Gå till innehåll

Bästa Film - 70/80/90-tal?


Von oben

Recommended Posts

Kul tråd. För mig är det raka rör!

 

70-tal: The Godfather

Bubblare: Gökboet

 

80-tal: The Shining

Bubblare: Full Metal Jacket

 

90-tal: Se7en

Bubblare: Nyckeln till frihet

 

2000-tal: Lord of the Rings trilogin (min all time favorit)

Bubblare: The Count of Monte Cristo (grymt bra rulle, 2:a på min all time lista)

 

Äventyr/Action gärna med inslag av hämnd är mina favoriter :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Va!? Ingen har nämnt någon film av mina tre favoritregissörer (Zhang Yimou, Emir Kusturica och Lars von Trier) än. Det får jag väl ändra på då (även om Kusturica inte fick plats):

 

1960-tal: 2001

 

1970-tal: One Flew Over the Cuckoo's Nest (Gökboet)

 

1980-tal: Fanny och Alexander

 

1990-tal: Da hong deng long gao gao gua (Den röda lyktan)

 

2000-tal: Dogville

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ah, lite filmsmak där... jag har Riget, Forbrydelsens element och Dogville på dvd av von Trier, men har bara hunnit se s1 av Riget än. Har Underground och Zigenarnas tid hemma också som jag inte hunnit se. Röda lyktan har däremot inte blivit av, tänkte se den på SVT när den gick för något år sedan, men glömde i vanlig ordning bort det. 2001 och Gökboet är också filmer jag har på dvd som jag inte sett än. :)

 

Fanny och Alexander är en underbar film, särskilt femtimmarsversionen. Den näst bästa film som gjordes på 80-talet, helt klart. Kanske borde lägga till den på min lista...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Forbrydelsens element

 

Det är den enda film av von Trier som jag inte sett. Jag har läst att den blev totalsågad av kritikerna när den kom och sedan fick von Trier ägna flera år åt att göra reklamfilmer innan han hade råd att regissera en långfilm igen. :)

 

Men på senare år har visst "filmfolk" omvärderat filmen och nu har den en helt annan status.

 

Har Underground och Zigenarnas tid hemma också som jag inte hunnit se.

 

2001 och Gökboet är också filmer jag har på dvd som jag inte sett än. :)

 

Det är bara att gratulera till de filmupplevelser som du har framför dig.

 

Vad gäller Kusturicas filmer så skulle jag rekommendera dig att se Zigernarnas tid först och Underground sedan. Eftersom Underground driver surrealismen så långt, är det annars risk att du tycker att Zigenarnas tid är lite "tam" (vilket den absolut inte är!).

 

2001... Ja, den är nästan otäck att se, framför allt under de tysta delarna av filmen. Tror att det finns en sekvens i början med drygt tio minuters kompakt tystnad -- det är helt hypnotiskt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hatar såna här listor. Det gör mig gråtfärdig att tvingas välja bort så mycket som är så bra. Särskilt 90-talet går bara inte. Skit samma, here goes. Jag helgarderar. Vem kan stoppa mig. Utom QoS.

 

40 Hets (Casablanca)

50 Det sjunde inseglet

60 The Party (Att angöra en brygga)

70 Fimpen (Gökboet)

80 37,2 Le Matin (Empire of the Sun)

90 Il Postino (Sheltering Sky) (The Usual Suspects)

00 Minority Report (En långvarig förlovning)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Visst, kanske inte den bästa rent filmiskt sett, men ändock en kolossalt genomtänkt film ;)

Tyckte det var lite tråkigt att det var så lite svenska med, så jag slängde in Yrrol.

 

Det har gjorts ett flertal grymt bra filmer under 90-talet som jag skulle kunna räkna upp, men man fick väl bara nämna en och jag kunde inte bestämma mig så det fick bli ett wild card ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...