Gå till innehåll

Lite problem om ekonomiuppgifter från skolan


froggy

Recommended Posts

Hej,

 

Har några skoluppgifter jag har problem med rörande om ekonomi.

 

En av frågorna är:

 

I slutet av 1800-talet började det svenska samhället att förändras från att vara ett bondesamhälle baserat på självhushåll till att bli ett industrisamhälle. Industrisamhället medförde att produktionen mekaniserades. Människor flyttade in till tätorter där de kunde få sysselsättning. På 1970-talet ändrades samhället till att inriktas på informations- och tjänsteproduktion.

 

Förklara FB: s båda begrepp ”produktionsinriktning” och ”marknadsinriktning” med hjälp av de nämnda samhällsförändringarna.

 

Jag har redan förklarat om begreppet ''produktionsinriktning'' men jag vet inte vad marknadsinriktning betyder. Efter mycket googlade och bläddrande i läroboken hittar jag inget om det. Kan någon förklara vad marknadsinriktning betyder?

 

Sedan har jag lite problem med denna fråga:

 

Fyll i det sökta ordet/begreppet i nedanstående meningar.

 

…............ är skillnaden mellan ett lands export och import av varor.

…............ skrev Nationernas Välstånd 1776.

Från det kalla kriget. Världen indelades i tre delar. Den första världen bestod av …............ -länderna, den andra världen bestod av de …............ -länderna och den tredje världen bestod av de …............ -länderna.

De s k industriländerna, bl a USA, Tyskland och Frankrike, blir allt mindre industrialiserade. Det är i stället tjänsteföretagen som spelar en allt större roll för deras ekonomier. Det…............ samhället har gjort sitt inträde.

På 1930-talet kom den s.k. …............, vilket bl a medförde konkurser, kaos i aktiehandeln, minskad produktion av varor och mycket hög arbetslöshet.

 

Har redan fyllt i vissa som Handelsbalansen är skillnaden mellan ett lands export och import av varor

 

Adam Smith skrev Nationernas Välstånd 1776.

 

På 1930-talet kom den s.k. depressionen, vilket bl a medförde konkurser, kaos i aktiehandeln, minskad produktion av varor och mycket hög arbetslöshet.

 

Har svårt att hitta ord på resten av tomrutorna. Någon som kan hjälpa till?

 

Svar uppskattas!

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Citat:

I slutet av 1800-talet började det svenska samhället att förändras från att vara ett bondesamhälle baserat på självhushåll till att bli ett industrisamhälle. Industrisamhället medförde att produktionen mekaniserades. Människor flyttade in till tätorter där de kunde få sysselsättning. På 1970-talet ändrades samhället till att inriktas på informations- och tjänsteproduktion.

 

Förklara FB: s båda begrepp ”produktionsinriktning” och ”marknadsinriktning” med hjälp av de nämnda samhällsförändringarna.

Jag har redan förklarat om begreppet ''produktionsinriktning'' men jag vet inte vad marknadsinriktning betyder. Efter mycket googlade och bläddrande i läroboken hittar jag inget om det. Kan någon förklara vad marknadsinriktning betyder?

Det låter som om dom virrat till sig en del och blandat ihop olika slag av abstraktioner. Industrisamhället började vi gå över till långt innan slutet av 1800-talet. Produktions eller marknadsinriktning är mer en fråga om vilka avdelningar som dominerar i industriföretag (eller vad som anses vara mest viktigt och ingår i affärsidén). På 70-talet var det 'modernt' att vara inriktad på sådant som rör marknadsföring, och 'ålderdomligt' (d.vs 50-talistiskt) att vara inriktad på 'produktion'. Men detta är bara två tendenser, höga räntor gjorde att marknadstänket sedan försvagades och logistik i stället blev alltmer viktigt. Därefter har vi haft halvdussinet andra trender fram till idag.

 

Världen indelades i tre delar. Den första världen bestod av …............ -länderna, den andra världen bestod av de …............ -länderna och den tredje världen bestod av de …............ -länderna.

De s k industriländerna, bl a USA, Tyskland och Frankrike, blir allt mindre industrialiserade. Det är i stället tjänsteföretagen som spelar en allt större roll för deras ekonomier. Det…............ samhället har gjort sitt inträde.

 

Det var på 60-talet populärt att dela in världen i västvärlden (kapitalistisk), kommunistländerna och de underutvecklade länderna. Vissa försökte dessutom få till det att 'araberna' skulle stå för den fjärde världen o.sv. En ganska besvärande abstraktionsnivå som ställer till problem för tanken.

 

Kanske menas det 'tjänstebaserade' samhället. Återigen en av dessa vårdslösa abstraktioner. Vi kan nog vara på väg in i ett samhälle som domineras av informationsteknik, men det är rätt vilseledande att se det hela som att allt blir 'tjänster'. Naturligtvis är det lockande för de som styr fackförbund för människor i VITA skjortor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...