Gå till innehåll

Börja spela heltid?


Kylig

Recommended Posts

Ännu en tråd om att börja med pokern som yrke...

 

Kan börja med min pokerhistoria... vet inte hur pass relevant det är, ni kanske kan hoppa över den biten.

 

Så här började det...Ända sedan jag såg poker på tv för första gången för ca 4 år sedan har jag haft ett brinnande intresse för spelet. Jag är en sån person som lätt blir intresserad av saker... och när jag blir biten av något blir jag verkligen det. Satsar i princip all ledig tid. Som liten var det LEGO, som tonåring kortspelet magic, schack och Age of Empires. Sen kom alltså pokern.

 

Jag började som sagt spela för ca.4 år sedan. Då spelade jag freerolls på nätet och lyckades vinna nån dollar som jag skottade upp till nån hundring för att sen förlora. Detta mönster upprepades 2-3 ggr innan man började fatta lite vad money management är. Efter att ha lyckats spela upp rullen genom 10manna sngs till min första tusing plockade jag ut 900 och började med cashgame som jag spelade i några månader och kom upp i ca. 1300$ och spelade 0.5/1 texas, omaha och omaha hi/lo. Efter detta stod pokern still i ett halv år pga lumpen och jag tömde min bankrulle för att spendera den på krogen under kvällspermissionerna. När jag kom ut var jag mer än guuul men efter att ha varit borta från pokern i ett halvt år var jag mer taggad än någonsin. På mindre än ett halvår lyckades jag med att från att ha vunnit 3$ i en freeroll(hade som princip att inte behöva satsa pengar i poker) grinda sngs upp till nivåer runt 100$. Detta var för ett år sedan.

 

 

Var jag befinner mig idag...

Är fortfarande en trogen 10-9SnG spelare och spelar i nuläget på 500$ nedåt. Spelar visserligen cash nusomdå men mest live för skojjs skull även om det gått riktigt hyfsat. MTTs spelar jag oxå ibland. Spelar då nån veckofinal här och där. Största framgångarna där är väl 2st 3:e platser och en 5:e plats i olika sajters 150K turrar. Kom oxå ITM på expekts pokerkryssning där många PF:are oxå var,,, säger inte vem;-) Totalt iår så har ja spelat ihop lite mer än 100K$... men pga en allt för dyr levnadsstil har jag bara ca 50K kvar... varav ca 30K i rullen o 20K att leva för.

Just nu pluggar jag på universitet första året på en 5-årig utbildning. Tyvärr så funkar mitt engagemang oxå åt motsatta hållet, är det nåt jag inte är riktit biten av så blir jag dööödligt uttråkad av det istället... i detta fall plugget. Utbildningen är ok, är helt övertygad om att detta är den utbildning som passar mig bäst. Men jag kan inte satsa på något jag inte tycker är tillräckligt intressant. Har tidigare haft en väldigt lätt skolgång och har därför inte behövt satsa någon tid alls på fritiden för att klara mig förrän nu på universitets nivå. Pga min icke-motivation, för mycket studentliv för lite plugg, poker, flickvän o.s.v. har studierna gått utför. Jag har försökt ta mig i kragen flera ggr men har nu insett att min skoltrötthet ligger för djupt inrotad(varit skoltrött ända sedan lågstadiet) för att jag ska kunna ändra på mig. Hade verkligen tänkt skaffa en universitets-utbildning innan jag körde pokern fullt ut men nu inser jag att potoddsen för att det ska hända inte är riktigt gynsamma.

 

Mina styrkor i pokern är väl att jag är en analytisk spelare som har hyfsad förståelse för matematiken och en ständig vilja att bli bättre. Tiltar väldigt sällan och ser motgångar för vad de oftast är. Mina största svagheter är väl att jag har ett uselt minne och har en tendens att spela på fyllan. Har oxå lidigt av lite övertro på den egna förmågan men det e på bättringsväg:mrgreen:

 

Dags att folda skolböckerna och gå all-in eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känner igen det där, intressebeteendet alltså.

Jag pluggar inte men annars så stämmer historian ganska bra in på mig. (en tiondel iallafall, ~10k som högsta vinst i turneringssammanhang)

Har pengar, men noll bankrollmanagement, det går i pokern om jag ger mig fan på det att inte skotta. Men när jag tar ut så är pengarna lik förbannat borta inom några dagar, i bästa fall en månad. Och det beror inte på att ja köper en ny TV eller skit.

 

Tror inte det är så bra att ge upp plugg, kunskap från skolan kan du ha nytta av senare i livet. Inte minst för att söka en del jobb så krävs betyg.

Varför pluggar du?

 

Jag har inte lärt mig så mycket annat än poker vid pokerbordet, och hur människor beter sig, det är iaf inget som random arbetsintervjuare tar som +, ifall de inte vet hur lite jag visste innan..

 

Det bästa är nog att ha sunda intressen, arbeta med pengar som bas är inte vettigt mer än just för pengarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Säger till dig som jag säger till mina barn, skolan och bra betyg är det viktigaste som finns. Du kan ju inte spela poker hela livet och pokern finns ju ändå där som hobby och lite extra pengar. Den dagen du inte spelar poker mer måste du ha något i ryggen som ger dig ett bra jobb. Tror folk ser pokern som ett lätt sätt att tjäna pengar på och då kan strunta i allt annat viktigt.

 

Tro mig när jag säger att utbildning är det viktigaste som finns.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Säger till dig som jag säger till mina barn, skolan och bra betyg är det viktigaste som finns. Du kan ju inte spela poker hela livet och pokern finns ju ändå där som hobby och lite extra pengar. Den dagen du inte spelar poker mer måste du ha något i ryggen som ger dig ett bra jobb. Tror folk ser pokern som ett lätt sätt att tjäna pengar på och då kan strunta i allt annat viktigt.

 

Tro mig när jag säger att utbildning är det viktigaste som finns.

 

Agreed.

 

Även om du nu skulle kunna spela poker hela livet (och leva på det) kan du inte utgå ifrån det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågar du på ett forum hur du skall gå till väga i ett så stort beslut så verkar du inte mogen att ta steget.

 

Så länge han inte fattar sitt beslut helt utifrån responsen han får här på forumet så säger det väl egentligen ingenting om han är mogen för det eller inte? Varför inte utnyttja ett forum som detta för att få höra hur människor med erfarenhet av heltidsspel ser på saken?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag själv skulle satsat att leva enbart på poker, så skulle jag minst vilja ha 100k$ i rulle(Om jag skulle hoppat av eventuellt jobb).

Skulle aldrig vilja spela högre än nl600, för riskabelt. Än fast rullen tillåter det.

Men jag skulle studerat klart medans jag lirade poker. Möjligtvis tagit ett/halvår ledigt från skolan för att testa på pokerlivet kanske?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anser du dig ha "råd" samt "en önskan" att testa livet som "pokerproffs" så tycker jag absolut att du skall göra det.

 

Du kan alltid återvända till studierna senare, är du väldigt skoltrött kommer du eventuellt bara att må dåligt under den tid du studerar.

 

För att vinna måste man våga, kvittar i det stora hela om du försöker spela ett år men sen inser att det inte passar dig.

 

Jag tycker att man kan likna det vid att välja en utbildning på universitet, efter en eller ett par terminer känner man om det är rätt eller fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Angående det ni säger om utbildning, så visst är det bra att ha en grund att stå på. Värre är det när man som i mitt fall från början har valt en utbildning som i efterhand visat sig vara dålig, för att inte säga helt värdelös. Mina chanser på arbetsmarknaden ser ut att vara noll och intet nuförtiden (japp, precis SÅ kul är det för mig), därför funderar jag nu på att testa mina färdigheter som pokerspelare och se hur bra det går. Kan jag överleva på det? Framtiden får utvisa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående det ni säger om utbildning, så visst är det bra att ha en grund att stå på. Värre är det när man som i mitt fall från början har valt en utbildning som i efterhand visat sig vara dålig, för att inte säga helt värdelös. Mina chanser på arbetsmarknaden ser ut att vara noll och intet nuförtiden (japp, precis SÅ kul är det för mig), därför funderar jag nu på att testa mina färdigheter som pokerspelare och se hur bra det går. Kan jag överleva på det? Framtiden får utvisa.

 

Jo, känner igen det där även det nog inte var utbildningen i sig i mitt fall , snarare att den inte passade mig, i alla fall inte arbetsmarknaden för den.

 

Är i dag jävligt glad att jag inte fullföljde o skaffade ett "riktigt" jobb.

Skulle aldrig orkat jobba "9-5" som dom flesta underbetalda losers gör i dag.

O som det inte vore nog så får man också skatta till dom mest idiotiska projekten politikerna tycker vi ska spendera pengar på.

På så vis är jag glad att det inte blev ngn knegare av mig.

 

Kan inte annat än råda alla som kan att försörja sig på poker att göra det i stället för ett vanligt jobb.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, känner igen det där även det nog inte var utbildningen i sig i mitt fall , snarare att den inte passade mig, i alla fall inte arbetsmarknaden för den.

 

Är i dag jävligt glad att jag inte fullföljde o skaffade ett "riktigt" jobb.

Skulle aldrig orkat jobba "9-5" som dom flesta underbetalda losers gör i dag.

O som det inte vore nog så får man också skatta till dom mest idiotiska projekten politikerna tycker vi ska spendera pengar på.

På så vis är jag glad att det inte blev ngn knegare av mig.

 

Kan inte annat än råda alla som kan att försörja sig på poker att göra det i stället för ett vanligt jobb.

 

Underbetalda losers? Är det så du ser på lönearbetare? Stackars gosse... tror du att du kommer leva på poker hela livet alltså? Lycka till... :roll:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Underbetalda losers? Är det så du ser på lönearbetare? Stackars gosse... tror du att du kommer leva på poker hela livet alltså? Lycka till... :roll:

 

Mmm, jag satt bredvid ett par idag på tåget...

Den ena var en ung dam i 25 års åldern och den andra en något äldre man i 35 års åldern.

De jobbade med något slags akademiskt yrke och han frågade henne vad hon skulle få för ingångslön.

Hon svarade strax under 20 000, han tyckte det lät bra och att det bara gick uppåt från det.

Hon var lite mindre nöjd och hade hoppats på att det skulle börja på en 2:a.

Sedan berättade han om ett par läkarstudenter han kände som hade fått jobb där båda fått en ingångslön på 28 000.

Sedan fortsatte diskussionen vidare om hur bra det var att man fick råd att göra mer än när man var student etc.

Där kan vi snacka om underbetalt... kan det verkligen vara sant att man inte får mer än 28 000 kronor i månaden när man jobbar som lönearbetare??? Sen är det väl skatt på det också?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Där kan vi snacka om underbetalt... kan det verkligen vara sant att man inte får mer än 28 000 kronor i månaden när man jobbar som lönearbetare??? Sen är det väl skatt på det också?

 

Lol troll, eller var du ironisk. Tror medelinkomsten i Sverige ligger på runt 28-30k i månaden, medianlönen är bra mkt lägre runt 23k. Så majoriteten av alla svenska löneslavar tjänar en bra bit under 28k.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inget emot folk som försörjer sig på poker ( det är väldigt, väldigt få som lyckas med detta i det långa loppet ) men det är ganska hemskt om man ser ner på vanliga "knegare". Kan förstås vara att man är ung och omogen...

 

Men en ung person som aldrig arbetat, utan endast spelat poker, verkar stanna lite i sin utveckling. Inte särskilt många unga pokerspelare som är allmänbildade eller visar tecken på livserfarenhet... Inget ont om DÖDARN, en mycket skicklig spelare och säkert trevlig, men när han uttalar sig om något annat än poker så låter det oftast ganska... okunnigt... :roll:

 

Och att sitta dagarna i ända och spela nätpoker, hur roligt är det efter några år? Och om man inte blir mångmiljonär så blir det klurigt att köpa hus och liknande. Jämför med att ha ett intressant jobb med arbetskamrater så är valet lätt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inget emot folk som försörjer sig på poker ( det är väldigt, väldigt få som lyckas med detta i det långa loppet ) men det är ganska hemskt om man ser ner på vanliga "knegare". Kan förstås vara att man är ung och omogen...

 

Men en ung person som aldrig arbetat, utan endast spelat poker, verkar stanna lite i sin utveckling. Inte särskilt många unga pokerspelare som är allmänbildade eller visar tecken på livserfarenhet... Inget ont om DÖDARN, en mycket skicklig spelare och säkert trevlig, men när han uttalar sig om något annat än poker så låter det oftast ganska... okunnigt... :roll:

 

Och att sitta dagarna i ända och spela nätpoker, hur roligt är det efter några år? Och om man inte blir mångmiljonär så blir det klurigt att köpa hus och liknande. Jämför med att ha ett intressant jobb med arbetskamrater så är valet lätt!

 

Angående DÖDARN så tycker jag i alla fall att han ger intrycket om att han är medveten om hur bra han har det och hela den biten, att det inte kommer att vara för evigt och så vidare. Och det tycker jag är jävligt bra. Många andra pokerproffs (som vissa i den här tråden t o m) har konstiga världsbilder.

 

Och såna som sitter och grindar mikronivå 10 timmar per dygn så avundas jag inte heller, klart de gör det bra men jag tycker inte det är nåt att sträva efter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...