Gå till innehåll

Pizza i Umeå


chepplin

Recommended Posts

Jag bor i Umeå men kommer från södra delarna av Sverige. En sak har slagit mig...varför är pizzorna av så mycket sämre kvalite i norra Sverige. Och ifrågasätt inte mig!!! Jag har gjort en dubbelblind meta-studie på detta!

 

Sämst pizzor har ju helt klart pizzerian på Ålidhem Centrum, vet inte vad den heter men har ju så klart nåt fantasilöst Italienskt-klingande namn. Och deras pizzasallad...FY FAN!!!

Och Invitos pizzor...så sjukt överskattade!!!

För att inte tala om om Taorminas(eller vad dom nu heter) på Haga...fy för helvete vad äcklig!! Kanske min sämsta pizzaupplevelse all time! Och nån jävla idiot till journalist skrev typ: "närmare Italien kommer man inte utan flyg.."

 

Tyckte Berghems Pizzeria (vid macken) var ganska goda innan men dom är ju så jävla otrevliga..ha ha ha ha!

 

Fråga: Var finns dom goda pizzorna i Umeå??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den mest arrogante chefen är iallafall han på Ålidhem. Jag beställde en Capricciosa där en gång. När jag ifrågasatte varför han tog mer pengar än vad som stod på skylten så sa han i sarkastisk ton att det var för att jag valde att äta i restaurangen. Sedan fortsatte han i ett synnerligen ironiskt tonläge när han serverade sallad till pizzan o s v. Jag bestämde mig då för att aldrig sätta min fot där igen men jag bröt slutligen mot det när jag var vrålhungrig utanför pizzerian. Mr Not Serviceminded vann p g a ett grundläggande behov! ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag bor i Umeå men kommer från södra delarna av Sverige. En sak har slagit mig...varför är pizzorna av så mycket sämre kvalite i norra Sverige. Och ifrågasätt inte mig!!! Jag har gjort en dubbelblind meta-studie på detta!

 

Sämst pizzor har ju helt klart pizzerian på Ålidhem Centrum, vet inte vad den heter men har ju så klart nåt fantasilöst Italienskt-klingande namn. Och deras pizzasallad...FY FAN!!!

Och Invitos pizzor...så sjukt överskattade!!!

För att inte tala om om Taorminas(eller vad dom nu heter) på Haga...fy för helvete vad äcklig!! Kanske min sämsta pizzaupplevelse all time! Och nån jävla idiot till journalist skrev typ: "närmare Italien kommer man inte utan flyg.."

 

Tyckte Berghems Pizzeria (vid macken) var ganska goda innan men dom är ju så jävla otrevliga..ha ha ha ha!

 

Fråga: Var finns dom goda pizzorna i Umeå??

 

Vad kan man vänta sig i norra Sverige. Har dom inte fortfarande bara kok-kaffe, tror att soja är gjord av bränt socker, att bagetter heter pain riche och att pasta är makaroner som ska kokas i mjölk. Det tar lång tid för nymodigheter att nå ända upp dit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad kan man vänta sig i norra Sverige. Har dom inte fortfarande bara kok-kaffe, tror att soja är gjord av bränt socker, att bagetter heter pain riche och att pasta är makaroner som ska kokas i mjölk. Det tar lång tid för nymodigheter att nå ända upp dit.

 

Var dock och åt på Rex..som är en av mina bästa gastronomiska upplevelser! Så allt är inte skit!

 

På Taormina fick jag en senapsdressing till pizzasalladen..mums...

Sen gillar jag även Frasse som har som standard med gurksallad på cheeseburgare...hej kom å hjälp mig!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste hålla med angående Berghems pizzeria, dom gör ofta goda pizzor, men alltid otrevliga. På Berghem finns även "Take Away" som ligger vid ICA, personen som jobbar där gör riktiga goda pizzor. Lite synd att det är bara Take Away och det finns ingen möjlighet att äta där. Även Maxims på stan (Vid E4an) gör riktigt goda pizzor, Umeås nästa enligt mig.

 

Jag hade också hört rykten om Ricardos på Teg, provade äta där en gång, fick en pizza som bara smakade deg och var full av mjöl. Har även provat "Robertes super oxfile pizza" på Ersboda, liten pizza som var dyr och smakade riktigt illa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja! Jag håller med om att pizzorna är kassa i Umeå, men klonka inte ner på hela norra Sverige, jag har fortfarande inte hittat bättre pizzor än de på många ställen i Luleå :)

 

Närmaste är nog Kungsgatans pizzeria på kungsgatan i Norrköping... hm!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade också hört rykten om Ricardos på Teg, provade äta där en gång, fick en pizza som bara smakade deg och var full av mjöl. Har även provat "Robertes super oxfile pizza" på Ersboda, liten pizza som var dyr och smakade riktigt illa.

 

Då har du testat fel pizzeria. Den bra pizzerian heter Robertos. Där är det bara hämtpizza som gäller så ytterst tveksamt att du ätit där på plats som du hävdar.

 

Kan tillägga att man bör ha framförhållning vid beställning. På fredagar och lördagar kan det vara upp till 1 timmes väntetid. Så ja, folk tycker att dom har jävligt goda pizzor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är rädd att du råkat ut för 2 av Umeås sämsta ställen, ålidhemshaket och Taormina. Nära Taormina finns dock ett annat ställe som inte så lätt att se, Pizzeria Björken (mitt emot coop) som jag ansåg vara Umeås bästa pizzeria fram tills ett annats ställe på Sandbacka öppnade, Pizzeria pärlan. Dessa två pizzerior och bananer levde jag i stort sett på under en stor del av tiden jag bodde där och rekommenderas varmt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det inte ett känt faktum att alla tycker sin egen hemstad har bäst pizzor? Är själv från en sunkig förort(nåväl, Kungälv) och är ytterst tveksam till pizzorna i Göteborg där jag bor nu. Gällande all annan form av mat är Göteborg överlägset Kungälv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
Ängen på mariehem är riktigt bra.

 

Jag har också hört talas om det och igår provade jag det för första gången! Och jag måste medge...att det var den bästa pizzan jag ätit i Umeå under mina 4 år i denna stad! Det säger ju dock inte så mycket eftersom Umeås pizzastandard är extremt låg men ändå...det var väldigt gott!

 

Det var lite dyrare men helt klart värt det, samt väldigt trevlig personal. Dom har "vanliga" pizzor som t ex Hawaii och Vesuvio men även "italienska" pizzor.

Tips till dig som bor i Umeå...prova Ängen på Mariehem!

 

Sen åt jag även en pizza på Ålidhems centrum för ca 3 veckor sen. Vi bad om vitlökssås eftersom vi skulle äta hemma. Killen ger mig då en burk med hamburgardressing!!...med pressad vitlök i!?!?!?! Min tjej frågar skeptiskt: "är det vitlökssås?"

Javisst säger killen och informerar oss sen om att vi kan spara den upptill en vecka i kylskåpet om vi inte vill äta den nu??? Självklart smakade såsen rent bajs och pizzan var extremt medelmåttig!

Hahahaha..så jävla skönt! Börjar få en hatkärlek till den pizzerian nu. Vi visste att det var dåligt men ville ändå ge killarna en chans till men nej..

 

Har hört rykten om att man kan få vitlöks-sås med curry i om man ber om bearnaisesås till sin pizza?? Curry ger ju en gul färg och eftersom bearnaisesås är gul i färgen måste det ju räcka eller????

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ätit pizza i hela sverige, efter resor kors och tvärs igenom landet. Håller absolut inte med om att standarden på pizzorna är sämre i norrland än i södra sverige. Skellefteå har 2-3 riktigt bra pizzerior. Viking kommer lätt in på topp 5, sen har de också Tre kronor, med sin patenterade kallskrove. För de som inte vet så är det en calsone med ett inbakat skrovmål.

 

Luleå har också grymt bra. Jag är dålig på namn så jag kan tyvärr inte rekommendera någon. Dock håler jag med om att umeå som regel har kastrofala pizzor. har dock inte provat de pizzerior som rekommenderats här.

 

De bästa pizzorna jag har ätit är dock de på centercourt i båstad, snacka om gastronomiska mirakel.

 

Campino i Varberg höll förut väldigt bra klass, nu är dte inte alls lika bra. Priserna där är inte så roliga heller, sett till mängden mat du får.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ätit pizza i hela sverige, efter resor kors och tvärs igenom landet. Håller absolut inte med om att standarden på pizzorna är sämre i norrland än i södra sverige. Skellefteå har 2-3 riktigt bra pizzerior. Viking kommer lätt in på topp 5, sen har de också Tre kronor, med sin patenterade kallskrove. För de som inte vet så är det en calsone med ett inbakat skrovmål.

 

Luleå har också grymt bra. Jag är dålig på namn så jag kan tyvärr inte rekommendera någon. Dock håler jag med om att umeå som regel har kastrofala pizzor. har dock inte provat de pizzerior som rekommenderats här.

 

De bästa pizzorna jag har ätit är dock de på centercourt i båstad, snacka om gastronomiska mirakel.

 

Campino i Varberg höll förut väldigt bra klass, nu är dte inte alls lika bra. Priserna där är inte så roliga heller, sett till mängden mat du får.

 

 

Nä men i just Umeå tycker jag det är lägre standard. Åt en gång en pizza i Haparanda som var helt ok! Har också ätit pizza på CenterCourten i Båstad..nja sådär tycker jag nog. Mer kvantitet än kvalite. I Båstad kunde man ju dock köpa Sveriges dyraste pizza ett tag, för 20 000 kr. Undra om bladguld är gott??

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article536502.ab

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Alltså allvarligt. Jag behöver utkörning i Umeå. Hur kan det komma sig att ingen pizzeria erbjuder det för ordrar under 4 pizzor? Det är ju helt sjukt, typ en tredjedel av invånarna är ju studenter... Måste ju tjäna som fasen om man erbjuder utkörning. Som sagt, Robertos är dock överlägsna. Klanka inte ned på Umeås pizzor om ni inte har ätit där :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ängen på mariehem är riktigt bra.

 

Har ätit på ängen några gånger och deras så kallade gormet pizzor med lite finare råvaror är ok men inte någonting specielt.

Har hamnat i häfftiga ordväxlingar två av gångerna jag ätit där.

Första gången var när jag tog en pizza som det stog att det skulle vara parma skinka och prescoitta på.

Den så kallade precoittan (antagligen felstavat) var precis samma vidriga pizzasfalukorvsskinkstrimlor som på alla andra ställen, på deras icke gormet pizzor heter den skinka.

Snyggt att bara byta ut namnet, de betyder tydligen skinka på italienska men man hade ju förväntat sig någon bättre skinka.

 

Andra gången som det blev tjaffs var när jag tog en gogonzola som dom hade fått för sig att lägga vanlig mögelost på, tycker det är helt oförsvarbart att skriva att det ska vara en sak sedan lägga dit en annan.

 

Umeås sämsta pizzor finns även dom på mariehem tror det heter resturang maria fyfan så uselt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv har jag precis flyttat "hem" till Umeå från Göteborg och måste ju säga att en medelpizza i Umeå krossar en dito i Göteborg. Bra pizzerior imho:

 

1. Venezia öst på Stan.

2. Maxim vid E4:an

3. Roberto.

 

Det absolut godaste man kan äta i Umeå (och kanske hela Sverige) är dock Queens kebabtallrik. Finfina strips, härliga kebabskivor och tre(!) sorters dressing gör det till en kulinarisk världsattraktion!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...