Gå till innehåll

osäker på outs i Texas hold em


Fishstreak

Recommended Posts

Hejsan,

 

Jag är nybörjare på Texas hold em. Jag är lite osäker på det här med "outs". Jag är lite osäker på hur man ska räkna? Jag kan ge några exempel, kanske någon av er vill hjälpa till :)

 

1. Om mina hålkort är 44 och floppen ger 5, Q och 2. Jag är lite osäker på hur många outs jag har? Jag får det till 5. De outs jag tänkte på var 2 stycken 4 or och t.ex. 3 st Q. Är detta korrekt räknat?

 

2. Om hålkorten är 77 o floppen är 345 (ej flushdrag). Innebär detta att outsen är 6? dvs 2 st. 7 or och 4 st 6or?

 

3. Om mina hålkort är 55 och floppen ger Q,J och A. Är mina outs 5 då? T.ex. 2 st 5or och 3 A.

 

4. Om mina hålkort är TT och floppen ger 227. Är mina outs då 4?

 

Tacksam för hjälp :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan,

 

Jag är nybörjare på Texas hold em. Jag är lite osäker på det här med "outs". Jag är lite osäker på hur man ska räkna? Jag kan ge några exempel, kanske någon av er vill hjälpa till :)

 

1. Om mina hålkort är 44 och floppen ger 5, Q och 2. Jag är lite osäker på hur många outs jag har? Jag får det till 5. De outs jag tänkte på var 2 stycken 4 or och t.ex. 3 st Q. Är detta korrekt räknat?

2. Om hålkorten är 77 o floppen är 345 (ej flushdrag). Innebär detta att outsen är 6? dvs 2 st. 7 or och 4 st 6or?

 

3. Om mina hålkort är 55 och floppen ger Q,J och A. Är mina outs 5 då? T.ex. 2 st 5or och 3 A.

 

4. Om mina hålkort är TT och floppen ger 227. Är mina outs då 4?

 

Tacksam för hjälp :)

 

Hahahah! Fan va kul :) hur tänker du att några av DINA outs ska vara damerna? Du sitter ju inte med ngn dam på handen. Du skall givetvis räkna DINA outs. De korten som både hjälper din och din motståndares hand är inte outs som du skall ta i beräkning.

 

1: På floppen har du eg. 2 outs, fyrorna för att få in ditt set. Din hand blir ju inte bättre för att ytterliggare en Q landar på brädan? Lr :)?

 

2: Korrekt. Dock får du ta i beaktning att bara för du klonkar någon av dina outs som ger dig en bättre hand så har du inte på ngt sätt nötterna på denb brädan (bäst hand)

 

3: Lol! utveckla hur A ger dig outs på den brädan. Och sen försöker du förklara varför just A ger dig outs och inte Q eller J.

 

4: Återigen, huh? Du har två outs för att sätta ditt set. Var du får de andra två outsen ifrån förstår jag ej :)

 

Hoppas du var seriös och inte levlade, isf har jag slösat min tid på att hjälpa dig :evil:

 

ps: sen när du börjat lära dig outs så ta reda på potodds och implicita odds. potodds är en nödvändighet för att ens kunna spela holdem någorlunda normalt.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Outs pratar man oftast om då man vet motståndarens hand, dvs när man är allin och bägge har vikt upp sina hålkort.

 

De outs som du då har är beroende på vad motståndaren har för hålkort, dvs vilket/vilka kort i leken måste komma på brädan för att du ska slå motståndarens hand.

 

Det enklaste exemplet av detta är följande: ni är allin preflop, du visar upp 77 oc h motståndaren har AA. Det enda som räddar dig är de två kvarvrande sjuorna i leken, dvs du har två outs. Skulle floppen dock komma 568 har du, förutom de två sjuorna, även 4 st fyror och 4 st nior som outs, dvs 10 outs inför turn och river.

 

Hoppas det hjälpte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hahahah! Fan va kul :) hur tänker du att några av DINA outs ska vara damerna? Du sitter ju inte med ngn dam på handen. Du skall givetvis räkna DINA outs. De korten som både hjälper din och din motståndares hand är inte outs som du skall ta i beräkning.

 

1: På floppen har du eg. 2 outs, fyrorna för att få in ditt set. Din hand blir ju inte bättre för att ytterliggare en Q landar på brädan? Lr :)?

 

2: Korrekt. Dock får du ta i beaktning att bara för du klonkar någon av dina outs som ger dig en bättre hand så har du inte på ngt sätt nötterna på denb brädan (bäst hand)

 

3: Lol! utveckla hur A ger dig outs på den brädan. Och sen försöker du förklara varför just A ger dig outs och inte Q eller J.

 

4: Återigen, huh? Du har två outs för att sätta ditt set. Var du får de andra två outsen ifrån förstår jag ej :)

 

Hoppas du var seriös och inte levlade, isf har jag slösat min tid på att hjälpa dig :evil:

 

ps: sen när du börjat lära dig outs så ta reda på potodds och implicita odds. potodds är en nödvändighet för att ens kunna spela holdem någorlunda normalt.

 

Mvh

 

Hej,

 

Ja jag var seriös, jag är väl en trög pokerspelare antar jag :(. Tack för dina svar i alla fall.

 

Några frågor igen :)

 

I exempel 4 så är mina hålkort TT och floppen ger 2,2,7. Detta innebär att jag har två par.Jag trodde faktiskt jag hade 4 outs ioch med det. Dvs att jag kan få 2 st T eller 2 st 2 or.

 

Men detta är alltså fel menar du?

 

mvh

 

J

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Ja jag var seriös, jag är väl en trög pokerspelare antar jag :(. Tack för dina svar i alla fall.

 

Några frågor igen :)

 

I exempel 4 så är mina hålkort TT och floppen ger 2,2,7. Detta innebär att jag har två par.Jag trodde faktiskt jag hade 4 outs ioch med det. Dvs att jag kan få 2 st T eller 2 st 2 or.

 

Men detta är alltså fel menar du?

 

mvh

 

J

 

På vilket sätt blir din hand bättre om det kommer ytterliggare en 2a på bordet?

 

Du har två outs att få in dina tior, så du får kåk. Att det kommer ytterliggare en två eller sjua på bordet är inte Dina outs...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Ja jag var seriös, jag är väl en trög pokerspelare antar jag :(. Tack för dina svar i alla fall.

 

Några frågor igen :)

 

I exempel 4 så är mina hålkort TT och floppen ger 2,2,7. Detta innebär att jag har två par.Jag trodde faktiskt jag hade 4 outs ioch med det. Dvs att jag kan få 2 st T eller 2 st 2 or.

 

Men detta är alltså fel menar du?

 

mvh

 

J

 

 

 

Det är bästa FEMKORTS HANDEN som gäller i holdem!!!

Kommer det 4st 2:or på bordet är inte dina TT speciellt bra.. då har du 2 2 2 2 10 som bästa hand.. vem som helst med ett A på handen slår dig med 2 2 2 2 A som sin bästa femkorts hand

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till att börja med vill jag råda dig att fundera på vad du menar med outs. Outs till vad?

 

En out är ett kort i leken som ger dig den hand du eftersträvar. Dvs man måste räkna outs i relation till något.

 

Säg till exempel att du har

 

:4c::3s:

 

på brädan

 

:5c::6d::Ah:

 

Då kanske vi inte kan räkna med att en 4:a eller 3:a är en out till att vinna handen, men de är outs till att förbättra vår hand. En 2:a är definitivt en out till den bästa handen, och en 7:a är en out till den sannolikt bästa handen.

 

Hur många outs du "har" i den situationen beror alltså på vad som krävs för att du ska vinna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På vilket sätt blir din hand bättre om det kommer ytterliggare en 2a på bordet?

 

Du har två outs att få in dina tior, så du får kåk. Att det kommer ytterliggare en två eller sjua på bordet är inte Dina outs...

 

Ok,

 

Jag har väl blandat ihop det hela lite. Men om jag har T,J och det floppar t.ex. 2,8,9 så har jag väl 8 outs?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Outs är alla kort som förbättrar din hand. Om du t ex har JQ på hand och bordet ligger 9,10,A så har du 8 st outs för nötstegen, alla 8: or och alla Kungar. Har du ett par på hand t ex 6,6 och bordet har 2,4,10 så har du bara två 6: or som förbättrar din hand, alltså två outs. osv... Ni andra som drygar er och hånfullt kommenterar och svarar på nybörjarfrågor med spydigheter- försöker ni bättra på er egen självkänsla eller??? Det finns en anledning till att man har en nybörjarsektion.

//Dagge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På vilket sätt blir din hand bättre om det kommer ytterliggare en 2a på bordet?

 

 

Om det kommer en tvåa så har jag ju kåk?? När jag pratar om outs så pratar jag inte om the nuts utan om en hand som är bra.

 

Och på vilket sätt är din hand bättre då? Kåk vill man ha om fi har stege eller färg. Något som är omöjligt på den brädan. Därför fyller din kåk noll funktion.

 

Din hand är lika bra som innan tvåan kom. Jag rekommenderar dig att spela så mycket play money du kan innan du sätter in riktiga pengar, tar ett tag att greppa allt kring poker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

[QUOTE=Dagobert;938155]Outs är alla kort som förbättrar din hand. Om du t ex har JQ på hand och bordet ligger 9,10,A så har du 8 st outs för nötstegen, alla 8: or och alla Kungar. Har du ett par på hand t ex 6,6 och bordet har 2,4,10 så har du bara två 6: or som förbättrar din hand, alltså två outs. osv... Ni andra som drygar er och hånfullt kommenterar och svarar på nybörjarfrågor med spydigheter- försöker ni bättra på er egen självkänsla eller??? Det finns en anledning till att man har en nybörjarsektion.

//Dagge[/quote]

 

Tack. Men låt oss säga att jag har T,T som mina hålkort och floppen ger 2,2,7.Vilket innebär att jag har två par. Borde inte mina outs då vara 4? Vad jag har lärt mig så är outs de kort som finns kvar i leken som stärker min hand. Både tior och tvåor stärker ju min hand???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Och på vilket sätt är din hand bättre då? Kåk vill man ha om fi har stege eller färg. Något som är omöjligt på den brädan. Därför fyller din kåk noll funktion.

 

Din hand är lika bra som innan tvåan kom. Jag rekommenderar dig att spela så mycket play money du kan innan du sätter in riktiga pengar, tar ett tag att greppa allt kring poker.

 

Hur ska jag veta om fi (är det fiende eller vad?) har stege eller färg? tyvärr förstår jag dig ej?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

[QUOTE=Dagobert;938155]Outs är alla kort som förbättrar din hand. Om du t ex har JQ på hand och bordet ligger 9,10,A så har du 8 st outs för nötstegen, alla 8: or och alla Kungar. Har du ett par på hand t ex 6,6 och bordet har 2,4,10 så har du bara två 6: or som förbättrar din hand, alltså två outs. osv... Ni andra som drygar er och hånfullt kommenterar och svarar på nybörjarfrågor med spydigheter- försöker ni bättra på er egen självkänsla eller??? Det finns en anledning till att man har en nybörjarsektion.

//Dagge[/quote]

 

Tack. Men låt oss säga att jag har T,T som mina hålkort och floppen ger 2,2,7.Vilket innebär att jag har två par. Borde inte mina outs då vara 4? Vad jag har lärt mig så är outs de kort som finns kvar i leken som stärker min hand. Både tior och tvåor stärker ju min hand???

 

 

En tvåa kan stärka dig till en kåk.. men inte två tvåor då du bara har fyrtal å 10 som kicker

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såhär är mitt råd.. skit i outs dessa gäller ändå aldrig!!!

 

6 sng nyss och ute ur 5 av dom

 

JJ vs 77.. torsk

 

KK vs KQ.. torsk

 

AK vs A4.. torsk

 

AQ vs A 10.. torsk

 

66 vs 44.. torsk

 

inom ca 5 min.. så skit i outs å skit i poker :-D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan säga att kort som förbättrar din hand är dina outs. I exemplet med 227 och tiorna så förbättrar en till tvåa även fiendens hand. Säg att han sitter med JJ, men det vet inte du, då har han kåk med JJ222 och du har 1010222 och förlorar. Men däremot så förbättrar de två återstående tiorna din hand. Dessa kan man säga är då dina outs.

//Dagge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä, inte helt, faktiskt. Man talar ju ofta om outs även när man inte vet motståndarens hand. Men då får man göra en viktning av olika scenarier.

 

Mmm, men om man vill på ett enkelt vis förklara det för en som inte riktigt förstår vad outs är. Så kan det ju vara till en fördel att inte krångla till det så mycket i början?!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan säga att kort som förbättrar din hand är dina outs. I exemplet med 227 och tiorna så förbättrar en till tvåa även fiendens hand. Säg att han sitter med JJ, men det vet inte du, då har han kåk med JJ222 och du har 1010222 och förlorar. Men däremot så förbättrar de två återstående tiorna din hand. Dessa kan man säga är då dina outs.

//Dagge

 

Ok, jag fattar. Då har jag uppenbarligen räknat lite fel. Kan jag ställa några fler frågor?

 

1.Men en sprucken stege ger 4 outs eller hur?

2.KK på hålkorten och t.ex. 2 6 9 i floppen ger då bara 2 outs?

3.44 som hålkort och 2,3, 6 flopp ger 6 outs?

4. Och fallet med T,T och 2,2,7 ger då 2 outs?

 

Tack

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...