Gå till innehåll

Kan stora dataskarmar vara skadliga?


goosty

Recommended Posts

Det beror lite på hur vassa kanter den har...

 

Men allvarligt talat; man bör väl undvika att överanstränga ögonen, men det gäller ju oavsett storleken på skärmen.

Allmänt rekommenderas att titta bort från skärmen (skifta fokus mao) emellanåt.

Och i regel är ljusstyrkan aldeles för hög i grundinställningarna så den kan du dra ner också, speciellt om du har mörkt i rummet.

Själv har jag på en skrivbordslampa riktad bakåt från skärmen som gör det betydligt lugnare för ögonen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror lite på hur vassa kanter den har...

 

Men allvarligt talat; man bör väl undvika att överanstränga ögonen, men det gäller ju oavsett storleken på skärmen.

Allmänt rekommenderas att titta bort från skärmen (skifta fokus mao) emellanåt.

Och i regel är ljusstyrkan aldeles för hög i grundinställningarna så den kan du dra ner också, speciellt om du har mörkt i rummet.

Själv har jag på en skrivbordslampa riktad bakåt från skärmen som gör det betydligt lugnare för ögonen.

som fan, ögonen blev helt slut av att titta på min nya skärm innan jag ställt ner de

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ett litet fultips som jag brukar använda mig av för att skona mina ögon..

 

Egenskaper för datorskärm ----> Utseende ----> Avancerat ----> Objekt: Fönster och sedan ändrar färgen där till en ljusgrå färg, på så vis så slipper man den skarpa vita bakgrunden som är speciellt jobbig för ögonen om man sitter i ett mörkt rum utan belysning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...