Gå till innehåll

Vilka böcker ska Cyntax läsa?


Cyntax

Recommended Posts

Inspirerad av denna tråd...

 

Snubben jag hyr lägenheten av hade en liten bokhylla med diverse böcker. För en vecka sedan drog han till Canada och återkommer om 5 månader. Det gick bra att låna/läsa böckerna som fanns i hyllan. Men om jag samtidigt ska göra klart universitetet så har jag inte en sportslig chans att hinna läsa allt som fanns i hyllan... men några ska jag hinna med.

 

Först var jag tvungen göra en snabbgallring, plockade ut 1/4 av alla böcker, de som verkade mest intressanta.

 

Listan i bokstavsordning:

Alkemisten - Paulo Coelho

Att tänka om (Från färdiga föreställningar till nya perspektiv) - Anders Engquist

boo.com och it-bubblan som sprack - Gunnar Lindstedt

De laglösa (Kriminologiska studier) - Kaj Håkansson

De 10 dummaste misstagen klyftiga personer gör & hur man undviker dem - Arthur Freeman

Dianetik (Hur tanken påverkar kroppen) - L. Ron Hubbard

Djävulen och fröken Prym - Paulo Coelho

Drogernas Historia - David T. Courtwright

Fixa Snacket - Nicolas Jacquemont

Företagsekonomi (Från begrepp till beslut) - Nancy Holmström

Förstånd och Missförstånd (Samtalsmetodik för arbetslivet) - Anders Engquist

Handbok i konsten att vara social - Nicolas Jacquemont

Human Resource Management - Anders Lindmark & Thomas Önnevik

Kompetensbaserad rekrytering, intervjuteknik och testning - Malin Lindelöv Danielsson

Konsten att läsa tankar - Henrik Fexeus

Korkade Vita Män - Michael Moore (läst) 1/5

Livet för nybörjare - Slawomir Mrozek

Makt, lögner och motstånd - Noam Chomsky

Manipulering pågår (Avslöjande erfarenheter från tidigare sektmedlemmar) - Livets Ord, Scientologerna, Guds Barn, Moon-Rörelsen, Kristi Församling, Jehovas Vittnen & Hare Krishna

Mental träning - Stephen D. Eiffert

Prat, skratt, skvaller och gräl och annat vi gör när vi samtalar - Viveka Adelswärd

Problemlösning enligt Puh - Roger E. Allen & Stephen D. Allen

Relationsanpassad Kommunikation - Mikael Ohlsson

Retorik idag - Göran Hägg

Snabba Cash - Jens Lapidus (läst) 4/5

Svensk Maffia - Lasse Wierup & Matti Larsson (läst) 3/5

Terror och Tystnad (Sovjetregimens krig mot den egna befolkningen) - Klas-Göran Karlsson

The Dirt - Mötley Crüe - Neil Strauss

Tillsammans (Praktiska övn. i social kompetens)-Sue Hutchings, Jayne Comins & J.O.

Uppslagsbok för Talare - Staffan Henriksson

Utvecklingssamtal och andra samtal som ledningsinstrument - Greger Jönsson

Vår Ekonomi - Klas Eklund

 

Tre veckor har gått och jag har läst:

Snabba Cash - Jens Lapidus --> 4/5

Svensk Maffia - Lasse Wierup & Matti Larsson --> 3/5

Korkade Vita Män - Michael Moore --> 1/5

 

På tur står:

Konsten att läsa tankar - Henrik Fexeus

The Dirt - Mötley Crüe - Neil Strauss

 

.... men vad ska jag läsa efter det? Vilka 3-5 böcker skulle ni läsa?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alkemisten är en mysig filosofisk bok som får en att bli glad. En klassiker som rekommenderas. Boo.com läste jag 2004 och tyckte den var underhållande. En rolig och intressant historia som handlar om ett av världens mest hypade bolag under IT-yran. Kul bok som ger en bra insikt om hur livet var under de åren. Synd att jag var för liten för att göra affärer när folk kastade riskkapital runt omkring sig :)

Retorik idag av Göran Hägg rekommenderas också, gillar hans böcker och föreläsningar.

 

Många intressanta böcker i hans hylla faktiskt, ska skriva ned några som jag skall läsa.

 

Själv beställde jag dessa böcker idag från Adlibris:

 

RHINEHART, LUKE:TÄRNINGSSPELAREN

 

KORANEN

 

ALLEN, DAVID:FÅ DET GJORT! : SVART BÄLTE

 

GAARDER, JOSTEIN:SOFIES VÄRLD (Redan läst men vill läsa igen)

 

NORBERG, JOHAN:TILL VÄRLDSKAPITALISMENS FÖRSVAR

 

HEMINGWAY, ERNEST: DEN GAMLE OCH HAVET

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läs Chomsky. Sen skulle jag läsa Hubbard också, bara för att se hur borta han egentligen är.
Så blir det.
Läs nån pokerbok, så kanske du kan lära dig spelet, imo!

 

NLHEM för nybörjare kanske?

Nej inte sånt trams. Men du verkar ha bra koll på pokerböcker för nybörjare.
Om Dianetik platsar efter en utgallring vill jag helst inte se hur den ursprungliga bokhyllan såg ut.
Det var en snabbgallring och inte en utgallring!

 

Då jag inte vet hur Dianetik är eller resten av de ratade så har jag inte en susning. Om jag hade en susning skulle jag väl inte fråga heller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså, jag vet inte alls hur Dianetik är heller, men den är skriven av Hubbard :)

 

Just därför. Om man ändå lyckas lura nån miljon människor så måste den ju på något sett verka vettig. I annat fall kan man väl småle njuggt åt att tesen att de flesta människor är idioter ännu en gång besannats, eftersom de gått på dyngan.

 

@edit: Chomsky skriver rätt tråkigt egentligen, men bra. Om du förstår. Läsvärt men tungrott.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alkemisten - Paulo Coelho är som sagt läsvärd, men ca 120 sidor tunn med stor textstorlek. Den hinner du plöja på en eftermiddag. Vilket alltså talar FÖR den, eftersom den inte utesluter annat.

 

Vår ekonomi - Klas Eklund är det intressant att du har kvar, då den används som lärobok i en del ekonomikurser på universitet runt om i landet. Vill du lära dig om ekonomi så är det ju vettigt att åtminstone skumma igenom den. Finns väl en del roliga saker där. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
hittade ingen vettig tråd så lånar denna lite.

har precis börjat läsa: Illusionen om Gud av Richard Dawkins, någon som läst den och har några tankar kring den?

 

bara läst två första kapitlen och den är mkt intressant!

 

En av få av Dawkins jag inte läst, men han skriver ju generellt sett väldigt lättillgängligt och intressant, så den är nog bra den också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...