Gå till innehåll

FL - Hur anpassa sitt spel till microlimit?


Tourette

Recommended Posts

Hej. Jag har lärt mig att spela poker på nivåer runt $0.25/$0.50, och därför anpassat mitt spel till hur seriösa spelare brukar vara på den nivån. Nu har jag gått back en del på sistone och vill därför testa att köra microlimit bara för att inte behöva oroa mig för så stora svängningar gentemot inköpet.

 

Hur skiljer sig microlimit ($0.05/$0.10) mot de lite högre nivåerna? Det är ju inte precis svårt att hitta folk som försöker limitbluffa med 24o med tre klädda kort på bordet. Hittills har jag vunnit runt varannan hand jag spelat, men också torskat lite mot såna som sätter lågt set på rivern, etc. Is ADHD a disability? Jag tänkte att det rätta kanske borde vara att lösa upp sig lite för att få fler chanser till att sätta nåt på floppen. Då kanske var fjärde hand skulle ge vinst, men att man ändå hade större vinst i slutändan? Det känns ganska oortodoxt, så jag frågar här först. Är händer som A5s, JTo, 55 och liknande värda att spela innan floppen?

 

Jag undrar också hur man skall spela från SB och BB? Är det exempelvis värt att syna med rags som SB om ingen bettat?

 

Jag antar att det åtminstone sitter några här som spelar, eller har spelat, microlimit och ändå vet vad de talar om, så jag skulle vara tacksam för lite råd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På den nivån lär du kunna experimentera en del utan att det kostar skjortan om du skulle göra fel.

Utmaningen består i att ha tålamod att spela ett vinnande spel, det är så lätt att få in en lösare spelstil för att det ändå "inte kostar något" att gå med. En spelstel som sen kostar om man behåller den på högre nivåer.

Sålunda:

- Med 50-70% som ser floppen kan man alltid utgå från att någon köpt på A-rag. QQ, KK etc. kan man lika gärna folda om man inte har redraws då det kommer ett A på floppen. Det här gäller också Unibets .25/.5 då det är lägsta nivån på den siten.

- SB/BB med få limpers? Prova att stjäla potten med raise preflop/bet på flop någon gång, det går antagligen inte på den här nivån, men man kanske vill ha det bekräftat.

- A5s kommer att ge en nötflushen emellanåt. Den är klart spelbar i en oraisad pott med minst 4-5 som ser floppen.

- 55 är fint också, men folda om du inte träffar floppen.

- JTo då? Tja, avstå från att spela för löst som jag först nämnde. Folda från tidig position och limpa från de 3-4 sista om nu ingen har raisat, då är det en klar fold om du respekterar raisaren förstås.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja tycker JTo går alldeles utmärkt att spela sålänge det är en ohöjd pot.

men det är issåfall tvåpar eller bättre du är ute efter, så att träffa knekten å betta sej blå ger oftast bara förlust. men eftersom JT ger stege med höga kort får du betalt av folk med höga par. eller mycke betalat av nån dom träffat trissen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja tycker JTo går alldeles utmärkt att spela sålänge det är en ohöjd pot.

Men... Från tidig pos vet man inte om MP2 sitter med KK och redan kryssat i "raise any". Så... om bordet inte är superpassivt spelar åtminstone undertecknad åtskilligt färre händer från de första 3-4 positionerna.

JTo blir lätt dominerad med många callers så det är väl som sagt stegchansen man får hoppas på. Kul om någon kunde köra pokertracker på den här. Har svårt att tro annat än att vinsten på den handen, även från sen position är rätt blygsam.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja tycker JTo går alldeles utmärkt att spela sålänge det är en ohöjd pot.

Men... Från tidig pos vet man inte om MP2 sitter med KK och redan kryssat i "raise any". Så... om bordet inte är superpassivt spelar åtminstone undertecknad åtskilligt färre händer från de första 3-4 positionerna.

JTo blir lätt dominerad med många callers så det är väl som sagt stegchansen man får hoppas på. Kul om någon kunde köra pokertracker på den här. Har svårt att tro annat än att vinsten på den handen, även från sen position är rätt blygsam.

 

Inte för att det framgår från er diskussion, men i mitt fall menade jag på bord med 6-10 callingstations där folk bara höjer om de verkligen satt något, och väldigt sällan preflop. Självklart finns möjligheten för att MP2n kan sitta med ett högt PP, men det händer inte särskilt ofta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En sak som jag har lagt märke till både på homegames och nätet är att nybörjare tror att poker går ut på att bluffa.

Samt att nybörjare är lite otåliga. Om dom har kastat tre fyra händer i rad och ser KQ i hålet blir dom helt saliga. Träffar dom inte floppen då kommer dom försöka sig på någon slags bluff. Fast än om hela bordet är med och floppen komer 5 6 7 i hjärter.

 

Och händer som 55 är enormt mycke värda. Träffar du settet på floppen och någon annan träffar esset med AQ i hålet då har du garanterat hela hans stack. Därför kan dom händerna vara värda att se mer än floppen bara oddsen inte är helt åt skogen.

 

edit. uräkta jag såg inte att det var fixedlimit bortse från det här

:oops::oops::oops:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En sak som jag har lagt märke till både på homegames och nätet är att nybörjare tror att poker går ut på att bluffa.

Samt att nybörjare är lite otåliga. Om dom har kastat tre fyra händer i rad och ser KQ i hålet blir dom helt saliga. Träffar dom inte floppen då kommer dom försöka sig på någon slags bluff. Fast än om hela bordet är med och floppen komer 5 6 7 i hjärter.

 

Även om du missade att det var FL det gällde så ligger det mycket i detta. Förvånandsvärt ofta försöker sig nybörjare på bluffar på fixed microlimitnivå (swenglish? :)) vilket känns ruskigt töntigt stundtals. Det har hänt att någon har skrikit åt en att man borde ha lagt sig när han faktiskt raisade hela tiden. Om man då pekar på att man faktiskt satt med nötkåken får man ändå kommentarer om att man är en dålig spelare som inte faller för bluffar. Helt galet. :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Hej hej !

 

Jag tror problemet om det nu är FIXED LIMIT du pratar om .

 

På så låga nivåer brukar spelet bli lite "oseriöist"

 

Det jag menar är att oavsett om du raisar preflopp, med AA så kommer du fortfarande med lätthet kunna bli utrdragen av 72 off suit.

 

För det kostar ju 'ingenting att syna'.

 

Det är nog det största problemet med microlimit fixed. Att spelarna har svårt att "lära sig" spelet på riktigt, eftersom det säkerligen är väldigt sällan du får fold av samtliga om du preraisar .

 

Nu vet ju jag inte hur stor bankroll du har osv, men jag skulle rekomendera att gå upp till 1/2 FL 6-manna bord, . där blir det en väldig skillnad på både spel/spelare/potter.

 

snittpott på ca $15 tror jag .

 

 

 

Jag själv är NL spelare. men spelar en del 5/10 FL resp 10/20 FL.

 

Det är ju en herrans skillnad på 5/10 och 10/20, både spelmässigt, och spelarmässigt.

 

MVH

 

/Perrra

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att spela på låga nivåer fixed är på ett sätt svårare än att spela på höga nivåer. Folk spelar väldigt irrationellt och blir därmed väldigt svåra att läsa. Till stor del handlar det om att man hamnar i samma situationer några gånger så man till slut lär sig hur nybörjare spelar.

Det finns nämligen ett mönster bakom deras spel även om det inte finns att läsa om i någon bok och fastän det inte är logiskt på något sätt.

 

Fast det där gäller ju såklart bara om man vill maximera sin vinst, att bara gå plus ska inte vara några problem. Skaffa en starthands tabell, betta när du har något och folda när du missar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att spela på låga nivåer fixed är på ett sätt svårare än att spela på höga nivåer. Folk spelar väldigt irrationellt och blir därmed väldigt svåra att läsa. Till stor del handlar det om att man hamnar i samma situationer några gånger så man till slut lär sig hur nybörjare spelar.

Det finns nämligen ett mönster bakom deras spel även om det inte finns att läsa om i någon bok och fastän det inte är logiskt på något sätt.

 

Fast det där gäller ju såklart bara om man vill maximera sin vinst, att bara gå plus ska inte vara några problem. Skaffa en starthands tabell, betta när du har något och folda när du missar.

 

Jag märkte det. Spelade inte mer än en dag på fixed microlimit, och det enda jag kan säga är att det spelas som playmoney. NL $0.05/$0.10 fungerade bättre, men blev snart ganska tråkigt, så nu kör jag en blandning av $0.50/$1 FL och $1/$2 FL. Det är egentligen otroligt hur många som verkar sätta in $20 på ett pokerrum för att "spela bort dem" för skojs skull. Ingen där har respekt för sina pengar, och folk ser inga problem att re-raisa med en skithand för att "den kanske träffar nåt".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag gått back en del på sistone och vill därför testa att köra microlimit bara för att inte behöva oroa mig för så stora svängningar gentemot inköpet.

 

Jag tror inte att det du ska inrikta dig på är anpassningen till en specifik typ av spel. Det du måste lära dig är grundläggande poker. Tänker då på det du skrivit i tråden http://pokerforum.nu/forum/viewtopic.php?t=8515

 

Börja basera din beslut på sannolikhet och fakta, istället för på skrock och inbillning, så kommer du vinna mer, oavsett nivå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...