Gå till innehåll

Vecka 1: Oddsvärdering. Vad är ett bra spel?


Recommended Posts

  • Svars 83
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Hehe, nej, det är ganska korkat. :)

 

Jämför med poker - du sitter med 66 i bb och sb går all-in för 100 units. Du råkar se att han har AK. Synar du med 55 % vinstchans om 100 units är 40 % av din rulle?

 

Ja, det måste han göra. Att han sen sitter vid ett bord där inköpen är för höga för hans rulle är en annan femma.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu drar jag igång diskussionen igen eftersom jag ändå googlade mej hit. Sitter och tittar på valuebets på en sida där det finns värden från 1.01 och upp till 1.58. Hittade även en kalkylator för hur många % av rullen man ska satsa på dessa värdebets. Men jag funderar ändå över vad man ska satsa på. dom med högst värde eller dom med högst sannolikhet? ska man verkligen kasta in 40 % av rullen på en match med 52% sannolikhet?

 

Du skall satsa på dom med störst potentiellt värde, och alla ev+ spel skall spelas. Dock säger jag inte att du skall spela alla ev+ som kommer från någon valubet-sida. Ett valubet är när chansen är bättre än oddset. Hur man finner dessa är olika. En del stämmer av marknaden och andra gör en egen subjektiv bedömning. Är dessa värderingar rätt så kommer man över tiden att gå plus.

 

Det absolut enklaste sätt och förmodligen även det bästa är att alltid satsa samma summa på alla ev+ spel. Summan som skall spelas kan diskuteras, men jag skulle inte rekommendera mer än 2%/spel. Om vinstchansen är lägre eller väldigt låg så kan en rekommendation vara att sätta en mindre procentinsats på dessa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skall satsa på dom med störst potentiellt värde, och alla ev+ spel skall spelas. Dock säger jag inte att du skall spela alla ev+ som kommer från någon valubet-sida. Ett valubet är när chansen är bättre än oddset. Hur man finner dessa är olika. En del stämmer av marknaden och andra gör en egen subjektiv bedömning. Är dessa värderingar rätt så kommer man över tiden att gå plus.

 

Det absolut enklaste sätt och förmodligen även det bästa är att alltid satsa samma summa på alla ev+ spel. Summan som skall spelas kan diskuteras, men jag skulle inte rekommendera mer än 2%/spel. Om vinstchansen är lägre eller väldigt låg så kan en rekommendation vara att sätta en mindre procentinsats på dessa.

 

Du menar att dessa valuebet sidor är skit?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det vil jag inte direkt påstå. Det är väl ett hjälpverktyg som allt annat. Fast jag är inte så sugen att stryka under att det är valubet. Bokför som test och gör ett avstäm efter i alla fall 500, kanske 1000, så kan du kanske se om det är något. Oddsen på dessa är så höga så dessvärre måste det tills så många spel för att få någon rättvisa på det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det vil jag inte direkt påstå. Det är väl ett hjälpverktyg som allt annat. Fast jag är inte så sugen att stryka under att det är valubet. Bokför som test och gör ett avstäm efter i alla fall 500, kanske 1000, så kan du kanske se om det är något. Oddsen på dessa är så höga så dessvärre måste det tills så många spel för att få någon rättvisa på det.

 

Men vilka ska man då lira? Dom med bäst värde eller dom med högst % att vinna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett riktigt valuebet skall alltid spelas oavsett om det är 3, 10 eller 40 procents chans. Det enda som är intressant är det potentiella väntvärdet, alltså sannolikheten tillsammans med oddset. Låt säga att oddsen till dessa är 50, 13 och 3 gånger, då skulle väntvärderna vara 150, 130 och 120.

 

Jag har själv letat på sådana sidor och då sökte jag oftast de med hög sannolikhet och de var svårfunna.:-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...