Gå till innehåll

Nya modereringsriktlinjer


Recommended Posts

  • Svars 98
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Jag är inte den typiska medlemmen i forumet, och vill av just den anledningen göra ett inlägg.

 

Det kanske är helt rätt att efterfråga mål och syften med en hårdare moderering, med utgångspunkt just i att jag (och säkert några till) inte är en typisk medlem. Dvs ska det vara ett forum för alla pokerintresserade, oavsett kön och ålder? Eller ska det vara, som någon sa, ett forum för killar 18-30, där man förväntas tåla en viss jargong?

 

Välskrivna vassa inlägg är kul, där håller jag med de flesta. Men när det utartar i rena elakheter, ser jag ingen större mening med det.

 

Men något som jag finner värre än elakheter och trolliga inlägg av den typ som redan nämnts, är hela trådan som handlar om hur man skaffar horor i Thailand. Fast de är lättare att undvika.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte börja använda rapporteringsfunktionen på allt som passar in på Devs tre första punkter. Vilken tråd jag än öppnar så ser jag väldigt många exempel på sådant som borde ge straffpoäng. Så en fråga, kommer användarna se att det är jag som anmäler? Folk kommer ju bli pissed på mig i så fall.

 

Det syns inte i de olika inläggen om det är rapporterat eller inte. Det syns inte heller om personen har blivit varnad eller ej heller om inte moderatorn gör ett tillägg i inlägget om det hela, vilket skall ske vid varje gång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://pokerforum.nu/forum/910064-post5.html

 

Allvarligt talat, börjar ni varna folk för sådana inlägg, kommer ni snart inte ha några användare kvar.

 

:lol::lol: Kan inte hålla mig. Det här forumet är underbart roligt. Tror det blir omöjligt för moderatorer att inte dela ut varningar bara för skojs skull.

Önskar jag vore en av dem. Fan vad kul jag skulle ha! ROFL :twisted::roll:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag menar, ni tänker väl inte beröva oss på sarkasmen och torra gliringar?

Jo, det är precis det de tänker göra - din egen tillfälliga ban är ju ett utmärkt exempel på den nya modereringen...

 

 

Personligen tror jag att ett trevligare forum kommer att leda till att alla seriösa och trevliga pokerskribenter som lagt ned eller inte vill skriva här får ett incentiv att komma hit när vi gallrar undan fjortisnivåerna.

Jamen för h-e... Det är ju fjortisnivåinläggen som oftast belönas med sarkastiska och småelaka svar och det är ju tydligen det ni nu vill totalförbjuda. Vilka vill ni egentligen ha härinne? Bestäm er för fan!

 

Jag gillar iofs inte en massa personangrepp men viktigare är, för att ansluta till Saint_bjorns inlägg, att man får stopp på alla wannabeteoretiker som kletar ner pf.nu med meningslösa tjafstrådar där de med dårens envishet hävdar absurda teser och för teoretiska resonemang som nog mest är hjärnspöken.

 

Detta är väl säkert en anledning till att många kompetenta postare till slut tiltar och kallar folk för muppar och tomtar. Vilket emellanåt är välbehövligt.

 

Lös problemet med folk som nonsenspostar/trollar i de viktiga teori- och analystrådarna, och personangreppen kommer att minska.

Behöver ni fler moderatorer så anlita OP. Ett lysande exempel på hur forumet borde skötas!

 

Forumet vill att vi ska vara snuttepluttiga mot nya användare så de skapar konton via PF.nu så PF tjänar pengar.

Det här kommer alla moderatorer tokdementera, speciellt de som jobbar gratis, just för de jobbar gratis. Men sanningsenligt tjänar personerna bakom sjuka summor på PF. De vill alltså ha kvar nybörjarna och de som signar via de.,

Det här vet jag och det kan de dementera bäst de vill.

 

Det daltas mycket för mycket med nybörjarna, PUNKT. Om någon gör ett tomtespel så ska inte en duktig spelare behöva förklara på 5 sidor VARFÖR och hur personen KUNDE ha gjort och sen få skit för att den inte säger det utan säger att det var dåligt spel och ge en snabb anledning till varför.

 

Självutnämnda lärare som det pratas om borde kunna varnas rakt av när de inte kan förstå att de är dåliga utan ska streta emot och vägra inse.

 

Trollare som vägrar inse samma som ovan borde bannas rakt av. Ta t.ex. Softishs troll-trådar. Varför inte ta bort trådarna och bara varna honom än spilla våran tid?

 

Inför nåt slags belöningssystem/straffsystem för bra/dåliga postare ?. typ en medalj/gubbe vid nicket och under det en text i stil med:

 

"Utmärkt strategipostare" ex hjort

"OT-Expert med humor" ex Freeman

"Bitter jävel" ex Djens

"Utmärkt teoretiker" ex gdaily

"Forumets troll" Softish.

"Språkpolis" Eury

 

 

etc

Bästa inlägget hittills i den här tråden!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har spenderat några timmar med att kolla igenom lite trådar och ser nu att moderatorerna redan har börjat med den nya stilen. Finns varningar och "gula kort" lite överallt och de flesta gäller helt oskyldiga smågliringar och lätt OT-brus. Syns ju jäkligt tydligt att det är nya användare som ska gynnas i första hand - "stammisarna" och kvalitetspostarna är inte vatten värda längre.

Fy fan!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snälla moderatorer och ansvariga: Tänk om!

 

Det finns inget som dödar forum lika effektivt som denna typ av "nonsens". Vi (användarna) är här för att vi tycker att det är givande. Vissa är här för att lära sig något, vissa är här enbart för att fördriva tid. Alla har det dock gemensamt att vi får ut något av det.

 

INGEN får ut något av att läsa "Edit: Gult kort för onödig OT". Ingen.

 

Självklart är det så att moderering behövs. Självklart måste det finnas regler för vad/hur man får skriva. Dock finns ett stort MEN här. Modereringen får inte bli av den arten att den stör användarna. En bra moderering är som en bra idrottsdomare - den märks inte.

 

En lösryckt tanke är att den bästa modereringen görs av användarna. Ett inlägg som rapporterats av användarna är något som stör och ska därför bort. Ett inlägg som INTE rapporterats stör inte och ska därför inte ändras. Jag påstår att 95 % av de ändringar som gjorts nu i dagarna gäller poster som inte rapporterats.

 

Nu är jag väldigt bra på att överdriva, men med den nivå på moderering jag sett idag så tror jag att detta forum går samma väg som andra stora forum gjort före. Rakt in i glömskan. Jag ger det ett halvår-år innan alla skrämts iväg. För det är som sagt INGEN som uppskattar denna typ av moderering. Syns den så är den dålig. Ett dåligt inlägg ska tas bort, inte markeras. Står det något som är värt en varning så ska det inte stå kvar! Det säger ju sig självt! Är det dåligt nog för att varnas så finns det ingen anledning att det finns kvar. Finns det kvar så är det således inte värt en varning. Ganska enkelt.

 

Tänk om, tänk rätt. Annars kommer nog detta forum tämligen snabbt att tömmas på användare. Det är liksom inte skoj när modereringen stampar in och stör.

 

 

Slutligen får jag totalkrupp på regel nummer ett. Varför i hela fridens namn ska det uppmuntras att skriva dålig svenska? VARFÖR? Det är alltså helt ok att skriva undermåligt och inte bry sig om att kontrolläsa, men däremot blir du avstängd om du påpekar detta. Vettigt. Borde vi inte uppmuntra användarna till att anstränga sig lite när de skriver? Vilket blir intrycket när forumet ser ut som dagis?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi har kört på linjen att ta bort inlägg som varnats, men detta har då även lett till att endast just den användaren förstått att han inte skall skriva på detta sätt. Och av det följer att det fortsätts att skriva liknande inlägg, och då även i samma tråd.

 

Självklart är det trevligare när saker och ting är rättstavat och rättskrivet med mellanslag, ihopskrivningar och radbrytning. MEN - det har även funnit trådar som mer eller mindre urartat i gramatikpolisinlägg och rättstavningssurr. Och då har vi känt oss nödgade att lägga till den punkten för att få bukt på allt detta surr som stör ännu mera än ngr stavfel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi har kört på linjen att ta bort inlägg som varnats, men detta har då även lett till att endast just den användaren förstått att han inte skall skriva på detta sätt. Och av det följer att det fortsätts att skriva liknande inlägg, och då även i samma tråd.

 

Självklart är det trevligare när saker och ting är rättstavat och rättskrivet med mellanslag, ihopskrivningar och radbrytning. MEN - det har även funnit trådar som mer eller mindre urartat i gramatikpolisinlägg och rättstavningssurr. Och då har vi känt oss nödgade att lägga till den punkten för att få bukt på allt detta surr som stör ännu mera än ngr stavfel.

 

 

Håller helt med om att varningar och liknande måste synas så att man kan se var gränsen går. Vet inte en idrottsutövare var gränsen går kommer denna testa sig fram och då måste domaren synliggöra sig för att markera var denna gräns är.

 

Får man en språkpolisvarning om man replikerar "Om du bemödar dig med att skriva bättre kanske jag kan tänka mig att svara" Om man ser en nystartad tråd med ett ämne som verkar intressant men där språket i en post är så brutalt misshandlat att det nästan svider i ögonen att försöka läsa det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En lösryckt tanke är att den bästa modereringen görs av användarna. Ett inlägg som rapporterats av användarna är något som stör och ska därför bort. Ett inlägg som INTE rapporterats stör inte och ska därför inte ändras.

 

Tycker det där låter hur vettigt som helst. Kanske behövs inte ens rapportering om skribenter bara får lite vettig feedback. Precis som man lär sig bättre poker med vettig feedback kan väl de flesta också inse när de trollar för mycket, eller när påhoppen blir för starka. Det gäller bara att aktade forumiter vågar skriva sanningar och ge feedback även i sådana fall. Tycker det finns för många fegisar.

 

Typ:

Herregud.. Tänk om vår älskade och semi-duktiga gelé-klump inte karar av lite kritik? Han kanske lämnar forumet? Oj, vad ska vi då ta oss till? ojojoj..Hjälp! Jämmer, gnäll och pip!

 

För GUDS skull! ALLA kan väl ta en smäll och inget emot äkta bögar, men är det möjligt med en starkare fjollstämning?

 

Yttryckt på bönders vis: Det här forumet behöver ingen fascist-styrnig. Vad som behövs för en vettig självreglering, är feedback, lite osminkade sanningar ibland. Någon aktad forumit borde t ex skriva en artikel där han grundligt beskriver skillnaden mellan en förebild och en ryggradslös feg fitta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Wow.. jag har varit borta från poker i nästan 2 år och kommer tillbaka till någonting man vill sak vara en konformativ massa.

 

Jag kan verkligen inte finna ord för vilket dåligt forum det här har blivit :(

 

Bara undermåtlig information och nazimoderering och inte ens någon av de gamla sköna stofilerna är kvar :(

 

I min liberala värld trodde jag att självreglering var helt uppenbart det bästa sättet att moderera på, men uppenbarligen vill man tillbaka till någon form av överkontrollerad äckelvison av "en idyllisk community".

 

Jag tror tyvärr att Djens har slagit huvudet på spiken.

Gamla rävar har redan hittat egna erbjudanden som de spelar via, så pokerforums affe-deals ger de inget cash, så nu blir det till att hitta nytt folk för att fylla på med istället...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

text text --------

 

Får man en språkpolisvarning om man replikerar "Om du bemödar dig med att skriva bättre kanske jag kan tänka mig att svara" Om man ser en nystartad tråd med ett ämne som verkar intressant men där språket i en post är så brutalt misshandlat att det nästan svider i ögonen att försöka läsa det?

 

Nix.

"En uppmuntran till att formulera om för att få bättre svar är okej".

 

Det är inläggen av typen

lllooooooooooool - lär det stava din MUPPP
och
Din hjärna ekar nog tomt då du inte ens kan stava
som vi är ute efter i första hand.

Men även typen där folk börjar OThacka på varandra för missad punkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kommer ju lite utifrån, men det största problemet jag tycker mig se efter den relativt korta tid jag besökt och verkat på forumet är att modereringen av det sköts av användare utan egentlig kunskap om domänen.

 

Detta kan på ett mycket tydligt sätt jämföras med ett väldigt vanligt fenomen inom företagande där verksamhet x köps upp av verksamhet y (där y är inom snarlikt verkningsområde, men utan x's spjutspetskompetens) och där fusionen i sig är direkt dödlig om y väljer att utnyttja ett ägarövertag för att enligt sina principer/visioner (ofta i direkt kontrast med x's och allt som gjorde x framgångsrikt/intressant) få x att verka underställt y istället för som ett eget segment.

 

Det som sker då är förstås att de som en gång gjort x attraktivt dels har fått betalt/bevisat sig och därmed behöver EXTRA incitament för att vilja fortsätta prestera. Samtidigt kommer y att utifrån sina perspektiv som ägare att kräva underkastelse (då "finansieringen" av x alltid är relativt kortsiktig) och då x enligt david-goliat-modellen för uppköp i princip alltid är runt 10:1 eller mer så kommer x's kompetensmassa att per capita vara i snitt väldigt mycket lägre än y's (som startade av "spjutspetsar") och den typen av styrning y önskar därmed omöjliggöras.

 

Kontentan är alltså att progressiva/framåtskridande verksamheter aldrig nånsin evah kan blomma genom styrande av konservativa, bevarande "upprätthållare". Ett forum av den här typen är bara löjligt att ens försöka manövrera så. Den typen av toppstyre kommer bara att resultera i en enda sak: survival of the empty word. D.v.s finast artikulär och mest rättroget argumenterande enligt y's riktlinjer vinner - y som en gång köpte x för att nå längre har nu inte bara kvävt värdet av x, men dessutom eldat på en konflikt där vinnarna måste vara y's förvaltare eftersom motsatsen skulle vara att erkänna sig ha gjort en horribel affär - allt på bekostnad av kunderna, som med tiden, i ekot av x-y's strider, kommer att finna Z.

 

Chaos is self-depurative.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

QFT!

Det är dock viktigt att komma ihåg att även mindre kunniga måste få chansen att test sina "teorier" och sedan få kontruktiv kritik om de är fel ute. Att kalla dem för idoter lär dem inget annat än att en del inte bemödar sig att "undervisa" dem utan i stället hånar dem.

 

Med detta menar jag inte att PF är fri från de som inte utvecklas trots konstant postande i HA-trådar. Dessa är svårare att komma åt eftersom de inte inser sina begränsningar. Det är dessa personer som vi måste "hjälpa" till rätta, se bara hur många som ansträngt sig att försöka vara pedagogiska i FL-trådarna trots att OP vägrar ta till sig av goda råd.

 

Jag håller med. Det är värdefullt att tala tydligt, även om det handlar om några av dom klassiska missförstånden. Ofta ser jag en trött otålighet från duktiga spelare, som leder till att de bara skriver ett snabbt avfärdande.

 

Det kanske är en temperamentsfråga. Många duktiga spelare är unga män med ett överskott av energi, och med läggning för den slags snabba beslut som behövs vid ett pokerbord. Det vore ju synd om de inte skulle känna sig hemma, och inte kunde använda samma 'råa men hjärtlösa' ton som de använder tillsammans med sina bästa kompisar live.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller med. Det är värdefullt att tala tydligt, även om det handlar om några av dom klassiska missförstånden. Ofta ser jag en trött otålighet från duktiga spelare, som leder till att de bara skriver ett snabbt avfärdande.

 

Det kanske är en temperamentsfråga. Många duktiga spelare är unga män med ett överskott av energi, och med läggning för den slags snabba beslut som behövs vid ett pokerbord. Det vore ju synd om de inte skulle känna sig hemma, och inte kunde använda samma 'råa men hjärtlösa' ton som de använder tillsammans med sina bästa kompisar live.

 

Hur visste jag att det största trollet på PF som är bitter på folk som är bättre än honom skulle komma in med ett sånt här inlägg? Precis såna här är vad jag pratar oma tt forumet gullar med folk som är lite efter och missförstådda i samhället istället för bra spelare som kan tillföra något.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur visste jag att det största trollet på PF som är bitter på folk som är bättre än honom skulle komma in med ett sånt här inlägg? Precis såna här är vad jag pratar oma tt forumet gullar med folk som är lite efter och missförstådda i samhället istället för bra spelare som kan tillföra något.

 

Kan du förtydliga lite?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

YouJihad: Du verkar verkligen jättesmart och ditt inlägg gav mig jättemycket. Verkligen som klippt och skuret för den här tråden. Tack så hemskt mycket.

 

Oh, skrev det på fyllan inatt och tyckte själv vid genomläsning nu att det var luddigt och aningen svårt att greppa. Kul att det ändå kunde ge något till någon med en mer begränsad förmåga att förstå.

 

Blir jag ombedd ska jag snällt vidareutveckla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur visste jag att det största trollet på PF som är bitter på folk som är bättre än honom skulle komma in med ett sånt här inlägg? Precis såna här är vad jag pratar oma tt forumet gullar med folk som är lite efter och missförstådda i samhället istället för bra spelare som kan tillföra något.

 

Jag tittade lite tillbaka på de inlägg jag skrivit, och det finns knappast något underlag där för din uppfattning. Vi råkade i luven vid mitt första inlägg i grinder-tråden, och det berodde mycket riktigt på att jag inte var van vid din ton. Men nu är jag van, och tycker att dina inlägg ofta är värdefulla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tittade lite tillbaka på de inlägg jag skrivit, och det finns knappast något underlag där för din uppfattning. Vi råkade i luven vid mitt första inlägg i grinder-tråden, och det berodde mycket riktigt på att jag inte var van vid din ton. Men nu är jag van, och tycker att dina inlägg ofta är värdefulla.

 

Det senaste jag sett i dina inlägg är i stil med:

"

Vana postare som är elaka, centrerade och borde lära sig hyfs"

 

Och mtp vår historia antar jag alltid att de inläggen är riktade emot mig. Ifall de inte är det så har jag själv just varit en idiot. Men det återstår att se. Man blir sur, bitter och cynisk av att leva på poker är väl förklaringen till varför jag är sånhär.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara det inte går så lågnt att pf blir ett slags företag. Med en styrelse VD som har visioner och ideer om hur ni ska tjäna pengar.
Du tror alltså inte att detta inte redan finns?

 

Att ni får order om att "skydda" nybörjarna och banna de som är duktiga?
Världen är knappast så svartvit och dessutom vore det väl utomordentligt korkat?

 

IMO är det väl bara bra att man provar att tighta till skeppet litegranna. Tiden får väl visa om det är rätt väg att gå. Besides, inget är la satt i sten så det går ju alltid att släppa på riktlinjerna om det skulle bedömas vara rätt väg att gå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...