanska valutan JPY. Tittar man på USDX som är dollarns värde gentemot en valutakorg, så ser man att dollarn har kollapsat fullständigt, år 2002 hade detta Index ett värde av 120 , senaste kvartalet har värdet varit så lågt som 72, i skrivande stund ligger det runt 74. Ett av skälen till att råvaror som olja, guld silver osv har haft en sådan sanlös utveckling senaste året, är just att dollan tappar i värde mot i princip allt, och då menar jag allt l 2) Det skapas pengar som aldrig för i USA, allt för att försöka lindra den finasiella härdsmällta som där råder. Detta leder till inflation och försvagad dollar. 3) Allt fler länder börjar se över sina valutareserver, många har minskat på dollar till förmån för euro,självklart skulle de öka i guld, men så kloka är de inte.4) USA har kraftiga skulder, vilket inte stärker valutan. det kostar att kriga och rensa upp i den finasiella härdsmällta som råder. 5) Allt fler oljeproducerande länder vill ha betalt för sin olja i euro, detta leder till försvagning av dollarn. Jag nöjer mig med 5 punkter, men det finns fler, det ska gudarna veta.

 

 

 

Sen måste man ta i beräkning att den svenska räntepolitiken som sker nu för tillfället stärker kronan, samt att statsfinanserna är välbalanserade.

 

 

Summan av det hela kommer sannolikt bli att vi kommer se dollarn försvagas allt mer, skulle inte bli förvånad om vi se kurser runt 5.30-5,90 för dollarn mor kronan, detta kanske inte låter så mycket, men vi pratar här en förvagning på många procent. I skrivande stund kostar en dollar 5.95. Så vad kan man då göra, jo, man kan spela på sajter som hanterar euro, alternativt kan man till en mycket billig penga hedga sig mot dollarfallet. Har man mycket pengar i dollar så blir det helt klar påtaligt att pengarna försvinner. Vill nån ha info om hur man hedga sig mot dollarfall så hör av er..

 

1) Kommer de verkligen att fortsätta räntesänkningarna? Då dessa skadar dollarn och USA vill fortsätta ha en världsledande valuta så borde den fristående (jag antar att den är fristående) riksbanken inse att det inte är en lämplig lösning i längden.

 

2)Igen, har inte riksbanken skyldighet att upprätthålla värdet på dollarn?

 

3)Sant, ingen idé att ha pengar i en så labil valuta men borde inte innehavarna som sett utvecklingen av dollarna redan sålt det som skall säljas?

 

4)Får verkligen hoppas att en Demokraterna vinner valet så vi får ett slut på kriget.

 

5)Jo, förståligt, ingen vill ju ha kontrakterade pengar i bananrepublikvalutan dollarn håller på att bli.

 

 

Sammanfattningsvis hoppas verkligen du är "full av skit" (du har säkert rätt men jag vill inte torska ännu mer pga den dalande dollarn ;) ).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det mesta talat för att dollarn kommer fortsätta sin kräftgång. Låt oss se vilka saker som talar för detta. 1) Räntesänkningarna i usa har varit kraftfulla, senast igår sänktes räntan med hela 75 punkter.Räntesänkningarna kommer troligvis att fortgå, men dock inte lika aggressivt. Detta leder till försvagad dollar. Nästan alla valutor kommer stärkas av detta, men två valutor kommer stärkas mer och det är Euro och den japanska valutan JPY. Tittar man på USDX som är dollarns värde gentemot en valutakorg, så ser man att dollarn har kollapsat fullständigt, år 2002 hade detta Index ett värde av 120 , senaste kvartalet har värdet varit så lågt som 72, i skrivande stund ligger det runt 74. Ett av skälen till att råvaror som olja, guld silver osv har haft en sådan sanlös utveckling senaste året, är just att dollan tappar i värde mot i princip allt, och då menar jag allt l 2) Det skapas pengar som aldrig för i USA, allt för att försöka lindra den finasiella härdsmällta som där råder. Detta leder till inflation och försvagad dollar. 3) Allt fler länder börjar se över sina valutareserver, många har minskat på dollar till förmån för euro,självklart skulle de öka i guld, men så kloka är de inte.4) USA har kraftiga skulder, vilket inte stärker valutan. det kostar att kriga och rensa upp i den finasiella härdsmällta som råder. 5) Allt fler oljeproducerande länder vill ha betalt för sin olja i euro, detta leder till försvagning av dollarn. Jag nöjer mig med 5 punkter, men det finns fler, det ska gudarna veta.

 

 

 

Sen måste man ta i beräkning att den svenska räntepolitiken som sker nu för tillfället stärker kronan, samt att statsfinanserna är välbalanserade.

 

 

Summan av det hela kommer sannolikt bli att vi kommer se dollarn försvagas allt mer, skulle inte bli förvånad om vi se kurser runt 5.30-5,90 för dollarn mor kronan, detta kanske inte låter så mycket, men vi pratar här en förvagning på många procent. I skrivande stund kostar en dollar 5.95. Så vad kan man då göra, jo, man kan spela på sajter som hanterar euro, alternativt kan man till en mycket billig penga hedga sig mot dollarfallet. Har man mycket pengar i dollar så blir det helt klar påtaligt att pengarna försvinner. Vill nån ha info om hur man hedga sig mot dollarfall så hör av er..

 

1) Kommer de verkligen att fortsätta räntesänkningarna? Då dessa skadar dollarn och USA vill fortsätta ha en världsledande valuta så borde den fristående (jag antar att den är fristående) riksbanken inse att det inte är en lämplig lösning i längden.

 

2)Igen, har inte riksbanken skyldighet att upprätthålla värdet på dollarn?

 

3)Sant, ingen idé att ha pengar i en så labil valuta men borde inte innehavarna som sett utvecklingen av dollarna redan sålt det som skall säljas?

 

4)Får verkligen hoppas att en Demokraterna vinner valet så vi får ett slut på kriget.

 

5)Jo, förståligt, ingen vill ju ha kontrakterade pengar i bananrepublikvalutan dollarn håller på att bli.

 

 

Sammanfattningsvis hoppas jag verkligen du är "full av skit" (du har säkert rätt men jag vill inte torska ännu mer pga den dalande dollarn ;) ).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, fler räntesänkningar kommer förmodligen, i dags läget är minst 0.25 punker inprisade i FED- funds. Självklart skadar det dollar, vilket de självklart är medvetna om, samt att inflationen sätter än mer fart. Med i dagsläget har de inte så mycket alternativ. För tillfället Har FED övergett tanken på en starkt dollar. Nu står tillväxt som främsta mål, och detta till vilket pris som helst.

 

Att få slut på kriget är säkerligen bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cashade nyligen ut majoriteten av mina dollar till en kurs pa ca 5.95SEK.

Kanns lite som om man blivit blast av varldsmarknaden men var dax for skadereglering.

Ngn uppfattning om hur l'nge dollarn kommer fortsatta att falla? Snackar vi flera ar nu?

Ingen botten for kursen som fundamentala ekonomiska principer satter baserat pa rantesatser , prisforhallanden etc?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...