Gå till innehåll

Köptips för trådlöst nätverk?


nysta

Recommended Posts

Ringde då bbb och undra vad det va för fel och dom sa då att min dator (macaddress) va låst till den porten jag va tilldelad hemma hos mig och för att lösa det så var jag tvungen att låta datorn va offline i 4+ timmar, så att just den porten blir fri.

 

Borde fungera att köra ipconfig /release i kommandotolken från W2k/XP.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
  • Svars 93
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Hej

Har skaffat en laptop och är nu intresserad av att skaffa en trådlös bredbandsrouter, gärna med brandvägg. Det viktigaste är dock att den är stabil och inte kopplar ner eller hänger sig när man lirar.

 

Det verkar vara en hel del problem med D-link och Netgears prylar.

 

Finns det något märke/modell ni kan rekommendera?

 

QoS, du köpte ju en Linksys WRT54GS. Blev du nöjd med den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är detta ingenting om trådlöst men om du har din burk kopplad direkt till uttaget i väggen och sen ska koppla in din router (som du då sa inte får kontakt med nätet) så kanske du har samma problem, dvs låt datorn va offline över natten och koppla i routern sen.

 

Lite OT kanske men i D-links, och säkerligen de flesta märkens, routrar så finns det en en funktion där du kan "klona" datorns mac-adress och således slipper sådana problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lyssnade på P3s morgonnyheter på väg till jobbet imorse... Snackades om något begrepp (wallhacking?) som gick ut på att man "avlyssnade" ett trådlöst nätverk utanför någons hus och på så sätt kunde hacka sig in i datorn... Experten som nyhetsredaktionen snackade med menade att man kunde köpa specialtapeter för ca 40k/rum för att skydda sig :lol:

 

/TF - höjer ett varningens finger för trådlöst ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Det har ju som ni kanske märkt gått ett antal månader sedan senaste tipset gavs i den här tråden. Jag är nu i färd med att "go wireless" och skulle vilja ha era (QoS? :)) rekommendationer på vad som gäller just nu! Prylarna borde ju ha blivit bättre!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har just fixat en router D-Link DI-624+. De fungerar bra och jag har inga återkommande avbrott. Det var inte heller något problem att installera. Nätverkskort satt i min bärbara från början men installerade ett i tjejens dator och de var ju "lättare än plätten".

 

(Nu är jag i och för sig inte Trådlöskungen QoS (tror jag :shock: ) men de gick väll bra ändå?)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Litet snabbt inlägg.

Köpte Netgear Routern (WGT634U) som har ett USB-uttag för att koppla in tex en hårddisk direkt i routern. Funkade skitbra att köra FTP på och jag skulle gärna fortsatt med det förutom att själva wireless-delen av alltet sög, kunde inte sitta 5m från Routern oavsett inställningar och dyl. Helt värdelöst och efter några timmar läsande online så tycker tydligen många det om den routern, synd för att usb i routern var verkligen en sjukt bra sak.

Bytte sen till en Linksys WRT 56G, funkar sjukt bra även 3 våningar upp i en annan lägenhet, kan spela poker i stort sett var som helst i höghuset där jag bor, rekomenderas varmt. Hade varit en 10-poängare om det funnits usb i denna med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Joker500.

Jag skulle köra med Linksys WRT 56G, finns enkel firewall i routern så det kan du stänga av i burken. Bra räckvidd (flera våningar i höghus, inga problem) och stabil fast hård belastning, DC,FTP m.m

Behöver inte vara just Linksys¨modell WRT 56G men jag tycker helt klart du ska köra på en router ifrån Linksys iaf, erkänt bra märke.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joker500.

Jag skulle köra med Linksys WRT 56G, finns enkel firewall i routern så det kan du stänga av i burken. Bra räckvidd (flera våningar i höghus, inga problem) och stabil fast hård belastning, DC,FTP m.m

Behöver inte vara just Linksys¨modell WRT 56G men jag tycker helt klart du ska köra på en router ifrån Linksys iaf, erkänt bra märke.

Ty Suppe hittar dock inte WRT 56G (utan bara WRT 54G http://se.pricerunner.com/computing/networking/broadband-gateways/186112/prices).

Har du länk till någon sida så posta den.

 

Det är självklart 54G jag menar, skrev fel tidigare. Sorry.

Köpte min på elgiganten för 690kr och jag försökte hitta länken till dig men den verkar ha utgått ur deras sortiment och jag hittar ingen billigare än dom du hittar på pricerunner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Hur går det med uppackandet av din Linksys, QoS -- har du haft tillfälle att testa den?

 

Jag tänkte först köpa Belkin F5D82304 med Pre-N-teknologi. Den blev utsedd av PCworld (eller nåt) till en av årets bästa produkter. Sen funderade jag lite till och undrade om det var lönt (planerar bara att använda den till 802.11g eftersom jag vill använda det inbyggda kortet i laptopen) och nu lutar jag istället åt 54G eller 54GS. Hur är räckvidd och stabilitet på Linksysen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Urk, jag gick på Dlinks 624+. Fy fan vilket skit. Har samma bekymmer som dig, ska prova med ny firmware antagligen förgäves.

 

Jag hade otroliga problem med min Dlink 624, funkade inte ens från början, ägnade ett par dagar (firmware-dagar) åt att få något som funkade halvdant, sen funkade det bra i nåt kvartal men började strula av okänd anledning. Då köpte jag en Linksys WRT54G, nästan samma strul där. Allt är billigt skit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag köpte ett trådlöst nätverk igår och det blev ett Netgear WGT624.

Lätt att installera och allt fungerar någorlunda bra. En sak är lite störande och det är att när jag lirar poker så tappar den uppkopplingen lite då och då. Kanske någon gång per timma eller så. Ibland bara för ett par sekunder så att det inte stör spelet nämnvärt men ibland också tillräckligt länge för att bli disconnectad.

 

Är detta något man får stå ut med med trådlöst nätverk eller är det något man kan göra någoting åt?

 

Någon som vet? Någon som känner till modellen jag köpt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag köpte ett trådlöst nätverk igår och det blev ett Netgear WGT624.

Lätt att installera och allt fungerar någorlunda bra. En sak är lite störande och det är att när jag lirar poker så tappar den uppkopplingen lite då och då. Kanske någon gång per timma eller så. Ibland bara för ett par sekunder så att det inte stör spelet nämnvärt men ibland också tillräckligt länge för att bli disconnectad.

 

Är detta något man får stå ut med med trådlöst nätverk eller är det något man kan göra någoting åt?

 

Någon som vet? Någon som känner till modellen jag köpt?

 

Med min 3com-nåt så blir jag aldrig disconnectad, var jag än är i huset. Det kan inte bero på att du har väggar och grejer emellan dig accesspunkten så att signalstyrkan blir dålig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur går det med uppackandet av din Linksys, QoS -- har du haft tillfälle att testa den?

Hann till slut i början av terminen. :)

 

Kör nya 4.70 firmware, har inte testat dom 3:e partutvecklade klonerna än. :(

 

Är lite besviken, den är tom. sämre än min D-Link DI-614+, kör jag BT och den tar runt 1500-2000 connections så dör i princip all annan nättrafik. :(

 

Räckvidden är dock bättre än min gamla d-link.

 

BBB kommer ju uppgradera LANet till 100/10 inom kort så det är rätt surt. :(

 

Har inte haft tid att kolla efter recensionen på en bättre, men det känns som att hemma gigabitswitcharna kommer ner rätt mycket i pris nu, så det kanske skulle vara en lösning att köra en sån och en fristående AP.

 

Jag tänkte först köpa Belkin F5D82304 med Pre-N-teknologi. Den blev utsedd av PCworld (eller nåt) till en av årets bästa produkter.

Belkin tidigare prylar har fått bra kritk, så den är säkert bra. Pre-N är ju ingen fara med tanke på att FW lär vara flashbart när dom sätter standardliseringen.

 

Sen funderade jag lite till och undrade om det var lönt (planerar bara att använda den till 802.11g eftersom jag vill använda det inbyggda kortet i laptopen) och nu lutar jag istället åt 54G eller 54GS. Hur är räckvidd och stabilitet på Linksysen?

Det skiljer sig inte så mycket mellab enbart g och b/g grejorna idag, och det kommer många multimediaspelare med 802.11b på marknaden så b/g är helt klart att föredra.

 

Over and out! :D

 

- QoS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med min 3com-nåt så blir jag aldrig disconnectad, var jag än är i huset. Det kan inte bero på att du har väggar och grejer emellan dig accesspunkten så att signalstyrkan blir dålig?

 

Bor i en liten lägenhet med Accesspunkten 7 meter ifrån, dock i annat rum. Men vem har inte det?

Någon som har bra tips om vad man kan testa för att komma runt problemet? Att ha datorn i samma rum som accesspunkten är inte så kul då den är i köket...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej

 

jag har köpt Gigaset SE505 dsl/cable som jag inte får att fungera trådlöst, med kabel funkar det precis som min gamla router. BRA alltså ;-)

 

den bärbara har Nätverkstöd: Trådlöst integ. WLAN 802.11b/g + 10/100 Mbp/s integ på moderkort

 

men jag kan inte få dessa att lira ihop, använder jag kabel till den stationära eller till den bärbara så fungerar det perfekt, men så fort jag försöker trådlöst så går det inte.

 

jag har installerat och gjort inställningar enligt instruktionerna som följde med, men finns det några standardfel man brukar göra så tar jag tacksamt emot sådanna tips.

 

/A :club:

 

*inte en fena på nätverk

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi har Dlink 624+ och det fungerar till 100%.

Aldrig problem med nedkopplingar osv.

 

Enda gången vi hade problem var när vi märkte att vår trådlösa bild/ljudöverföring kunde störa internetuppkopplingen men vi har inga problem med det längre. Annars kan man ju prova byta kanal på routern.

 

Vi har XP (ej Sp2) på ena och XP med Sp2 på bärbara.

Vi har krypterat för ökad säkerhet också.

Vi har ej på windows brandväggen utan kör med separata program på varje dator.

 

Vi har även mkt bra fart på nedladdningar i BitTorrent osv.

Dlink är inte en skitprodukt, tycker den är mkt prisvärd och fungerar mkt bra. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Tog tag i min Linksys WRT54G och installerade Sveasofts tredjeparts mjukvara vilket ska öka prestandan och funktionera.

Funkar perfekt efter installationen och det var busenkelt.

 

Synd att jag inte har min trådlösa burk här hemma för i så fall skulle jag sprungit iväg till parken några 100meter bort direkt och testat om WLAN'et räcker dit nu =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köpte idag Xbox 360 och får det nu inte att fungera i mitt nätverk.

 

Kör Linksys WRT54G och har kopplat såhär

 

Internet ---> Linksys WRT54G ---> Wireless till laptopens trådlösa nätverkskort ---> Nätverkskabel från laptop till Xbox från min laptops inbyggda nätverkskort.

 

DHCP på i routern och jag tycker allt borde funka bra, allt på automatiskt men Xboxen får ingen ip-address.

 

Någon som har nå tips?

 

(har testa med både twisted (heter det så?) och vanlig nätverkskabel mellan laptop och xbox men inget funkar)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

HEJSAN!

skulle behöva lite hjälp med att välja en WLAN router! helst innan imorrn, då jag tänkt

fara och inhandla routern på Elgiganten, Siba, PC-city lr liknande kedja!

 

jag har telia 2MBit och hade tänkt ansluta en router till denna så jag

kan surfa trådlöst med mina bärbara datorer mha routern!

 

har i dagsläget två stationära som ansluts via kabel och en D-Link DI-604

men om jag väljer rätt WLAN router så kan jag förhoppningsvis forsätta med dem

på samma sätt som nu och "slänga" ut min DI-604

 

de alternativ jag står och väger mellan är följande: (från elgiganten)

 

NETGEAR NGWPN824 RangeMax 108 Mbps MIMO-g trådlös bredbandsrouter för 1195kr

 

BELKIN F5D82304 Trådlös router med PRE-N teknologi för 1269kr

 

de bärbara datorerna är en Dell Latitude X1, en Dell Inspirion 6000 samt ev en Sony Vaio

jag förutsätter att de har så "bra" wlan kort i sig så att de fungerar med någon

av de två ovan alternativen på router som jag valt, eller?

 

tusen tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...