Gå till innehåll

Deal vid finalbordet


vafantroru

Recommended Posts

Hej, jag lirade en turnering där första priset var 1030 dollar och andra priset 610 dollar. Jag va heads-up med 910 000 i chips och min motståndare hade 270 000. Vi beslutade att göra en deal där jag fick 940 dollar och han 700 dollar. Tänkte som så att jag inte vill riskera att han dubbla upp i ett femtio-femtio läge och sen ha lika mkt som mig i stacken.. han va inte superkass. Hursomhelst va dealen okey för min del? va bör man tänka på??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

att både 1a och 2a platts ger bra med pengar så bara att sattsa på att vinna speciellt när du har fördel om man ligger med lite chips så kan det vara värt att göra deal

 

*edit såg fel på hur mkt du gav den andre snubben, skulle göra som du eftersom du gav bort så lite pengar för att vara garranterad "1a" plats har inte räknat något på det men verkar vara en nice deal

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om vi antar att ni båda är lika bra, så ger ICM vid handen att du har en vinstchans som motsvarar din andel av markerna, dvs

 

P(win) = 910' / (910' + 270') ~ 77.1%

 

Du är redan garanterad $610. Dessutom har du 77.1% chans att vinna ytterligare $1030 - $610 = $420.

 

Ditt EV är:

 

[Garanterad summa] + P(win) * [Det du vinner utöver om du segrar] =

610 + 77.1% * 420 = $933.8.

 

Du fick $940, dvs lite mer än ditt EV om ni är jämnbördiga. Om du inte är mkt bättre än honom så är det en bra deal.

 

Jag anser även att det kan vara en bra deal om ditt EV överstger utdelningen, iom att variansminskning har ett värde i sig. Det är dock upp till var och en att avgöra hur stort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om vi antar att ni båda är lika bra, så ger ICM vid handen att du har en vinstchans som motsvarar din andel av markerna, dvs

 

P(win) = 910' / (910' + 270') ~ 77.1%

 

Du är redan garanterad $610. Dessutom har du 77.1% chans att vinna ytterligare $1030 - $610 = $420.

 

Ditt EV är:

 

[Garanterad summa] + P(win) * [Det du vinner utöver om du segrar] =

610 + 77.1% * 420 = $933.8.

 

Du fick $940, dvs lite mer än ditt EV om ni är jämnbördiga. Om du inte är mkt bättre än honom så är det en bra deal.

 

Jag anser även att det kan vara en bra deal om ditt EV överstger utdelningen, iom att variansminskning har ett värde i sig. Det är dock upp till var och en att avgöra hur stort.

 

w0rd

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är väl lite olika från sajt till sajt. På pokerstars mailar man support så kommer det en host i chatten o styr upp allt. På party får man klicka i en ruta att man vill deala, och om alla gör det öppnas en ruta där man får styra upp dealen själva. Vissa sajter går det inte att göra en "korrekt" deal, utan man får lita på varandra. Det sistnämnda skulle jag aldrig göra själv..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur löser man en sådan deal ?

Hur vet man att den andra spelaren inte drar med vinnsten och skiter i dealen ?

 

Undrar jag också. Finns det någon regel som gör att pokersidan kan gå in och ta pengarna om man gjort en deal i chatten och ena parten inte håller den?

 

Det står ju inte på vilken sajt eller vilket nätverk han spelade men på tex Stars kan man be supporten komma in i chatten och dom löser allt perfekt åt en.

På Party kan man göra egna deals.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är väl lite olika från sajt till sajt. På pokerstars mailar man support så kommer det en host i chatten o styr upp allt. På party får man klicka i en ruta att man vill deala, och om alla gör det öppnas en ruta där man får styra upp dealen själva. Vissa sajter går det inte att göra en "korrekt" deal, utan man får lita på varandra. Det sistnämnda skulle jag aldrig göra själv..

PÅ party kom det dessutom upp en ruta med dealförslag som man kunde acceptera rakt av. Alla gjorde detta när vi var 4 kvar i $300K garantin för några månader sedan, jag cashade $32K.

 

Vore intressant att veta vilken formel de hade använt, "Mathematics of Poker" tar upp några stycken, vilken som är rättvisast är inte uppenbart om jag minns rätt. Jag var i alla fall tillräckligt trött och penganervös för att inte skåda given häst i munnen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Äh fasen Torax... Handlar ju inte om så höga belopp när SvS kör sin femhundring på kvällen!! Oroa dig inte. ;-)

Btw - ha det bra på jobbet... Vi hörs.

 

 

 

Well på mina nivåer är det kanppas tal om någon deal :)

 

Men intreserad av hur det funkar fall man skulle klonka något större final bord i framtiden.

 

Haré gött

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att göra dealen markermässigt är bara ett sätt. Ofta gör man e sån fördelning o sen utgår vidare dealende från det. Spelare som anser sig ha edge vill oftast ha mer än sin markermässiga del. Blir ofta rätt roliga diskussioner vid deals.

 

På stars pausas inte turneringen förrän hosten kommit i chatten o gjort det manuellt. Det kan ta allt mellan några minuter och över en halvtimme(extremfall) innan en host dyker upp efter man har mailat support. Standard är att alla sitter ut i väntan på hosten. Efter dealen måste turneringen ändå spelas klart efter som TLB poängen skall fördelas.

 

Att dealen måste lämna kvar en slant på bordet till vinnaren är bara i söndagsmillen, WCOOP och andra stora specialevent.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att göra dealen markermässigt är bara ett sätt. Ofta gör man e sån fördelning o sen utgår vidare dealende från det. Spelare som anser sig ha edge vill oftast ha mer än sin markermässiga del. Blir ofta rätt roliga diskussioner vid deals.

 

På stars pausas inte turneringen förrän hosten kommit i chatten o gjort det manuellt. Det kan ta allt mellan några minuter och över en halvtimme(extremfall) innan en host dyker upp efter man har mailat support. Standard är att alla sitter ut i väntan på hosten. Efter dealen måste turneringen ändå spelas klart efter som TLB poängen skall fördelas.

 

Att dealen måste lämna kvar en slant på bordet till vinnaren är bara i söndagsmillen, WCOOP och andra stora specialevent.

 

Har ju hänt att man varit lite sugen på att göra en deal ibland på PS..Vad skriver man i mailet till support?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PÅ party kom det dessutom upp en ruta med dealförslag som man kunde acceptera rakt av. Alla gjorde detta när vi var 4 kvar i $300K garantin för några månader sedan, jag cashade $32K.

 

Vore intressant att veta vilken formel de hade använt, "Mathematics of Poker" tar upp några stycken, vilken som är rättvisast är inte uppenbart om jag minns rätt. Jag var i alla fall tillräckligt trött och penganervös för att inte skåda given häst i munnen.

 

På Stars finns det ju en "mall" som räknas ut med ICM.

På dom andra sajterna får man räkna själv =)

Markermässigt.

 

På party slutade spelet efter dealen.

 

På Stars Sunday Million har jag för mig att dealen måste lämna en viss summa till vinnaren så man måste fortsätta spela för att se vem som får extrasumman men det vet Rebonius bättre än jag:-D

Du har ju helt rätt :D

 

Att göra dealen markermässigt är bara ett sätt. Ofta gör man e sån fördelning o sen utgår vidare dealende från det. Spelare som anser sig ha edge vill oftast ha mer än sin markermässiga del. Blir ofta rätt roliga diskussioner vid deals.

 

På stars pausas inte turneringen förrän hosten kommit i chatten o gjort det manuellt. Det kan ta allt mellan några minuter och över en halvtimme(extremfall) innan en host dyker upp efter man har mailat support. Standard är att alla sitter ut i väntan på hosten. Efter dealen måste turneringen ändå spelas klart efter som TLB poängen skall fördelas.

 

Att dealen måste lämna kvar en slant på bordet till vinnaren är bara i söndagsmillen, WCOOP och andra stora specialevent.

 

I de stora turneringarna på Stars är det ju nästan alltid en host så fort man kommer till finalbordet eftersom deals är så vanliga.

Där slipper man vara sitting out i väntan på Host.

När jag spelade den tidiga $100fo en söndag tidigare i år på Stars och hade kommit till HU ville vi göra deal och min motstånadare skickade ett Urgent mail till supporten.

Efter typ 15 min kom en host in i chatten och allt fungerade perfekt. Under tiden var vi båda sitting out.

Andra events där pengar måste lämnas till ettan är tex Sunday Warm Up och $5200 freeze.

Jag tycker att det är bra att man måste lämna lite pengar till ettan :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...