Gå till innehåll

Viktigaste Heavy-metalbandet genom tiderna?


gdaily

Recommended Posts

Ja, vilket är det viktigaste heavy-metalbandet genom tiderna egentligen?

 

Jag har lite svårt att välja mellan HKBB (*) eller the Dirty Dozen (**). Nutida hjältar i våra norska bröder "Stavanger" inte att förglömma, men jag vill nog tillbaks ändå till sent 1980-tal.

 

Tider när man inte diskuterade floppologi på tunnelbanan, sannolikhetslära med klasskamraterna eller så, utan när den stora massan var totalt outbildad i poker. Fram med en kortlek och lira lite, any two can win...

 

Vad jag vill komma till är att nuförtiden är folk - som stor grupp - alldeles för duktiga i Texas tävlingsspel för att man ska kunna hitta riktigt stort +EV där. Cashgamespel är det fortfarande fisktätt, men för de otroliga fiskarfängen som var i slutet av 8-talet (byggmästare som spelade bort hyreshus utan visntchans) finns inte längre i holdem... nu får man leta fisken i Omaha eller liknande.

 

Det finns tyvärr för många bra böcker att läsa.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(*) Hare Krishna Brass Band, Blackeberg -88-89

(**) The Dirty Dozen Brass Band, Orleans, nutid, http://www.rosebudus.com/dozen/

(***) http://www.stavanger-brassband.no/

 

heavy metal = tung mässing

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Åhh HKBB!! Hade helt glömt bort det bandet.

 

Men nu minns jag hur lycklig jag var när jag köpte "Båndaggel!" på Gamla Stans skivhandel och fick gå hem och lyssna på slagdänger som "Kannibalkrishorna" och "Massaker på Govindas".

 

Men att de härstammar från samma förort som mig hade jag ingen aning om. Av någon konstig anledning trodde jag de var från Älvsjö.... kanske för att ligisten som fick mig att inse deras storhet själv kom från Östberga. Nu gillar jag de ännu mer :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Åhh HKBB!! Hade helt glömt bort det bandet.

 

Men nu minns jag hur lycklig jag var när jag köpte "Båndaggel!" på Gamla Stans skivhandel och fick gå hem och lyssna på slagdänger som "Kannibalkrishorna" och "Massaker på Govindas".

 

Men att de härstammar från samma förort som mig hade jag ingen aning om. Av någon konstig anledning trodde jag de var från Älvsjö.... kanske för att ligisten som fick mig att inse deras storhet själv kom från Östberga. Nu gillar jag de ännu mer :)

 

Skjut Mats Hult

Fyllebult

Skjut Mats Hult

Nu!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den här tråden ger upphov till mer frågor än den besvarar. :)

 

Tråden postades i forumet "FAQ - vanliga frågor", men inte ens i "Off-topic"-forumet skulle frågorna i den här tråden vara "vanliga". ;)

 

Om jag förstått gdaily rätt så är det här en "det var bättre förr"-tråd och jag håller delvis med.

 

Det stämmer att EVt har sjunkt drastiskt i NLT-turneringar, men det finns fortfarande bra EV om man besöker de nyare klubbarna och spelar de billigare turneringarna.

 

Det stämmer att för ett par år sedan ville alla spela mörkpoker som cashgame och det var nästan omöjligt att få igång ett NLT-cashgame.

Nu är det tvärtom: alla vill spela NLT-cashgame (förutom ett par knasbollar som vill spela limit) och det är nästan omöjligt att få igång ett mörkpoker-cashgame.

 

Det stämmer att förr så kunde man sätta sig ner vid ett texasbord och halva bordet var tomtar, men förr så kunde man bara hitta ett par pokerspel i veckan.

Nu så finns det färre tomtar vid texasborden, men det är inte så få att det är olönsamt - å andra sidan så kan man numera välja mellan flera olika pokerspel varje dag.

 

Det stämmer att det finns betydligt fler och bättre pokerböcker tillgängliga nu, och de flesta större bokhandlar har åtminstånde ett par engelska pokerböcker inne på hyllorna, men det är antagligen tack vare dessa böcker som pokerforum live drar 160 pers.

 

Det finns EN punkt där jag håller med gdaily till 100%:

Vanligt folk är numera mer medvetna om att poker är ett skicklighetsspel och inte ett hasardspel.

Detta resulterar i att det är svårare att "lura" spelare att spela okända pokervarianer eftersom de inte behärskar spelen - de behärskar bara NLT och vill inte spela något annat.

Det har till och med gått så långt att de inte ens vill spela PLT.

 

För mig så är detta inte bra: jag är egentligen ingen bra pokerspelare, men jag har BREDD.

Jag behärskar 20-30 pokervarianter och brukar kunna sätta mig in i en ny pokervariant på ett par minuter.

Mao: ju konstgare spel jag lyckas "lura" mina medspelare att spela desto bättre EV har jag. ;)

 

Tiil sist så har jag ett citat från tråden Skatt på poker och laglighet i poker

Bra påpekanden måste få chans att komma in i FAQ:en, (som exempelvis anhts uppsamling om strukturering av tävling, eller tillägg till "pokertermer") . Men rena diskussioner eller specifika frågor om en sajt tas på annat ställe

Så snälla, kan vi slippa "Iron Maiden" och "Black Sabbath" i en FAQ-tråd om poker?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, nu känns det som det är dags att avslöja hemligheten.

 

Efter en middag i med mig, Nusseman och QoS så kom vi att prata om dels alltför snabba trådlåsningar (av framför allt QoS) och viket bra arbete moderatorerna gör - men vågar moderatorerna pilla på "lite mer auktoritära poster" frågade vi oss? Så vi bestämde att jag skulle skriva en riktigt off-topicpost för att se hur lång tid det tog inan den blev bortlyft.

 

Stackars QoS, efter en halvtimme var han ett nervvrak, då han fick en drös med PM från moderatorer som undrade hur hårt jag festat, men som själva inte "ville pilla".

 

Ett grymt men hjärtligt psykologiskt moderatortest med andra ord :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...