Gå till innehåll

Maträttstips?


Okok

Recommended Posts

Köper typ alltid exakt samma saker när jag går och handlar. De enda rätter jag någonsin lagar är spaghetti och köttfärssås, pesto-pasta med kyckling eller laxfilé och caesarsallad på påse med kyckling. Sen blir det färdigmat för hela slanten. Nästan alltid en fiskgratäng (skaldjurssås!), en indonesisk kyckling med bröd till, ofta någon form av pytt samt en pizza pollo och ett par stycken paket nudlar med kycklingsmak.

Skojar till det med en bit kött med pommes frites och bearnaisesås typ en gång per kvartal eller nåt. Kan uppenbarligen laga mat och har gjort det när livet står på spel, men det är ju så sinnessjukt tråkigt när man gör det själv.

 

Behöver tips på lite fler maträtter att blanda in i mina rutiner.

Kraven på rätterna är att de måste vara:

 

1. lättlagade - få komponenter, inga luriga redningar osv.

2. snabblagade - max 20-30 min, helst 10.

3. vara hyfsat nyttiga - ingen hälsofreak, men mår bättre så. inga gräddsåser osv.

 

Många borde vara i samma situation, så hoppas det blir en bra tråd. Uppskattar all hjälp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 114
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Chiliconcarne är ju löjligt enkelt och svårt att misslyckas med. Jag improviserar och smakar mig fram och har aldrig misslyckats.

 

Förslag på ingridienser:

 

Köttfärs (nöt), ca 400 g

Krossade tomater, 1 burk

En röd paprika

En grön paprika

En färsk chili

En köttbuljongtärning

Vitlök

Salt

Svartpeppar

Gärna lite passande örtkryddor

En eller två burkar bönor, typ kidney, svarta, vita, etc (vita i tomatsås kör jag aldrig med, tycker inte det blir lika gott). Blanda gärna olika sorter.

 

Bryn färsen innan du slår på tomatkrossen. Låt det småputtra en kvart eller så innan du slår på bönorna, låt puttra ca 10 min till.

Skitgott och enkelt, säkert nyttigt också, och inte mycket tid i köket.

 

Kom på en till väldigt enkel rätt som farsan kallar "mocka":

 

Vitkål, grovhackad

Favoritosten, tärnad

Rökt skinka, tärnad

Gräddfil eller creme fraiche

Vitlök

(rivna morötter är helt ok också)

 

Mocka ihop allt. Ät. Supergott, men man bör undvika andra människor ett par dagar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har samma problem och lovat att ändra på de nu när det är nytt år och allt!

 

Korvstroganoff är både snabbt och lätt!

Lätta saker som ris i påse, med en kycklingfilé och creme fraische sås funkar alltid.

Annars är pulvermos och köttbullar aldrig fel, med lite kryddor kan det bli riktigt gott!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

arla.se brukar ha rätt ok recept tycker jag. Kan bidra med en lättlagad rätt - fisksoppa, allt lagas i samma kastrull :-)

 

Bryn en halv skivad purjolök i en kastrull o ha i 1/2 liter fiskbuljong. Ha i en burk krossade tomater & ett paket torsk (400g). Låt det sjuda en 5 min el så, ha i 1dl matl grädde o lite dill. Till sist valfri mängd räkor o salt + peppar. Lite bröd till det och med fördel en flaska vitt om du har damsällskap :-)

 

enjoy

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Denna delikata soppa smakade jag första gången som gäst hos den isolerade indianstammen Kobakrosa i de avlägsna djungelområdena i västra Bolivia. Denna soppa brukade förr i tiden endast avnjutas av byns ledare och diverse högt skattade gäster men serveras nu för tiden varje fullmåne.

 

Till och börja med behöver du ett nyligen avhugget grishuvud. Såga av toppen på kranium och gröp ur huvudskålen. Hacka därefter innehållet i tärningstora bitar och fräs i stekpanna tillsammans med vitlök och färsk oregano. Tillsätt lite vatten och om så önskas förstärk smaken med köttbuljong. Indianerna använde findus buljong men vilken som helst duger.

Tvätta rent det urgröpda kraniumet och häll över soppan i det. För den ultimata "kungaupplevelsen" som indianerna kallade det bör denna rätt avnjutas iklädd endast ett tunt höftskynke och med veckogamla underkläder som huvudbonad. Smaklig måltid

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. skaffa riskokare. Kan inte misslyckas med riset o det både sköter sig själv o håller det varmt medans du fixar i ordning tillbehöret.

2. Färsk fisk! Hel fisk saltas o peppras o lägg i tex ett gäng dill, och citronskivor samt smör (ALDRIG margarin). Lägg in fisken i folie o in i ugnen ca 175gr 15/20 min beroende på stl. All smak koncentreras o smakar super.

2b Färsk filead fisk. Gör en buljong tex m charlottenlök/purjo, smör, o fiskfond o kryddor. Koka upp, slå av spisen o lägg i fiskfilerna som sjuds färdigt på 1-2 min.

Fisk ska inte kokas, går bara sönder o ser tråkig ut.

 

Sås till fisk.

Remouladsås. 100ggr godare än köpes

1dl cr fraiche

1/2 - 1 dl majonäs

2 msk hackad saltgurka

1 msk hackad kapris

1/2 tsk gurkmeja (mest för färgen)

svartpeppar (salt behövs inte pga kaprisen)

 

3. köttfärslimpa.

vanlig recept på köttfärs fast med större mängd vätska, fast gör av typ 2kg köttfärs.

blanda i oliver, ett par tre superhackade vitökar o 1-2 gula lökar som stekts på låg värme i ca 5 min utan att ta färg (mjuknat).

Blanda ihop allt o gör ett par limpor på smör-smord ungsplåt, stoppa sedan i stavar av västerbottensosl i limpan.

ett par ggr under tiden i ugnen så skopa upp vätskan o häll över limpan.

perfekt mat att frysa in o ta fram när fantasin tryter. 1 timmes arbete o käk till massor.

 

GL

 

ps glömde en grej.

Testa att baka eget knäckebröd. Fan vad gott jämfört m vanligt skräpbröd.

http://recept.nu/1.34649/niclas_ryhnell/knackebrod

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, chiliconcarne är ju både kalas gott och enkelt. Antingen äter man det som det är eller med tortillachips eller ris. En iskall ljus öl med lite citrustoner tilll det!

 

Jag älskar vita bönor och korv i alla dess former. Det går att göra enkla och jävligt goda grytor med korv och vita bönor. Börja med en eller ett par burkar vita bönor i tomatsås och valfri korv. Bryn korven lätt och häll på tomatsåsen. Alternativt vanliga vita bönor och krossade tomater istället Efter det så är det bara att tillsätta grönsaker efter egen smak. Jag gillar att ha i paprika, blomkål och morötter och minst ett par sorters lök. Salta & peppra och kryda efter egen smak med chili, vitlök, örter etc. Antingen äts det med ris eller så kan man helt enkelt ha i potatis i grytan så blir det matigt och gott.

 

Kött/blandfärs är en annan favorit. Går att göra galet mycket gott. Egna pannbiffar med potatiskaka till är både gott och enkelt. Blandfärs, ett ägg, finhackade oliver och lite baconskrafs och kryddning efter egen smak. Riv potatis grovt, blanda med ägg och lite riven ost. Salt peppar och kryddor efter egen smak. Gör till plättar med en tjocklek på max 1-1.5 cm och stek långsamt.

 

/#LOUDmouth#

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta fram en ugnsform. Skär lagom stora bitar av grönsaker/rotfrukter etc. som du tycker om och lägg i formen. Exempel: morötter, paprika, palsternacka, champinjoner, majs, broccoli, potatis, bönor, purjolök, gul/röd lök, squash, aubergine. Häll över lite olja, salta. Eventuell nån annan krydda. Skjuts in i ugnen! Kan ätas till vad som helst.

 

...exempelvis: Köp en fläskfile. Skär den i 1-2 cm tjocka skivor eller på annat sätt som du vill ha den. Stek tillsammans med vitlök, salta och peppra. På med en god senap och en burk créme fraiche. Klart! Ätes med fördel med grönsaksgrejen ovan och/eller ris.

 

En annan god och enkel rätt: Köp kycklingfilé. Köp en fryst påse wokgrönsaker. Skär kycklingen i bitar och stek/woka tillsammans med grönsakerna, en burk kokosmjölk, valfria kryddor/kryddblandningar (ex röd currypasta) samt andra godsaker som du gillar.

 

Jag gillar också att variera köttfärssåsen med nya oväntade ingredienser. Kanske lite majs, eller en tärnad squash, paprika eller tom. röda linser. Detsamma kan göras med t ex färdig pyttipanna.

 

Överlag blir det ju enklare ju mer man kastar i allt i samma matlagningskärl. Jag gör t ex nästan aldrig någon sallad till maten utan försöker istället ofta lägga i grönsakerna tillsammans med det andra. Standardsalladen med isbergssallad, gurka och tomat är för övrigt rätt tunn när det gäller nyttigheter, det ska vara broccoli och sånt. Förutom grönsakskompotten kan man ju göra hela rätter i ugnssäker form, t ex kassler och ananas med ris och grädde/motsvarande, bara göra i ordning kalaset och ställa in i ugnen och sen är det klart.

 

Kolla också in de färdiga såserna och smaksatta créme fraicherna som står i mejerihyllan. Väldigt enkelt sätt att göra en rätt komplett.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lol vad skrämmande lika dina matvanor var mina Okok. Kunde ha varit jag som skrev det inlägget. Har typ inga tips själv då det jag gör är exakt samma saker, lol. Men fick iaf Rutiga kokboken av morsan i julklapp som borde komma till användning. Hoppas folk kommer med fler bra tips här. Saint_Bjorns chili con carne och loudmouths korv+bönor verkar ju helt klart värt att testa iaf. :]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oerhört bra tråd!

Första tråden på länge som inte spårar ur. ;-)

 

Anyway,

 

Har ett mycket gott recept på kyckling i ugn. Jag kommer dock inte ihåg de exakta måtten, men man kan prova sig fram.

 

FreePlopps ostkyckling 1-2 portioner

Kycklingfiléer, 3-4 st. (Tag efter behov)

Matlagningsgrädde

Vitlökspulver

Parmesanost

Ris

Kall öl

 

Till detta behöver du en ugnsform. Lägg i filéerna och peppra dem med vitlökspulver, så mycket som du själv vill. Därefter häller du i matlagningsgrädden ungefär till en 1/3 av filéerna. Det brukar vara lagom.

Därefter river du permesanosten. Strö över så du täcker alla filéer och grädde. Sätt därefter in formen i ugnen på typ 200 grader eller nått. Jag brukar variera. Ha inte för varmt, för då kan osten brännas vid, och kycklingen inte bli genomstekt. Du kan eventuellt försteka kycklingen, det blir nästan bäst. Som sagt, tillagningen kan du bestämma själv efter tid och behov. Servera ris, och använd skyn i ugnsformen som sås. Avnjuts bäst med en kall 4.1% Carlsberg.

Smaklig måltid! :mrgreen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Två otroligt enkla, lättlagade och oftast uppskattade rätter på ungefär samma tema;

 

VILTSKAV MED ÄDELOST & RIS (2 port.)

 

1 förpackning älgskav eller renskav

1 Kvibille ädelost 45% (den svarta)

3 dl grädde (eller Milda lila 4%)

Ev. lite vitpeppar

Ris i önskad mängd

 

Bryn skaven på hög värme i panna, sänk värmen och häll i grädde (Milda lila) och smula ner ädelosten. Koka riset under tiden. När osten smält ner är det hela klart.

OBS: Salt behövs inte eftersom ädelosten är salt nog!

Tillagningstid c:a 30 minuter.

 

FILÉ MED ÄDELOSTSÅS OCH POTATIS I VALFRITT UTFÖRANDE

 

500gr filé av t.ex nöt eller fläsk

1 Kvibille ädelost 45% (den svarta)

3 dl grädde (eller Milda lila 4%)

Potatis

 

Helstek filén i ugn tills den har innertemp på c:a 70 grader

Häll grädden (Milda lila) i kastrull och smula ned ädelosten. Låt puttra tills osten smält.

Laga till din favvopotatis (klyft, ugnsstekt, kokt eller vad f-n du nu vill ha)

Servera med något trevligt grönt till.

 

LYCKA TILL OCH SMAKLIG SPIS!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

oj oj oj. riktigt många hets tips. de två senaste inläggen lät ju ruggigt goda, om än inte så nyttiga ..

annars var nog wagghos tips om rotfrukter m.m, uffes fisksoppa och fudges recept de som jag tror passade bäst in på mina kriterier. kommer definitivt testa ett par av recepten. lappmails fiskrecept, samt chili con carnen är nog lite överkurs för mig tills vidare!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Något som låter sjukt äckligt men som är helt sjukt gott till spagetti och köttfärssås är att hacka över skivad banan på tallriken...

 

Klockrent!

 

Och nej, alla som inte ännu testat säger: fy fan va äckligt.

Och alla som testat säger: dammit bossbaver det VAR ju gott.

 

Testa nån gång.. jag lovar, tips of the year!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Något som låter sjukt äckligt men som är helt sjukt gott till spagetti och köttfärssås är att hacka över skivad banan på tallriken...

 

Klockrent!

 

Och nej, alla som inte ännu testat säger: fy fan va äckligt.

Och alla som testat säger: dammit bossbaver det VAR ju gott.

 

Testa nån gång.. jag lovar, tips of the year!

 

 

det kommer jag nog aldrig att testa. däremot kan jag ge ett tips tillbaka.

dela ett gäng körsbärstomater och hacka/smula lite fetaost som du lägger ovanpå den färdiga rätten. DET är gott.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ugnsgratinerad pestokyckling med ris och kall örtsås

 

 

Lägg tinade kycklingfiléer i en ugnsform.

Bred ett tjockt lager pesto över

Gratinera i ugn 200 grader, 20 minuter.

(olivoljan från peston kokar underifrån och det blir en mycket god smak)

 

Samtidigt kör du igång ett basmatiris och låter det koka 20 minuter.

 

Som sås kan rekommenderas Arlas creme fraiche, franska örter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

dela ett gäng körsbärstomater och hacka/smula lite fetaost som du lägger ovanpå den färdiga rätten. DET är gott.

 

Mmm det är OCKSÅ gott. Ett annat tips för att variera köttfärssåsen är att blanda i tacosås... Mumma sa räven! :-P

 

Edit.

Sjukt bra tråd.

Kommer nog att testa ett par tre tips som postats...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

oj oj oj. riktigt många hets tips. de två senaste inläggen lät ju ruggigt goda, om än inte så nyttiga ..

annars var nog wagghos tips om rotfrukter m.m, uffes fisksoppa och fudges recept de som jag tror passade bäst in på mina kriterier. kommer definitivt testa ett par av recepten. lappmails fiskrecept, samt chili con carnen är nog lite överkurs för mig tills vidare!

 

Sen tycker jag det lättaste och bästa av alla är dagens lunch på en standard matställe ute. Några rätter att välja på, inte speciellt dyrt och man brukar stå sig i ett par timmar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Något som låter sjukt äckligt men som är helt sjukt gott till spagetti och köttfärssås är att hacka över skivad banan på tallriken...

 

Klockrent!

 

Och nej, alla som inte ännu testat säger: fy fan va äckligt.

Och alla som testat säger: dammit bossbaver det VAR ju gott.

 

Testa nån gång.. jag lovar, tips of the year!

alltså, vad är det för fel på dig egentligen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...