Gå till innehåll

SNG $55+5 turbo, ATs på bubblan som chiptvåa med 4BB


Hox

Recommended Posts

PokerStars No-Limit Hold'em Tourney, Big Blind is t400 (4 handed) Poker-Stars Converter Tool from FlopTurnRiver.com (Format: FlopTurnRiver)

 

BB (t9685)

UTG (t1401)

Button (t719)

Hero (t1695)

 

Preflop: Hero is SB with Tspade.gif, Aspade.gif.

1 fold, Button raises to t694

 

BB är regular och duktig, den som jag har flest händer på i min korta $55+5-karriär. Han lär syna push med kanske 70% av sina händer. Pushar vi denna, eller synar vi och synar sedan en eventuell push från BB? Fold finns väl inte?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Syn/syn pre, ev. fold senare beroende på vad BB skulle beta i en tom sidopot.

 

Synrange pre hos BB är i princip ointressant. Visst känns det lite kymigt om han försöker pusha ut dig, men det påverkar typ inte ditt värde.

 

Möjligheten att överleva om du förlorar handen är värdefullare.

 

De är klart BB kommer pusha ut oss om vi synar här, förutsatt att han vet vad han gör. Vi måste folda preflop för att ha kvar nån sorts FE till nästa runda. de är inte katastrof om knappen skulle dubbla här. Det blir UTG och knappen som kommer pressas hårt kommade rundor om bubblan är kvar. Klar fold preflop.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De är klart BB kommer pusha ut oss om vi synar här

Och jag hävdar att det (nästan) inte påverkar värdet om BB vill spela eller inte. Han kommer säkert pusha om han tror han har FE, men vi ska inte ge honom nån FE, vi måste riskera stacken mot SBs range och med så mycket overlay. ATs är ett monster här.

 

Jag tar förresten tillbaka vad jag antydde om eventuell fold post om man inte är vrålsäker på honom.

 

Tänk på att det är tre småstackar (varav vi har sämst position) som tävlar om att inte bubbla. Knappen måste vinna huvudpotten för att inte bubbla. Mot ATs i ett trevägsrace gör han det kanske bara 1/3 även om han är tajt. Vi överlever alltså bubblan två gånger av tre, vilket typ är max vad vi kan förvänta oss om vi foldar. Lägg sen till att vi är storfavoriter att 2.5-dubbla om vi överlever.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och jag det (nästan) inte påverkar värdet om BB vill spela. Han kommer säkert pusha om han tror han har FE, men vi ska inte ge honom nån FE, vi måste riskera stacken mot SBs range och med så mycket overlay. ATs är ett monster här.

 

Jag tar förresten tillbaka vad jag antydde om eventuell fold post om man inte är vrålsäker på honom.

 

Tänk på att det är tre småstackar (varav vi har sämst position) som tävlar om att inte bubbla. Knappen måste vinna huvudpotten för att inte bubbla. Mot ATs i ett trevägsrace gör han det kanske bara 1/3 även om han är tajt. Vi överlever alltså bubblan två gånger av tre, vilket typ är max vad vi kan förvänta oss om vi foldar. Lägg sen till att vi är storfavoriter att 2.5-dubbla om vi överlever.

 

 

Ska nog undvika att skriva några egna tankar såhär x öl senare.... Men detta verkar mest rätt av vad som är skrivet än så länge.

 

screw it! visst kan vi få en trevägshand vid push(intressant diskution vad BB ska syna med vid SB-push (imo ivf nu)...). Men knappen ska slå både en inte randomhand utöver ATs för att vi inte ska bubbla. Det är nog inte så troligt. väger man allt samman så har vi nog så hyggliga chanser, 40%, att scoopa å inte ha ett allt för pjåkigt utgångsläge att vinna hela skiten vilket ändå är vårat sekundära mål.

 

Sammanfattning: push ger riktigt bra chaser att döda bubblan och förbättrar avsevärt våra chanser att kamma hem 1a-platsen någorlunda ofta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, vik känns inte alls bra. Särskilt inte om bb känner för att lägga sig. Sånt kan ju vara roligt som spite. Hans hd ligger hur som helst efter knappens, så bubblan dör kanske runt 40% om vi viker här.

 

Jag tycker syn med intentionen att syna en push är överlägset här. Att syna har den fördelen gentemot push att lillstacken löper mycket större chans att åka ut. Det är faktiskt inte att förakta. Med lite djupare stackar så autopushar jag. Men här får jag gärna med mig bb.

 

Fel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag synar här.

Vi leder mot knappen och när BB blandar sig i leken så är det ju mycket stor chans att bubblan spricker. Preflop måste vi syna om BB trycker till.

 

Jag tar gärna en 3-vägs pott här då vi troligtvis ligger bra till att ta hem hela potten och få bättre chans till 1:a pris. Om BB lägger sig (helt osannolikt?) så slår vi oftast knappen och har vid förlust ändå en chans till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tor inte det spelar nån större roll om vi synar eller pushar här, oavsett intention. BB borde pusha/syna oavsett.

Men i händelse av att jag har fel så tror jag bara jag har fel i att BB kanske inte synar vid push från oss. Jag pushar för att isolera, och gråter inte direkt om BB synar.

Viker vi skulle jag också om jag var BB kunna vika för att exploatera lite mer :)

Vad som definitivt talar emot vik är att det blir match av det om SB vinner mot BB i de fall vi viker. Stackdjupen mellan knapp och oss är ju klart till vår fördel i situationen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...