Gå till innehåll

Hoppa av skolan


Prospect

Recommended Posts

Hej, så här ser läget ut:

 

Jag går nu mitt andra på gymnasiet - EL-programet. Jag pluggar alltså för att bli elektriker. Jag har ganska lätt för mig att lära och det första året var absolut inga problem. Rent skolmässigt har tvåan inte varit svår alls, men min motivation ligger verkligen på noll. Då syftar jag inte på att jag är allmänt skoltrött (även om jag är de också), utan det handlar mer om att jag verkligen inte vill bli elektriker.

 

Fram tills nu har jag inte tänkt så mycket på vad som kommer hända efter skolan. Men nu när vi börjat jobba mer praktiskt o.s.v. så har jag börjat fundera.

 

Just att jag inte har någon motivation till att bli elektriker, gör att jag blivit väldigt slapp i skolan och min närvaro blir bara sämre. Och samtidigt som jag missköter skolan känner jag hur allt annat runt omkring börjar falla samman. Alla rutiner, alla vanor, allt bara försvinner.

 

Vet att det finns en del här som hoppat av skolan, hur har det gått för er?

 

Skulle det vara så att jag väljer att hoppa, kommer jag förmodligen kunna fixa ett jobb genom min far, men är det verkligen rätt val att hoppa av skolan?

 

 

Grymt tacksam för svar, tack

 

Obs! Detta har ej ngt med poker att göra

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hoppa av men med mål att börja igen på ny linje. Finns ingen mening med att gå där och dra utan inkomst och betyg som kommer att rasa.

 

Skolan måste du slutföra, annars sitter du riktigt i skiten. Men varför gå kvar på elekrtrikerprogrammet när du:

A: Kommer att ha helt värdelösa betyg som inte tar dig någonstans ändå.

B: Ändå knappt är där alls.

C: Inte ens vill bli elektriker.

D: Om du fortsätter antagligen kommer att ha en del praktik som är att betrakta som waste av värdefull tid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läs detta med bakgrunden att jag har pluggat alldeles för mycket i mitt liv, och hatat nästan varje stund av det (är nu två månader från civilingenjörsexamen).

 

Jag har två olika åsikter om detta.

 

Ett, du pluggar någonting du inte vill plugga och som du inte är intresserad av. Hoppa av och gör någonting du VILL göra. Jobba ett tag för din pappa och börja sedan plugga någonting du vill läsa.

 

Två, gymnasiet är fortfarande så generellt, det absolut bästa (och som jag tycker du skall välja), är att du skärper dig och går klart det, du får viss universitetsbehörighet och kan bli vad som helst sedan när du helt plötsligt kommit på vad du vill göra. Hoppa inte av helt.

 

Hoppa inte av helt.

 

En gång till,

 

hoppa inte av helt.

 

(Men se samtidigt till att du inte fastnar hela livet i någonting du inte trivs med, det är livet för kort för).

 

:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag satt i samma sits förra året. Min lösning på problemet var att plugga på distans. Du kan ansöka om det via http://www.korr.se

Överdriv en aning när du skriver din orsak till varför du vill plugga via korr. Det är också jävligt lätt att få bra betyg via distans.

 

Jag pluggar just nu via korr och har hittils fått många MVG'n och VG'n. I vanlig gymnasium fick jag bara G och kanske något VG.

 

Jag ser bara fördelar med plugg via distans.

 

Du kan gå upp när du vill.

Du kan läsa var du vill i världen.

Du får studiebidraget som vanligt.

Du behöver bara ha en studietakt på minst 1 uppdrag/prov varje vecka och dessa uppdrag/prov är enkla.

Du slipper göra uppsatser om saker och ting(med vissa få undantag)

Du får läroböcker samt studieguider gratis hemskickade. Du får dessutom behålla boken/böckerna när du är färdig med en kurs.

 

Det finns självklart negativa saker med att plugga på distans:

Du har ingen bra kontakt med klasskamraterna(alla klasskamrater har mail som finns att hämta på hemsidan)

Eleverna som pluggar på korr finns utspridda över hela Sverige, m a o kommer din klass bli utspridd.

 

Jag tycker dock att det positiva väger helt klart mer än det negativa.

 

Så här ser ett uppdrag/prov ut från historia A:

 

Fråga2

Hur uppkom det romerska kejsardömet?

 

Fråga3

Tänk dig att du skall göra en beskrivning kring kvinnans situation under antiken och medeltiden. Vad vill du då ta upp? Gör en disposition kring en sådan redogörelse.

 

Fråga4

Redogör för feodalismen. Vad är det som är kännetecknande för denna samhällsstruktur?

 

Fråga5

Högmedeltiden (1000-1300-tal) utmärker sig genom att vara en uppgångsperiod. Peka på de viktigaste förklaringarna till detta.

 

Fråga6

Jämför det antika Athens styrelseskick med dagens demokrati. Analysera likheter och skillnader.

 

Fråga7

Varför tillkom Kalmarunionen? Varför förekom det opposition mot denna union?

 

Att ha en vecka på sig att lösa sådana typer av frågor är ju löjligt enkelt.

 

I dagsläget finns ''bara'' NV och Samhälle att välja mellan när man skall plugga på distans via korr. Men eftersom du inte vill bli elektriker är väl NV eller samhälle ett bra alternativ för dig?

 

Skriv om du har några frågor!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag satt i samma sits förra året. Min lösning på problemet var att plugga på distans. Du kan ansöka om det via http://www.korr.se

Överdriv en aning när du skriver din orsak till varför du vill plugga via korr. Det är också jävligt lätt att få bra betyg via distans.

 

Jag pluggar just nu via korr och har hittils fått många MVG'n och VG'n. I vanlig gymnasium fick jag bara G och kanske något VG.

 

Jag ser bara fördelar med plugg via distans.

 

Du kan gå upp när du vill.

Du kan läsa var du vill i världen.

Du får studiebidraget som vanligt.

Du behöver bara ha en studietakt på minst 1 uppdrag/prov varje vecka och dessa uppdrag/prov är enkla.

Du slipper göra uppsatser om saker och ting(med vissa få undantag)

Du får läroböcker samt studieguider gratis hemskickade. Du får dessutom behålla boken/böckerna när du är färdig med en kurs.

 

Det finns självklart negativa saker med att plugga på distans:

Du har ingen bra kontakt med klasskamraterna(alla klasskamrater har mail som finns att hämta på hemsidan)

Eleverna som pluggar på korr finns utspridda över hela Sverige, m a o kommer din klass bli utspridd.

 

Jag tycker dock att det positiva väger helt klart mer än det negativa.

 

Så här ser ett uppdrag/prov ut från historia A:

 

 

 

Att ha en vecka på sig att lösa sådana typer av frågor är ju löjligt enkelt.

 

I dagsläget finns ''bara'' NV och Samhälle att välja mellan när man skall plugga på distans via korr. Men eftersom du inte vill bli elektriker är väl NV eller samhälle ett bra alternativ för dig?

 

Skriv om du har några frågor!

 

Det där låter ju hur grymt som helst! Ska helt klart titta vidare på det där, men det får bli imorgon. Är på tok för trött nu, hehe.

 

Tack så mycket!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hoppa av men med mål att börja igen på ny linje. Finns ingen mening med att gå där och dra utan inkomst och betyg som kommer att rasa.

 

Skolan måste du slutföra, annars sitter du riktigt i skiten. Men varför gå kvar på elekrtrikerprogrammet när du:

A: Kommer att ha helt värdelösa betyg som inte tar dig någonstans ändå.

B: Ändå knappt är där alls.

C: Inte ens vill bli elektriker.

D: Om du fortsätter antagligen kommer att ha en del praktik som är att betrakta som waste av värdefull tid.

 

jag tycker mig ha klarat mig rätt bra utan gymnasiekompetens...

Gymnasiet är inte direkt något som är bra för att lära sig vettiga saker speciellt om man redan är hyffsat intelligent.

jag betraktar dom 2-3 år som jag spenderade på gymnasiet som bortkastad tid och jag ångrar att jag inte hoppade av tidigare.

 

Till OP säger jag: Gör som du själv vill skit fullständigt i vad andra tycker och lycka till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det är jättemånga som går en linje som de egentligen inte tänkt syssla med i framtiden, det är ju vad du gör efter gymnasiet som räknas.

 

men jag tycker du bör gå ut skolan så att du kan ta studenten och sen kan du skita i vilket, men i dagens samhälle så är gymnasiekompetens något de flesta arbetsgivare vill se, det är jag rätt så övertygad om.

 

Sen om du om 5år känner att du vill plugga vidare så har du antagligen ditt på det torra, ett år eller så på komvux kanske beroende på vad du vill göra

 

men något som verkligen suger är att 5år senare komma på att du kanske vill bli lärare, statsvetare, dietist eller vad somhelst och att du inte kan plugga vidare direkt bara för att du hoppade av gymnasiet

 

 

jag vet att det var inte riktigt så man tänkte när man gick 2an men de tankarna kommer antagligen förr eller senare

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag tycker mig ha klarat mig rätt bra utan gymnasiekompetens...

Gymnasiet är inte direkt något som är bra för att lära sig vettiga saker speciellt om man redan är hyffsat intelligent.

jag betraktar dom 2-3 år som jag spenderade på gymnasiet som bortkastad tid och jag ångrar att jag inte hoppade av tidigare.

 

Till OP säger jag: Gör som du själv vill skit fullständigt i vad andra tycker och lycka till.

 

School quttin', had me a blast, soon was spliffin', it happened so fast.

I met a dude crazy as hell, had a bag of weed to sell.

Summer days drifting away to, uh oh, those summer nights.

Oh, well-oh, well-oh, well-oh, uh!

Tell me more, tell me more, did you get very far?

Tell me more, tell me more, did you end up behind bars?

Aha, aha, aha.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gymnasiet är inte direkt något som är bra för att lära sig vettiga saker speciellt om man redan är hyffsat intelligent.

 

Vem har sagt något om vettiga saker? Det gäller bara att skaffa sig gymnasiekompetens. Betygen spelar mindre roll, finns ju högskoleprov. Däremot får du erkänna att en hel del dörrar har stängts pga att du inte har gymnasiekompetens?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är man stensäker på vad man vill göra och det inte kräver gymnasiekompetens så kan man hoppa av.

Vet man inte vad man kommer vara intresserad av om 3, 5, 10 år så bör man skaffa gymnasiekompetens oavsätt vilken linje man går på gymnasiet. Även om man inte tror sig någonsin vilja plugga vidare så kräver även den enklaste lilla korta utbildningen till något att man iaf gått ut gymnasiet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Farbror Blå (Jan Björklund) är visst väldigt sugen på att skära ner ordentligt i Komvuxutbudet, och konvertera en hel del av de resurser som blir kvar till att skapa fler yrkesutbildningsplatser för vuxna... om det skulle bli verklighet, så kan man nog alltid bli elektriker iaf. :)

 

Till skillnad från, säg 30 år sedan, så är samhället är mer eller mindre anpassat efter att du som ungdom SKA gå i skolan åtminstone tills det år du fyller 19, och att du SKA gå ur gymnasiet. Detta får ju framför allt två effekter, som är sidor av samma mynt: det är apsvårt att få jobb som ungdom utan gymnasieutbildning, samt att det i praktisk mening är bra mycket lättare att skaffa sig gymnasiekompetens som ungdom än som vuxen.

 

Som ungdomsgymnasist har du det (för det mesta) jäkligt väl förspänt... Du bor hemma hos päronen, de pröjsar för allt, du kanske dessutom får ditt studiebidrag i näven, allt pappersarbete som studier kan innebära sköts åt dig, du får transport till skolan betald, med mera. I backspegeln så var det allt en ganska lökig tillvaro på gymnasiet... visst, jag var också skoltrött och hade bitvis en jävla ångest, men jag ångrar inte för en sekund att jag bet ihop och grajndade mig igenom det.

 

Jag skulle aldrig rekommendera att hoppa av gymnasiet bara för att man är less på det. Att byta till ett program som man tror mer på, kör för det, men banga inte ur totalt. Vad skulle man göra istället? Jobba? Tja, har du bra och barmhärtiga kontakter som du säger så går kanske det, men nuförtiden vill de ha gymnasiekompetens på Burger King också...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svaren. Det lutar åt att jag kommer bita ihop sista tiden, för att iaf. få en gymnasieutbildning. Det öppnar som sagt så många dörrar och jag skulle förmodligen ångra mig väldigt mycket om jag hoppade av.

 

Jag ska dock prata med min mentor och SYO för att höra vad dom har att säga. Men förmodligen kommer jag att bita ihop och köra på.

 

Som sagt, tack för alla svaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läs detta med bakgrunden att jag har pluggat alldeles för mycket i mitt liv, och hatat nästan varje stund av det (är nu två månader från civilingenjörsexamen).

 

Jag har två olika åsikter om detta.

 

Ett, du pluggar någonting du inte vill plugga och som du inte är intresserad av. Hoppa av och gör någonting du VILL göra. Jobba ett tag för din pappa och börja sedan plugga någonting du vill läsa.

 

Två, gymnasiet är fortfarande så generellt, det absolut bästa (och som jag tycker du skall välja), är att du skärper dig och går klart det, du får viss universitetsbehörighet och kan bli vad som helst sedan när du helt plötsligt kommit på vad du vill göra. Hoppa inte av helt.

 

Hoppa inte av helt.

 

En gång till,

 

hoppa inte av helt.

 

(Men se samtidigt till att du inte fastnar hela livet i någonting du inte trivs med, det är livet för kort för).

 

:)

 

 

FACIT. Say no more.

 

Eller, jag kan upprepa, hoppa inte av. Men byt till något som du tycker är mer motiverande. Ett tips är att inte se gymnasiet som en plats där man skall lära sig en massa... utan som en plats där du skall få så bra betyg som möjligt, för att senare i livet studera något du verkligen tycker är roligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...