Gå till innehåll

Sköntaxering


Orlandini

Recommended Posts

Kanske en dum fråga, men om man spelat poker på siter reggade utanför EU men inte tagit ut sina vinster utan enbart fört över dem till i mitt fall ett Neteller konto, riskerar man ändå att få skattemyndigheten på sig? Tänker på det här med beskattningskattning per vunnen pott osv... Jag har inga "stora" turneringsvinster i bagaget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske en dum fråga, men om man spelat poker på siter reggade utanför EU men inte tagit ut sina vinster utan enbart fört över dem till i mitt fall ett Neteller konto, riskerar man ändå att få skattemyndigheten på sig? Tänker på det här med beskattningskattning per vunnen pott osv... Jag har inga "stora" turneringsvinster i bagaget.

 

Rent teoretiskt så spelar det ingen roll vad du har gjort med dina vinster, du ska skatta för dem ändå. Vad gäller skatt per vunnen pott så har väl iaf några på skatteverket själva hållt med om att det är orimligt men ingen vet vad som gäller. Däremot är nog risken att du blir påkommen nära noll om du har fört över mindre vinster till ett nettellerkonto.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Däremot är nog risken att du blir påkommen nära noll om du har fört över mindre vinster till ett netteller konto.

 

Ok, det var lite det jag var ute efter. Om man spelat in pengar på icke eu siter men liksom aldrig tagit ut (och dessutom spelat bort en del av), hur ska skatteverket kunna få reda på det? Det borde väl vara omöjligt eller? Som sagt, kanske en dum fråga men jag vill bara vara säker på att inte bli tvungen att skatta pengar som jag inte har.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, det var lite det jag var ute efter. Om man spelat in pengar på icke eu siter men liksom aldrig tagit ut (och dessutom spelat bort en del av), hur ska skatteverket kunna få reda på det? Det borde väl vara omöjligt eller? Som sagt, kanske en dum fråga men jag vill bara vara säker på att inte bli tvungen att skatta pengar som jag inte har.

 

Sluta spela poker så är du helt säker...

 

Skatteverket lär inte ha resurser till att jaga spelare så de flesta som håller sig anonyma och inte vinner jättemycket kan nog känna sig väldigt säkra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, upptaxerad. Skönstaxerad blir man om man inte lämnar in någon deklaration alls. Upptaxerad om man lämnar in en felaktig deklaration. Upptaxerad är ordet ni söker.

 

Jag har fått lite smisk av min tingsnotarie-flickvän. Men jag kommer ALLTID vara irriterad på de som skriver sköntaxerad. Tror iofs jag bara läste rubriken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske en dum fråga, men om man spelat poker på siter reggade utanför EU men inte tagit ut sina vinster utan enbart fört över dem till i mitt fall ett Neteller konto, riskerar man ändå att få skattemyndigheten på sig? Tänker på det här med beskattningskattning per vunnen pott osv... Jag har inga "stora" turneringsvinster i bagaget.

 

Det är svårt att räkna ut risken för att något händer som inte hänt. Kollar man historiskt så har 0 hittils åkt på att skatteverket gått in och kollat vad som hänt på någons pokersite/neteller.

 

Det som har hänt är väl att skatteverket frågat varför man har xxx kronor mer i tillgångar på svenska banker etc detta år än förra och var pengarna kommer ifrån.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Sköns" kan översättas till "default", som antagligen de flesta förstår bättre.

 

En sköns-taxering är alltså en default-taxering.

 

Vad en sköntaxering är vet jag inte... men snygg måste den väl vara? :-)

 

 

(Så på svenska ska man alltså inte skriva default-värde utan man ska skriva sköns-värde. Men det är det tyvärr få som gör.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...