Gå till innehåll

NLT 5$/10$ Ofta Re raisad ur potten


Recommended Posts

Jag har spelat på denna nivån i ca 4 veckor och märkt följande:

 

Jag väljer att kallsyna en bet pre flopp och vi bara är HU på flopp. Jag träffar annat par än högstaparet och synar hans continuationbet, i detta läget får jag väldigt ofta ett ytterligare bet mot mig på turn som jag måste folda till. Detta händer både när jag sitter i och ur position.

 

Jag är initiativtagaren pre flopp och höjer upp och blir kallsynad och vi bara är HU på flopp. Jag träffar högstapar m bra kicker, betar ut får syn. Betar ut på turn och blir antingen reraisad eller check raisad ur potten. Jag förstår ju att han representerar tvåpar eller bättre i denna situation och kan inte syna denna RR eller CR på turn med bara ett par. Jag har synat ner någn gång i detta läge och funnit mig slagen av triss, men så ofta kan inte folk ha bra händer som detta inträffar.

 

Om jag betar ngt för mycket på flopp närmare 90% så tas det oftare som en svag bet än när jag betar ungefär 75% av pott.

 

Jag varierar detta med att inte beta på flopp utan på turn eller river men då blir det också oftast bara det betet och sen foldar dem. I fallet då ngn synat ett continuationbet på floppen verkar man mer benägen att slåss för sina investerade pengar än annars.

 

Det jag känner är att jag inte får så stort värde ur potten då jag bara träffar ett par. Hur fasen ska jag spela för att mximera EV med par på handen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag bör kanske tillägga lite. Jag har spelat länge på NL100$ o NL200$, läst böcker, har sett videor från Cardrunners, läst forum. Jag klarar mig bra på dessa nivåer men olika nivåer har lite olika spelstiler. Jag har lättare för att läsa bättre spelare än de som spelar totalt galet, det är ett mycke bättre o roligare spel på NL1000$, man blir inte utdragen av folk som bara toksynar mm.

 

lite siffror från DonkeyTest:

 

Flopp Texture: 134

Logic: 127

Betting Patterns: 133

 

Dessa var ju dock de som jag hade bäst på.

 

 

Nedan följer en hand som dock inte spelades av mig med som visar ett perfekt exempel på spel på denna nivån.

 

Seat 5 is the button

Total number of players : 6

Seat 2: Spelare A ( $2,259 USD )

Seat 5: Jag ( $1,738.50 USD )

Seat 6: Spelare B ( $1,770.50 USD )

Seat 4: Spelare C ( $1,152.75 USD )

Seat 3: Spelare D ( $1,098 USD )

Seat 1: Spelare E ( $349.25 USD )

Spelare B posts small blind [$5 USD].

Spelare E is sitting out

Spelare D posts big blind [$10 USD].

** Dealing down cards **

Dealt to Jag [ Ad 7h ]

Spelare E has left the table.

Spelare C raises [$40 USD]

Jag folds

Spelare B folds

Spelare D raises [$130 USD]

Spelare C calls [$100 USD]

** Dealing Flop ** [ 4c, Ac, Qh ]

Spelare D bets [$199 USD]

Spelare C raises [$550 USD]

Spelare D raises [$731 USD]

Spelare C is all-In [$462.75 USD]

Spelare D is all-In [$28 USD]

** Dealing Turn ** [ 3s ]

** Dealing River ** [ Jc ]

Spelare D shows [ Ah, Jh ]two pairs, Aces and Jacks.

Spelare C shows [ 6c, 7c ]a flush, Ace high.

Spelare C wins $54.75 USD from side pot #1 with a flush, Ace high.

Spelare C wins $2,199 USD from the main pot with a flush, Ace high.

 

 

Spelade C visade stor aggressivitet generellt i sitt spel, stod alltid bakom sina höjningar och vek sig väldigt sällan. Han slutade spela lite senare och lämnade då 3 bord med mellan 3-6 inköp på vardera bord.

 

Spelare D spelade ngt lösare och vek sig ganska ofta till 3-bet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag försöker bara lära mig av tänket på dessa nivåer. Det är ju klart uppenbart mer aggresivt på dessa nivåer de fattar ju alla. Visst det är säkert så att jag inte är van vid aggresiviteten här och spelar ngt för tight i vissa lägen.

 

För att visa lite mer hur jag resonerar i handen ovan:

 

Spelare C standardbetar ut som han brukar på 40$, vanligtvis brukar det dock ligga runt 35$, fold till BB som RR också ganska standard med bara en annan i potten. BB överbetar inte sin R utan visar god styrka, AK, AQ höga PP. Jag hade själv inte RR m AJs i det läget med en höjare UG, känns som att jag oftare är slagen i det läget med AJ (kanske just därför han höjer). Spelare C synar bara i detta läge vilket oftast sorterar bort AA, kk, QQ - 66 känns fortfarande möjligt, de lägre om han tror sig träffa triss eller sätter BB på just AK, AQ. Ak har jag sett syna i dessa lägen med AQ mer sällan.

 

På floppen fortsätter Spelare D att visa väldigt god styrka, dock med händer som Ak AQ, möjligt även KK om han sätter Spelare C på ett lägre PP än QQ. Stegdrag och flushdrag finns ute. Spelare C kan inte bara syna i detta läge, om han ställer direkt så hade jag tolkat det som ett drag, han väljer att få det som att se ut som att han värdebetar och försvarar handen, han har position, outs och fold EQ mot Spelare D. Jag hade i detta läge haft svårt att fortsätta med AJ, Ak hade också känts svårt, känns som att man som bäst slår en bluff eller har samma hand. Bara syna känns fel eftersom alla pengarna kommer förmådligen ändå att åka in på turn, så fold eller All in för spelare D.

 

Det jag inte hajar är vilka händer som spelare C tror att spelare D foldar i o med den visade styrkan både före flopp och på flopp. Spelare C måste ju inse att om han blir tillbakaspelad så kommer troligtvis alla pengarna att åka in. Från pokerstove är siffrorna följande på floppen:

 

Spelare C: 38,6%

Spelare D: 61,4%

 

Kan en fold EQ verkligen väga upp detta läge i länden?

Det finns ju inte speciellt mycke implied värde här, och de är inte speciellt djupstackade heller? Hur ska man resonera?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom det visar svaghet att du bara synar pre som kommer de bomba sönder dig. Syna mindre och trebeta ibland. Spela tajt om du inte klarar av att värdera dina händer korrekt.

 

imo

 

Ps. Gå ner i nivå för 17 Edit: om du inte är snorrik, då tycker jag du ska spela högre!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom det visar svaghet att du bara synar pre som kommer de bomba sönder dig. Syna mindre och trebeta ibland. Spela tajt om du inte klarar av att värdera dina händer korrekt.

 

imo

 

Ps. Gå ner i nivå för 17 Edit: om du inte är snorrik, då tycker jag du ska spela högre!

 

Tack för ditt svar!

 

Jo jag brukar 3-beta en del med, även sqweeza en del med. På bord där det sqeezas mycke varierar jag lite med att bara syna preflopphöjaren för att senare trycka ut sqweezaren när han RR med typ A4o o liknade som är en hand det sqweezas med. mm mm.... Även 4-betar ibland med. limpa UG på aggro bord få en höjning efter av en som höjer bara för att sno från limparen UG o sen är det ytterligare en som försöker Restela efter som 3- betar. Väldigt ofta i dessa lägen foldar de till en 4-bet ty det skriker AA från UG.

 

Det är bara det att jag inte kan lära mig högre spel uan att själv spela i det själv. Ibland måste man ju ta ett skott. Vet att det är många som inte vill lära upp "fisken" utan att man måste tröska själv, men vad är då dessa forum till för?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spela tillbaka en del och håll dig ifrån vassa spelare så går det nog bra. 5-10 e inte så tungt.

 

Bra sagt. Fortfarande är table selection mycket viktigare än precis allt annat i poker. Försök spela mot enkla, dåliga motståndare. Om det då är 5/10 så låt det vara så, om det inte är det, gå ner i nivå...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Han skrev ju att han vinner på 5/10.

 

Han har spelat 6000 händer.

 

Håller med dem som tycker att du ska gå ner i nivå. Det du undrar egentligen är ju hur man spelar poker. Vem som helst som försöker vara seriös, klarar av att spela riktigt bra och riktigt dåliga händer, och det räcker på micro stakes eftersom merparten av spelarna där är så dåliga. Det är de marginella situationerna/händerna som avgör om du är pokerspelare eller inte och känner du dig så obekväm i dem, är nog inte NL1000 rätt för dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ok om ni dissar mitt spel, men skriv i så fall hur jag tänker fel eller ge mig en hint.... Jag har spelat ca 6000 händer på denna nivån och klarat mig ok, men segt.

 

2+2 är ett jättebra forum, hä är en länk till midstakes-delen:

http://forumserver.twoplustwo.com/forumdisplay.php?f=29

 

 

pokerforum är ett skitforum med en massa överlägsna tomtar som inte kan spela poker själva men älskar att dissa andra.

 

du kommer inte få någonting ut av detta stället. posta på 2+2 istället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...