Gå till innehåll

Hur började folket?


deXmo2008

Recommended Posts

Kan börja med att berätta om mitt nyvunna intresse poker som jag ska förvandla till ett riktigt lärorikt hobbyprojekt (till en början;-) ). Tycker verkligen om att analysrera mitt eget spel och själklart att lära sig nya saker hela tiden genom pokerlitteratur, forum osv. Har väl inte lirat mer än lite då och då med kompisar osv i något år, dock inte mer än att man lirat lite innan någon fest osv. Spelade även lite playmoney ett tag. Det är dock först på senare tid jag helt och hållet fått upp ögonen för NL Cg på internet som jag verkligen ska lära mig hade jag tänkt :D.

 

Därför vore jag tacksam om man kunde få lite feedback på lite saker jag undrar över :).

 

1. Hur började ni innan ni fick upp eran första bankrulle som klarade kraven för nivån ni spelade på? Själv har jag sagt att jag ska spela för max 400 kr i månaden på Nl10 medan jag lär mig och försöka bygga rullen där tills jag spelar stabilt och har en rulle på ca 600$. Spelar även mestadels SH. Kan det vara bra att sätta in kanske 200kr ena helgen och försöka bygga på det osv, hur det än är så lär jag ju mig hela tiden och jag har ingen lust att punga in 300$ för att "lära mig" under en helg, utan ta det succesivt med lite teoristudier varvat med praktik.

 

2. Har beställt Pokerhandboken och Theory of P som jag tänkte läsa den kommande månaden samtidigt som jag spelar som jag nämnt innan. Vad kan vara lämpligt att läsa efter dessa två böcker?

 

3. Prövar för tillfället pokertracker vilket är gratis de första 1000 händerna. Är det lika bra att betala licensen från början och analysera mitt spel med PT eller bör man vänta med det? Finns det alternativ till PT?

 

Tack på förhand

 

Mvh,

deX:-D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående böcker:

 

De böcker jag lärt mig mest av är

 

Harrington on Hold'em I, II och III - Dessa behandlar bara turneringar så det kanske inte är något för dig, men jag lärde mig otroligt mycket av dem. Den 14 mars (tror jag) släpps Harrington on Cashgames I och II, de kanske kan vara bra jag vet inte.

 

Theory of Poker - som du beställt är väldigt bra, den behöver man läsa många gånger (i alla fall jag) för att förstå koncepten och blanda det med praktik.

 

No Limit Hold'em, theory and practice - Ytterligare en utmärkt teoribok. Jag har läst den två gånger och bara greppat en liten del av allt som står. Den vet jag att jag kommer läsa många gånger till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan börja med att berätta om mitt nyvunna intresse poker som jag ska förvandla till ett riktigt lärorikt hobbyprojekt (till en början;-) ). Tycker verkligen om att analysrera mitt eget spel och själklart att lära sig nya saker hela tiden genom pokerlitteratur, forum osv. Har väl inte lirat mer än lite då och då med kompisar osv i något år, dock inte mer än att man lirat lite innan någon fest osv. Spelade även lite playmoney ett tag. Det är dock först på senare tid jag helt och hållet fått upp ögonen för NL Cg på internet som jag verkligen ska lära mig hade jag tänkt :D.

 

Därför vore jag tacksam om man kunde få lite feedback på lite saker jag undrar över :).

 

1. Hur började ni innan ni fick upp eran första bankrulle som klarade kraven för nivån ni spelade på? Själv har jag sagt att jag ska spela för max 400 kr i månaden på Nl10 medan jag lär mig och försöka bygga rullen där tills jag spelar stabilt och har en rulle på ca 600$. Spelar även mestadels SH. Kan det vara bra att sätta in kanske 200kr ena helgen och försöka bygga på det osv, hur det än är så lär jag ju mig hela tiden och jag har ingen lust att punga in 300$ för att "lära mig" under en helg, utan ta det succesivt med lite teoristudier varvat med praktik.

 

2. Har beställt Pokerhandboken och Theory of P som jag tänkte läsa den kommande månaden samtidigt som jag spelar som jag nämnt innan. Vad kan vara lämpligt att läsa efter dessa två böcker?

 

3. Prövar för tillfället pokertracker vilket är gratis de första 1000 händerna. Är det lika bra att betala licensen från början och analysera mitt spel med PT eller bör man vänta med det? Finns det alternativ till PT?

 

Tack på förhand

 

Mvh,

deX:-D

 

1. jag minns inte riktigt hur jag fick BR, men egentlgien har jag aldrig spelat med ordentliga brkrav.. har alltid liksom spelat med som bäst 30 inköp, vilket verkligen är för grunt. men jag tror nog jag spelade för högt, klonka nån turre och fick sedan råd att spela på den nivån jag redan var på. det är inget jag rekommenderar, utan testa du att göra som du skrivit ovan. satsa på 3000bb på de lägre nivåerna sen när du börjar komma upp i nl100 osv så höj bankrullekraven.

 

2. om jag minns rätt är pokerhandboken skriven av dan glimne, och isåfall AVBESTÄLL snarast, eller bränn skiten när den dimper ner i brevlådan. läs supersystem I o II för cg-tips sen läser du dan harringtons böcker om turrespel så du kan klonka vid sidan om cgandet. minns inte några andra pookerböcker jag gillat.

 

3. köp skiten direkt och sen grindar du sönder.

 

GL!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. 200 kr är ju bara drygt 3 inköp på nl10 och du får nog räkna med att gula några gånger innan bankrullen eventuellt växer till sig. Jag började i alla fall på ungefär samma sätt satte in några inköp gulade och fick sätta in igen. Tog väl tre månader ungefär innan jag började vinna detta var hösten 2005 och sen dess har jag inte satt in några mer pengar.

 

2. Vad du ska läsa beror mycket på hur mycket du kan nu. Böckerna som nämnts ovan är bra i alla fall förutom Pokerhandboken som jag inte vet riktigt för jag har inte läst den ännu.

 

En bra nybörjarbok är annars Winning Low Limit Hold'em av Lee Jones. Som namnet säger så är det egentligen en bok om limit-spel men mycket är applicerbart även på NL. Du får dock modifiera taktiken lite om du ska köra SH.

 

En lite mer avancerad bok är Proffessional No-Limit Hold'em Volume One skriven av Flynn mfl. Riktigt bra bok tycker jag och jag ska köpa volume II som är på gång snart tror jag.

 

3. Ett alternativ till PT kan vara Hold'em Manager ett nytt program som bara är i Beta-stadiet ännu men det verkar bli riktigt bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

blev tipsad om att spela poker av en polare. var rätt tveksam men tänkte jag iaf kunde ta reda på vad det handlar om. läste pokerhandboken, SS2, low limit holdem, small stakes holdem, internet texas holdem. efter det bedömde jag att poker kanske går att göra pengar på. så jag stoppade in $500 på empirepoker och började spela FL 0.5/1 på vinst och förlust. horade alla party/empire/multipoker $100-bonusar (fanns massvis på min tid). första månaden spelade jag runt 30k händer, plussade $500 på spelet och $500 i bonusar. detta var långt över vad jag behövde för att leva(jag var fattig student). :oops:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

anledningen till att folk tycker att glimne är bra är för att när man är nybörjare och läser det han säger, kan du inte säga emot, eftersom du itne vet bättre. men sen om du läser hans bok efter att du lärt dej spela poker, då inser du att han inte har något vettigt att ta med till bordet.

 

ERGO är glimne inget att lyssna på. bojkott glimne 2k8 woopwoop

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pokerhandboken av Dan Glimne är den överlägset bästa pokerboken jag har läst!!!

 

(att jag sedan bara läst en enda pokerbok är en annan femma, alltså skulle jag lika gärna kunna utnämna den till den sämsta);-)

 

I spelteoretisk synvinkel är den ganska kass men om man ska kliva in i pokervärlden ordentligt för första gången tycker jag att den är jättebra och skriven på ett underhållande sätt.

 

 

EDIT: Började med Shasta på Everest och byggde bankrulle från $0 och har redan från start haft strikta bankrullekrav, med disciplin kommer man ofta långt men sällan längst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En bra nybörjarbok är annars Winning Low Limit Hold'em av Lee Jones. Som namnet säger så är det egentligen en bok om limit-spel men mycket är applicerbart även på NL. Du får dock modifiera taktiken lite om du ska köra SH.

 

 

Strunta fullständigt i det här rådet. Som nybörjare ska du naturligtvis inte köpa en fixed limit bok och "modifiera" taktiken lite så där hemma på kammaren för att passa NL. 99% av de erfarna spelarna på det här forumet skulle inte klara av att göra det särskilt bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pokeroffice får man gratis om man spelar in en 25$ bonus på PokerStars. Det är bra för analys. I början är det perfekt att sitta på Svenska Spel, folk gillar inte pengar på 0,5/1, det var så jag byggde min BR genom att plussa ett par tusen på 0,5/1 på bara ett par dagar. Till en början så rekommenderar jag dig att spela hyffsat tight så du kommer in i spelet och ser nyanserna när man bör betta och på vad. Läs böckerna som i tråden ovan och spela förnuftigt och undvik för mycket bluffar så klarar du dig nog utan problem! Du verkar ha rätt inställning till poker så jag önskar dig bara lycka till! Kul med nytt folk!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...