Gå till innehåll

99 mot frekvent 3-betare, linje?


Recommended Posts

Jag hade inte foldat iaf, syn och check pusha många floppar skulle jag nog gjort flest gånger.

 

han har trebettat dig 3 gånger på 15 händer under dem 15 händerna har han hunnit 3-betta en annan minst en gång. Jag kan se mig 4betta här beroende på hur det känns vid bordet.

 

Du bör iaf vara en bit framför hans HD.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Synd att 4beta denna imo, då den har bra equity mot den range han 3 betar. Vi vet ej ännu hur han reagerar mot 4bet. Syn och CRAI på många floppar skulle jag gått på.

Om han fortsätter att 3beta dig mkt så måste du börja 4beta såklart. Jag gillar att 4beta skräp som du gärna slänger om han ställer in, eller stål som du vill dega in med, och spara händer som klarar sig bra postflop till att spela med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oerhört svår situation eftersom man inte vet om Fi är en galning eller en bra spelare, vilket har enormt stor betydelse. Mot galningen är det bara att försöka få in pengarna här och nu, men mot en bra spelare får man verkligen se upp, den bra spelaren kanske har 3-betat light de tidigare gångerna men han skulle inte fortsätta så utan en riktigt bra hand i det här läget.

 

Jag skulle nog föredra syn preflop och check-fold på dåliga floppar, check-raise all-in på bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade ett liknande läge på ett av borden igår.

Jag hade öppnat passet ganska aggressivt på bordet (30/25/5.5). En ny kille vid bordet börjar trebeta mig frekvent och trashtalka. Efter 68 händer hade jag honom på 50/34.

 

 

Han har väl trebetat mig 3-4 ggr på ett par varv, då följande händer:

 

Party Poker No-Limit Hold'em, $10 BB (4 handed) Party-Poker Converter Tool from FlopTurnRiver.com (Format: FlopTurnRiver)

 

saw flop|saw showdown

 

SB ($1216.44)

BB ($926.62)

UTG ($1865.88)

Hero ($2123.15)

 

Preflop: Hero is Button with 6heart.gif, 6spade.gif.

1 fold, Hero raises to $40, 1 fold, BB raises to $161, Hero calls $2083.15 (All-In), BB folds.

 

Final Pot: $2294.15

 

Results in white below:

No showdown. Hero wins $2289.15.

 

 

Handen direkt efter:

 

Party Poker No-Limit Hold'em, $10 BB (4 handed) Party-Poker Converter Tool from FlopTurnRiver.com (Format: FlopTurnRiver)

 

saw flop|saw showdown

 

Button ($1211.44)

SB ($760.62)

BB ($1865.88)

Hero ($2294.15)

 

Preflop: Hero is UTG with 7spade.gif, 7diamond.gif.

Hero raises to $40, 1 fold, SB raises to $166, 1 fold, Hero calls $2254.15 (All-In), SB calls $594.62 (All-In).

 

Flop: ($1531.24) Kspade.gif, 5heart.gif, 6diamond.gif(2 players, 2 all-in)

 

Turn: ($1531.24) Jclub.gif(2 players, 2 all-in)

 

River: ($1531.24) 6spade.gif(2 players, 2 all-in)

 

Final Pot: $1531.24

 

Results in white below:

SB has As Qs (one pair, sixes).

Hero has 7s 7d (two pair, sevens and sixes).

Outcome: Hero wins $3059.77.

 

 

Den intressanta frågan här är ju vad din motståndares range är. Har han trebetat dig så frekvent som du säger så ligger dina nior klart före hans range. Fyrbeta, pusha allin eller syn är väl tänkbara alternativ. Eftersom du är ur position och kan få svåra beslut postflop så rekommenderar jag en push. Du har troligen en hel del foldequity samt visar att han inte kan trebeta sönder dig. Om han skulle råka ha ett större överpar den här gången, tough shit, bara reloada och ta honom nästa gång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den intressanta frågan här är ju vad din motståndares range är. Har han trebetat dig så frekvent som du säger så ligger dina nior klart före hans range. Fyrbeta, pusha allin eller syn är väl tänkbara alternativ. Eftersom du är ur position och kan få svåra beslut postflop så rekommenderar jag en push. Du har troligen en hel del foldequity samt visar att han inte kan trebeta sönder dig. Om han skulle råka ha ett större överpar den här gången, tough shit, bara reloada och ta honom nästa gång.

 

Det är just detta som är skillnaden mellan en bra Fi och en dålig. Den bra spelaren ser till att ha en bra hand vid rätt tillfälle. Och det handlar inte bara om vilka händer han höjer med, utan vilka han synar med. Om det rör sig om en galen tiltad idiot som kan slänga in sina pengar med all möjlig skit, har 99 ett rätt högt värde, men mot en bra spelare, som dels förstår att hans image säger vad den gör och dessutom har en tightare syn-range, är det inte bara att tänka "han 3-betar hela tiden så 99 är klart bättre än hans range, därför pushar jag".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är just detta som är skillnaden mellan en bra spelare och en dålig. Den bra spelaren ser till att ha en bra hand vid rätt tillfälle. Och det handlar inte bara om vilka händer han höjer med, utan vilka han synar med. Om det rör sig om en galen tiltad idiot som kan slänga in sina pengar med all möjlig skit, har 99 ett rätt högt värde, men mot en bra spelare, som dels förstår att hans image säger vad den gör och dessutom har en tightare syn-range, är det inte bara att tänka "han 3-betar hela tiden så 99 är klart bättre än hans range, därför pushar jag".

 

Helt fel tänkt. Ska han sitta och blöda ut pengar och vänta menar du, wt spel. Här är rangen tillräcklig, bara att dega in.

Spelar ingen roll vilken image fi har 3-bettar frekvent räcker. Ruchar han så får han betalt annars så brukar det bli tilt av det hela är min erfarenhet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Syna och hoppas på bra flop hade jag gjort.

 

Om jag känner att jag måste göra en 4-bet så hade jag höjt till $80 och synat push,hade jag fått syn hade jag bara checkat ner den eftersom han aldrig foldar bättre händer.

 

Push är ju jättedåligt eftersom man aldrig pushar med JJ+ eller AK och man gör det aldrig som bluff heller.

 

edit: Jättedåligt är det inte att pusha men om man vill balansera sitt spel så....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är just detta som är skillnaden mellan en bra Fi och en dålig. Den bra spelaren ser till att ha en bra hand vid rätt tillfälle. Och det handlar inte bara om vilka händer han höjer med, utan vilka han synar med. Om det rör sig om en galen tiltad idiot som kan slänga in sina pengar med all möjlig skit, har 99 ett rätt högt värde, men mot en bra spelare, som dels förstår att hans image säger vad den gör och dessutom har en tightare syn-range, är det inte bara att tänka "han 3-betar hela tiden så 99 är klart bättre än hans range, därför pushar jag".

 

Håller med. Tror man skall titta på effektiva stackdjupet lite. Om man med en raise nästan blir commited för omslag, skall man nog ofta pusha allin mot en svag range. Kan man dessutom genomskåda vilka händer fi gillar, kan man skräddarsy sin push-range.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Syna och hoppas på bra flop hade jag gjort.

 

Om jag känner att jag måste göra en 4-bet så hade jag höjt till $75 och synat push,hade jag fått syn hade jag bara checkat ner den eftersom han aldrig foldar bättre händer.

 

Push är ju jättedåligt eftersom man aldrig pushar med JJ+ eller AK och man gör det aldrig som bluff heller.

 

 

Vem pushar aldrig med JJ+ eller AK?

Titta på min hand där brädan kommer K56, ponera att jag bara synar pre. Vad gör du här om Fi betar ut pott? Ger Fi credit för en kung eller bättre och ger upp (trots att du har den bästa handen), eller synar och hoppas på att du inte är slagen?

Det är ju rätt ofta som floppen kommer med överkort om man har nior. Det blir alltid tuffa beslut postflop. Även om floppen kommer med tre låga kort och Fi betar ut pott finns ju risken att Fi har ett överpar eller?

 

Stackarna i okochas fall är ~100 BB, inte så djupa. Ju djupare stackar, desto mer alternativa spel kommer i fråga. Fast i det här exemplet tycker jag push pre är överlägset.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vem pushar aldrig med JJ+ eller AK?

 

Dom flesta bra spelarna? Om man pushar med JJ+/AK måste ju pusha med bluffar och det blir ju så sjukt dyrt när man istället kan 4-betta till typ 30bb med nötter/bluffar.

 

När man gör en liten 4-bet kommer man undan billigt om man bluffar och man kan inducera 5-bet av fi om man har nötter....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dom flesta bra spelarna? Om man pushar med JJ+/AK måste ju pusha med bluffar och det blir ju så sjukt dyrt när man istället kan 4-betta till typ 30bb med nötter/bluffar.

 

När man gör en liten 4-bet kommer man undan billigt om man bluffar och man kan inducera 5-bet av fi om man har nötter....

 

 

Mot en Fi som spelar mer "normalt" så stämmer det att man inte pushar till höger och vänster utan kanske fyrbetar 2.5-3.5x hans trebet. Men givet infon om den här Fi´n så har jag inget problem med en push. Min erfarenhet är att en sån här Fi även kan fembeta allin som bluff.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt fel tänkt. Ska han sitta och blöda ut pengar och vänta menar du, wt spel. Här är rangen tillräcklig, bara att dega in.

Spelar ingen roll vilken image fi har 3-bettar frekvent räcker. Ruchar han så får han betalt annars så brukar det bli tilt av det hela är min erfarenhet.

 

Om Fi är en bra spelare har han inte längre en bred range. Han vet att han har 3-betat mycket och dessutom är den som öppnar UTG. Och nej, rangen är så klart inte tillräcklig eftersom det har stor betydelse vad Fi:s syn-range är också. En galning har dels bredare höjnings-range men också bredare syn-range, vilket påverkar ens eget spel dramatiskt.

 

"Sitta och blöda ut pengar"... Hmm, nej naturligtvis inte. Vid rätt tillfälle kan man angripa Fi, men det här läget är långt ifrån perfekt, det här är på sin höjd marginellt. Dessutom får man ha i åtanke att om Fi är en bra spelare kan man inte förvänta sig alltför stor lönsamhet från spel med honom i längden. Att känna sig nedtryckt och utnyttjad är något man måste lära sig att leva med vid borden emellanåt, de som inte lyckas med det har tiltproblem/luckor i sitt spel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dom flesta bra spelarna? Om man pushar med JJ+/AK måste ju pusha med bluffar och det blir ju så sjukt dyrt när man istället kan 4-betta till typ 30bb med nötter/bluffar.

 

När man gör en liten 4-bet kommer man undan billigt om man bluffar och man kan inducera 5-bet av fi om man har nötter....

 

Så länge man balanserar det där och har EN fyrbetslinje man alltid kör så har det mindre betydelse och framförallt ingen som helst relevans för just det här exemplet. Ska okocha fyrbeta gör han ju självklart det till den storleken han alltid gör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snälla ta inte detta på fel sätt QuantumSatis, men jag tror att du förvirrar mer än du hjälper ganska ofta. Det du säger är mestadels floskler och saker som stämmer enbart för att de gör sig själva sanna. Tror inte du har kunskapen att tillföra något i sådana här diskussioner, så det kanske vore bäst om du läser mer och skriver mindre ett tag.

 

Visserligen är det viktigt att alla får vara med och skriva här, men tror du ställer till det mycket för de som är helt rudis. Hade inte skrivit detta annars.

 

Men är säker på att du är en bra kille! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snälla ta inte detta på fel sätt QuantumSatis, men jag tror att du förvirrar mer än du hjälper ganska ofta. Det du säger är mestadels floskler och saker som stämmer enbart för att de gör sig själva sanna. Tror inte du har kunskapen att tillföra något i sådana här diskussioner, så det kanske vore bäst om du läser mer och skriver mindre ett tag.

 

Visserligen är det viktigt att alla får vara med och skriva här, men tror du ställer till det mycket för de som är helt rudis. Hade inte skrivit detta annars.

 

Men är säker på att du är en bra kille! :)

 

lol! Ok, fortsätt tro att det är självklart att 99 är en bra hand mot Fi:s range här... Jag ville bara poängtera min idé om att det rör sig om en bra hand i de fall då Fi är en bra spelare. 99 är endast en bra hand här om Fi är tiltad eller galen.

 

Jag ställer till det? Där ser man, det kanske är bättre att lyssna på breakeven-spelare och förlorare än på stora vinnare, vem vet.

 

Tack för att du är säker på att jag är en bra kille (hur du nu kan vara det).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Syn och in med pengarna på bra flopp(=j hög flopp eller triss). Att ställa preflop känns onödigt din motspelare är ju medveten om vilken image han har och ställer du preflop och han synar är du som bäst 50/50 men ligger under förhållandevis ofta.

 

Finns dock en chans att killen är toktiltad/packad men då skulle jag ändå bara syna preflop och hoppas på bra flopp, jag har inga problem med att släppa potten egentligen, lyckas han få dig att folda på floppen hoppas du att han kommer förlora tillbaka pengarna till dig senare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...