Gå till innehåll

Lokförarutbildningen!


bomanski

Recommended Posts

Detta har verkligen inget med poker att göra, men med tanke på bredden av människor som hänger här kanske någon kan hjälpa mig?

 

Jag har sökt till lokförarutbildningen i SJ:s regi, där man får lön under utbildningen samt anställning direkt efter. I slutet av månaden ska jag in och göra tester för att se om jag duger... är det någon som kanske har gjort dessa tester och kan beskriva ( gärna detaljerat ) vad det är som testas, och hur man kan förbereda sig?

 

Jag skulle verkligen vilja bli antagen, för det verkar vara ett grymt kul jobb och skapligt betalt. Hoppas någon kan hjälpa till! 8-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testerna är bl.a en form av simultankapacitetstester. Gå in på försvarsmaktens hemsida och gör de tester som ligger inne där nu - de är förbluffande lika till utformningen. Klarar du dig över medel där så klarar du garanterat lokförartesterna. Sedan kollas givetvis färgseende, hörsel, allmäntillstånd (diabetes o liknande) & en del andra saker.

Lycka till så kanske vi hörs telefonledes en vacker dag ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testerna är bl.a en form av simultankapacitetstester. Gå in på försvarsmaktens hemsida och gör de tester som ligger inne där nu - de är förbluffande lika till utformningen. Klarar du dig över medel där så klarar du garanterat lokförartesterna. Sedan kollas givetvis färgseende, hörsel, allmäntillstånd (diabetes o liknande) & en del andra saker.

Lycka till så kanske vi hörs telefonledes en vacker dag

 

Jag ska kolla upp försvarsmaktens sida... har gjort en del IQ-tester och brukar ligga över medel där, men vet inte om SJ:s tester kan jämföras med det...

 

Hm, telefonledes... jobbar du på SJ?

 

Tack för svaret!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På vilket sätt verkar det grymt kul? (nyfiken snarare än ifrågasättande)

 

Har själv jobbat ombord i sex år och jag lovar - de flesta tröttnar rätt snart på att vara lokförare. Långa pass, mycket tid borta från hemmet, sunkiga hotellrum och ensamheten på loket är några av nackdelarna. Fördelarna är väl kanske bl.a lönen och och ett jobb som inte riskerar att försvinna i första taget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har själv jobbat ombord i sex år och jag lovar - de flesta tröttnar rätt snart på att vara lokförare. Långa pass, mycket tid borta från hemmet, sunkiga hotellrum och ensamheten på loket är några av nackdelarna. Fördelarna är väl kanske bl.a lönen och och ett jobb som inte riskerar att försvinna i första taget.

 

Jag är en ensamvarg, älskar ensamarbete.

 

Gjorde testerna på officer.nu och fick skapliga resultat, men det var lite småklurigt! Kommer att köra lite såna tester fram till testdagen för att vänja hjärnan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är en ensamvarg, älskar ensamarbete.

 

Gjorde testerna på officer.nu och fick skapliga resultat, men det var lite småklurigt! Kommer att köra lite såna tester fram till testdagen för att vänja hjärnan.

 

Japp, kör den nån gång om dagen och leta även upp fler tester på nätet som handlar om simultanförmåga - finns en hel del engelskspråkiga om jag inte minns helt fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har själv jobbat ombord i sex år och jag lovar - de flesta tröttnar rätt snart på att vara lokförare. Långa pass, mycket tid borta från hemmet, sunkiga hotellrum och ensamheten på loket är några av nackdelarna. Fördelarna är väl kanske bl.a lönen och och ett jobb som inte riskerar att försvinna i första taget.

 

Vad tjänar du som lokförare? Vad är ingångslönen? Lönekurva?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad tjänar du som lokförare? Vad är ingångslönen? Lönekurva?

 

Som sagt - är inte lokförare utan fjtkl (som för övrigt tjänar bättre än en lokförare) men tror att "slutlön" ligger runt 26K. Till det kommer en massa tillägg så normalt sett får man ut c:a 20K netto. Inte helt fel om man inte har någon dyr utbildning i botten...

Tror OP har mer koll på lönerna...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...