Gå till innehåll

Hur spela med en stor bounty på sig själv?


Apex

Recommended Posts

Gick och klonkade hem en bounty i Cryptos Bounty Jackpot-turre vilket innebär att det i nästa veckas turnering är bounty på mig. Inköpet i turneringen är £5+£0,50 och bountyn är värd £100 d.v.s. hela 20 inköp. Till saken hör att de spelare med bounty på sig (två per turnering) har chansen att vinna en Bounty Jackpot på £1600. Om man vinner hela turneringen får man hela jackpotten och en plats på finalbordet ger halva jackpotten.

 

Min fråga är nu hur man bör lägga upp strategin i ett läge som detta. Turneringen brukar ha ca. 200 deltagare. Här är några grundläggande tankar och observationer om det hela:

 

1. Med en bra hand är det bara att ta betalt av större stackar.

2. Noll FE => bluffar finns inte.

3. Att vara shortstackad är förenat med livsfara.

4. När finalbordet närmar sig förändras läget totalt och man kan bli tvungen att vika rubbet (ja, även AA pre-flop!) mot alla stackar som inte är betydligt mindre än ens egen.

5. Vissa spelares förmåga att anpassa sitt spel till den nya situation som uppstår då en massiv bounty finns vid deras bord står i paritet med motsvarande förmåga hos en daggmask som blivit överkörd av en medelstor paketbil.

6. Ibland möter man spelare som är betydligt dummare än de i punkt 5 omnämnda spelarna.

 

Sedan kan jag inte låta bli att klistra in handen som gav mig bountyn.

 

Game #5770725513: Bounty Jackpot (ID6647171) £5+£0.50 - Hold'em NL (50/100) - 2008/03/13 - 20:00:27 (UK)

Table "6647171 - 1" Seat 5 is the button.

Seat 2: Joshkb (2643 in chips)

Seat 3: Hazdajag (1230 in chips)

Seat 4: Mic170772 (7435 in chips)

Seat 5: Nasher (4987 in chips)

Seat 6: Gaz_willo (1885 in chips)

Seat 7: BOUNTY (405 in chips)

Seat 8: Luckylud (1700 in chips)

Seat 9: Pau140260 (3206 in chips)

Seat 10: HERO (1720 in chips)

Gaz_willo: posts small blind 50

BOUNTY: posts big blind 100

----- HOLE CARDS -----

dealt to HERO Ace of Diamonds7 of Diamonds

Luckylud: folds

Pau140260: folds

HERO: raises to 400

Joshkb: calls 400

Hazdajag: folds

Mic170772: calls 400

Nasher: calls 400

Gaz_willo: folds

BOUNTY: raises to 405 and is all-in

HERO: calls 5

Joshkb: calls 5

Mic170772: calls 5

Nasher: folds

Nasher sits out

----- FLOP ----- Jack of Hearts10 of Diamonds9 of Diamonds

HERO: bets 1315 and is all-in

Joshkb: raises to 2238 and is all-in

Mic170772: folds

Returned uncalled bets 923 to Joshkb

----- TURN ----- Jack of Hearts10 of Diamonds 9 of Diamonds8 of Spades

----- RIVER ----- Jack of Hearts10 of Diamonds9 of Diamonds 8 of SpadesJack of Spades

----- SHOW DOWN -----

Joshkb: shows Ace of SpadesAce of Clubs (Two Pairs, Aces and Jacks, Ten high)

BOUNTY: shows 3 of DiamondsKing of Hearts (A Pair of Jacks, King high)

HERO: shows Ace of Diamonds7 of Diamonds (A Straight, Jack high)

HERO collected 2630 from Side pot #1

HERO collected 2070 from Main pot

----- SUMMARY -----

Total pot 4700 Main pot 2070 Side pot #1 2630 | Rake 0

Board Jack of Hearts10 of Diamonds9 of Diamonds8 of SpadesJack of Spades

Seat 2: Joshkb showed Ace of SpadesAce of Clubs and lost with Two Pairs, Aces and Jacks, Ten high

Seat 3: Hazdajag folded before Flop (didn't bet)

Seat 4: Mic170772 folded on the Flop

Seat 5: Nasher (button) folded before Flop (didn't bet)

Seat 6: Gaz_willo (small blind) folded before Flop (didn't bet)

Seat 7: BOUNTY (big blind) showed 3 of DiamondsKing of Hearts and lost with A Pair of Jacks, King high

Seat 8: Luckylud folded before Flop (didn't bet)

Seat 9: Pau140260 folded before Flop (didn't bet)

Seat 10: HERO showed Ace of Diamonds7 of Diamonds and won (4700) with A Straight, Jack high

 

Spelade jag rätt här? Min tanke var att inte hamna all-in om jag inte får bountyn med mig i potten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kan väl folda pre... inte direkt så att du har något val på flopp... alls...

Ja, det var pre-flopspelet jag undrade över, fold var dock aldrig ett alternativ här, det andra altenativet hade varit all-in. Har man en chans att slå ut bountyn så tar man den.

Jag gillar Nashers fold pre efter syn med 400, när BOUNTY går allin med 405...
Står sit out efteråt. Han kanske blev disconnectad eller valde att gå på muggen just då. Verkar ju inte klokt annars...

Ja, han blev disconnectad, påstod i chatten efteråt att han hade J8....

Utan disconnect hade det varit den tredje sämsta folden jag någonsin sett.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite tankar:

 

Teoretiskt finns bluffen även om du har noll FE. Detta för att bibehålla deras betalningsvilja. Efter floppen kommer de göra rätt i att lägga sig ibland, varför bluffar kan behövas för att balansera upp (även i fall då du VET att de kommer syna din bluff). Men detta kommer att få göras så sparsamt så det i stort sett är lika bra att skita i det. Möjligen under första timmen om det är rebuy, eftersom du då lär få sitta vid samma bord rätt länge isf. Och då bör du naturligtvis inte göra några stora bluffar, utan bara spy små marker.

 

Sen finns ju FE mot de mindre stackarna (fast jag har sett fiskar spela för bounty även när bountyspelaren täcker dem). passa på att göra dina bluffar mot dem.

 

När finalbordet närmar sig tycker jag inte du ska tighte alltför mkt mot folk som bara är lite mindre än dig. De borde ge dig en normal FE, och du behöver spela dig till lite marker för att klara dig till finalbordet. Visst ska du tighta ordentligt på den absoluta bubblan, men börja inte för tidigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite tankar:

 

Teoretiskt finns bluffen även om du har noll FE. Detta för att bibehålla deras betalningsvilja. Efter floppen kommer de göra rätt i att lägga sig ibland, varför bluffar kan behövas för att balansera upp (även i fall då du VET att de kommer syna din bluff). Men detta kommer att få göras så sparsamt så det i stort sett är lika bra att skita i det. Möjligen under första timmen om det är rebuy, eftersom du då lär få sitta vid samma bord rätt länge isf. Och då bör du naturligtvis inte göra några stora bluffar, utan bara spy små marker.

 

Sen finns ju FE mot de mindre stackarna (fast jag har sett fiskar spela för bounty även när bountyspelaren täcker dem). passa på att göra dina bluffar mot dem.

 

När finalbordet närmar sig tycker jag inte du ska tighte alltför mkt mot folk som bara är lite mindre än dig. De borde ge dig en normal FE, och du behöver spela dig till lite marker för att klara dig till finalbordet. Visst ska du tighta ordentligt på den absoluta bubblan, men börja inte för tidigt.

 

Låter vettigt. 8-)

 

Vid närmare eftertanke inser man att man nog kan hitta en del FE också mot större stackar. T.ex. på rivern i potter som är relativt små jämfört med min stack och andra situationer där chansen att slå ut mig kan anses vara mikroskopiska. Dessa lägen lär förstås inte dyka upp speciellt ofta dock.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja, på rivern har de ju inga dragodds, så om de verkligen sitter på en sketen hand så foldar de ju för de flesta bets.

 

Sen torde du ha större FE mot stora stackar (när du själv har stor stack) iom att deras turneringsliv är mer värt. De blir således mindre benägna att riskera sitt turneringsliv för att vinna 20 inköp. Av samma anledning har du generellt större FE mot slutet av turneringen än i början.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Misstänkte det. Btw - lite OT - vilka var de två andra?

Båda inträffade i PokerStars 10.000.000.000:e hand som delades ut på ett sexmanna NL2-bord. Trots att $100000 utlovades till vinnaren i handen var det två spelare som foldade pre-flop.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vann för drygt ett år sedan en "magic hand bonus" som Prima körde med tidigare. Det annonserades klart och tydligt i chatten att det var en magic hand som gav $1250 extra till vinnaren, och tog dessutom säkert 30 sekunder extra innan handen kom igång, ändå var det flera som lade sig preflop. :shock:

 

Jag fick AJ och träffade ett tvåpar som stod, men det kom också två nior på brädan. Kul om någon kastade en nia.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Båda inträffade i PokerStars 10.000.000.000:te hand som delades ut på ett sexmanna NL2-bord. Trots att $100000 utlovades till vinnaren i handen var det två spelare som foldade pre-flop.

 

Jo men dom satt ju o nötgrindade typ 20 bord o hade "fold any knappen" intryckt, dom glömde kryssa ur den, men jo riktigt jävla klantigt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns en video på cardrunners på en kille som 20tablar NL200 så klart går det..

 

Ja. NL200 kan jag mycket väl förstå. Men varför skulle någon människa förnedra sig att 20tabba NL2? Kan ju BARA varit för att vinna jackpoten? Och hur korkad är man då om man klickar i autofold?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja. NL200 kan jag mycket väl förstå. Men varför skulle någon människa förnedra sig att 20tabba NL2? Kan ju BARA varit för att vinna jackpoten? Och hur korkad är man då om man klickar i autofold?

 

Japps, det var för att vinna jackpotten. Det var rätt många som gjorde så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjaha, upp som en sol...

 

Game #5855769973: Bounty Jackpot (ID6699253) £5+£0.50 - Hold'em NL (15/30) - 2008/03/20 - 19:40:42 (UK)

Table "6699253 - 25" Seat 3 is the button.

Seat 1: Ala031218 (1760 in chips)

Seat 2: Johnfin44 (1200 in chips)

Seat 3: B3owulf (1420 in chips)

Seat 4: Kevin82x sits out

Seat 5: Asho79 (1180 in chips)

Seat 6: Adam13113 (2080 in chips)

Seat 7: Esox01 (580 in chips)

Seat 8: HERO (1610 in chips)

Seat 10: Beachy001 (2240 in chips)

Kevin82x: posts small blind 15

Asho79: posts big blind 30

----- HOLE CARDS -----

dealt to HERO Queen of SpadesQueen of Diamonds

Adam13113: folds

Esox01: folds

HERO: raises to 1610 and is all-in

Beachy001: folds

Ala031218: calls 1610

Johnfin44: folds

B3owulf: folds

Kevin82x: folds

Asho79: folds

----- FLOP ----- 10 of Hearts6 of Hearts8 of Spades

----- TURN ----- 10 of Hearts6 of Hearts 8 of Spades5 of Diamonds

----- RIVER ----- 10 of Hearts6 of Hearts8 of Spades 5 of Diamonds6 of Clubs

----- SHOW DOWN -----

HERO: shows Queen of SpadesQueen of Diamonds (Two Pairs, Queens and Sixes, Ten high)

Ala031218: shows King of HeartsKing of Spades (Two Pairs, Kings and Sixes, Ten high)

Ala031218 collected 3265 from Main pot

----- SUMMARY -----

Total pot 3265 Main pot 3265 Rake 0

Board 10 of Hearts6 of Hearts8 of Spades5 of Diamonds6 of Clubs

Seat 1: Ala031218 showed King of HeartsKing of Spades and won (3265) with Two Pairs, Kings and Sixes, Ten high

Seat 2: Johnfin44 folded before Flop (didn't bet)

Seat 3: B3owulf (button) folded before Flop (didn't bet)

Seat 4: Kevin82x (small blind) folded before Flop (didn't bet)

Seat 5: Asho79 (big blind) folded before Flop (didn't bet)

Seat 6: Adam13113 folded before Flop (didn't bet)

Seat 7: Esox01 folded before Flop (didn't bet)

Seat 8: HERO showed Queen of SpadesQueen of Diamonds and lost with Two Pairs, Queens and Sixes, Ten high

Seat 10: Beachy001 folded before Flop (didn't bet)

 

...ner som en pannkaka. :-P :-P :-P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...