Gå till innehåll

CSN lån, bra eller anus?


Fudge

Recommended Posts

  • Svars 85
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

För övrigt brukar det bara ta någon dag innnan de betalar ut pengarna från det att man ansökt på CSN.se .. Glöm bara inte att lämna studieförsäkran när du fått besked.

 

Är det ngt jag måste skicka efter eller får man de när man går dit typ första dagen? De har som sagt bara skrivit, du är antagen. Sen gett mig 0 info...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sjukt förmånligt lånet.. 1,5 procent i ränta.. och med dagens inflation som jag personligen uppskattar till kring 5 procent är det inget att tveka om

Vet inte var du har fått 1,5% ifrån, räntan är 2,1% och har aldrig varit lägre. Rätt nice att du har ett eget mått på inflation också :)

 

Hursomhelst bör ju op ta maxlån. Sen kan du t. ex. sätta in de pengar som inte behövs på Svea, 4,55% i ränta. 1,085% i riskfri avkastning på lånade pengar e nice även om det inte blir några jättesummor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis läst klart min civilingenjörsutbildning. Har tagit maxlån hela tiden, inklusive praktik och allt, 10-11 terminer typ. Nu får jag betala tillbaka kvartalsvis, ca 1000 kr i månaden till en början.

 

Min åsikt är; det är aldrig bra att ta lån om du kan undvika det, men under förutsättning att du ska ta lån, då är csn-lånet det absolut bästa du kan få tag på.

 

Alternativet är ju att jobba för att klara sig utan lånebiten. Då måste man väga upp värdet av mindre fritid och mindre tid för skolan. Kommer ett jobb göra att du gör sämre ifrån dig i skolan? Kommer ett jobb göra att din utbildning kommer ta längre tid än heltidsstudier? I så fall tror jag att du lika gärna kan ta ett lån, plugga fokuserat och disciplinerat, få all den trevliga fritiden man har ibland när man pluggar, klara allt inom den uppsatta tiden och sedan börja jobba snabbare. Då går du ju jämnt ut på nått sätt. I tid, och det är ju tid som är viktigt, inte pengar.

 

:P Min åsikt!

 

Tjaarå!

/Morris

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men Jesus H Christ. Är ni muppar hela bunten eller? Jag lånade inte särskilt mycket under min studietid (tack farmor och farfar för det!) men det var fanimig surt att pröjsa tillbaka till CSN när man sen började jobba. Minns inte exakt hur mycket jag hade lånat men när man kommer under en viss summa så blir amorteringen högre. MYCKET högre.

 

Förövrigt är ju det här lånet relativt känsligt för politiska beslut även om det är ovanligt att man rövknullar de som har en viss deal men konstigare saker har ju hänt.

 

Det är lite som med de nya reavinstskattreglerna efter försäljning av bostad. Folk tror att de får ett lån till 0,5% ränta men om man vänder och vrider lite på det ser man att det inte är så bra som det verkar. Likadant med CSN.

 

Ta du lån, men ta inte max bara för att du kan. Jag lovar att du kommer att ångra dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men Jesus H Christ. Är ni muppar hela bunten eller? Jag lånade inte särskilt mycket under min studietid (tack farmor och farfar för det!) men det var fanimig surt att pröjsa tillbaka till CSN när man sen började jobba. Minns inte exakt hur mycket jag hade lånat men när man kommer under en viss summa så blir amorteringen högre. MYCKET högre.

 

Förövrigt är ju det här lånet relativt känsligt för politiska beslut även om det är ovanligt att man rövknullar de som har en viss deal men konstigare saker har ju hänt.

 

Det är lite som med de nya reavinstskattreglerna efter försäljning av bostad. Folk tror att de får ett lån till 0,5% ränta men om man vänder och vrider lite på det ser man att det inte är så bra som det verkar. Likadant med CSN.

 

Ta du lån, men ta inte max bara för att du kan. Jag lovar att du kommer att ångra dig.

 

Beslut om lånevillkor kan ju ändras men har du väl fått ett lån till vissa villkor så kan ju inte riksdagen ändra på det hur som helst. pacta sund servanda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jennez verkar förvirrad i vanlig ordning.

Det finns inga mörka hemligheter med CSN, räntan är den den utges för att vara.

 

Ja, självfallet, men det finns de som har lån i både det gamla och nya systemet. Det måste väl till och med du känna till?

 

Men det är klart, är du uppväxt i en treplansvilla kan säkert någon rik släkting försörja dig med pengar till hyra och bakelser.

 

Och du tycker att de pengar jag fått av släktingar är dåligt investerade iom att jag satsade dem på en utbildning?

 

Beslut om lånevillkor kan ju ändras men har du väl fått ett lån till vissa villkor så kan ju inte riksdagen ändra på det hur som helst. pacta sund servanda.

 

Like I said: Nya system kan införas mitt under studietiden. De lånevillkor man får i dagsläget på de lån man tar ändras naturligtvis inte.

 

Jag säger inte att det är fel att ta CSN-lån, jag säger bara att det är onödigt att låna mer än man behöver bara för att man kan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag säger inte att det är fel att ta CSN-lån, jag säger bara att det är onödigt att låna mer än man behöver bara för att man kan.

 

Ja, och en aspekt som väl inte tagits upp i tråden är att antalet veckor man kan få studiemedel är begränsat. Om man t.ex. får för sig att omskola sig senare i livet kan det vara guld att ha någon eller några CSN-terminer kvar. (OBS att det inte spelar någon roll om du bara tar halvt lån eller bara bidragsdelen eller liknande, en vecka med studiemedel innebär alltid en vecka mindre med möjlighet till lån.)

 

Men givetvis är det en god idé med CSN-lån generellt sett. Bättre än att jobba vid sidan om och klara studierna halvtaskigt imho.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

God damn... so sick.. he hits the jackpot.. its poetry..

 

Känns som det kvittar fullständigt va? Men hoppas du fick en lycklig stund. Själv skulle jag vilja spotta alla paragrafryttare i ansiktet, fy fan vilka tråkiga människor!

 

Ringt idag iaf, runt 3k skulle man kunna få tydligen, alltid ngt!

Kollade schemat idag och är där en dag, alá 3timmar per vecka i 8veckor. Så kommer ju inte dra på mig några stora skulder direkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, självfallet, men det finns de som har lån i både det gamla och nya systemet. Det måste väl till och med du känna till?

 

Mjo, men jag vet inte riktigt vilka jobbiga konsekvenser det fått.

 

Och du tycker att de pengar jag fått av släktingar är dåligt investerade iom att jag satsade dem på en utbildning?

 

Nej, jag säger att din priviligerade bakgrund har väldigt lite relevans för det stora flertalet studenter och blivande studenter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, jag säger att din priviligerade bakgrund har väldigt lite relevans för det stora flertalet studenter och blivande studenter.

Det har väl relevans genom att OP i nedanstående citat påstår att han egentligen inte behöver ta ett lån då han anser sig kunna livnära sig på poker.

 

Jag förutsätter att Jennez därför tog som exempel att han inte tog lån då han kunde klara sig med andra pengar under studietiden.

Just nu går pokern segt men räknar med att kunna betala räkningar och leva ok på den under terminen, lånet är därför inget måste. Men vore skönt att inte behöva göra uttag lika ofta och bygga rulle istället under tiden och ändå få en viss slant.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har väl relevans genom att OP i nedanstående citat påstår att han egentligen inte behöver ta ett lån då han anser sig kunna livnära sig på poker.

 

Jag förutsätter att Jennez därför tog som exempel att han inte tog lån då han kunde klara sig med andra pengar under studietiden.

 

Tror jag skulle klara det utan allt för stora problem, är mest mitt otroliga slösande som är problemet! Men kan ändå se det som en investering att slippa röra rullen speciellt mycket och bygga på den under tiden istället..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men Jesus H Christ. Är ni muppar hela bunten eller? Jag lånade inte särskilt mycket under min studietid (tack farmor och farfar för det!) men det var fanimig surt att pröjsa tillbaka till CSN när man sen började jobba. Minns inte exakt hur mycket jag hade lånat men när man kommer under en viss summa så blir amorteringen högre. MYCKET högre.

 

Håller med dig till viss del. Lånen är en skuldfälla och många lånar för mkt, festar upp det (eller betalar hyra eller vad man nu använder det till) och behöver sen betala pengar till csn under en stor del av sitt liv.

 

Om man däremot använder pengarna till investeringar av div slag så finns det inga nackdelar med ett csn lån. Kan du slå 2,1% ränta (vilket man gör på vilket bankkonto som helst nu för tiden) så tjänar man pengar på att ta csn-lån.

Jag tänker ta fullt studielån, investera dem och sedan betala tillbaka pengarna direkt när utbildningen är färdig. Då finns det inga nackdelar med lånet!

Förutom den rent ekonomiska aspekten är det dessutom en trygghet att inte behöva förlita sig på pokerinkomsterna. Är det mycket plugg en period så behöver man inte spela poker och inte heller ta pengar ifrån sin bankrulle. Man har fått en liten extra buffert mha csn-lånet! Jag ser bara fördelar med csn-lån!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

man är ganska puckad om man inte tar max lån även om man inte behöver pengar och givetvis ska man inte bränna de lånade pengarna!

 

du lånar för 2.1% av csn

 

du får 4.55% ränta hos svea direkt (statliga insättningsgarantin skyddar dina pengar)

 

ex. lån på 50 000kr kostar 1050kr i ränta per år, dessa 50 000kr har du insatt på svea direkt som ger 2275kr per år, på detta tjänar du 2275-1050=1225kr (857.5kr om du inte kan kvitta det mot nått eftersom du måste skatta 30% på vinsten)

 

alltså minst 857kr i ren vinst för varje 50k man lånat.. hur kan man tacka nej till detta?

 

visst finns det en liten möjlighet att de helt plötsligt ändrar reglerna för csn och räntan blir högre eller att något annat oväntat händer, men då är det ju bara att tömma svea direkt kontot och betala av lånet..

 

fattar inte vad Jennez är orolig över

 

dessutom äter ju inflationen upp lånet

 

 

enda nackdelen måste ju va om man är en väldigt slösaktig person som inte kan hålla kvar pengarna på svea direkt utan börjar bränna dom på skit

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...