Gå till innehåll

NL100 FR stop-and-go med AA


Recommended Posts

NL100 full ring. Fi och jag sitter med 140BB-stackar

 

Det kommer en tidig limp. Jag sitter i MP med AA och höjer till 5. En aggressiv spelare på knappen höjer till 16 och limpfisken lägger sig.

 

Här fyrbetar jag till 44 och hoppas på att han ska ställa in med JJ+ eller AK. Frågan är om det är bästa linjen. Vad han än har, så ligger han ju rejält efter och han lär ju c-beta ungefär $30 på alla floppar om jag synar hans trebet och checkar till honom på floppen. Jag avskyr verkligen att slowspela ett par, men vad han är har, så drar han ju ganska tunt. Är syn och sen bet-trebet på alla floppar bättre? Syn och checkraise på alla floppar?

 

Min regel är att jag aldrig slowspelar AA, men frågan är om det ger maxvärde i ett sånt här läge..?

 

Åsikter?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beror ju mycket på fi, är han riktigt aggro och har extremt bred range på 3-bet från knappen går det ju slowplaya (just för att du kanske vill lira likadant med halv-marginella händer som kj/kq/aj) för att sedan c/r flop, kan nog mycket väl vara mest värde i det.

 

Annars om han typ endast 3betar med JJ+ och AK så är ju risken ganska stor att han blir rädd/du får noll action på floppen och större chans att få in mer deg pre istället (plus att ni är rätt djupa).

 

Beror ju på fi och dig som sagt (vad 4-bettar du med?)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Först undrar man ju vad Fi har för 3-betsrange? Sen som strater skrev beror det ju lite på vad du synar 3-bet och 4-betar med annars, och om Fi har någon susning om det.

Sen beror det ju oxå på hur aggro du räknar med att Fi är och hur säker du är på att han cb alla floppar om du checkar där.

 

Det är ju helt klart en intressant frågeställning men jag tror de flesta (inklusive mig) oftast 4-betar pre för att få in så mkt deg som möjligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja mina stats på mig själv är ju knappast intressanta, men jag förstår vad du menar. Fi uppfattar förmodligen att min raise-range kan vara nånting i stil med 22+, AT+ och en massa suited connectors och gappers. Nu fyrbetas det ju inte en massa på den här nivån och när det sker, är det i regel med QQ+ och AK, så det är en rimlig range för honom att sätta mig på. För den typiske NL100-spelaren (mer passiv än jag), kan man i stort sett utgå från att ett fyrbet är AA och de få fall då det inte är det får man skriva av på blåskontot.

 

Hans trebet-range kan förstås vara vidare än JJ+ och AK. Själv skulle jag kunna trebeta någon som mig själv med t.ex 77+ och AQ+ och det gör säkert den här killen också. Men han gör det knappast med luft.

 

Men hand-ranges hit och dit - min fundering är egentligen om det är +EV att vara så girig att man bara synar hans trebet här för att försöka få in degen på flopen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Men hand-ranges hit och dit - min fundering är egentligen om det är +EV att vara så girig att man bara synar hans trebet här för att försöka få in degen på flopen.

 

Det är ju just det vi diskuterar med hjälp av hand-ranges. Håller med om att det inte gör något vad du har för stats på dig själv. Menade självklart hur fi uppfattar dig som spelare. Jag tycker hursomhelst att man ska balansera sitt spel i sådana här siutationer. Ibland 4-betta och ibland inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Njae, jag vet inte hur viktigt det är att variera sig här, men fi i det här fallet är en ganska kapabel pokerspelare. Han kan nog slänga QQ- här om han sätter mig på ett överpar. Han är inte den typen som säger "jag ser ditt fyrbet till 44, men jag har ju ett par med figurer på/ess-kung - all in!".

 

Fyrbeten till 44 säger ju egentligen att "jag vill att du ska syna och på floppen smäller det, vad du än har". Han har ju inte odds (inte implicita heller) att syna med nånting, så om han synar den, gör han ju alltid ett misstag.

 

Så frågan blir ju då hur ofta man får ställ av en sämre hand om man fyrbetar pre och hur ofta man får klonk av en sämre hand om man kör stop-and-go-linjen. Ni har rätt, om man väljer en trolig range och sannolikhet för varje linje, måste man kunna uppskatta EV på dom och se vilken som är bäst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag röstar för 4-beten 90/10 i procent. Tror inte det är så nödvändigt att variera sig så mycket här. Man får tillräckligt ofta en ai från KK eller syn av AK-QQ (vilket som sagt är fel.) Sedan ser jag ofta QQ-KK gå med hela vägen utan överkort från floppen och hem. Till och med JJ gör det ibland på låga brädor.

Det är så sällan någon öppnar för en 4-bet att jag tror det är ev- att slösa bort för många såna lägen med en syn.

Angående hans 3-betsrange och din 4-bets kan man nästan bortse från hur det varit tidigare och tänka: AA måste ju så klart ingå i din fyrbetsrange och då får du börja i den ändan.

Det är för få som har den readen.

Är det så att du bara gör det med AA får du väl bygga ut rangen något. Men du sa att du är aggressivare än medelspelaren på nivån så det talar för 4-beten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...