Gå till innehåll

Optimal HD


ANGRYKOREAMAN

Recommended Posts

Om jag vet exakt vilken HD Fi gör si eller så med hur beräknar jag vilken HD som är optimal att göra vad med.

 

T.ex Vet jag att Fi höjer top 70% från sb och viker 30%, preflop. Hur beräknar jag vilka händer jag ska höja, syna och vika för att spela optimalt?

 

optimalt tar inte hänsyn till vilken HD fi har...

 

man för att komma på den mest exploaterande lösningen mot top70% så ta alla olika HD du kan ha, sätt dem mot mot alla preflop-action som kan komma. sedan sätter du alla som slutade call med de floppar som kan komma och alla olika action du få floppen.

 

ta med dig alla händer som slutade med check eller call till alla möjliga turn och analsyera alla olika action där, alla som slutade med call eller check tar du vidare till river och analyserar alla möjliga action.

 

upprepa för river....

 

sedan så börjar du från slutändan av varje nod och beräknar värdet. sedan går du upp en nod väljer den noden som hade högst värde. så går du upp en nod igen.

 

 

har säkert något grovt tankefel i det ovan, behöver säkert justeras lite, men ungefär så bör väl lösningen se ut eller? någon som är duktig på programmering som kan förklara hur man ska vandra bättre?

 

 

edit: missade visst preflop och river... :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag vet exakt vilken HD Fi gör si eller så med hur beräknar jag vilken HD som är optimal att göra vad med.

 

T.ex Vet jag att Fi höjer top 70% från sb och viker 30%, preflop. Hur beräknar jag vilka händer jag ska höja, syna och vika för att spela optimalt?

 

Edit

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som du ser blir det för omfattande till att börja med, sedan kommer fi's HD att ändras när du väl börjar vidta åtgärder. Om just detta scenario i blindskriget är något du vill jobba med så kan du ju fila på balansering av dina händer istället. Kanske enklare att börja i den änden?

 

gl

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, det var för svårt.

Angående att Fi anpassar sig så tycker jag de flesta spelar i sin egen lilla värld och inte anpassar sig, eller åtminstone för lite. Och om de gör det kan ju jag anpassa mig till hans anpassning etc.

 

Hur gör jag för att träna på att balansera mina händer i preflopspelet? Egentligen är jag ute efter att träna på balansering och anpassning på alla gator men det kanske är lättast att börja med preflop?

 

Tack heltok, hoppar nog att göra den beräkningen = ). Finns det inget sätt att snabblösa det? Eller uppskatta ungefär hur man anpassar sig till olika Fi:s preflopspel (anta att sb spelar raise/fold).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TheBryce har gjort en del instruktionsvideos på Stoxpoker i just detta ämne. Han använder Pokerstove för sina analyser. Finns också lite diskussionstrådar och quizzar på området i forumet på Stoxpoker.com.

 

Utångspunkten är dock FL HU, men vissa principer går säkert att tillämpa i NL.

 

En förutsättning i analysen är att händerna spelas till showdown, något som är vanligt vid FL HU.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är jag helt ute och cyklar när jag menar att man kan höja med 69.9% av händerna för värde om man vet att FI öppnar 70% utan blinds och utan hänsyn till fördelen av position om man spelar optimalt efter floppen? MTP att potten inte är tom och att vi har fördel av position skulle jag gissa att vi kan höja mer än 70% av händerna om vi vill spela optimalt. Syn HDn är lite klurigare dock och 5bet HDn beror på FIs tendenser. Stackar är inte helt oviktiga heller, framförallt för SB.

 

Edit: Var nog lite ute och cyklade men inte så långt ifrån. Raise > call brukar man ju säga och mitt resonemang gäller för syn så det borde ofta gälla även för raise även om man stoppar in en massa extra pengar i potten. Anyway, ska sova och nyktra till lite innan jag skriver mer ...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är jag helt ute och cyklar när jag menar att man kan höja med 69.9% av händerna för värde om man vet att FI öppnar 70% utan blinds och utan hänsyn till fördelen av position om man spelar optimalt efter floppen?
Klart du inte kan värdehöja med 69,9% vs 70%. Tror du att sämsta handen i 69,9% har värde mot 70%?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klart du inte kan värdehöja med 69,9% vs 70%. Tror du att sämsta handen i 69,9% har värde mot 70%?

 

Precis han kan inte ens syna med den rangen. Det kan till och med ibland vara så att om fi höjer med 70% så i vissa lägen kan du knappt ens syna med top 35% av dina händer.

Här spelar implicita odds väldigt stor roll.

Ta som ex pre utan att ta hänsyn till implicerade så får man odds att syna med 100% av sina händer till en 3BB höjning(om man vet att det inte kommer satsas mer resten av handen).

Men ex mot en tight aggro på floppen så kanske man bara kan syna/höja för värde med 10% av sin HD. Man behöver leda > i storleksordning 50% och om man fiskaktigt(standard) synar med en för dålig HD(pre) så behöver man alltså kasta kanske ca 90%.

 

Man kan inte sätta exakta % på vilken del av HD man ska höja (enligt min mening stämmer inte Gap-teorin även om den är väldigt bra för förståelsen). Bara det att händernas förhållanden till varandra(vinstchans) är så pass olinjärt och varierar beroende på bräda och hur lös fi är så måste man räkna från fall till fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom jag aldrig har sett några siffror på sb vs bb steal så låter 70% väldigt högt men jag kan ha fel.

 

Hur som helst så är ju detta ett scenario som beror på så många olika faktorer men om vi antar att jag skulle sätta mig framför din skärm en session och du berättade att fi öppnar sjukt ofta först in på sb så skulle jag börja med att 3betta ganska light för att se hur han reagerar.

 

Jag skulle välja händer som var suited och gärna som inte kan springa in i dominansproblem (kickerprobs), typ 93s, J5s, T8s osv. Men håll ögonen öppna för om allt går enligt planerna och han kanske raise/foldar en 3-4 ggr i rad om han är envis och sedan dyker upp med en ensam 4-bet den femte gången så lär han ha väntat på en hand, får vi anta.

 

Jag kommer dock aldrig släppa AKo eller JJ i ett blindskrig mot denne.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Igen, kan man uppskatta det på något vis?

Jag vet att det är komplicerat och omöjligt att få fram exakta svar, men uppskattningar borde gå att göra.

 

Vilka händer gör ni vad med om Fi openraisar 70% från sb och openfoldar 30%?

Och viktigast av allt, hur kom ni fram till det?

 

raisar typ .7*(sqrt(2)-1)

 

(det ovan var svaret om vi antar fixed limit nofold nocap [0,1]-spel)

 

 

 

du har ju inte skrivit vilken spelform din fråga gäller. vill du ha bra svar får du ställa bra frågor....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...
insåg att jag har fel ovan... finns en optimal lösning OM fis hd är given...

 

Vad sen jag känner mig..., men om det bara finns en optimal lösning när fis hd är given, så finns det alltså ingen optimal lösning ens i teorin för NLH heads up!

 

Tänker jag fel, eller måste man pejla frekvens (kanske notera kort också) hos fi för att spela optimalt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad sen jag känner mig..., men om det bara finns en optimal lösning när fis hd är given, så finns det alltså ingen optimal lösning ens i teorin för NLH heads up!

 

Tänker jag fel, eller måste man pejla frekvens (kanske notera kort också) hos fi för att spela optimalt?

 

du tänker jättefel. finns en optimal lösning när fis HD är 100% av händerna, dvs normalfallet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

du tänker jättefel. finns en optimal lösning när fis HD är 100% av händerna, dvs normalfallet.

 

OK, finns ju bara 50 kort som fi kan ha.

Om du då säger att hd'n inte är känd på floppen eller efter en raise, kan du lika gärna säga att den inte är känd på turn, vid given hd på flop osv.

 

Kanske missuppfattade jag din tidigare post?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...