Gå till innehåll

Bostad i Uppsala


dedu

Recommended Posts

Finns lediga studentrum på Heimstaden, om du kan tänka dej bo i ett sådant.

 

Tycker i så fall du ska nappa direkt på det. Det är oerhört svårt att hitta "normala" hyrelägenheter i den här stan. Du måste ha en kötid på minst 4 år för att får en hyreslägenhet av kommunala Uppsalahem till exempel och då ligger den INTE i de roligaste områdena...

 

Ta studentrummet så har du åtminstone något när du flyttar

hit så kan du fortsätta leta när du väl är på plats.

 

Lycka till och välkommen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska du börja genast? Kolla med din nation. Om du inte har nån nation än så ring runt och fråga vilka som har bostäder och gå med i den där du kan få nåt.

 

Dessutom: hoppas du har förväntant dig låg standard om du ska börja plugga nu och inte har fixat nåt än, något annat än 17 m2 och dela toalett och dusch med andra kan bli tufft utan kontakter.

 

De bästa nationerna att försöka med först (med avseende på förmodat antal lediga bostäder) är Södermanland-Närkes, Västmanland-Dala, GästrikeHälsingland och Värmlands.

Sen finns ju alltid studentstaden och heimstaden (flogsta) som förmedlar studentrum/studentlägenheter.

Kommunala är uppsalahem (men de flesta områdena suger) och så finns det privata bostadsföretag såklart, googla.

 

Lycka till

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker i så fall du ska nappa direkt på det. Det är oerhört svårt att hitta "normala" hyrelägenheter i den här stan. Du måste ha en kötid på minst 4 år för att får en hyreslägenhet av kommunala Uppsalahem till exempel och då ligger den INTE i de roligaste områdena...
Aaawww.... nu kommer jag ihåg att jag ställde mig i Uppsalahems kö för typ 8-9 år sedan. Jag gjorde det för att ... well, jag minns inte. "Just in case" lixom. Men med så lång kötid borde man ha bra chans att hitta nå fint om man skulle ha behov va?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att du ska kolla med Stockholms nation. Julen 2006 var jag i desperat behov av en bostad. Jag ringde då och pratade med dem, och sa att jag var i behov av en bostad men att jag ännu inte gått med i nationen. De sa åt mig att fylla i deras bostadsblankett, och inom ett par dagar blev jag erbjuden ett studentrum på Studentvägen (bra läge). Nu vet jag inte hur bostadsläget är idag, dryga året senare, men jag tror nog att de har ganska gott om lediga bostäder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aaawww.... nu kommer jag ihåg att jag ställde mig i Uppsalahems kö för typ 8-9 år sedan. Jag gjorde det för att ... well, jag minns inte. "Just in case" lixom. Men med så lång kötid borde man ha bra chans att hitta nå fint om man skulle ha behov va?

 

Den kan du glömma,uppsalahem införde en typ av nätuppdatering av sin kötid för ett antal år sen och har man inte varit in och verifierat sin plats i kön en gång per år så är man körd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha, för att?

 

Nu var jag väl kanske lite väl hård. Men Smålands nation har Sveriges sämsta service. Beställer du en öl i baren tar det en vecka innan du får den. Att stället är tomt och bartendern inte har något bättre för sig spelar ingen roll. Den usla maten tänker jag inte ens gå in på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den kan du glömma,uppsalahem införde en typ av nätuppdatering av sin kötid för ett antal år sen och har man inte varit in och verifierat sin plats i kön en gång per år så är man körd.

 

Det gäller också att vara aktiv och anmäla sig till lediga lägenheter. Ibland har dom lägenheter på kort varsel, och då kan man ha tur och få den, eftersom många inte kan flytta så snabbt. Såvitt jag vet får man aldrig någon lägenhet bara genom att köa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det gäller också att vara aktiv och anmäla sig till lediga lägenheter. Ibland har dom lägenheter på kort varsel, och då kan man ha tur och få den, eftersom många inte kan flytta så snabbt. Såvitt jag vet får man aldrig någon lägenhet bara genom att köa.

 

Stämmer bra det,man måste visa intresse för att överhuvudtaget ha en chans att få lägenheten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den kan du glömma,uppsalahem införde en typ av nätuppdatering av sin kötid för ett antal år sen och har man inte varit in och verifierat sin plats i kön en gång per år så är man körd.
Surt. Skitsamma, Uppsala är ändå trist. Men märkligt att man måste ha internet för att få bostad i Uppsala?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu var jag väl kanske lite väl hård. Men Smålands nation har Sveriges sämsta service. Beställer du en öl i baren tar det en vecka innan du får den. Att stället är tomt och bartendern inte har något bättre för sig spelar ingen roll. Den usla maten tänker jag inte ens gå in på.

 

 

Haha, I second that!

 

Servicen på Smålands nation är förmodligen Sveriges sämsta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.student.se/ Har bra forum där man kan söka/annonsera efter bostäder. Min erfarenhet är att det är väldigt stor del av studentbostäderna som är uthyrda i andrahand. I min gamla korridor i Solna (9 rum) var det alltid 2 till 5 rum som var uthyrda i andrahand. Förvisso kanske det är annorlunda på mindre studieorter.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...