Gå till innehåll

FLT - J8o blir stegdrag, tankar kring detta spel?


NiVetVem

Recommended Posts

Bakgrundsfakta: 3/6 fixed. Ganska så loose aggressive bord, mkt pga av våran vän ?? som raisat å reraisat flitigt, många gånger utan grund.

 

Viktigt att veta: ?? Var enormt aggressiv, hade i stort sett bara en knapp, RAISE. Hade han höjt innan floppen (vilket hände ofta), följdes det 100 % av ggr med ett bet på flop. Dom andra splarna i bordet verkade "normala", inga speciella tells på dem. Kunde dock folda då han blev reraisad på turn eller river.

 

cliffert (EUR 10,00 in seat 1)

?? (EUR 86,00 in seat 3)

Me (EUR 385,75 in seat 4)

andersholm (EUR 34,25 in seat 5)

TprCord (EUR 231,75 in seat 6)

 

Dealer: cliffert

Small Blind: ?? (1,00)

Big Blind: Me (3,00)

 

Me was dealt: 8h - Jd

 

andersholm Call (3,00)

TprCord Fold

cliffert Fold

?? Raise (5,00)

Me Call (3,00)

andersholm Call (3,00)

 

Flop 7d - Ts - As

 

?? Bet (3,00)

Me Call (3,00)

andersholm Call (3,00)

 

Turn 7d - Ts - As - 8c

 

?? Bet (6,00)

Me Call (6,00)

andersholm Call (6,00)

 

River 7d - Ts - As - 8c - 6d

 

?? Bet (6,00)

Me Raise (12,00)

andersholm Fold

?? Fold

Me Payback (6,00)

 

Me didn't show hand

 

me wins: EUR 55,50

 

 

Verkar det som att jag knasig som göt detta spel på rivern? Kanske jag redan skulle preflop, eller på flop eller turn? Jag tänkte komma med en motivering till min strategi nu, vill gärna höra era tankar om det, kom gärna med kritik ( så längde den är konstruktiv;) )

 

Preflop: Okej, jag är inte 100 % säker att det är rätt at syna där, men eftersom att ??'s hand är så grymt oförutsägbar plus att jag om jag träffar, så lite som ett endaste par, så kommer jag tjäna in så att det täcker alla förluster dom ggr jag missar. Ty kom ihåg, ?? bettar varje gata vad han än har.

 

Flop: Träffar hålstegsdrag, tycker att en syn för att se turnen är självklar. Vet att jag kommer vinna många bets ifall jag träffar stegen ocg ?? har hittat esset. 3e killen bakom synar också, vilket jag inte bryr mig särsklit om.

 

Turn. Jag träffar min 8, plus att jag nu får hålstegsläge. Funderar på att raisa för att isolera mig med ??, men väljer att bara syna för att jag vet att ?? brukar folda ifall jag reraisar och han har missat helt. Med andra ord, jag tror att jag antingen är långt före eller långt efter. Lika bra att syna då. Dock så synar den 3e killen också, vilket nu gör mig konfunderad. Sätter han på 10an alternativt esset med låg kicker. Möjligtvis något drag.

 

River: Det är nu det blir intressant. Som jag sa tidigare så känner jag att jag med ganska stor sannolkihet har ?? slagen, mer än 50% chans. Problemet är bara den 3e killen, som jag tror antingen har 10an, Ax eller möjligtvis att han fick sin stege nu. Men eftersom jag är ganska säker på att han kommer lägga ner om han har 10an, troligtvis oxå Ax så väljer jag att raisa, för att öka mina sannolkiheter att vinna potten. Efter en lång stunds tänkande så foldar den 3e killen, så gör också ??. Jag vinner alltså potten med mina par i 8or.

 

Sammanfattning: Jag är inte säker att ni förstår de tankegångar jag hade i denna pott, kanske var det ett bedrövligt spel av mig som innebar alldeles för stora risker. Jag vill gärna höra era tankar!

 

* RP - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Viktigt att veta: ?? Var enormt aggressiv, hade i stort sett bara en knapp, RAISE. Hade han höjt innan floppen (vilket hände ofta), följdes det 100 % av ggr med ett bet på flop.

 

Är det inte standard i shorthanded att höja mycket PF?

 

Jag hade nog slängt denna handen PF. Iom att det finns en limpare är det nog inte ett försök att stjäla mörkarna. Men jag har inte spelat så mycket shorthanded, så egentligen vet jag inte vad som är rätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo visst är det det, mn det finns ju en gräns oxå, att höja på 27o och 105o är ju inte ett spel jag rekommenderar, hur shorthanded det än är. Det var med andra ord även sådana händer han höjde med pre.

 

Problemet är väl inte höjningen från ?? så mycket som att även andersholm är med i spelet. Om han är en "normal" spelare (som du säger), tror du inte att han slår J8o? (Jag pratar fortfarande om PF-spelet.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Preflop: Okej, jag är inte 100 % säker att det är rätt at syna där, men eftersom att ??'s hand är så grymt oförutsägbar plus att jag om jag träffar, så lite som ett endaste par, så kommer jag tjäna in så att det täcker alla förluster dom ggr jag missar. Ty kom ihåg, ?? bettar varje gata vad han än har.

Jag känner mig rätt säker på att synen är rätt mot en sådan lös höjning. Det som skulle kunna ställa till det är ju om du på något sätt vet att Andersholm har en HD som väldigt lätt dominerar din (han limpar bara med halvstora suited connectors exempelvis) alternativt om han försöker exploatera ??:S spel genom att limpreraisa mycket. Vilket jag för övrigt tror är en bra strategi mot en sån här lirare som höjer alldeles för mycket, särskilt om man kan suga in fler spelare på tre bet som spelar på att ??:S hand är så svag.

 

Flop: Träffar hålstegsdrag, tycker att en syn för att se turnen är självklar. Vet att jag kommer vinna många bets ifall jag träffar stegen ocg ?? har hittat esset. 3e killen bakom synar också, vilket jag inte bryr mig särsklit om.

Jag tycker definitivt att du ska bry dig om att den tredje killen synar, det är mycket bättre än att han höjer naturligtvis, men det sänker din pott-equity rejält. Du vet att han har något, och det något sänker värdet rejält på dina par-outs, i viss mån dina stegouts, och bombar totalt ditt high-cardvalue.

 

Turn. Jag träffar min 8, plus att jag nu får hålstegsläge. Funderar på att raisa för att isolera mig med ??, men väljer att bara syna för att jag vet att ?? brukar folda ifall jag reraisar och han har missat helt. Med andra ord, jag tror att jag antingen är långt före eller långt efter. Lika bra att syna då. Dock så synar den 3e killen också, vilket nu gör mig konfunderad. Sätter han på 10an alternativt esset med låg kicker. Möjligtvis något drag.

På turn så skulle jag nog vilja höja för att slippa bli utdragen av alla olycksfallsutdragningar där någon träffar ett dassigt överkort när du faktiskt hade bäst hand. Om du tror att nummer tre kan tänkas lägga en tia eller ess mot trycket här så är nog en höjning helt obligatorisk. För övrigt så blir du ju inte direkt ledsen om ?? lägger sig.

 

Se det så här en superaggressiv spelare vinner på följande sätt:

 

När ingen av er har något.

När han inte har något särskilt och drar ut.

När båda har något och han har bättre.

När han har ett riktigt drag och drar ut.

 

Om du är restriktiv med att höja tillbaka så kommer ?? tjäna framförallt på den första posten, men det kommer en inte alls obetydlig del från den andra också. Och båda de vinstkällorna kan du täppa till i en viss utsträckning genom att höja tillbaka hyffsat liberalt. Särskilt om han tenderar att lägga sig när han inte har något särskilt.

 

River: Det är nu det blir intressant. Som jag sa tidigare så känner jag att jag med ganska stor sannolkihet har ?? slagen, mer än 50% chans. Problemet är bara den 3e killen, som jag tror antingen har 10an, Ax eller möjligtvis att han fick sin stege nu. Men eftersom jag är ganska säker på att han kommer lägga ner om han har 10an, troligtvis oxå Ax så väljer jag att raisa, för att öka mina sannolkiheter att vinna potten. Efter en lång stunds tänkande så foldar den 3e killen, så gör också ??. Jag vinner alltså potten med mina par i 8or.

Det här spelet skulle jag hellre gjort på turn. Orsaken är att man då får in mer deg från ?? då han har en draghand som han kommer syna turn med men inte rivern.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Väldigt intressant svar Johan, ni andra får ursäkta men det var Hjort:s svar jag var ute efter.

 

Jag har tänkt en del på den här handen och faktiskt funderat ut att det hade vart klokast att reraisa redan på turn, taktiken hade ju vart densamma med enda skillnaden, som du sa, var att han får betala mer för ett eventuellt drag.

 

Det jag ville med den här HH:n, vilket har missförståtts lite, var inte huruvida min syn preflop var korrekt eller inte osv, utan det var mitt spel på rivern (som iofs skulle varit på turnen), där jag försökte tänka "ett steg längre" så att säga. Tycker det var en väldigt intressant hand, med tanke på den spelartyp jag mötte och anpassningen till det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter att ha läst mitt senaste inlägg så vill jag bara klargöra, så att det inte missuppfattas, att ni andra som skrev i tråden, ex morberg, också hade väldigt kloka åsikter som jag kommer ta åt mig (även om jag tycker det var en solklar syn pre ;) hehe). Det jag menade med att det främst var Hjort:s svar jag var ute efter är att jag har läst många av johans svar tidigare om fixed, och dom har varit väldigt kloka och bra, så jag visste att han skulle ge väldigt bra kommentarer till mitt spel. Men så gjorde ju även ni andra så klart!

 

Tack för alla svar!

 

Nivetvem

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...